Home Ogólnie Tacy piękni oboje czyli zwierz o Lobster

Tacy piękni oboje czyli zwierz o Lobster

autor Zwierz
Tacy piękni oboje czyli zwierz o Lobster

Trze­ba kogoś mieć. Inaczej się nie da. Najlepiej osobę do nas podob­ną. Z tymi samy­mi zain­tere­sowa­ni­a­mi. Poglą­da­mi. Pomysła­mi na życie. Trze­ba mieć z kim iść przez życie co by nas pora­tował od złego i otoczył opieką. Yor­gos Lan­thi­mos jeden z naj­ciekawszych współczes­nych reży­serów (autor min. doskon­ałego Kła) stworzył film, w które te wpa­jane nam przez pop­kul­turę prawdy, sta­ją się prawem. Homar to niepoko­ją­ca wiz­ja świa­ta, zde­cy­dowanie bliższa rzeczy­wis­toś­ci niż ktokol­wiek chci­ał­by to przyznać.

Lobster4

Wielu kry­tyków (czy nawet sam twór­ca) twierdzi, że Homar dzieje się w dystopi­jnej przyszłoś­ci, ale zwierz po sean­sie dochodzi do wniosku, że mamy tu raczej do czynienia z alter­naty­wną rzeczy­wis­toś­cią. Wszys­tko jest bard­zo podob­ne do tego co znamy, ale jed­nak odrobinkę prze­sunięte. Tak jak­by jed­no zdarze­nie w his­torii ludzkoś­ci wyglą­dało odrobinę inaczej i ter­az rozglą­damy się po świecie, który jest jak pokój w którym wszys­tko zostało przestaw­ione o milimetr na pra­wo. Niby wszys­tko podob­nie  a jed­nak zupełnie inaczej. I nie chodzi jedynie o nadrzęd­ną zasadę tego świa­ta – jeśli nie masz part­nera zosta­jesz prze­nie­siony do Hotelu gdzie przez 45 dni masz sobie zaleźć drugą osobę. Jeśli ci się to nie uda­je zosta­niesz zamieniony w zwierzę. Ten ele­ment opowieś­ci paradok­sal­nie wyda­je się najłatwiejszy do oga­r­nię­cia rozu­miem. To co budzi uczu­cie dzi­wnoś­ci, to codzi­en­ność mieszkańców hotelu, roz­mowy, tańce, prezen­tac­je zalet życia we dwójkę. To tu film sta­je się najdzi­wniejszy  najbardziej niepokojący.

lobster-trailer

Homar śledzi his­torię Davi­da. Niezbyt atrak­cyjnego czter­dziesto­lat­ka którego właśnie zostaw­iła żona. To właśnie on chce zostać tytułowym Homarem. Jego argu­men­tac­ja wyda­je się bard­zo rozsąd­na – homary dłu­go żyją, a na dodatek on bard­zo lubi wodę. Wybo­ry innych pen­sjonar­iuszy wyda­ją się nieco mniej prze­myślane. Zresztą jak się dowiadu­je­my – więk­szość osób chce zostać psem. Bo to pier­wsze zwierzę o którym myślą. David obser­wu­je ten nowy świat z równym zdzi­wie­niem co widz. Ludzie wokół niego – uprze­j­mi i pro­fesjon­al­ni wykonu­ją swo­ją pracę bez mrug­nię­cia okiem.  Posłuszni są także w więk­szoś­ci pen­sjonar­iusze. Zresztą trud­no się dzi­wić – jedynym sposobem na przedłuże­nie cza­su potrzeb­ne­go do znalezienia drugiej połów­ki jest ustrze­le­nie (ze strza­łek usyp­i­a­ją­cych) które­goś z Samot­ników – zbun­towanych uciekinierów którzy są abso­lut­nie prze­ci­wni związkom. Tak jak w hotelu związ­ki są nakazem tak w lesie są zakazane. Nie ma więc miejs­ca na swo­bodę. Czegokol­wiek by bohaterowie nie zro­bili, nie sposób wyr­wać się spod presji społecznego przymusu.

the-lobster-movie-trailer-images-stills-colin-farrell-john-c-reilly-ben-whishaw-

Nie trud­no dostrzec w filmie greck­iego reży­sera wykrzy­wionego ale jed­nak miejs­ca­mi bard­zo prawdzi­wego obrazu pode­jś­cia do związków. W świecie fil­mu wszyscy szuka­ją osób podob­nych do siebie. Bohaterowie dość obsesyjnie szuka­ją kogoś kto będzie dzielił nawet nie ich sposób myśle­nia ale wygląd, czy domin­u­jącą cechę.  Kule­ją­cy bohater będzie się rozglą­dał za kule­jącą dziew­czyną, nasz bohater krótkowidz będzie szukał kogoś kto dzielić z nim będzie wadę wzroku. To poszuki­wanie podobieńst­wa za wszelką cenę, w tym wykrzy­wionym świecie fil­mu wyda­je się para­noiczne czy wręcz śmieszne.  Nikt w tym świecie nie umie się wyr­wać ze swois­tej „mat­ni podobieńst­wa”, nawet czyste uczu­cie musi się z nią zmierzyć. Kiedy pod­sta­wowa cecha łączą­ca kochanków zni­ka, odpowiedź na pytanie co dalej, wcale nie jest pros­ta.  Jed­nocześnie nie trud­no dostrzec, że owo poszuki­wanie podobieńst­wa – zwyk­le powierz­chownego, i naprawdę – nie łączącego ludzi, doskonale da się odnieść do współczes­nej rzeczy­wis­toś­ci związków.  Zresztą właśnie podobieńst­wo jako klucz wyboru ser­ca to pod­stawa nar­racji o miłoś­ci z punk­tu widzenia kul­tu­ry. Bohaterowie wielu roman­sów tylko pozornie są zupełnie różni, tylko by odkryć jak bard­zo są podobni.

IMG_1180.CR2

Jed­nak nie tylko o ten klucz doboru par pyta Lan­thi­mos. Wyda­je się, że w ogóle każe się nam zas­tanaw­iać czy ist­nieją szczęśli­we związ­ki. W jed­nej z cud­ownych scen dyrek­tor­ka hotelu infor­mu­je nową parę, że jeśli napotka­ją przeszkody nie do poko­na­nia czy sprawy których nie da się załatwić dyskusją, to dostaną dzieci bo one zwyk­le poma­ga­ją wyjść z takie sytu­acji. Czy to nie cud­owne streszcze­nie his­torii wielu małżeństw? Zresztą w filmie zna­jdziemy wiele scen, które przekonu­ją, że w ostate­cznym rozra­chunku drugiej oso­by, jej szczeroś­ci i miłoś­ci nigdy nie moż­na być zupełnie pewnym. Lan­thi­mos pokazu­je nam ludzi jako jed­nos­t­ki ego­isty­czne, wiążące się w pary głównie dla włas­nej korzyś­ci. Częs­to uda­jące, że są kimś zupełnie innym.  Złudze­nie jakie dają kole­jne pró­by przez które muszą prze­jść bohaterowie — po poby­cie w hotelu nowa para dosta­je wspól­ny pokój, a potem musi spędz­ić “wakac­je” na jach­cie niczego nie gwarantują.

the-lobster-header

Co ciekawe, kiedy film w pewnym momen­cie zmienia tem­po nar­racji – kiedy nasz bohater wychodzi ze świa­ta hotelu do świa­ta Samot­ników gdzie związ­ki są zakazane, widz­imy drugą stronę medalu. Choć hotelowa rzeczy­wis­tość powin­na nas do łączenia się w pary zniechę­cić, to jed­nak wciąż wierzymy w roman­ty­czną miłość – albo daje­my się zła­pać na jej lep. Kiedy bohaterowie muszą się ukry­wać ze związkiem – bo w społeczeńst­wie jest on zakazany – to kibicu­je­my im choć prze­cież przed chwilą pokazano nam – jak wiele w tych roman­ty­cznych związkach złudzeń i egoiz­mu. Zresztą tak jak wcześniej boli nas nakaz, tu bun­tu­je­my się przed zakazem. Całość fil­mu składała­by się więc na dość słuszną kry­tykę tego co właś­ci­wie co chwila się nam sprzeda­je – wiz­ji tego jak powin­niśmy być w związkach, z kim i kiedy. Społeczeńst­wo nakazu­jące łącze­nie się w pary, jest równie opresyjne co to które tego zakazu­je. O ile jed­nak zakaz związków mamy jakoś kul­tur­owo obłaskaw­iony, o tyle nakaz budzi w nas prz­er­aże­nie. A prze­cież żyje­my w kul­turze, która tak częs­to się o ten nakaz ociera. Kiedy bohaterom przy­chodzi udawać w mieś­cie ide­al­ny związek dość automaty­cznie pow­tarza­ją schematy, które w naszym świecie przyp­isu­je­my udanym związkom.

the-lobster-movie-trailer-images-stills-colin-farrell-rachel-weisz

Cechą charak­terysty­czną filmów Lan­thi­mosa jest ich okru­cieńst­wo. Bard­zo specy­ficzne okru­cieńst­wo. Pod­czas kiedy jesteśmy przyzwycza­jeni do litrów sztucznej krwi to rzad­ko widz­imy film, który zachowu­jąc wysoką este­tykę był tak nieprzy­jem­ny czy niekom­for­towy. Okru­cieńst­wo jest obow­iązkowym ele­mentem tego świa­ta. Z wielu powodów. Po pier­wsze wyda­je się, że reżyser nie ma żad­nych złudzeń odnośnie natu­ry ludzkiej, zwłaszcza jej ego­isty­cznych prze­jawów. Ale nie tylko o to chodzi. Świat Lan­thi­mosa jest okrut­ny z przy­rodzenia, trochę jak świat zwierząt. Tu nie ma łaskawego odsunię­cia kamer, zmi­any kadru, wyciszenia dźwięku.  Przy czym o ile niek­tóre sce­ny oglą­da się trud­no, to jed­nocześnie – nie sposób wyobraz­ić sobie tej his­torii bez tego koniecznego kom­po­nen­tu. Pozwala on zrozu­mieć świat przed­staw­iony, jego zasady i to „prze­sunię­cie” o którym zwierz pisał w pier­wszych akap­i­tach. To poczu­cie dzi­wnoś­ci i dyskom­for­tu jest w fil­mach Lan­thi­mosa ważne. Tak jak­by wszys­tko było odrobinę obok rzeczywistości.

IMG_2135.CR2

Dobrego reży­sera zawsze moż­na poz­nać po tym jak prowadzi swoich aktorów. Najlep­szego, po tym jak z aktorów śred­nich wycią­ga ich tal­ent. Pod tym wzglę­dem Lan­thi­mos pla­su­je się bard­zo wysoko. Col­in Farell – aktor który się dobrze zapowiadał ale w ostat­nich lat­ach rozmienił się na drob­ne – gra tu jed­ną z najlep­szych ról w swo­jej kari­erze. Jego David – gru­by, nieatrak­cyjny, z kosz­marnym wąsem – to postać trud­na do zagra­nia. Z jed­nej strony, to nasz człowiek w świecie Hotelu, trochę zagu­biony, trochę niepo­rad­ny, trochę wrażli­wy. Z drugiej – to mieszkaniec tego dzi­wnego świa­ta który obser­wu­je­my – ego­isty­czny, okrut­ny, skłon­ny do manip­u­lacji.  Nie łat­wo jest grać postać która musi być zagu­biona i być swoistym prze­wod­nikiem widza, z drugiej – jest tak moc­no wpisana w świat w którym żyje. Ale nie tylko Farell się wyróż­nia. Cud­ow­na jest Rachel Weisz jako Samot­nicz­ka, to jej postać jest nar­ra­torką opowieś­ci i jej spoko­jny głos prowadzi nas przez ten przedzi­wny świat. Jed­nocześnie jest w grze Weisz pew­na delikat­ność która wyróż­nia ją na tle wszys­t­kich innych postaci w filmie. Zwierza zach­wyciła Léa Sey­doux (tak niesamowicie niewyko­rzys­tana w Spec­tre) w roli bezwzględ­nej przy­wód­czyni Samot­ników. Jej niemal pozbaw­iony emocji wyraz twarzy i ten błysk sza­leńst­wa – coś wspani­ałego. Doskon­ały w filmie jest dru­gi plan – Ben Whishaw jako kule­ją­cy przy­ja­ciel bohat­era czy John C. Reil­ly w roli sepleniącego mężczyzny,  o którym wszyscy wiemy, że nikt go nie pokocha.  Świet­na jest też Olivia Col­man jako man­ager­ka hotelu. Zresztą pier­wsza część fil­mu – zasied­lona przez intrygu­jące posta­cie i ode­grana przez kilko­ro świet­nych aktorów jest zde­cy­dowanie najlepsza.

the-lobster-review

Nie jest Homar (a właś­ci­wie Lob­ster bo ostate­cznie pol­s­ki dys­try­b­u­tor nie zde­cy­dował się na tłu­macze­nie) filmem dla wszys­t­kich. Niek­tórych odrzu­ci atmos­fera fil­mu, innych jego okru­cieńst­wo jeszcze innych fakt, że nar­rac­ja snu­je się dość powoli (choć jak na kino z artysty­czny­mi ambic­ja­mi to mamy wręcz zawrotne tem­po) i właś­ci­wie – samemu trze­ba zde­cy­dować dokąd prowadzi. Zwierz oso­biś­cie jest filmem zach­wycony. To dokład­nie takie kino jakie zwierz lubi – które z jed­nej strony pozostaw­ia widza z uczu­ciem swois­tego dyskom­for­tu, z drugiej – zmusza go do samodziel­nej odpowiedzi na pytanie, o czym właś­ci­wie to było. Zresztą to miłe kiedy naresz­cie sia­da się do fil­mu gdzie z jed­nej strony czu­je się kom­fort związany z rozpoz­nawaniem aktorów i języ­ka, z drugiej – nie ma wąt­pli­woś­ci, że nie mamy do czynienia z twór­cą i wyobraźnią anglosaską. To  jest film bard­zo europe­js­ki i nawet gdy­byś­cie nie wiedzieli, że wyszedł spod ręki Gre­ka to na pewno zostało­by z wami to uczu­cie, że coś tu jed­nak jest innego. Oczy­wiś­cie zwierz nie twierdzi, że greck­ość twór­cy da się wyczuć, ale fakt, że opowia­da his­torię nieco inaczej już tak.

the-lobster-movie-trailer-images-stills-colin-farrell1

Na koniec wypa­da chy­ba zaz­naczyć, że zwierz nie uważa by jego uwa­gi czy inter­pre­tac­je wycz­er­py­wały tem­at roz­mowy nad filmem. Zwierz może sobie spoko­jnie wyobraz­ić inter­pre­tac­je inne – głęb­sze czy trafniejsze. Ale to jest właśnie cały urok spotka­nia z kinem, które jed­nak wyma­ga od widza, by zmierzył się, z tym co mu pokazano. Jak wiecie zwierz kocha filmy które dają nam tylko rozry­wkę i zabawę. Ma słabość do pro­dukcji do których łat­wo dobiera się klucz inter­pre­ta­cyjny (jak filmy Wesa Ander­sona), ale cza­sem ma słabość do filmów które aż tak łatwe nie są. Nie dlat­ego, że uważa je za lep­sze ale dlat­ego, że lubi potem o nich roz­maw­iać i spo­tykać ludzi którzy widzieli coś zupełnie innego. I dlat­ego warto wybrać się na Lob­stera w więk­szym towarzys­t­wie. Żeby się potem pięknie różnić. Co jak wskazu­je film – może wcale nie być takim złym pomysłem.

Ps: Zwierz z mieszan­iną zaskoczenia, wzruszenia i prz­er­aże­nia patrzy na to co wyczy­nia­cie na jego kon­cie na patronite.pl. Ale uważa­j­cie. Trump ma mil­iony i mu odbiło. Kto wie jak takie sumy podzi­ała­ją na zwierza.

Ps2: Pamięta­cie że w week­end zwierz będzie w Katow­icach? Zwierz ma dla was śmieszną infor­ma­cję. Otóż zahaczy o IEM. Tak będzie na finale zawodów esportowych. Zwierz.

19 komentarzy
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online