Home Ogólnie Suicide Is Painless czyli o samobójstwach w popkulturze

Suicide Is Painless czyli o samobójstwach w popkulturze

autor Zwierz
Suicide Is Painless czyli o samobójstwach w popkulturze

Zwierz jest mniej więcej w połowie oglą­da­nia nowego seri­alu Net­flixa – 13 rea­sons Why. Ser­i­al zwierza den­er­wu­je ale jeszcze nie obe­jrzał do koń­ca i nie może napisać co dokład­nie sądzi. Nie mniej pro­dukc­ja spraw­iła, że zwierz zaczął się zas­tanaw­iać nad tym jak kul­tura pop­u­lar­na korzys­ta z samobójst­wa jako pop­u­larnego ele­men­tu fabuły

Tak moi drodzy, jeśli jeszcze nie wiecie, 13 rea­sons Why to ser­i­al który zaczy­na się tuż po samobójst­wie uczen­ni­cy szkoły śred­niej, która zostaw­ia swoim szkol­nym kole­gom kase­ty na których opisu­je co się stało i doprowadz­iło ją do ode­bra­nia sobie życia. Nie będziemy się ter­az zagłębi­ać w sam ser­i­al, ale zwierz postanow­ił sobie odpowiedzieć na pytanie – dlaczego odbieranie sobie samemu życia jest tak atrak­cyjne dla twór­ców fabuły. Bo nie ma wąt­pli­woś­ci, że ten wątek cieszy się dużą pop­u­larnoś­cią. Tak dużą że moż­na się zas­tanow­ić – czy kul­tura nie trak­tu­je samobójst­wa zbyt codziennie.

Ist­nieje pewien rodzaj fil­mowych bohaterek — takich współczes­nych Ofe­lii, które ist­nieją tylko po to by widz mógł się zas­tanaw­iać kiedy targną się na swo­je życie.

Zwierz nie ma statystyk ale kiedy znalazł na jed­nym blogu dość jed­nak powierz­chowną listę filmów i seri­ali w których pojaw­ia się wątek samobójst­wa był zaskoc­zony jak powszech­nie wyko­rzys­tu­je się sytu­ację w której ktoś ode­brał sobie życie. Nie ma znaczenia czy to ser­i­al dla młodzieży czy dla starszego widza. Od Glee, Pret­ty Lit­tle Lairs czy Teen Wol­fa po Mad Men, Grey’s Anato­my, czy Sher­loc­ka – ludzie popeł­ni­a­ją samobójst­wa, uda­ją samobójst­wa, próbu­ją popełnić samobójst­wo. Samobójst­wa sta­ją się kołem zama­chowym fabuły – jak w Sesnse8, rozpoczy­na­ją trwa­jącą wiele lat opowieść – jak w Ostrym Dyżurze czy są zawsze gdzieś z tył głowy jak w Dok­torze House. Łatwiej jest wymienić ser­i­al w którym ktoś rozważa ode­branie sobie życia niż taki w którym wszyscy są zad­owoleni i nikt nawet przez chwilę o tym nie wspom­i­na.  A to tylko seri­ale – w przy­pad­ku filmów dosta­je­my rozstrzał od przygnębi­a­ją­cych pro­dukcji Hanekego, przez arcy­dzieła Irańskiego kina po tragikome­die Wesa Ander­sona. A pomiędzy tym sporo filmów które łączą ze sobą tem­at samobójstw wśród młodych ludzi. Nie mówiąc już o tych wszys­t­kich hor­ro­rach w których ktoś odbiera sobie życie zmus­zony przez siły nieczyste.

Czy nie jest to jakaś prz­er­aża­ją­ca iro­nia losu, że samobójst­wo ( a właś­ci­wie jego rozważanie) jest kluc­zowym ele­mentem ukochanego świątecznego fil­mu amerykanów — To wspani­ałe życie?

Zasad­nic­zo rzecz biorąc prob­lem samobójst­wa w kul­turze pop­u­larnej wiąże się z kilko­ma pop­u­larny­mi schemata­mi fab­u­larny­mi. Zaczni­jmy od tego, że mamy jeden pod­sta­wowy podzi­ał – pier­wszy to ten w którym jesteśmy już na początku infor­mowani, że ktoś popełnił lub popełni samobójst­wo – Przek­leńst­wa Niewin­noś­ci to taki film. Widz od początku wie że bohater­ki odbiorą sobie życie. Od niego zależy uważ­na obserwac­ja tego co się dzieje i wyciąg­nię­cie wniosków – co doprowadz­iło bohater­ki do takiej decyzji. Dru­gi rodzaj to te filmy czy seri­ale w których samobójst­wo jest ostat­nim aktem – efek­tem kumu­lacji wydarzeń – tu przy­woła­jmy kazus Romeo i Julii w swoich wszys­t­kich odsłonach – niekoniecznie jed­noz­nacznie nazwanych w ten sposób. Nie chodzi o samo samobójst­wo z miłoś­ci ale o samobójst­wo jako jedyne wyjś­cie z sytu­acji bez wyjś­cia. Może­my tu przy­wołać cho­ci­aż­by Sto­warzysze­nie Umarłych Poet­ów – gdzie jeden z bohaterów nie widząc dla siebie wyjś­cia z sytu­acji w której ojciec nie akcep­tu­je jego aktorskiego powoła­nia decy­du­je się na samobójst­wo. Kole­j­na kat­e­go­ria to filmy w których życie odbiera sobie twór­ca. To zaskaku­jące jak bard­zo fas­cynu­ją nas twór­cy którzy decy­du­ją się popełnić samobójst­wo. Czy to dlat­ego, że jesteśmy do nich bardziej przy­wiązani? A może dlat­ego, że ist­nieje w kul­turze pew­na wiz­ja wedle której za wrażli­wość na świat trze­ba koniecznie zapłacić. Tutaj dobrym przykła­dem są Godziny, które choć pokazu­ją nam nie jed­no ale trzy pode­jś­cia do ode­bra­nia sobie życia – za postać cen­tral­ną przyj­mu­ją Vir­ginię Wolf.

Samobójst­wa twór­ców są inne. Są swoistą zapłatą za wrażli­wość która pozwala tworzyć rzeczy naprawdę wielkie. Takie kos­miczne wyrów­nanie rachunku.

Duża kat­e­go­ria filmów doty­czy dwóch specy­ficznych przy­pad­ków. Jeden to his­to­ria opowia­da o tych wszys­t­kich którym samobójst­wo się nie udało. Czy raczej – przeżyli by o nim opowiadać. Tu bard­zo zależy od sce­narzys­tów jak potrak­tu­ją his­torię. Częs­to mamy do czynienia z nar­racją dra­maty­czną – jak w Prz­er­wanej Lekcji Muzy­ki, cza­sem jed­nak z takim nieco łagod­nym pode­jś­ciem do sprawy jak –  dobrym (choć chy­ba nie bard­zo znanym) filmie Całkiem zabaw­na his­to­ria. Dru­ga sprawa to his­to­ria ludzi którzy próbu­ją sobie poradz­ić z sytu­acją w której ktoś w ich otocze­niu popełnił samobójst­wo. Pod tym wzglę­dem ciekawy­mi fil­ma­mi do oglą­da­nia razem – jest Big Chill i About Alex. W pier­wszym – gru­pa przy­jaciół ze studiów zbiera się w związku z pogrzebem swo­jego przy­ja­ciela (który popełnił samobójst­wo) w About Alex – przy­ja­ciele też się zbier­a­ją – by pil­nować przy­ja­ciela który popełnił nieu­daną próbę samobójczą. Pomysł jest podob­ny bo pokazu­je jak targnię­cie się na życie jed­nego z członków grupy ujaw­nia wszys­tkie skry­wane emoc­je i resen­ty­men­ty wśród jego przy­jaciół ( a może nie do koń­ca przy­jaciół sko­ro nie zauważyli, że dzieje się coś nie tak). Innym przykła­dem – może być Char­lie (po ang­iel­sku Perks of being Wall­flower) gdzie mamy postać wrażli­wego, cier­piącego na depresję nas­to­lat­ka który do wszys­t­kich swoich prob­lemów musi na dodatek zma­gać się z fak­tem, że kil­ka lat wcześniej jego najlep­szy przy­ja­ciel popełnił samobójst­wo. Zresztą konieczność zma­gania się z następst­wa­mi samobójst­wa to ważny ele­ment Co gryzie Gilber­ta Grape’a, który po samobójst­wie ojca jest odpowiedzial­ny za całą dys­funkcyjną rodzinę.

Ist­nieje cały podgatunek filmów które opowiada­ją nie tyle o samym odbiera­niu sobie życia ale tym jak wpły­wa to na tych którzy pozostają.

Na sam koniec należało­by zostaw­ić his­to­rie ludzi którzy rozważa­ją samobójst­wo a my jesteśmy – jako wid­zowie świad­ka­mi ich ostat­nich dni i decyzji. Porusza­jące jest pod tym wzglę­dem Zostaw­ić Las Vegas – bo tam bohater – sce­narzys­ta który przez alko­holizm stracił pracę, postanaw­ia zapić się na śmierć. To o tyle porusza­ją­cy obraz że do samego prob­le­mu samobójst­wa doda­je to – jak moż­na się zabić. Filmy – jeśli nie są napisane z pre­m­e­dy­tacją jako pro­dukc­je krwawe – rzad­ko sku­pi­a­ją się na tym jak ktoś odbiera sobie życie. Stąd film w którym sposób samobójst­wa odgry­wa kluc­zową rolę jest tym bardziej porusza­ją­cy.  Inny przy­padek to Samot­ny Mężczyz­na – tu sam fakt, że bohater chce popełnić samobójst­wo nada­je znaczenia – pozbaw­ionej nagłych zwrotów akcji fab­ule. Ale ponieważ wiemy, że to ostat­nie dni to czu­je­my się w obow­iązku – podob­nie jak bohater przyglą­dać się wszys­tkiemu bardziej i przyp­isy­wać temu więk­sze znacze­nie. A to czyni z nawet błahych momen­tów his­torię porusza­jącą i trag­iczną.  Chy­ba najwybit­niejszym filmem o takim podróżowa­niu z kimś przed jego śmier­cią jest Smak Wiśni – film w którym mężczyz­na prag­ną­cy popełnić samobójst­wo szu­ka kogoś kto by pochował jego ciało.

Nieszczęś­cie spowodowane przez zawód miłos­ny to jed­na z tych motywacji samobójst­wa która jest chy­ba najbardziej “obłaskaw­iona” przez kulturę.

Tyle jeśli chodzi o pewną ramową klasy­fikację filmów. Ter­az pytanie jakie jest ogólne pode­jś­cie pro­dukcji do prob­le­mu samobójst­wa. Na pier­wszy rzut oka widać, że jest to zjawisko które fas­cynu­je. Po pier­wsze – odkry­wanie motywacji które poprowadz­iły do ode­bra­nia sobie życia przez daną postać jest częs­to takim trochę psy­cho­log­icznym śledztwem detek­ty­wisty­cznym. Niek­tórzy fil­mow­cy pow­strzy­mu­ją się przed pod­sunię­ciem wid­zom jed­noz­nacznej odpowiedzi, pod­czas kiedy inni wskazu­ją jasne powody. Jed­nocześnie – ten detek­ty­wisty­czny trop jest na tyle pop­u­larny, że w seri­alach o detek­tywach częs­to mamy do czynienia z morder­st­wem które po śledztwie okazu­je się jed­nak samobójst­wem albo z morder­st­wem które jest tak zaplanowane by wyglą­dało jak samobójst­wo. Inny­mi słowy – odkry­wanie moty­wów i śledze­nie ciągu zdarzeń jest uznawane za fascynujące.

Pró­ba znalezienia odpowiedzi na pytanie — co właś­ci­wie się stało i czy moż­na było temu zapo­biec zamienia część pro­dukcji o samobójst­wach niemal w his­to­rie detektywistyczne

Kole­jny trop – dość intrygu­ją­cy, czy niepoko­ją­cy prowadzi nas do myśle­nia o samobójst­wie jako pewnym hon­orowym wyjś­ciu z sytu­acji czy uwol­nie­niu się od cier­pi­enia. Tu wpada­ją wszyscy którzy wolą sami ode­brać sobie życie niż zostać czyjąś ofi­arą ale także wszys­tkie te posta­cie które pokazu­je się nam jako zbyt depresyjne i nieszczęśli­we by mogły sobie dalej poradz­ić z życiem. Tu też mieś­cili­by się wszyscy ci którzy popeł­ni­a­ją samobójst­wo na włas­nych zasadach – nie dopuszcza­jąc by ktokol­wiek decy­dował o chwili ich śmier­ci. Tu dobrym przykła­dem jest Harold i Maude gdzie bohater­ka odbiera sobie życie w dniu 80 urodzin uzna­jąc że to dobry moment by się ostate­cznie ukłonić i pożeg­nać ze światem na włas­nych warunk­ach. To zresztą trochę osob­ny wątek – starsze panie żeg­na­jące się z życiem tak jak chcą. W każdym razie – część filmów inter­pre­tu­je samobójst­wo jako swoiste – hon­orowe wyjś­cie z sytu­acji. Co moż­na pewnie prześledz­ić do wszys­t­kich hon­orowych samobójstw w niejed­nej kul­turze świata.

Jeśli szuka­cie naprawdę dobrego fil­mu pode­j­mu­jącego tem­at samobójst­wa to wyjdź­cie na chwilkę z amerykańskiego kręgu kul­tur­owego i zobacz­cie Smak Wiśni.

Nie sposób tu nie wspom­nieć o tym jak częs­to samobójst­wo łączy się w naszej kul­turze z zawo­dem miłos­nym. O Romeo i Julii już pisal­iśmy ale każdy kto przeszedł przez szkol­ną listę lek­tur wie, że ode­branie sobie życia jest gdzieś na liś­cie rzeczy, które moż­na zro­bić kiedy ma się zła­mane serce. To jeden z tych wątków który akcep­tu­je­my trochę bez dyskusji. Tak moc­no jest pow­iązany w naszych głowach. Być może dlat­ego, że rzeczy­wiś­cie szy­bkie uko­je­nie zła­manego ser­ca to nie jest pros­ta sprawa. Nie zmienia to fak­tu, że wątek jest pop­u­larny i pojaw­ia się zarówno w his­to­ri­ach o starszych i nas­to­let­nich bohat­er­ach. Zwier­zowi zawsze przy­chodzi tu do głowy doskon­ała sce­na z Roy­al Tan­nen­baums (po pol­sku Genial­ny Klan) Wesa Ander­sona, gdzie bohater próbu­je popełnić samobójst­wo, nie mogąc znieść swoich uczuć do przy­branej siostry. Zwierz nie zna dobrze statystyk doty­czą­cych prób ode­bra­nia sobie życia, ale pode­jrze­wa że zawód miłos­ny znalazł­by się wśród podawanych przez ludzi powodów.

Samot­ny Mężczyz­na to film który doskonale pokazu­je jak fakt iż oglą­damy kogoś kto chce popełnić samobójst­wo zmienia naszą per­cepcję tego co się wokół niego dzieje

Osob­nym pod gatunkiem filmów o samobójst­wach są te doty­czące nas­to­latków. W przy­pad­ku his­torii młodych ludzi którzy odbier­a­ją sobie życie te wszys­tkie wspom­ni­ane tu pode­jś­cia do samobójst­wa zbie­ga­ją się w jed­no.  Chce­my wiedzieć dlaczego ktoś targnął się na swo­je życie, ale jed­nocześnie – jest głębok­ie poczu­cie że nikt nie popeł­nia samobójst­wa sam z siebie. Dlat­ego tak fas­cynu­ją­cym filmem były śledzące sprawę Przek­leńst­wa Niewin­noś­ci, czy filmy takie jak Cyber­bul­ly – śledzące jak napędza się spi­rala która doprowadza do tego, że młody człowiek dobiera sobie życie. Tu do samej tragedii dochodzi przeko­nanie o odpowiedzial­noś­ci całej społecznoś­ci – rodz­iców, nauczy­cieli, innych uczniów. Jed­nocześnie w przy­pad­ku młodych ludzi prob­lem trak­tu­je się dużo bardziej jako prob­lem społeczny. O ile samobójst­wa ludzi dorosłych trak­towane są częs­to jako świado­ma decyz­ja – a rozważa­nia nad nią mają wymi­ar bardziej egzys­tenc­jal­ny (choć nie zawsze) to samobójst­wo młodego człowieka jest zawsze tragedią której ktoś nie zapo­biegł. Prob­le­mem nas wszystkich.

Harold i Maude to film w którym samobójst­wo potrak­towane jest jed­nocześnie kome­diowo i zupełnie poważnie.

Ostate­cznie jed­nak tym co najbardziej porusza kiedy patrzy się na samobójst­wa w kul­turze i człowiek zda­je sobie sprawę, że jest ich tak dużo – że właś­ci­wie przes­ta­ją być czymś wielkim czy porusza­ją­cym.  Z jed­nej strony – to nawet zrozu­mi­ałe – z punk­tu widzenia nar­racji samobójst­wo jest takim ide­al­nym ostate­cznym nieszczęś­ciem. Jest czymś więcej niż śmierć bo sugeru­je doprowadze­nie bohat­era do takiej sytu­acji w której sam będzie chci­ał ode­brać sobie życie. Jed­nocześnie – to jest zawsze tajem­ni­ca – co właś­ci­wie jed­noz­nacznie przekon­ało kogoś do pod­ję­cia decyzji, czy ktoś mógł ją zmienić. Ostate­cznie wiemy, że ludzie w podob­nych warunk­ach pode­j­mu­ją bard­zo różne decyz­je. Dlaczego jed­ni kończą swo­je życie a drudzy nie. Kul­tura pozwala nam „na sucho” przepra­cow­ać różne sce­nar­iusze, rzu­cić okiem na różne per­spek­ty­wy. Ale jed­nocześnie – gdzieś po drodze ginie znacze­nie całej sytu­acji. Samobójst­wo w kul­turze sta­je się pode­jrzanie codzi­enne. Posta­cie w fil­mach reagu­ją na nie porusze­niem ale my już nie takie rzeczy widzieliśmy.

Samobójst­wa są wygodne dla sce­narzys­tów bo wprowadza­ją taki ostate­czny dra­mat — trochę jak przy­pad­kowa śmierć dziecka.

Moż­na słusznie zauważyć, że w kul­turze w ogóle jest więcej śmier­ci – w końcu po mias­tach nie gra­su­je tylu morder­ców i kani­bali co w seri­alach (serio trzy­ma­j­cie się z dala od Bal­ti­more, tam jest niebez­piecznie). Jed­nak morder­st­wa nie są prob­le­mem społecznym. Jasne – bard­zo ważne jest by ograniczać liczbę morder­stw ale ogól­nie morder­ców nie ma tak wielu, seryjnych morder­ców jest jeszcze mniej. W przy­pad­ku samobójstw – trochę wszyscy jesteśmy pode­jrzani. Jeśli nie odnosimy się we właś­ci­wy sposób do prob­lemów zdrowia psy­chicznego, jeśli nie pil­nu­je­my siebie wza­jem­nie, jeśli nie dostrzegamy niepoko­ją­cych objawów, teo­re­ty­cznie wszyscy może­my się znaleźć w sytu­acji w której zna­j­du­ją się bohaterowie filmów i seri­ali. Jest małe praw­dopodobieńst­wo, że znamy kogoś kto został zamor­dowany lub kogoś zamor­dował. Dużo więk­sze że znamy kogoś kto targnął się na swo­je życie, albo przy­na­jm­niej to rozważał. Stąd samobójst­wo wyda­je się tem­atem który powinien być pode­j­mowany ze szczegól­ną ostrożnoś­cią. Zwłaszcza że mówimy tu o rzeczy bard­zo trud­nej – z jed­nej strony – trze­ba pokazać stronę zdes­per­owanej jed­nos­t­ki, z drugiej – nie sposób ominąć nar­racji tych których pozostaw­ia za sobą, przys­parza­jąc im cierpienia.

Pod­sta­wowa odpowiedź na pytanie — Jak robić filmy o samobójst­wach, powin­na brzmieć “Inaczej niż Salę Samobójców”

Ten wpis nie ma na celu pokazanie że kino nie umie opowiadać o samobójst­wie. Umie. Jest wiele wybit­nych filmów, wątków, dialogów i scen. Ale jed­nocześnie – to samo kino (czy ser­i­al) zbyt częs­to korzys­ta z samobójst­wa jako z kole­jnego rozwiąza­nia fab­u­larnego – plot twistu, czegoś co nas wzruszy i poruszy. Prob­lem w tym, że póki nie obe­jrzymy kole­jnego fil­mu czy seri­alu albo nie przeczy­tamy książ­ki, nie jesteśmy w stanie powiedzieć czy tym razem dowiedzieliśmy się czegoś więcej o tym trag­icznym zjawisku czy samobój­ca dobrze pasował do dramy. To chy­ba prob­lem ze wszys­tki­mi wątka­mi które trochę za blisko trafi­a­ją naszych nieprzepra­cow­anych społecznych prob­lemów. Ale tak myśląc o tym zwierz doszedł do wniosku, że chci­ał­by że 13 rea­sons why robiło to samo co robią pro­dukc­je bry­tyjskie pod­noszące takie trudne tem­aty. Kończyło się lub rozpoczy­nało tablicą infor­ma­cyjną doty­czącą tego gdzie oso­by którym wydarzenia przed­staw­ione w seri­alu przy­pom­i­na­ją ich własne prob­le­my mogą się zwró­cić o pomoc.

Ps: Ponieważ zwierz widzi­ał kil­ka razy jak kwes­t­ia samobójstw w kul­turze zbacza­ła na dyskusję o moral­nej oce­nie samego aktu to prosił­by was żebyśmy roz­maw­iali jed­nak tylko o kul­turze. Więk­szość z nas nie ma wystar­cza­jącej wiedzy by móc cokol­wiek mądrego i nieszkodli­wego powiedzieć o stanach psy­chicznych osób prag­ną­cych ode­brać sobie życie.

Ps2: Wpis na pewno nie omaw­ia wszys­tkiego — ale koło piątej strony zwierz doszedł do wniosku, że czas kończyć. Potrak­tu­je­cie to więc raczej jako otwar­cie do konwersacji.

42 komentarze
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online