Home Ogólnie Publiczna telewizja czyli po telewizyjnych BAFTA

Publiczna telewizja czyli po telewizyjnych BAFTA

autor Zwierz

Zwierz co roku oglą­da uważnie cer­e­monię roz­da­nia telewiz­yjnych BAFT trak­tu­jąc całe – mimo wszys­tko dość nis­zowe wydarze­nie, jako coś pomiędzy cele­browaniem jego małego bry­tyjskiego odchyłu a miejscem gdzie moż­na bez trudu dowiedzieć się co należy obe­jrzeć. Zwyk­le jest lekko miło i przy­jem­nie. W tym roku zaś – okaza­ło się, że jest też bard­zo blisko naszych codzi­en­nych dyskusji.

Tak moi drodzy, cer­e­mo­nia rozpoczęła się od wydarzenia które nie ma wiele wspól­nego z klepaniem się po ple­cach, ale sporo wspól­nego  z rolą telewiz­ji pub­licznej we współczes­nych społeczeńst­wach demokraty­cznych. Odbier­a­jąc pier­wszą nagrodę wiec­zoru – za najlep­szy ser­i­al dra­maty­czny – reżyser Wolf Hall (seri­alu, który w tym roku naprawdę wygrać musi­ał) wygłosił płomi­en­ną mowę w obronie BBC. BBC w ostat­nich miesią­cach znalazło się w bard­zo trud­nej sytu­acji – z jed­nej strony bard­zo obcię­to wydat­ki – zmusza­jąc stację do oszczęd­noś­ci a w ostat­nich miesią­cach pojaw­iła się wiz­ja, że BBC przes­tanie być nieza­leżne nie tylko finan­sowo (stac­ja ma część zysków związanych ze sprzedażą licencji) ale też poli­ty­cznie. Nie ma bowiem wąt­pli­woś­ci, że to co spo­ty­ka w tym momen­cie pub­liczną stację telewiz­yjną wyni­ka z fak­tu, że przed­staw­iane przez nią infor­ma­c­je są zdaniem częś­ci poli­tyków zbyt pro Europe­jskie. Dodatkowo rozważa się zakazanie BBC pokazy­wa­nia swoich najbardziej pop­u­larnych pro­gramów w godz­i­nach w których takie pro­dukc­je stanow­ił­by konkurencję dla pro­dukcji stacji komer­cyjnych. Czyli np. Sher­lock, Doc­tor Who czy – bard­zo pop­u­larny w Wielkiej Bry­tanii – Taniec z Gwiaz­da­mi, był­by prze­sunięte z godzin najwyższej oglą­dal­noś­ci, na godziny gdzie nie były­by konkurencją dla pro­gramów stacji komer­cyjnych. Sza­lę goryczy prze­lał jed­nak fakt, że pojaw­iła się wiz­ja, że więk­szość członków rady zarządza­jącej BBC będzie wyz­naczał rząd.

Mowa którą wygłosił Peter Kos­min­sky, reżyser Wolff Hall, była dokład­nie tą której nieste­ty nikt tu u nas nie wygłosi a bard­zo by się przy­dała. Przy­pom­i­nała ona bowiem słuchac­zom i wid­zom, że BBC jest telewiz­ją pub­liczną a to oznacza, że powin­na należeć do oby­wa­teli a nie do poli­tyków (zresztą to rozróżnie­nie telewiz­ji poli­ty­cznej i pub­licznej pojaw­iało się w cza­sie wiec­zoru kilkukrot­nie co dobrze pokazu­je, że idea telewiz­ji nie pod­porząd­kowanej woli kole­jnych rządów wcale nie jest taka utopi­j­na jak cza­sem się wyda­je) i że komer­c­jal­iza­c­ja stacji będzie po pros­tu oznacza, że więcej takich pro­gramów jak te ter­az nadawane nie będzie – bo rzeczy­wiś­cie trze­ba przyz­nać, że BBC nie tylko jest wzorcem tego jak podawać wiado­moś­ci ale też jak tworzyć pro­gramy, które niekoniecznie zdobył­by uznanie twór­ców telewiz­ji komer­cyjnej. Czego doskon­ałym przykła­dem jest Wolf Hall – pro­gram wyma­ga­ją­cy, piekiel­nie inteligent­ny ale z punk­tu widzenia komer­cyjnego – trud­ny do obronienia, zwłaszcza w cza­sach kiedy na pro­gramy his­to­ryczne patrzy się przez pryz­mat nagoś­ci i krwi. Jed­nocześnie – jak słusznie zauważano w cza­sie całego wiec­zoru – poziom BBC wpły­wa na poziom całej bry­tyjskiej telewiz­ji czyniąc z niej dumę i przed­miot zaz­droś­ci całego świata.

Nie chodzi jed­nak tylko o płomi­en­ną prze­mowę Kaosminsky’ego ale też z jakim spotkała się przyję­ciem. Pomi­ja­jąc fakt, że więk­szość aktorów lub prezen­terów uznała za stosowne wspom­nieć BBC jako źródło swo­jego sukce­su, to cała sala przy­witała słowa reży­sera owac­ja­mi. To – nawet z punk­tu widzenia widza pol­skiego dość wzrusza­ją­cy moment bo pokazu­je zarówno sol­i­darność jak i do pewnego stop­nia odwagę całego środowiska, które prze­cież niekoniecznie jest związane z BBC (choć trud­no być w UK nie związanym w mniejszym lub więk­szym stop­niu z nadaw­cą pub­licznym). Zwierz przyz­na, że potem trud­no nie było patrzeć choć trochę poli­ty­cznie na wszys­tkie nagrody, zwłaszcza że np. nagrod­zono zagrożony Taniec z Gwiaz­da­mi (chy­ba po raz pier­wszy w his­torii) czy będą­cy przykła­dem doskon­ałej poli­ty­cznej satyry (bez oszczędza­nia żad­nej ze stron) Have I Got News for You – zresztą zwierz bard­zo pro­gram pole­ca. Wpadł raz kiedy prowadz­ił go David Ten­nant i został już na cały sezon. Do tego cała cer­e­mo­nia zakończyła się doskon­ałą i bard­zo ciepłą prze­mową nagrod­zonego za najlep­szą rolę męską Mar­ka Rylace’a (nagrod­zonego za rolę w Wolf Hall – co pieczę­tu­je trochę coś o czym mówiono od daw­na  — że to zde­cy­dowanie rok tego akto­ra, który obok BAFTY ma jeszcze Oscara). Rylace mówił nie tylko o poli­tyce ale także o tym, że Bry­tyjczy­cy są nar­o­dem spec­jal­izu­ją­cym się w opowiada­niu his­torii i nikt nie powinien stać im na drodze.

Ten poli­ty­czny wymi­ar nagród nie powinien jed­nak przysła­ni­ać fak­tu, że mamy całkiem sporo do obe­jrzenia – jeśli przyjmiemy BAFTY za rekomen­dację. O ile Doc­tor Fos­ter ( tu za główną role kobiecą nagrod­zono fenom­e­nal­ną Suranne Jones) czy wspom­i­nany Wolf Hall raczej nie umknęły bardziej zori­en­towanym wid­zom, to już nagrod­zony za najlep­szy film telewiz­yjny Don’t Take my baby zde­cy­dowanie zasługu­je by wpisać go na listę „do objerzenia”. To wypro­dukowana przez BBC Three his­to­ria małżeńst­wa w którym ona cier­pi na zanik mięśni (porusza się na wózku i najpraw­dopodob­niej poży­je jeszcze dwa lata) a on traci wzrok. Kiedy małżeńst­wo doczekało się dziec­ka, wkracza opieka społecz­na pod­da­ją­ca pod wąt­pli­wość czy mogą się dobrze dzieck­iem zaj­mować. His­to­ria, wedle kry­tyków, jest o tyle dobrze napisana że uni­ka łza­wych his­torii o złym państ­wie które chce dobrym ludziom ode­brać dziecko i kon­cen­tru­je się raczej na prob­lemie co to znaczy być dobrym rodz­icem. Do tego w głównej roli porusza­jącej się na wózku kobi­ety, obsad­zono Ruth Made­ley – aktorkę która naprawdę porusza się na wózku inwalidzkim (co więcej też została za swo­ją rolę nomi­nowana do BAFTA).

Na co jeszcze warto zwró­cić uwagę? Najlep­szym pro­gramem kome­diowym został nowy sit­com Petera Kay – kochanego przez Bry­tyjczyków komi­ka. Zwierz nie jest do koń­ca pewny czy chce mu się ten pro­gram oglą­dać, ale trze­ba powiedzieć, że komik który przyszedł ode­brać swo­ją nagrodę i nie powiedzi­ał przy mikro­fonie ani słowa (jedynie ciężko wzdy­chał) i była to być może najz­abawniejsza i najbardziej błyskotli­wa mowa sezonu). Nato­mi­ast bard­zo zwierza zain­tere­sowała nagro­da dla Michaeli Coel autor­ki seri­alu Chew­ing Gum, który pow­stał w opar­ciu o sztukę jej autorstwa. Zwierz na razie widzi­ał jeden odcinek tego nadawanego przez Chan­nel 4 seri­alu i musi przyz­nać, że jest zain­try­gowany. Na pewno to coś zupełnie innego niż oglą­danie kole­jnej pro­dukcji o bry­tyjskiej klasie średniej.

Oczy­wiś­cie gdzieś obok tych intrygu­ją­cych choć niekoniecznie znanych pro­dukcji pojaw­iły się nagrody zupełnie oczy­wiste – jak ta od pub­licznoś­ci dla Poldar­ka (to przykład takiego typowe seri­alu prze­bo­ju – wszyscy jakoś nim żyją) który poz­wolił wygłosić parę słów podz­iękowa­nia Aidanowi Turnerowi, który w tym sezonie ma brodę. Nagrodę dostał też Great Brirish Bake Off – jeśli nie oglą­da­cie pro­gra­mu to zaczni­j­cie. To jeden z najlep­szych przykładów na to, jak może wyglą­dać telewiz­ja – może nie być za mądra (ludzie siedzą w białym namio­cie i pieką cias­ta) ale może być dobra, miła i eduka­cyj­na. Może też pokazy­wać, że rywal­iza­c­ja nie oznacza chamst­wa, poniże­nia i radoś­ci z poraż­ki innych. To naprawdę cudo, które chce się oglą­dać nieza­leżnie od tego czy lubi­cie i umiecie piec.

Na koniec zwierz musi powiedzieć, że to zabawne jak z roku na rok co raz lep­iej czu­je się oglą­da­jąc roz­danie telewiz­yjnych BAFT. Jeszcze kil­ka lat temu – kiedy zwierz zaczy­nał oglą­dać pro­gram (głównie ze wzglę­du na nom­i­nac­je dla Sher­loc­ka), więk­szość tytułów, nazwisk i prob­lemów bry­tyjskiej branży telewiz­yjnej była zwier­zowi zupełnie obca. Ter­az jed­nak zwierz czu­je się trochę jak w domu. Jeśli czegoś nie wie – nawet się cieszy bo to znaczy, że może szy­bko nadro­bić dobre seri­ale i pro­gramy. Zwierz nauczył się też rozróż­ni­ać zada­nia i poe­t­ykę różnych bry­tyjs­kich stacji a także nawet jeśli nie zna czy­je­goś nazwiska to w tłu­mie rozpoz­na­je mnóst­wo zna­jomych twarzy. To fas­cynu­jące o ile bardziej skom­p­likowana i ciekawsza jest bry­tyjs­ka telewiz­ja jeśli wyjdziemy tylko poza ofer­tę pro­gramową BBC One. Zwierz zresztą bard­zo do tego zachę­ca, bo to rzeczy­wiś­cie telewiz­ja pub­licz­na, która real­izu­je pro­gramy (nie tylko seri­ale)  o których niekoniecznie pomyślały­by telewiz­je nastaw­ione wyłącznie na zysk. Jed­nocześnie rzeczy­wiś­cie serce rwie się do sytu­acji gdzie telewiz­ja pub­licz­na wyz­nacza poziom i stan­dard telewiz­ji pry­wat­nych. Sytu­ac­ja której Bry­tyjczy­cy chcą bronić. A my może­my tylko pomarzyć.

Ps: Do zwierza doszły jego książ­ki! Czter­naś­cie egzem­plarzy książ­ki którą zwierz już czytał.

Ps2: Zwierz przeprasza że później ale ponoć kiedyś trze­ba spać.

5 komentarzy
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online