Home Film Ze szkockim akcentem czyli filmowe BAFTY 2024

Ze szkockim akcentem czyli filmowe BAFTY 2024

autor Zwierz
Ze szkockim akcentem czyli filmowe BAFTY 2024

Jeśli tegoroczne fil­mowe nagrody BAFTA potrak­tować jako moc­ny zwias­tun Oscarów, to raczej nie będzie w tym roku zbyt wielu niespodzianek, wręcz prze­ci­wnie – wszys­tko ukła­da się zgod­nie z przewidy­wa­ni­a­mi. Ale, tu uwa­ga kluc­zowa, w ostat­nich lat­ach BAFTA nieco się z Oscara­mi roz­jeżdżała, więc nie należy tego trak­tować jako oczy­wistą zapowiedź tego co będzie się na Oscarach działo.

Głównym zwycięzcą jest zde­cy­dowanie Oppen­heimer – film Nolana zebrał nagrody za reży­ser­ię, najlep­szą pro­dukcję, ze stat­uetką BAFTY wyszedł z cer­e­monii Cili­na Mur­phy, a także autorzy zdjęć, muzy­ki i mon­tażys­ta. Nagrodę dostał też Robert Downey jr. Jego podz­iękowa­nia, w których dziękowała Nolanowi, że przy­wró­cił mu jakąś aktorską wiary­god­ność po kilku­nas­tu lat­ach gra­nia w MCU, została przyję­ta z mieszany­mi uczu­ci­a­mi. Oso­biś­cie mnie to rozbaw­iło, ale wielu wiel­bi­cieli adap­tacji komik­sowych poczuło się nieco urażonych. Drugim tytułem wiec­zoru były „Biedne Isto­ty”, nagrod­zone w kilku kat­e­go­ri­ach. Stat­uetkę dostała Emma Stone, nagrody otrzy­mali też twór­cy deko­racji, kostiumów oraz charak­teryza­cji.  Tu z kolei najbardziej uroczym momentem wiec­zoru było małe spotkanie pon­ad fil­mowy­mi podzi­ała­mi, gdy Ryan Gosling, puś­cił oczko do schodzącej po nagrodę Emmę Stone, z którą nie raz spo­tykali się na planie.

 

LONDON, ENGLANDFEBRUARY 18: Host David Ten­nant on stage dur­ing the EE BAFTA Film Awards 2024 at The Roy­al Fes­ti­val Hall on Feb­ru­ary 18, 2024 in Lon­don, Eng­land. (Pho­to by Kate Green/BAFTA/Getty Images for BAFTA)

 

Był to też wieczór „Stre­fy Interesów”. Film, został nagrod­zony, zarówno za najlep­szą pro­dukcję niean­glo­języ­czną, ale także dostał nagrodę za najlep­szy film bry­tyjs­ki. Może się to wydawać dość ciekawe, że film może być jed­nocześnie między­nar­o­dowy i bry­tyjs­ki, ale praw­da jest taka, że odróż­ni­amy tu kwest­ie języ­ka i pro­dukcji. Z resztą wśród nagrod­zonych pro­du­cen­tów znalazła się pol­ka Ewa Puszczyńs­ka. Oso­biś­cie najbardziej cieszy mnie nagro­da za dźwięk, bo to film na dźwięku zbu­dowany – to co w nim sły­chać i czego nie sły­chać, jest kluc­zowe w odbiorze tej his­torii. Tu chy­ba najm­niej trak­towałabym BAFTA jako klucz do Oscarów, bo włas­na pro­dukc­ja może być dla bry­tyjskiej akademii bliższa niż jakiekol­wiek inne produkcje.

 

Zaskoczeń nie był wiele. Na pewno niewiele osób się spodziewało, że nagrodę za najlep­szy sce­nar­iusz adap­towany dostanie Cord Jef­fr­son, za sce­nar­iusz do „Amer­i­can Fic­tion”, w różnych typach raczej nie pojaw­iła się na szczy­cie listy. Nie jest to z pewnoś­cią niespodzian­ka niemiła, bo Jef­fer­son jest bard­zo dobrym sce­narzys­tą, co wie każdy kto oglą­dał telewiz­yjnych „Strażników” czy „Good Place” do którego też pisał sce­nar­iusze. Niewielkim zaskocze­niem, mogło być nagrodze­nie „Prze­sile­nia Zimowego” za cast­ing. Przy czym, zgadzam się z nagrodą po pros­tu, poza stat­uetką za najlep­szą rolę dru­go­planową film jakoś nie królował na BAFTA.

 

LONDON, ENGLANDFEBRUARY 18: Robert Downey Jr. accepts the Sup­port­ing Actor Award for ‘Oppen­heimer’ on stage dur­ing the EE BAFTA Film Awards 2024 at The Roy­al Fes­ti­val Hall on Feb­ru­ary 18, 2024 in Lon­don, Eng­land. (Pho­to by Kate Green/BAFTA/Getty Images for BAFTA)

 

Nietrud­no dostrzec, że na liś­cie nagrod­zonych braku­je dwóch tytułów, które jeszcze parę­naś­cie tygod­ni temu wydawały się w gronie nomi­nowanych pew­ni­aka­mi. Nic nie dostała ani „Bar­bie” ani „Mae­stro”. O ile brak nagród dla „Mae­stro” poczy­tu­je jako dobry znak, że filmy tak bard­zo sprzedawane pod nagrody niekoniecznie są jeszcze w modzie (i dobrze, czas skończyć z tym sche­matem nagradza­nia śred­nich biografii tylko dlat­ego, że aktor jest podob­ny na ekranie do prawdzi­wej oso­by) o tyle fakt, że nic nie dostała „Bar­bie”, zapewne wywoła pewne porusze­nie. Nie da się ukryć, że kole­jne roz­da­nia nagród, wskazu­ją, że „Bar­bie” mimo uwiel­bi­enia częś­ci wid­owni raczej nie ma szans na duży worek nagród. Oczy­wiś­cie – pode­jrze­wam, że amerykańs­ka Akademia może mieć wobec fil­mu Gre­ty Ger­wig nieco więcej sen­ty­men­tu niż akademia bry­tyjs­ka, ale może się skończyć na kilku wyróżnieni­ach. Jak pode­jrze­wam, „Bar­bie” spadła z listy potenc­jal­nie nagradzanych nie przez „Oppen­heimera” ale przez „Biedne Isto­ty”, które też mierzą się z kwes­t­i­a­mi kobiecej eman­cy­pacji, ale robią to zde­cy­dowanie bardziej w ramach kina nieza­leżnego i ambit­niejszego niż „Bar­bie”.

 

Wśród nagrod­zonych, o których warto jeszcze wspom­nieć – nagrodę za najlep­szy film doku­men­tal­ny dostało „20 dni w Mar­i­upolu”, film, który pole­cam zobaczyć, wszys­tkim, którzy być może czu­ją się wojną w Ukrainie zmęczeni. To jed­na z tych pro­dukcji, która dobit­nie przy­pom­i­na, że samo to co Ros­janie zro­bili w Mar­i­upolu, nic im zapom­nieć nie moż­na. Jed­nocześnie to dość dobry przykład jak zmieni­a­ją się per­spek­ty­wy – w 2023 roku najlep­szym doku­mentem został film o Nawal­nym, chy­ba odd­a­ją­cy jakieś zachod­nie złudze­nie, że moż­na znaleźć lep­szą rosję. „20 dni w Mar­i­upolu” jest filmem nie pozostaw­ia­ją­cym żad­nych złudzeń.

 

LONDON, ENGLANDFEBRUARY 18: Michelle Mizn­er, Mstyslav Cher­nov and Raney Aron­son-Rath accept the Doc­u­men­tary Award for ’20 Days in Mar­i­upol’ dur­ing the 2024 EE BAFTA Film Awards, held at the Roy­al Fes­ti­val Hall on Feb­ru­ary 18, 2024 in Lon­don, Eng­land. (Pho­to by Kate Green/BAFTA/Getty Images for BAFTA)

 

 

Ważną nagrodą, której nie mamy na Oscarach, jest przyz­nawana przez samych widzów – BAFTA Rais­ing Star Award. To nagro­da, którą przyz­na­je się młodym aktorom i aktorkom, którzy w danym momen­cie mają swój moment, ale też moż­na uznać, że mają duży potenc­jał. To ciekawa nagro­da, bo niekoniecznie wygry­wa w tym roz­da­niu oso­ba zawsze najbardziej znana. Tak było w tym roku, gdy nagro­da powędrowała do Mia McKen­na-Bruce, którą moż­na było niedawno oglą­dać w „How to have Sex”. Uważam, że takie nagrody dla młodych twór­ców są bard­zo fajnym pomysłem i trochę żału­ję, że Oscary nie mają nic podob­ne­go. Kiedyś były wyróżnienia dla debi­u­tan­tów czy dla młod­szych aktorów, ale gdzieś po drodze zostały wyka­sowane. Ponown­ie – mam wraże­nie, że pod wzglę­dem emocjon­al­nym nagrody dla osób, które są gdzieś tam na początku swo­jej aktorskiej dro­gi czy właśnie pojaw­ił się pier­wszy moment przeło­mowy, są bard­zo wzrusza­jące i szczere.

 

 

Sama gala, trans­mi­towana na BBC w skró­cie (co moim zdaniem dobrze odd­a­je pode­jś­cie do tych nagród, które choć ważne nie są aż tak ważne by pokazać całość) była całkiem przy­jem­na i moim zdaniem – dzię­ki temu, że odby­wa się jed­nak na nieco mniejszą skalę – zostaw­ia więcej luzu. Widać to było zarówno po dzięku­ją­cych i prezen­tu­ją­cych aktorach jak i po wid­owni, która chy­ba przyjęła, że świat fil­mu zjeżdża­ją­cy do Lon­dynu może się trochę zachowywać jak uprze­j­mi turyś­ci, którzy śmi­ać się będą ze wszys­t­kich żartów nawet tych, których nie do koń­ca rozu­mieją. Galę prowadz­ił David Ten­nant, co było miłym zaskocze­niem, bo jakoś nie spodziewałam się, że aku­rat przyjmie taką fuchę. Na BAFTA prowadzą­cy nie ma bard­zo wiele do robo­ty, ale początkowy skecz naw­iązu­ją­cy do Staged, był bard­zo udany, a monolog został napisany w dokład­nie taki sposób w jaki pisze się tego typu otwier­a­jące mowy, gdzie na dwa dobre dow­cipy przy­pa­da jeden suchar. Na całe szczęś­cie Ten­nant na sce­nie czu­je się dobrze, a i umie wyczuć, kiedy dow­cip niekoniecznie trafi i zmody­fikować swój ton, by sam sposób wygłoszenia uwa­gi spraw­iał, że brz­mi ona zabawniej. Podz­iękowa­nia były klasy­czne, za to naprawdę fajnie słuchało się prz­ery­wników muzy­cznych. Bo nieco inaczej niż na Oscarach, gdzie śpiewa się tylko to co nomi­nowane na BAFTA jest miejsce na muzykę, która się jakoś fil­mowo wyróżniła w ostat­nim sezonie. W tym przy­pad­ku – piosenkę „Mur­der on the Dance­floor” Sophie Ellis-Bex­tor, która powró­ciła do łask dzię­ki ostat­nim scenom fil­mu „Slat­burn”.

 

LONDON, ENGLANDFEBRUARY 18: Emma Stone accepts the Lead­ing Actress Award for ‘Poor Things’ dur­ing the 2024 EE BAFTA Film Awards, held at the Roy­al Fes­ti­val Hall on Feb­ru­ary 18, 2024 in Lon­don, Eng­land. (Pho­to by Kate Green/BAFTA/Getty Images for BAFTA)

 

Nie obyło się bez małej wpad­ki, bo kiedy twór­cy Oppen­heimera wes­zli na scenę dziękować za swo­ją nagrodę pojaw­ili się na niej także inter­ne­towi pransterzy. Nie przeszkadza­li w podz­iękowa­ni­ach, po pros­tu jeden z nich stanął za ekipą odbier­a­jącą nagrody, tak jak­by do niej należał. Z tego co rozu­miem został usunię­ty ze sce­ny. Nie mniej, przyz­nam – zupełnie nie wiem, jak dos­zliśmy do tego momen­tu w kul­turze, gdzie ktokol­wiek uzna­je to za jakoś super zabawne. Gdy­by ktoś chci­ał protestować – jakkol­wiek mogło­by się to nie podobać – przy­na­jm­niej było­by to narusze­nie tego momen­tu w jakieś spraw­ie. Ale wbi­jać się na scenę dla dow­cipu (z resztą nie wiem co to za dow­cip) to dla mnie dowód na to, że cała ta kul­tura „pranksterów” jest zupełnie bez sen­su. Zwłaszcza, że kur­czę – nadal nie rozu­miem co było w tym wszys­tkim zabawnego.

 

Ostate­cznie był to miły wieczór, pozbaw­iony wiel­kich niespodzianek. Mam wraże­nie, że jeśli ktoś nie jest wielkim wiel­bi­cielem nagród a chci­ał­by sobie coś obe­jrzeć, to aku­rat BAFTA są całkiem niezłym wyborem, bo nie są bard­zo długie, wszyscy ważni aktorzy, ale wszys­tko jest bard­zo sprawne i ostate­cznie kończymy całkiem zad­owoleni. Choć musi­cie się przy­go­tować, że niekoniecznie zrozu­miecie wszys­tkie dow­cipy, a niek­tóre skecze będą abso­lut­nie her­me­ty­czne. Ale to w sum­ie, nie przeszkadza aż tak bard­zo. No i zde­cy­dowanie bardziej wys­pani niż po Oscarach.

0 komentarz
3

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online