Home Książki R jak Recenzja czyli Zwierz o “A jak Araki” Natalii Gruenpeter

R jak Recenzja czyli Zwierz o “A jak Araki” Natalii Gruenpeter

autor Zwierz
R jak Recenzja czyli Zwierz o “A jak Araki”  Natalii Gruenpeter

Co pewien czas nawet takiego zwierza jak Zwierz nachodzi ocho­ta by przeczy­tać cos fil­moz­naw­czego (co nie jest poświę­cone his­torii kina – o tym Zwierz czy­ta w kółko). Trud­no wtedy wybrać na co by się tu rzu­cić. Na całe szczęś­cie „A jak Ara­ki” książ­ka Natalii Gru­en­peter ułatwia sytu­ację. Nie tylko najlepiej widać ja na półce, ale też najłatwiej przeczytać.

Bohaterem opra­cow­a­nia jest Gregg Ara­ki – nieza­leżny amerykańs­ki fil­mowiec, którego pro­dukc­je pojaw­ia­ją się w życiu Zwierza zawsze niespodziewanie. „Kaboom” było filmem wybranym na chy­bił trafił na Warsza­wskim Fes­ti­walu Fil­mowym, Ciastko z Niespodzianką po pros­tu kiedyś leci­ało w telewiz­ji i Zwierz z zaskocze­niem obe­jrzał całość, Splen­dor Zwierz odkrył szuka­jąc filmów o niety­powych roman­ty­cznych układach, The Liv­ing End pole­cono obe­jrzeć Zwier­zowi w ramach nadra­bi­a­nia New Queer Cin­e­ma. Co ciekawe dopiero ta książkowa pozy­c­ja pow­iąza­ła te wszys­tkie filmy w głowie Zwierza – wcześniej ist­ni­ały one w osob­nych prze­gród­kach i praw­da jest taka że do dziś dzi­wi Zwierza że wszys­tkie wyszły spod ręki tego samego reżysera.

 

A jak Ara­ki” jest z jed­nej strony naukowym opra­cow­aniem fil­moz­naw­czym – które prowadzi nas przez twór­c­zość reży­sera – anal­izu­jąc tropy, inspirac­je i naw­iąza­nia (ileż u Arakiego Godar­da!). Tu pojaw­ia­ją się takie zda­nia jak „Kylo – Patrick R. Hart widzi w nim jed­nego z niewielu współczes­nych autorów fil­mowych, a także post­mod­ernisty­cznego brikol­era, w sub­w­er­sy­wny sposób łączącego ele­men­ty main­streamowe z awan­gar­dowy­mi” (kocham to zdanie całym sercem), ale to nie znaczy że mamy do czynienia z opra­cow­aniem niedostęp­nym. Wręcz prze­ci­wnie – gdy­by miał Zwierz wskazać przy­jazną, niemal „wejś­ciową” pozy­cję fil­moz­naw­czą to było­by to z pewnoś­cią „A jak Ara­ki”. Dlaczego? Ponieważ ta poważ­na treść została umieszc­zona w otwartej, może nieco niepoważnej, może naw­iązu­jącej do specy­fi­ki twór­c­zoś­ci Arakiego formie. Dosta­je­my bowiem swoisty alfa­bet reży­sera. Kole­jne hasła od A do Z  porząd­ku­ją twór­c­zość Arakiego, wyróż­ni­a­jąc najważniejsze ele­men­ty. Nie powin­no dzi­wić że pod H mamy HIV, pod L – LOS ANGELES. Są też kat­e­gorie mniej oczy­wiste jak np. F jak Fla­ga czy J jak Jedzenie.

 

dav

Taki alfa­bety­czny podzi­ał ma swo­je zale­ty i wady. Jakie są zale­ty? Książkę czy­ta się niesamowicie szy­bko, zaś autor­ka dzię­ki narzu­conej przez taki podzi­ał dyscy­plin­ie uni­ka nad­miernych dygresji czy popada­nia w zdarza­jące się fil­moz­naw­com erudy­cyjne wodole­jst­wo. To pozy­c­ja  krót­ka (dwieś­cie stron) ale niesamowicie konkret­na, nasy­cona infor­ma­c­ja­mi i inter­pre­tac­ja­mi. Pod koniec czy­ta­nia nie tylko mamy wraże­nie, że twór­c­zość Arakiego jest nam bliższa ale też – mamy już klucz do jej czy­ta­nia. Przy czym należy tu dodać, że autor­ka wyśmieni­cie radzi sobie z  jed­nym z najtrud­niejszych wyzwań – dobrego opisa­nia fil­mowych scen które przy­tacza jako przykłady. To jest nieste­ty bolącz­ka bo w sum­ie do takiej powieś­ci powin­no się dołączać albo filmy albo wyim­ki z filmów (ciekawe czy kiedyś doczekamy się takich mul­ti­me­di­al­nych książek fil­moz­naw­czych – to było­by super).  Do tego układ pozwala na czy­tanie nie po kolei. I moż­na np. pobiec za sug­erowany­mi w rozdzi­ałach ścieżka­mi, albo skoczyć do tych wątków twór­c­zoś­ci które najbardziej nas interesują.

 

Jaka jest wada? Zwierz nie mógł się oprzeć wraże­niu, że nieste­ty niek­tóre litery są zde­cy­dowanie mniej ciekawe niż inne. Czułość jest dobrym przykła­dem. To istot­nie waż­na kat­e­go­ria w kinie Arakiego ale ten podrozdzi­ał czy­tany zaraz pod doskon­ałym rozdziale „Bunt” spraw­ia wraże­nie takiego wypeł­ni­acza który poz­woli uzu­pełnić alfa­bety­czny układ. Dru­ga sprawa – jeśli czy­tamy książkę na raz (jak Zwierz, który połknął ją za jed­nym posiedze­niem) widz­imy pewne powtórzenia – są konieczne by kole­jne częś­ci książ­ki mogły funkcjonować auto­nom­icznie ale jed­nocześnie – nieste­ty prowadzą do wielu powtórzeń tych samych infor­ma­cji. Co nieste­ty cza­sem iry­tu­je. Nie mniej – jeśli rozłoży­cie tą książkę na kil­ka wiec­zorów (nie wiem jak bo czy­ta się ją doskonale) to nie będzie to tak przeszkadzało.

 

Sama twór­c­zość Arakiego w uję­ciu Natalii Gru­en­peter jawi się  jako prze­myślany rozwój twór­cy który z jed­nej strony – korzys­ta prz­eróżnych tropów i aluzji fil­mowych i kul­tur­owych (zwłaszcza w swoich fil­mach z lat 90, choć nie tylko) z drugiej – zna­j­du­je miejsce by korzys­ta­jąc ze schematów kina, dysku­tować z prob­le­ma­mi społeczny­mi. Stąd dużo tu Godar­da, dużo naw­iązań do innych – częs­to bardziej znanych pro­dukcji które pode­j­mowały podob­ne prob­le­my. Autor­ka przy­wołu­je kat­e­gorię briko­lażu i par­o­dii i obie doskonale nada­ją się do opisu twór­c­zoś­ci Arakiego – tam jest wszys­tko cud­own­ie przemieszane – prob­le­my społeczne, obok naw­iązań do najbardziej wyświech­tanych schematów gatunku, a zaraz potem sce­ny które kierowane są do widzów którzy zrozu­mieją że tu się naw­iązu­je do Godar­da. To wszys­tko tworzy kra­jo­braz niesły­chanie ciekawy i wcią­ga­ją­cy. A jed­nocześnie, na tyle skom­p­likowany, że cieszymy się iż zostal­iśmy zaopa­trzeni w bard­zo dokład­ny prze­wod­nik. Bo tym jest właś­ci­wie książ­ka – prze­wod­nikiem po tym czego może­my nie dostrzec.

Zwierz napisał że to niezła książ­ka na wejś­cie do świa­ta anal­izy fil­moz­naw­czej i przy tym obsta­je. Choć Ara­ki nie jest  twór­cą powszech­nie znanym (to zależy oczy­wiś­cie od środowiska w jakim się obra­camy – tu Zwierz zaz­nacza wyprzedza­ją­co zan­im przy­bieg­ną ludzie którzy OCZYWIŚCIE zna­ją twór­cę) to książ­ka czyni go bard­zo przys­tęp­nym czytel­nikowi. Do tego pokazu­je jak  wyglą­da sprawnie i prze­jrzyś­cie przeprowad­zona anal­iza twór­c­zoś­ci reży­sera i dlaczego tak ciekawe jest anal­i­zowanie nie tyle jed­nego fil­mu co całego dorobku twór­czego. Jeśli ktoś nie miał wcześniej do czynienia z takim spo­jrze­niem na twór­c­zość fil­mową to może w tej krótkiej książce znaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego warto roz­maw­iać o fil­mach w zupełnie innych kat­e­go­ri­ach niż te przyj­mowane w recen­z­jach kole­jnych pro­dukcji. Jed­nocześnie dla wszys­t­kich którzy nie do koń­ca wierzą w sens tego całego fil­moz­naw­st­wa książ­ka doskonale pokazu­je po co są nam ludzie którzy anal­izu­ją filmy.

 

bty

 

Na koniec jeszcze jed­na uwa­ga odnośnie kwestii wyda­nia książ­ki. Po pier­wsze – w swo­jej formie przy­pom­i­na ona trochę Zwier­zowi zachod­nie pozy­c­je fil­moz­naw­cze które dopuszcza­ją że będą je czy­tali nie tylko aka­demi­cy ale też po pros­tu zain­tere­sowani wiel­bi­ciele kina (jak np. Zwierz). Stąd for­ma jest waż­na i nie wystar­czy wydać kole­jnej rozprawy w sposób który jest atrak­cyjny wyłącznie dla naukow­ców. I mowa tu nie tylko o tym alfa­bety­cznym podziale, ale też np. cud­owny jest fakt że niesamow­ity różowy kolor okład­ki wyróż­nia także w tekś­cie przyp­isy czy odwoła­nia do innych częś­ci książ­ki. Czytel­ność tego zapisu jest wspani­ała i pozwala cieszyć się tek­stem i nie bać się że umknie nam przypis.

Nieste­ty jedyny minus to sła­ba dostęp­ność książ­ki w księ­gar­ni­ach. No ale od czego mamy Inter­net. Książkę wydało Sile­sia Film (wydawa­j­cie tak dalej! Młodych, zdol­nych i ciekawych fil­moz­naw­ców!) i moż­na ją kupić przez Inter­net – kosz­tu­je 37 zł co jest przyz­woitą ceną za ład­nie wydaną, mądrą książkę o niskim nakładzie. Zwierz ma tylko jed­ną uwagę do wyda­nia – Zwier­zowi trochę się rozk­leiła okład­ka (choć książ­ka jest szy­ta). Ale może to po pros­tu inten­sy­wne użytkowanie. W każdym razie nie lęka­j­cie się i zamaw­ia­j­cie. A jak nie zna­cie twór­c­zoś­ci Arakiego to może­cie obe­jrzeć a potem przeczy­tać. Albo najpierw przeczy­tać a potem obe­jrzeć. A najlepiej – oglą­dać z książką w ręku.

Ps: Książ­ka „A jak Ara­ki” została przesłana Zwier­zowi przez Sile­sia Film ale nie jest to wpis sponsorowany.

0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online