Home Nagrody/Imprezy Ciężkie czasy dla 90 latka czyli o nominacjach Oscarowych 2018

Ciężkie czasy dla 90 latka czyli o nominacjach Oscarowych 2018

autor Zwierz
Ciężkie czasy dla 90 latka czyli o nominacjach Oscarowych 2018

No i stało się. Ogłos­zono nom­i­nac­je do tegorocznych Oscarów. O zaskoczeni­ach — głównie tych miłych, o niespodziankach — nie tak licznych i o tren­dach ‑całkiem wyraźnych, w dzisiejszym wpisie. Jed­nak najpierw PEŁNA LISTA NOMINOWANYCH (otwórz­cie sobie w kar­cie obok bo tym razem Zwierz tylko omaw­ia a nie wymienia wszys­t­kich nom­i­nacji, bo nie ma dziś cza­su). Plus Zwierz dla jas­noś­ci korzys­ta tylko z ory­gi­nal­nych tytułów filmów.

Zaczni­jmy od najważniejszej listy czyli 10 nomi­nowanych filmów w kat­e­gorii Najlep­szy Film. Zwierz przyz­na szcz­erze, że bał się, iż nawet w posz­er­zonym zbiorze 10 nomi­nowanych filmów (bo tyle może Akademia wyróżnić) zginą pro­dukc­je mniejsze. Tak się nie stało i zarówno Get Out jak i Lady Bird dostały nom­i­nac­je. Patrząc na tą listę czuć nieco brak — wymieni­anego niemal we wszys­t­kich kat­e­go­ri­ach tech­nicznych Blade Run­nera 2049 który dla wielu był najważniejszym filmem ubiegłego roku. Być może jed­nak Akademia jest w stanie zapamię­tać tylko jeden film który był w kinach wcześniej niż w samej końców­ce roku (Dunkier­ka jak na nomi­nowany film pojaw­iła się w kinach niesamowicie wcześnie bo już w wakacje).

 

Ciekawe jest też obser­wowanie jak powoli zmienia się schemat fil­mu Oscarowego. Dunkier­ka, Dar­k­et Hour, Pan­thom Thread czy The Post należą do starszego schematu (obow­iązu­jącego co najm­niej 20 lat) kina Oscarowego. Staw­iano tam na film his­to­ryczny, kostiu­mowy i koniecznie z Bry­tyjczykiem w obsadzie. Ter­az widać pewne prze­sunię­cie — Call Me by Your Name, Get Out, Lady Bird czy Three Bill­boards Out­side Ebbing, Mis­souri to zde­cy­dowanie bardziej kino spod znaku Sun­dance czy Toron­to (w tym jego amerykańsko- nieza­leżnym wyda­niu). A do tego wszys­tkiego cud­own­ie dzi­wne (na tle filmów Oscarowych) Shape of Water, które przy­pom­i­na nam o drugim trendzie — łączenia komen­tarza społecznego z kinem gatunkowym (Get Out też się w to wpisu­je). Co zdaniem zwierza jest doskon­ałą ten­dencją której rozwój budzi entuzjazm.

 

W nom­i­nac­jach aktors­kich kil­ka ciekawych zaskoczeń. Kat­e­go­ria “najlep­szy aktor” ma dwa nazwiska których obec­noś­ci raczej nie byliśmy pewni — Daniel Kalu­uya dostał wyróżnie­nie za rolę w Get Out — co nie było wcale tak oczy­wiste (mimo nom­i­nacji do Zło­tych Globów czy BAFT), dla innych zaskocze­niem będzie Den­zel Wash­ing­ton nomi­nowany za rolę w Roman J. Israel, Esq. Choć z Den­zelem powoli zaczy­na się robić jak z Meryl Streep — w czym nie zagra (co nie jest filmem akcji) to może się rozglą­dać za nom­i­nacją. Trze­ba jed­nak przyz­nać, że bard­zo się czu­je iż ten rok — i ten zestaw nomi­nowanych to po pros­tu dodatek do fak­tu, że ktoś w Hol­ly­wood dodał dwa do dwóch i uznał, że najwyższy czas by Gary Old­man dostał Oscara (może w końcu się skap­nęli że w tych wszys­t­kich fil­mach grał ten sam facet)

 

W kat­e­gorii najlep­sza aktor­ka wyda­je się, że też wszys­tko jest posprzą­tane — rola Frances McDor­mand wzbudz­iła dość powszech­ny zach­wyt i jest nagradzana na wszys­t­kich imprezach poprzedza­ją­cych Oscary. Cieszy wyróżnie­nie nom­i­nacją Mar­got Rob­bie bo Zwierz bał się, że jej wys­tęp w “I, Tonya” może przepaść (w Globach znalazła się w kat­e­gorii wys­tępu kome­diowego co cza­sem oznacza, że trud­niej jej się prze­bić na Oscarach). Co ciekawe swo­ją mil­ionową nom­i­nację dostała Meryl Streep za wys­tęp w “The Post”. Akademia nie robi aktorce przysłu­gi bo z każdą nom­i­nacją pojaw­ia się coraz więcej wąt­pli­woś­ci czy na pewno każdy jej wys­tęp na to zasługuje.

 

 

Ciekawą dyskusję wywołała lista nomi­nowanych za najlep­szą rolę dru­go­planową. Głównie dlat­ego, że braku­je wśród nomi­nowanych oskarżonego o molestowanie sek­su­alne Jame­sa Fran­co. Trwa­ją dyskus­je czy nie stracił swo­jej nom­i­nacji na rzecz — najpraw­dopodob­niej Woody Har­rel­sona, który dostał nom­i­nac­je za Trzy Bil­bor­dy (nomi­nowano też nagrod­zonego już wcześniej Zło­tym Globem Sama Rock­wella). Jeśli dodamy że wśród nomi­nowanych znalazł się też Christo­pher Plum­mer, który zastąpił Kev­ina Spacey w “All teh Mon­ey in the World” to kat­e­go­ria robi się niesły­chanie poli­ty­cz­na. Zwierz ma rozwiązanie — dajmy nagrodę Wille­mowi Dafoe — należy mu się jak psu buda a Flori­da Project to film który powinien być bardziej doceniony.

 

Wśród aktorek w rolach dru­go­planowych Zwierza najbardziej ucieszyła nom­i­nac­ja Mary J. Blige — gdy­by Zwierz nie wiedzi­ał z napisów nie uwierzył­by, że rolę zatroskanej mat­ki w doskon­ałym dra­ma­cie Mud­bound gra piosenkar­ka R&B a nie pro­fesjon­al­na aktor­ka z wielo­let­nim dorobkiem. Takie zaskoczenia zawsze zasługu­ją na wyróżnie­nie. Zwierz ma jed­nak wraże­nie, że nagro­da trafi do Alli­son Jan­ney za “I, Tonya”. Już oglą­da­jąc nagrody Emmys zwierz odkrył, że amerykańskie gremia naprawdę kocha­ją Janney.

 

W kat­e­gorii reży­ser­skiej niesamowicie cieszy Zwierza że nie pominię­to Gre­ty Ger­wig, której nom­i­nac­ja należała się już dawno. Nie zała­pał się na listę nomi­nowanych Spiel­berg ani  Rid­ley Scott ale co ciekawe nie zała­pał się też potenc­jal­ny pewnik czyli nomi­nowany do Złotego Glo­ba reżyser Trzech Bil­bor­dów: Mar­tin McDon­agh. Jest za to Jor­dan Peele — reżyser Get Out. Zwierz ma jed­nak nadzieję, że stat­uet­ka trafi tam gdzie powin­na czyli do cud­ownego Guiller­mo Del Toro. Jed­nocześnie cieszy Zwierza że w  tym zestaw­ie­niu więcej jest jed­nak reży­serów autorów — o niepow­tarzal­nym sty­lu i wiz­ji, niż bard­zo sprawnych rzemieśl­ników dobrego kina biograficznego.

 

Ani­mowany film zwyk­le pojaw­ia się gdzieś dalej na lis­tach ale tym razem trze­ba się na chwilkę zatrzy­mać bo trafił tu “nasz” “Lov­ing Vin­cent”- zwierz co praw­da nie wierzy by wygrał ale już sama nom­i­nac­ja jest olbrzymim wyróżnie­niem. Tego nikt nie zabierze ani reży­serce ani pracu­ją­cym nad pro­jek­tem malar­zom. Cud­own­ie zobaczyć, że pro­dukc­ja która pow­stała z pasji i por­wa­nia się na coś co nie jest może log­iczne ale daje radość twór­czą, zaszła tak daleko. W Stanach na Twit­terze trwa dyskus­ja dlaczego na liś­cie znalazł się film “Boss Baby” który chy­ba niko­mu jakoś spec­jal­nie nie przy­padł do gus­tu. Warto się jed­nak cieszyć tym, że ta sto­sunkowo mło­da kat­e­go­ria powoli przes­ta­je być przestrzenią wyłącznie dla kole­jnych pro­dukcji Dis­neya i Pixara.

 

Prze­jdźmy ter­az do sce­nar­iuszy bo to w sum­ie jed­na z naj­ciekawszych kat­e­gorii. W najlep­szym sce­nar­iuszu adap­towanym znalazła się jedy­na nom­i­nac­ja dla Dis­as­ter Artist — który chy­ba poniósł koszt za postęp­ki swo­jego akto­ra i pro­du­cen­ta. Ale nie to jest naj­ciekawsze — naj­ciekawsze jest wyróżnie­nie dla Logana. Co praw­da trud­no powiedzieć co Logan dokład­nie adap­tu­je, ale z całą pewnoś­cią, to jest coś nowego. Wydawało się, że kino na pod­staw­ie komik­sów będzie musi­ało dłu­go czekać aż zostanie dostrzeżone w kat­e­go­ri­ach innych niż tech­niczne. Tu pojaw­iło się w kat­e­gorii “intelek­tu­al­nej” i bard­zo dobrze, bo Logan to trochę taki anty west­ern w świecie pro­dukcji komik­sowych. Poza tym jed­nak bez więk­szych poruszeń — akademia uległa czarowi Aarona Sork­i­na zaś wśród nomi­nowanych znalazła się Dee Rees jako współau­tor­ka sce­nar­iusza do Mud­bound co cieszy bo nie było raczej szans by dostała nom­i­nację za reży­ser­ię (choć spoko­jnie by mogła)

 

Z kolei w nom­i­nac­jach za ory­gi­nal­ny sce­nar­iusz zaskocze­niem — obok filmów nomi­nowanych do Oscara za najlep­szy film jest pojaw­ie­nie się nom­i­nacji dla Big Sick — ten film który zdaniem wielu jest wielkim prze­granym tego roku, trochę nie pasu­je do resz­ty zestaw­ienia ale rzeczy­wiś­cie — ma doskon­ały sce­nar­iusz — który odświeża for­mułę nieco skost­ni­ałej (w tak młodym wieku!) komedii roman­ty­cznej. Cieszy też że wśród nomi­nowanych znalazły się aż trzy kobi­ety — bo jed­nak im więcej kobi­et pisze tym więcej ciekawych kobiecych his­torii poz­namy (wato zaz­naczyć, że sama Akademia pod­kreśla, że w tym roku rządzą filmy w których na pier­wszym planie są przede wszys­tkim posta­cie kobiece)

 

No i prze­jdźmy do zdjęć. Tu pewnie roze­gra się wiel­ka woj­na oper­a­torów bo nie łat­wo powiedzieć gdzie są lep­sze zdję­cia — w Blade Run­nerze, Dunkierce czy The Shape of Water. Pochylmy się jed­nak nad innym fak­tem — nom­i­nac­je za zdję­cia do Mud­bound dostała Rachel Mor­ri­son, pier­wsza w his­torii kobi­eta która dostała nom­i­nac­je za zdję­cia! Więcej — Mor­ri­son jest też odpowiedzial­na za zdję­cia do Czarnej Pan­tery więc już niedłu­go będziecie mogli się przekon­ać (po raz kole­jny), że dziew­czyny mają równie dobrą rękę do kamery co face­ci. Zwierza to strasznie ucieszyło bo nie ma powodu by kobi­ety nie zaj­mowały się robi­e­niem zdjęć do filmów. W fil­mach niean­glo­języ­cznych pewnym zaskocze­niem może być fakt, że nie nomi­nowano In the fade, fil­mu który zdobył Zło­ty Glob, ale nie był­by to taki pier­wszy przy­padek. nie ma też na liś­cie nomi­nowanych “First They Kill my Father”,  o którym mówiło się, że ma szanse na nom­i­nac­je. Jest za to oczy­wiś­cie The Square — które wygrało w tegorocznym Cannes.

 

 

 

W kat­e­go­ri­ach tech­nicznych pojaw­ia­ją się filmy których nie było wcześniej — Baby Dri­ver dostał aż trzy nom­i­nac­je — za mix dźwięku, mon­taż dźwięku i za mon­taż. Co ciekawe — to jedyny film nomi­nowany za mon­taż który nie znalazł się na liś­cie filmów nomi­nowanych za najlep­szy film. Oczy­wiś­cie w przy­pad­ku nom­i­nacji za dźwięk pojaw­iły się nagle Gwiezdne Wojny — co nie dzi­wi bo to chy­ba jest zasa­da, że w tych kat­e­go­ri­ach dosta­ją nom­i­nac­je (serio dźwięk w Gwiezd­nych Woj­nach zawsze był bard­zo spoko). Warto też dodać że w mało pory­wa­jącej w tym roku kat­e­gorii “najlep­sza muzy­ka” pojaw­iła się ścież­ka dźwiękowa Williamsa do nowych Gwiezd­nych Wojen. Cóż gdy­by ist­ni­ała kat­e­go­ria “najlep­szy auto pla­giat” miał­by stat­uetkę w kieszeni. W nom­i­nac­jach za deko­rac­je pojaw­ia się Pięk­na i Bes­tia i właś­ci­wie ten sam zestaw co na BAFTA — najwyraźniej spece od deko­racji trzy­ma­ją się razem. Co ciekawe — przyz­nano tylko trzy nom­i­nac­je w kat­e­gorii najlep­sza charak­teryza­c­ja — obok “Dark­est Hour” pojaw­ia się “Won­der” i “Vik­to­ria and Abdul” wyglą­da na to, że ktoś bard­zo chce nagrodz­ić trans­for­ma­c­je Churchilla.

Warto też na koniec rzu­cić okiem na nom­i­nac­je za efek­ty spec­jalne bo to wyglą­da jak zapis stanu umysłu Akademii. Pod­czas kiedy w ważniejszych kat­e­go­ri­ach rządzi kino fes­ti­walowe czy rodem z Sun­dance to właśnie w tej kat­e­gorii zamieszkały hity tego roku — obok Blade Run­nera pojaw­ia się Kong: Wys­pa Cza­sz­ki, Strażni­cy Galak­ty­ki, Gwiezdne Wojny i Woj­na o Plan­etę Małp — ten ostat­ni tytuł zasługu­je zresztą na dużo więk­sze wyróżnie­nie bo kończy jed­ną z niewielu naprawdę prze­myślanych fil­mowych try­logii w kinie amerykańskim.

 

Ostate­cznie tegoroczne nom­i­nac­je są całkiem sym­pa­ty­czne, choć nieco zachowaw­cze. Nic nie wybuchło, a i nomin­u­ją­cy przy­pom­nieli sobie, że w różnorod­noś­ci siła. Ter­az pytanie jak będzie wyglą­dała sama cer­e­mo­nia — chy­ba więk­szy od Zło­tych Globów test tego jak Hol­ly­wood będzie się przed światem wymyślało na nowo — w świecie po Wein­steinie, który był niek­wes­t­ionowanym królem kina Oscarowego. Wraz z jego ode­jś­ciem w niesław­ie, Oscary będą musi­ały znaleźć na siebie inny pomysł. tegoroczne nom­i­nac­je wskazu­ją dobry kierunek zmi­an, tego wciąż jeszcze ważnego 90 latka.

PS: Nagrodę w konkur­sie Collector.pl dosta­je Adri­an­na Hal­man – poz­drów Anię od Zwierza i koniecznie kup jej coś ład­nego! A Zwier­zowi prześlij swój mail!

16 komentarzy
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online