Home Ogólnie Tak to się robi panowie (i panie)! czyli zwierz o Grease Live!

Tak to się robi panowie (i panie)! czyli zwierz o Grease Live!

autor Zwierz
Tak to się robi panowie (i panie)! czyli zwierz o Grease Live!

Och nam­nożyło się nam ostat­nio musi­cali nadawanych na żywo. Jeszcze dwa lata temu „Dźwię­ki Muzy­ki” NBC nadawane na żywo wydawały się ryzykownym posunię­ciem i próbą przy­wraca­nia zapom­ni­anego telewiz­yjnego for­matu. Wystar­czyły jed­nak jedne fan­tasty­czne wyni­ki oglą­dal­noś­ci by nadawanie musi­cali na żywo stało się niemal sportem nar­o­dowym – w tym roku mieliśmy Oz, Bry­tyjskie Dźwię­ki Muzy­ki a dosłown­ie przed chwilą telewiz­ja FOX zde­cy­dowała się nadać na żywo musi­cal Grease. O którym dziś sobie porozmawiamy.

GREASE: LIVE: (L-R): Julianne Hough and Aaron Tveit in GREASE: LIVE airing LIVE Sunday, Jan. 31, 2016 (7:00-10:00 PM ET live/PT tape-delayed) on FOX. Cr: Tommy Garcia/FOX

Musi­cal naw­iązu­je głównie do pro­dukcji fil­mowej — jest żywą i nowoczes­ną wari­acją na temat

Doty­chcza­sowy pomysł na musi­cale w wyda­niu telewiz­yjnym wyglą­dał mniej więcej tak – po pier­wsze – zaan­gażować kogoś z bardziej znanym nazwiskiem, kto przy okazji umie śpiewać (choć niekoniecznie robi to bard­zo dobrze) po to by przy­ciągnąć jak najsz­er­szą możli­wą wid­own­ię. Do tego należy wys­taw­ić musi­cal tak by jak najbardziej przy­pom­i­nał pro­dukcję sceniczną, łącznie z teatral­ny­mi sposoba­mi na ukrycie fak­tu, że nie jesteśmy na otwartej przestrzeni. Wychodz­iło to różnie – ale niemal we wszys­t­kich przy­pad­kach kończyło się to podob­nie. Musi­cal sam w sobie moż­na było wyobraz­ić sobie z dużo lep­szą obsadą, zaś teatralne deko­rac­je śledz­iło się głównie po to by zła­pać twór­ców na wpad­ce czy niepowodze­niu. Tych zaś potrafiło być niewiele albo mnóst­wo – jak np. w zeszłorocznym Piotru­siu Panie. Ostate­cznie jed­nak cały nacisk kładziono na fakt, że mamy do czynienia z wys­tępem na żywo co powin­no stanow­ić główną atrakcję. Wyko­rzys­tanie przestrzeni stu­dio fil­mowego oczy­wiś­cie pozwalało na nieco więcej swo­body niż wys­taw­ian­ie musi­calu na sce­nie ale wciąż było w tym sporo udawa­nia, że żad­nych deko­racji nie ma i wszys­tko jest „naprawdę”.

grease-live-zoom-0ed9785c-da28-4492-8a51-f305540947c2

Pod­czas gdy inne stac­je przekaz na żywo ograniczał tu poz­wolił na dużo więcej niż w teatrze a nawet w filmie

FOX zupełnie zmienił swo­je pode­jś­cie do takich pro­dukcji. Po pier­wsze do obsady zaan­gażowano co praw­da aktorów pop­u­larnych – ale związanych z Broad­wayem, czy łączą­cych w kari­erze śpiewanie z tańcem. Co oznacza­ło, że choć może nieco mniej osób wiedzi­ało kim jest gra­ją­cy Danny’ego Aaron Tveit to jed­nak nie ma wąt­pli­woś­ci, że aktor (więk­szość z was kojarzy go pewnie z Nędzników) umie śpiewać. Z kolei Vanes­sa Hud­gens dawno wyrosła z High School Musi­cal i  w ostat­nich sezonach wys­tępowała z powodze­niem w Gigi na Broad­wayu. Zatrud­ni­an­ie aktorów którzy naprawdę umieją śpiewać i są dobrze obez­nani z wys­tę­pa­mi na żywo  i zna­ją ducha teatru musicalowego to zawsze jest dobry wybór (w musi­calach NBC częs­to właśnie aktorzy z Broad­wayu choć obsadzani w dru­go­planowych rolach kradli show).  Oczy­wiś­cie udało się wcis­nąć do pro­gra­mu parę gwiazd ale ponown­ie – pomysł by piosenkę tytułową (z fil­mu bo to wys­taw­ie­nie naw­iązy­wało bardziej do fil­mu niż wer­sji scenicznej) Jessie J a piosenkarzem na potańców­ce był Joe Jonas to właśnie najlep­szy sposób wiąza­nia pop­u­larnych wykon­aw­ców z musi­calem bez zmusza­nia ich do mierzenia się z zada­ni­a­mi aktorskimi.

kether-donohue-grease-live-group

Obsa­da umie śpiewać i tańczyć — coś co musicalowi nigdy nie zaszkodzi

Ale nie tylko o to chodzi. FOX zmienił też sposób myśle­nia o tym jak właś­ci­wie taki musi­cal na żywo miał­by wyglą­dać. Zami­ast uznawać, że telewiz­ja i wys­tęp na żywo jest ogranicze­niem udało im się wyjść poza ramy teatral­nych deko­racji. Łącznie scen we wnętrzach z tymi roz­gry­wa­ją­cy­mi się poza budynka­mi, włącze­nie wid­owni (która nie tylko robiła tłum ale dawała poczu­cie, że jesteśmy w teatrze bo tam pub­li­ka reagu­je podob­nie entuz­jasty­cznie) czy ciekawy sposób fil­mowa­nia (zarówno bard­zo sze­rok­ie uję­cia jak i kam­era „w środ­ku zdarzeń) – wszys­tko to pozbaw­iło nadawany na żywo musi­cal teatral­noś­ci. Tak pokazane przed­staw­ie­nie zaw­isło gdzieś po drodze pomiędzy nar­racją fil­mową a teatral­ną – z jed­nej strony wciąż sporo w tym umownoś­ci, z drugiej – jest tu zde­cy­dowanie więcej przestrzeni i odd­echu niż w pro­dukcji teatral­nej. Właś­ci­wie zami­ast przed­staw­ienia mamy wydarze­nie – do którego angażu­je się zarówno widzów obec­nych w cza­sie musi­calu jak i tych przed telewiz­o­ra­mi. Do tego jeszcze fakt, że w cza­sie rozpoczę­cia pro­gra­mu padało (i w ogóle miały panować jeszcze bardziej niesprzy­ja­jące warun­ki atmos­fer­yczne) zami­ast przeszkodz­ić (rozpoczę­cie zaplanowano na świeżym powi­etrzu) uczynił całość jeszcze ciekawszą. Deszcz który może pokrzyżować plany i cała obsa­da pod para­so­la­mi spraw­iła, że emoc­je oglą­da­nia „na żywo” stały się jeszcze więk­sze. Jed­nocześnie warto zauważyć, że FOX mógł sobie na takie potrak­towanie real­iza­cji poz­wolić bo zde­cy­dowano się sko­rzys­tać właś­ci­wie z całej przestrzeni stu­dia fil­mowego a nie z jed­nego „planu”. To doskon­ały pomysł ale zwierz myśli, że w przy­pad­ku tej pro­dukcji prace nad nią musi­ały być dużo bardziej skom­p­likowane niż w przy­pad­ku innych musi­cali na żywo. Zwierz założy się, że najwięcej „natańczyli” się tu kamerzyści.

img_1387_hires1

Gwiazdy są ale w tle — dokład­nie tam gdzie aku­rat przy­ciągną fanów ale nie zagar­ną całego spektaklu

Trze­ba jed­nak przyz­nać, że ta lekkość i sprawność z jaką FOX opowiedzi­ał his­torię w Grease nieste­ty nie zawsze dobrze dzi­ała w przy­pad­ku samej fabuły musi­calu. Co to znaczy. Otóż sce­na potańców­ki, naprawa samo­chodu czy sama końcówka jest naprawdę doskon­ała. Czuć energię i radość bohaterów które w sum­ie bez trudu przekłada­ją się na entuz­jazm widzów. Gorzej z tymi poważniejszy­mi wątka­mi – zwłaszcza chodzi tu o wątek Bet­ty czy nawet Frenchy. Obie dziew­czyny co praw­da mają doskon­ałe numery muzy­czne (Vanes­sa Hud­gens jest doskon­ała przez cały spek­takl ale moment w którym śpiewa There Are Worse Things I Could Do to jeden z najlep­szych momen­tów musi­calu) ale ich wąt­ki jakoś w całym tym zamiesza­niu nikną i gorzej trafi­a­ją do widza. Właś­ci­wie to cała fabuła trochę w tym wszys­tkim ginie – jest super zabawa, świet­na muzy­ka, wspani­ała chore­ografia ale całość jest chy­ba jeszcze bardziej płas­ka znaczeniowo niż film na którym głównie wzorowali się twór­cy musi­calu. A prze­cież już film odstawał od wer­sji scenicznej. Przy czym to jest taki zarzut z którym łat­wo polem­i­zować bo kiedy ostat­nim razem ktoś oglą­dał Grease dla głęb­szej reflek­sji nad życiem nas­to­latków pod koniec ide­al­i­zowanej w pamię­ci amerykanów dekady lat 50.

grease-live-4-800

Właś­ci­wie wszys­tko brzmi­ało bard­zo pięknie poza chy­ba jed­ną piosenką gdzie padło nagłośnienie

Wróćmy jed­nak do musi­calu. Zwierz musi przyz­nać, że zawsze miał jeden prob­lem z fil­mową wer­sją his­torii – nie przepadał za Johnem Tra­voltą i jego sposobem śpiewa­nia. Widzi­ał co praw­da zwierz wer­sję w Polsce ale cóż z tego kiedy odtwór­ca głównej roli starał się śpiewać tak by brzmieć jak najbardziej jak Tra­vol­ta. Na całe szczęś­cie Aaron Tre­vit niko­go nie uda­je i naresz­cie Dan­ny brz­mi dokład­nie tak jak powinien. Jed­nocześnie jakoś tak od pier­wszych scen nie jest nam trud­no bohat­era pol­u­bić – co ponown­ie spraw­iało zwier­zowi prob­lem przez cały czas kiedy oglą­dał film (który mimo wszys­tko uwiel­bia). Nieste­ty mimo zdol­noś­ci tanecznych i ład­nego gło­su zupełnie na tle doświad­c­zonego akto­ra musicalowego ginie gra­ją­ca Sandy Julianne Hough. To znaczy jest dokład­nie tak pozbaw­iona osobowoś­ci jak jej bohater­ka. Co innego wspom­i­nana już Vanes­sa Hud­gens której Bet­ty Riz­zo jest być może jedyną pełną postacią w całym musi­calu. Dziew­czy­na gra znakomi­cie, i nie wychodzi z roli nawet wtedy kiedy kam­era nie jest skierowana bezpośred­nio na nią co prze­cież gorszym aktorom cza­sem się zdarza (zwłaszcza w musi­calu gdzie trze­ba bie­gać od budynku do budynku w cza­sie prz­er­wy na reklamy). Zwierz wie, że rzad­ko przy­wołu­je w recen­z­jach fak­ty z życia pry­wat­nego aktorów ale fakt, że ojciec aktor­ki zmarł dzień przed trans­misją czyni ten wys­tęp god­nym jeszcze więk­szych pochwał. Trze­ba być naprawdę niesamowicie pro­fesjon­al­ną osobą by bez trudu wejść w postać mimo oso­bis­tej tragedii. Zwier­zowi bard­zo spodobała się też Keke Palmer – zwierz nie kojarzył jakoś wcześniej tej aktor­ki ale zach­wyciła go  i urodą i naprawdę doskon­ałym głosem. Ogól­nie moż­na by dłu­go wymieni­ać ale jed­no jest pewne – to była obsa­da która naprawdę umi­ała dobrze śpiewać i co więcej – znaleźć własne inter­pre­tac­je bard­zo dobrze znanych hitów. Co wcale nie jest proste bo aku­rat utwory z tego musi­calu wszyscy znają.

lead_960

jest kolorowo, radośnie i z mnóst­wem energii — trochę się po drodze gubi ale moż­na wybaczyć

Zwierz musi przyz­nać, że twór­com musi­calu udało się dokład­nie to co sobie założyli – jest w nim mnóst­wo pozy­ty­wnej energii – która dzi­ała za każdym razem kiedy człowiek spo­ty­ka się z taki­mi hita­mi jakie wypeł­ni­a­ją Grease.  Jed­nocześnie FOX pod­niósł poprzeczkę tak wysoko, że dziś NBC będzie się musi­ało naprawdę natrudz­ić by prze­bić konkurencję. Co praw­da trze­ba przyz­nać, że FOX może się trochę prze­jechać – bo o ile musi­cal tak lek­ki i dobrze znany jak Grease łat­wo wys­taw­ić spy­cha­jąc nieco poważniejsze czy po pros­tu bardziej fab­u­larne wąt­ki na dru­gi plan (Grease moż­na równie dobrze wys­taw­ić w wer­sji kon­cer­towej i zostanie 99% piosenek z musi­calu). Inny­mi słowy – tym razem udało się bo taka for­ma ide­al­nie zgrała się z treś­cią utworu ale np. gdy­by w przyszłym roku wybra­no coś poważniejszego to mogło­by się to zupełnie roz­jechać. Choć oczy­wiś­cie to tylko gdy­ba­nia – wiele jed­nak zależy od reżysera.

IMG_1462_hires1.0.0

Trze­ba powiedzieć, że zwierz powinien wysłać list z podz­iękowa­ni­a­mi do NBC – gdy­by nie ich zaskaku­ją­ca decyz­ja kil­ka lat temu pewnie ter­az musi­cale nadawane na żywo nie przeży­wał­by (w sum­ie dość przewidy­wal­nego przy pop­u­larnoś­ci seri­ali musicalowych) rene­san­su. Zwierz jest ciekawy co dalej – czy będziemy się wciąż baw­ić w hity a może ktoś napisze coś spec­jal­nie dla telewiz­ji. A może zro­bimy to czego prag­nie zjed­noc­zony naród wiel­bi­cieli musi­cali na całym świecie. Pokaże­my Hamil­tona. Takie piękne marzenie.

Ps: Zwierz zaraz po zakończe­niu musi­calu pobiegł na youtube gdzie jest całe mnóst­wo mate­ri­ałów dodatkowych które wrzu­cił FOX min. moż­na się nauczyć częś­ci chore­ografii do tań­ca z potańców­ki (zwierz już umie bo wystar­czy tylko ruszać rękami)

12 komentarzy
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online