Home Film Klucz do Lisbeth czyli “Dziewczyna w sieci pająka” (bez spoilerów)

Klucz do Lisbeth czyli “Dziewczyna w sieci pająka” (bez spoilerów)

autor Zwierz
Klucz do Lisbeth czyli “Dziewczyna w sieci pająka” (bez spoilerów)

Dziew­czy­na w sieci pają­ka” to rzad­ki przykład fil­mu na który Zwierz poszedł zupełnie bez żad­nych oczeki­wań. Znam i lubię filmy Szwedzkie, mimo zas­trzeżeń, uważam, że film Fintchera był dobrym kawałkiem kina, ale nowa odsłona his­torii Lis­beth Salan­der, nie wydawała mi się filmem na który muszę koniecznie iść do kina. I po obe­jrze­niu pro­dukcji mam poczu­cie, że rzeczy­wiś­cie – im mniej się ma oczeki­wań tym lepiej.

His­to­ria, dzieje się po wydarzeni­ach znanych z try­logii Larssona i jako mate­ri­ał wyjś­ciowy bierze powieś­ci które napisał David Lager­crantz, już po śmier­ci słyn­nego szwedzkiego pis­arza. W najwięk­szym skró­cie – Lis­beth zosta­je wyna­ję­ta by pomóc pewne­mu kryp­tografowi, który stworzył niebez­pieczne opro­gramowanie, które chci­ał­by odzyskać. Tym­cza­sem za hak­erką ciąg­nie się jej przeszłość – która powraca w dość nieoczeki­wanym momen­cie by pomieszać jej szy­ki. A ponieważ nie ma opowieś­ci o Lis­beth bez  Mikaela Blomkvista, to dzi­en­nikarz oczy­wiś­cie też się pojaw­ia i razem będą starali się rozwikłać zagad­kę – kto stoi na drodze Lis­beth i jak pozornie odd­alone od siebie wydarzenia składa­ją się w całość.

 

 

Sam film jest taką – zaskaku­ją­co schematy­czną i typową, opowieść szpiegowską. Twór­cy nie opowiada­ją nam już jakieś pozornie niewielkiej rodzin­nej his­torii, w której kryją się mroczne tajem­nice, ale zosta­je­my wrzuceni w intrygę o zasięgu między­nar­o­dowym, gdzie – co może nieco zaskaki­wać biorąc pod uwagę doty­chcza­sowe dzieje bohater­ki – bardziej czuć atmos­ferę filmów bon­dows­kich (gdzie cza­sem cały świat jest zagrożony) niż szwedz­kich krymi­nałów gdzie na pier­wszy plan wysuwa­ją się prob­le­my oso­biste i społeczne, zaś sprawa krymi­nal­na stanowi tylko wabik którym przy­cią­ga się widzów do reflek­sji nad tym jakie mroczne tajem­nice kryją, ponoć najszczęśli­wsze na świecie społeczeńst­wa skandynawskie.

 

 

Dziew­czy­na w sieci pają­ka” kwes­t­i­a­mi społeczny­mi intere­su­je się niewiele albo wcale. Co praw­da widz­imy Lis­beth w roli niemal wszech­moc­nej mści­ciel­ki na mężczyz­nach którzy nien­aw­idzą kobi­et, ale braku­je w tym real­iz­mu. Jak słusznie zauważył recen­zent Vari­ety, bohater­ce w tych sce­nach bliżej do Bat­woman czy innego super herosa, niż do kobi­ety która broni innych bo sama doz­nała traumy i ter­az mści się za siebie i za wszys­tkie skrzy­wd­zone kobi­ety. Nie ma też tej atmos­fery cią­gle obec­nej prze­mo­cy (nie tylko wobec kobi­et, choć głównie) która towarzyszyła opowieś­ciom Larssona. Bez tych ele­men­tów nawet najbardziej zuch­wałe dzi­ała­nia Salan­der prze­ci­wko mężczyznom (nie wszys­tkim ale tym agresy­wnym wobec kobi­et) sta­ją się płask­ie i są pozbaw­ione psy­cho­log­icznej głębi.

 

 

Zresztą nie ukry­wa­jmy – najwięk­szym prob­le­mem fil­mu jest właśnie brak lep­iej zarysowanego portre­tu psy­cho­log­icznego postaci. Film jest zaw­ies­zony gdzieś pomiędzy kon­tynu­acją, a zupełnie nowym pode­jś­ciem do mate­ri­ału. Wymieniono całą obsadę i reży­sera, nie zde­cy­dowano się kon­tyn­uować ekrani­zowa­nia powieś­ci Larssona. Mamy więc film który pojaw­ił się sie­dem lat po poprzed­niej pro­dukcji, który zakła­da że w sum­ie relac­je pomiędzy bohat­era­mi są nam znane i ustalone. A tym­cza­sem to zupełnie nie praw­da. Stąd np. relac­ja Salan­der i Blomkvista jest zupełnie pozbaw­iona emocji i tak zbęd­na pro­dukcji że moż­na było­by spoko­jnie odesłać Blomkvista na emery­turę i nikt by nawet nie zauważył. Sama Salan­der nie ma w filmie chwili na to by pokazać się nam od jakiejś nowej, czy ciekawej strony – sporo robi, i teo­re­ty­cznie odsła­nia przed nami swo­ją przeszłość, ale ponown­ie – wszys­tko jest zaw­ies­zone w pustce.

 

 

Jed­nak nie brak wiary­god­noś­ci psy­cho­log­icznej jest najwięk­szym prob­le­mem fil­mu, ale to, że strasznie widać w nim lenist­wo sce­nar­ius­zowe. Co pewien czas dzieją się w filmie rzeczy właś­ci­wie niedorzeczne, obec­ne tam tylko po to by fabuła mogła się toczyć dalej. Dobrym przykła­dem może być jed­na ze scen z początku fil­mu w której Salan­der ucieka przed policją. Dojeżdża do koń­ca nad­brzeża po czym skacze na moto­cyk­lu na rzekę. Która okazu­je się tak zamarznię­ta że bohater­ka bez trudu prze­jeżdża na drugą stronę rze­ki. Bo tak jest wygod­nie sce­nar­ius­zowi. Takich momen­tów kiedy coś się dzieje tylko dlat­ego, że to ułatwia prowadze­nie fabuły jest w filmie dużo więcej. I są one iry­tu­jące bo właś­ci­wie cza­sem moż­na dojść do wniosku, że bohaterowie mogą liczyć jedynie na szczęśli­we zwroty okolicznoś­ci, czy sce­nar­ius­zowe skró­ty bo w real­nym świecie w ogóle by sobie nie poradzili. Zwłaszcza pod koniec fil­mu stęże­nie takich scen sta­je się trudne do zniesienia.

 

 

Wielu widzów zas­tanaw­ia się jak ze znany­mi rola­mi poradz­iła sobie nowa obsa­da. Oczy­wiś­cie najwięcej do udowod­nienia ma tu Claire Foy – aktor­ka znana głównie z roli w The Crown, która właśnie zaczy­na (z rozpę­dem) robić swo­ją wielką amerykańską kari­erę. Foy całkiem dobrze radzi sobie jako Salan­der. Zaryzykowałabym stwierdze­nie, że jest w tej roli chy­ba nawet ciekawsza niż Rooney Mara (tu zaz­naczę że nie przepadam za tą aktorką więc może to stąd taka opinia) choć nieste­ty – nawet jeśli gra dobrze to zasad­nic­zo nie ma ani za dobrego mate­ri­ału (ponown­ie film tak kon­cen­tru­je się na niezbyt pory­wa­jącej akcji że właś­ci­wie nie za bard­zo daje bohaterom czas by jakkol­wiek zareagowali na to co się dzieje) a przede wszys­tkim nie ma z kim grać.  Sver­rir Gud­na­son wybrany do roli ma w sobie sporo uroku (cały czas przy­pom­i­nał mi trochę Dana Steven­sa) ale gdzie mu tam do Daniela Craiga. Jed­nak nawet nie o to chodzi – Blomkvist w jego wyko­na­niu jest postacią bezbar­wną, trochę zbędą dla akcji i zupełnie nie sprawdza­jącą się jako part­ner Salan­der. Fil­mowi nie poma­ga też fakt, że Blomkvist nagle jest młod­szy niż był w poprzed­niej pro­dukcji co spraw­ia, że całość ponown­ie jest trud­na do umiejs­cowienia w cza­sie. Prawdę powiedzi­awszy jeśli jest w tym filmie jakaś abso­lut­nie zbęd­na postać to jest nią właśnie Blomkvist.

 

 

 

Trze­ba przyz­nać, że zaskaku­jące jest to jak bard­zo  Hol­ly­wood z jed­nej strony prag­nie uczynić Lis­beth Salan­der jed­ną z galerii najważniejszych bohaterek pop­kul­tu­ry – do której warto wracać w różnych pro­jek­tach, z drugiej strony ujaw­ni­a­jąc że nie ma na postać zupełnie pomysłu. Bo nieste­ty – „Dziew­czy­na w sieci pają­ka” to film po którym trochę trud­no zrozu­mieć dlaczego Salan­der miała­by być postacią jakkol­wiek intrygu­jącą dla widza. Nie poma­ga też fakt, że to co w powieś­ci­ach najbardziej porusza­ło wyobraźnię – czyli budowanie napię­cia w opar­ciu nie tylko o akcję ale też komen­tarz do prob­lemów społecznych zupełnie tu wyparowało. Moż­na by pomyśleć, że w erze #metoo Salan­der powin­na być postacią jeszcze ciekawszą – kole­jnym głosem w dyskusji – gdzie jest dro­ga dla kobi­et które nie chcą być tylko ofi­ara­mi społeczeńst­wa i męskiej prze­mo­cy. Salan­der jest jaką odpowiedz­ią na pytanie – czy trau­ma musi oznaczać słabość. Nieste­ty – zupełnie tego nie zna­jdziemy. Wręcz prze­ci­wnie – ten społeczny wymi­ar postaci trochę ginie w kole­jnych niezbyt pory­wa­ją­cych sek­wenc­jach akcji.

 

 

Być może na tym pole­ga wiel­ki dra­mat postaci Lis­beth Salan­der czy właś­ci­wie wszys­t­kich Hol­ly­woodz­kich pode­jść do skan­dy­nawskiego krymi­ału (pamięta­cie jak bard­zo nie udał się „Pier­wszy śnieg”). To są jed­nak dzieła które opier­a­ją się w dużym stop­niu na obserwacji społecznej, przykry­tej akcją. Tym­cza­sem współczesne kino rozry­wkowe (bo nie da się ukryć że to zde­cy­dowanie ten gatunek) nie jest zain­tere­sowane tego typu rozważa­ni­a­mi, zakłada­jąc że widza bardziej zain­tere­su­ją poś­ci­gi samo­chodowe, sek­wenc­je hakowa­nia czy ide­al­ny plan wyki­wa­nia policji. I tak to jest zabawne, ale jeśli nie ma w tym psy­cho­log­icznej prawdy albo jakiejś głęb­szej myśli to po dwóch godz­i­nach sean­su widz zaczy­na się męczyć. I nieste­ty – bard­zo to w filmie czuć. Ostat­nie pół godziny oglą­da się ukrad­kiem zerka­jąc na zegarek bo film grzęźnie w dość klasy­cznym schema­cie pro­dukcji sen­sacyjnej o której doskonale wiemy jak się skończy. Być może gdy­by Hol­ly­wood trochę mniej się bało my wszyscy moglibyśmy się bać trochę bardziej.

 

 

Ostate­cznie na film dobrze baw­ić się mogą wyłącznie wid­zowie, których wiedza o postaci jest bliska zeru – wtedy zapewne nie poczu­ją się zaw­iedzeni tym jak bard­zo dobrze napisani bohaterowie nie mają za wiele do zro­bi­enia. Także ci którzy lubią takie zwykłe filmy sen­sacyjne – zna­jdą tu pro­dukcję porząd­nie zre­al­i­zowaną, choć daleką od wybit­noś­ci. Jed­nak ci którzy szuka­ją tego co spraw­iło, że o powieś­ci­ach Larssona wciąż się roz­maw­ia, wyjdą z kina rozczarowani a nawet zmęczeni pro­dukcją. I tylko zas­tanaw­iam się czy należy wobec tego mieć nadzieję, że anglosas­cy fil­mow­cy wciąż będą próbować znaleźć klucz do Lis­beth czy też mieć nadzieję, że dadzą dziew­czynie świę­ty spokój i poz­wolą nam po pros­tu oglą­dać szwedzkie filmy na powtórkach.

Ps: Więcej o postaci samej Lis­beth i dlaczego w ogóle tak szy­bko i łat­wo weszła do pan­teonu postaci pop­kul­tu­ry które stanow­ią jak­iś punkt odniesienia będę mówiła w najbliższym odcinku ABC Pop­kul­tu­ry w radiowej Trójce!

0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online