Home Ogólnie Ciekawie choć bez szału czyli o Oscarowych nominacjach

Ciekawie choć bez szału czyli o Oscarowych nominacjach

autor Zwierz

Tak jest ten dzień kiedy wszyscy na chwilę sta­je­my się Oscarowy­mi eksper­ta­mi i mamy zdanie na tem­at tego, kto powinien dostać nagrodę kto nie powinien, kogo pominię­to i jakie mamy ten­denc­je wśród akademików. Zwierz nie będzie się wyróż­ni­ał i też sko­men­tu­je. Oczy­wiś­cie musi­cie pamię­tać, że część komen­tarzy – niemal wszys­t­kich ma w sobie tą odrobinę braku pro­fesjon­al­iz­mu wynika­jącą z fak­tu, że nie dają­ca się skusić pirackim kopi­om oso­ba, nie mogła zobaczyć w Polsce wszys­t­kich nomi­nowanych filmów. A zwierz nie oglą­da filmów zan­im nie trafią do kina.  Jed­nocześnie zwierz prag­nie zauważyć, że dawno przes­tał już uważać, że jest w stanie prze­jrzeć wszys­tkie decyz­je Akademii więc raczej jest skłon­ny podzielić się oso­bisty­mi reflek­s­ja­mi niż przewidywaniami.

Najlep­szy film: The Big Short, Bridge of Spies, Brook­lyn, Mad Max: Fury Road, The Mar­t­ian, The Revenant, Room, Spotlight

Zwierz musi szcz­erze przyz­nać, że to jest jed­nocześnie bez­nadziejne i doskon­ałe zestaw­ie­nie filmów. Zaczni­jmy od tego co jest w nim dość bez­nadziejne –  przewidy­wal­ność nom­i­nacji dla Spiel­ber­ga, dla fil­mu który wygrał w Toron­to i dla Zjawy. Te trzy filmy moż­na było obstaw­iać w gronie nomi­nowanych zan­im jeszcze cokol­wiek nam pokazano. Dru­ga sprawa – w zestaw­ie­niu, co rzad­kie, pojaw­iły się dwa filmy, które zyskały sporą pop­u­larność wśród sze­rok­iej wid­owni – Mars­janin i Mad Max. O ile jed­nak Mad Max istot­nie jest filmem innym, ciekawym, pro­ponu­ją­cym coś zde­cy­dowanie autorskiego o tyle Mars­janin jest porząd­nie zre­al­i­zowaną pro­dukcją. Tak nikt nie spieprzył tej prostej his­to­ryj­ki ale nie czyni to z niej jed­nego z najlep­szych filmów roku. Jakiej pro­dukcji nie ma? Car­ol. To jest spore zaskocze­nie bo była wśród takich oczy­wistych fawory­tów, zwłaszcza w sytu­acji kiedy The Dan­ish Girl musi ewident­nie nie być tak dobrym filmem jak się spodziewano bo dość szy­bko wypadła z grona filmów które muszą się w zestaw­ie­niu znaleźć. Jed­nocześnie obec­ność Mad Maxa jest ele­mentem bard­zo pociesza­ją­cym bo naresz­cie film który wywodzi się z dość rozry­wkowej trady­cji (choć rzecz jas­na bliżej mu do kina nieza­leżnego niż wysokobudże­towego) zosta­je doce­niony. Zwierz nie rozu­mie ludzi którzy uważa­ją, że pominię­to Gwiezdne Wojny – przy całej miłoś­ci zwierza nigdy nie była to pro­dukc­ja z kat­e­gorii oscarowych i jako taka nie mogła­by być wysoko oce­niona. Gwiezdne Wojny zwierz kocha ale to nie jest najwybit­niejsze osiąg­nię­cie kine­matografii zeszłego roku. Jed­nocześnie na liś­cie jest np. doskonale oce­ni­ane przez kry­tyków Spot­light które zdaniem wielu nie ma żad­nych szans na nagrodę. Co jest ogól­nie ciekawe bo wyda­je się, że już maszy­na mają­ca przynieść Zjaw­ie Oscara ruszyła w ruch. Jed­nak nie jest to zestaw zły – przede wszys­tkim jest bard­zo różnorod­ny i nie wszyscy pos­zli w biografię genial­nego mężczyzny.

carol2-xlarge

Intrygu­je brak Car­ol — fil­mu typowanego jako jeden z obow­iązkowych w tym zestawieniu

Najlep­sza aktor­ka: Cate Blanchett, Car­ol / Brie Lar­son, Room/Jen­nifer Lawrence, Joy/ Char­lotte Ram­pling, 45 Years/ Saoirse Ronan, Brooklyn

Zestaw­ie­nie ciekawe bo będące przekro­jem ról i pozy­cji aktors­kich. Cate Blanchett była wymieni­ana jako fawory­t­ka i choć Brie Lar­son dostała Zło­ty Glob to jed­nak zwierz ma pode­jrzenia że Akademia może znów nagrodz­ić Blanchett. Dlaczego? Bo wszyscy kocha­ją Cate Blanchett która nie dość że umie grać to jeszcze ide­al­nie wpa­sowu­je się w pewien schemat tego jak wyglą­dać i zachowywać powin­na się kochana przez wszys­t­kich gwiaz­da kina. Z tą różnicą że Blanchett jest z Aus­tralii i ilekroć coś powie to sły­chać że nie przeszła Hol­ly­woodzkiego treningu nieposi­ada­nia poglądów. No ale właśnie, wid­ow­n­ia ją kocha, Akademia lubi a o tym, że rola w Car­ol może być oscarowa mówi się od chwili kiedy padł tytuł fil­mu. Oso­biś­cie zwierz niesamowicie cieszy się nom­i­nacją dla Char­lotte Ram­pling. Od kilku lat Akademia dorzu­ca do tych oczy­wistych aktorek jakieś nazwisko aktor­ki starszej czy mniej znanej, która oczy­wiś­cie nagrody nie dostanie ale spraw­ia wraże­nie jak­by Akademia otwier­ała się na innych aktorów. Zwierz uważa że Ram­pling jest jed­ną z najlep­szych obec­nie bry­tyjs­kich aktorek i dał­by wiele by zobaczyć ją z Oscarem. Co do roli Saoirse Ronan zwierz się nie wypowia­da ale już nom­i­nację dla Jen­nifer Lawrence za Joy – podob­nie jak w przy­pad­ku Zło­tych Globów uważa za pomyłkę. W tej roli naprawdę nie ma ani nic nowego, ani szczegól­nie porusza­jącego do tego jest to rola w bard­zo słabym filmie. Zresztą zwierz wie komu należało to miejsce odd­ać. Nie Emi­ly Blunt jak sugeru­ją niek­tórzy ale Mar­i­on Cot­til­iard za jej fenom­e­nal­ną Lady Mak­bet w Mak­be­cie z Fass­ben­derem. Ale o ile aka­demi­cy zapewne obe­jrzeli Joy o tyle moż­na się spodziewać że Mak­bet się nie prze­bił. Zresztą ktokol­wiek odpowia­da za dys­try­bucję filmów Davi­da O Rus­sela powinien sobie pograt­u­lować – ilość wyróżnień w ostat­nich lat­ach to głównie dowód na to, że po pros­tu to filmy tego reży­sera akademia najczęś­ciej obejrzała.

Marion_Cotillard_Lady_Macbeth-xlarge

Intrygu­jące jest to, że nie ma w zestaw­ie­niu abso­lut­nie genial­nej w Mak­be­cie Mar­i­on Cotillard

Najlep­szy aktor: Bryan Cranston, Trum­bo/Matt Damon, The Mar­t­ian/Leonardo DiCaprio, The Revenant/Michael Fass­ben­der, Steve Jobs/Eddie Red­mayne, The Dan­ish Girl

Zwierz przyz­na szcz­erze, że nie jest w stanie zrozu­mieć co w tym zestaw­ie­niu robi Matt Damon. Serio zwierz nie jest fanem Black Mass w którym grał John­ny Depp ale o każdej porze dnia wybrał­by rolę Dep­pa nad rolę Damona. I nie dlat­ego, że akto­ra lubi czy nie lubi ale dlat­ego że Matt Damon zagrał nieźle w filmie, ale ponown­ie nie była to rola Oscarowa. Bied­ny nieco Bryan Cranston którego rola w Trum­bo jest chy­ba tak dorzu­cona na zasadzie – niech ich będzie pię­ciu. I to nie chodzi o to, że jest to rola zła, ale raczej o to, że film jest z gatunku tych co ludzie w chwili nom­i­nacji się o nim dowiadu­ją. Tak naprawdę więc kat­e­go­ria poważnie sprowadza się do trzech aktorów – Fass­ben­dera, Redmayne’a i DiCaprio. Fass­ben­der w ogóle ma pecha – jak gra w fil­mach fenom­e­nal­nych to nie ma nom­i­nacji a jak gra w śred­nich to a jakże nomi­nowany jest. Choć zwierz wręczył­by Fass­ben­derowi Oscara bez dwóch zdań cho­ci­aż­by za Wstyd to jed­nak Jobs nie jest filmem na tyle dobrym by zasłużył na nagrodę. Choć Fass­ben­der rzeczy­wiś­cie dobrze gra. Zosta­je Red­mayne i DiCaprio. Red­mayne teo­re­ty­cznie ma spore szanse na nagrodę ale dostał ją w zeszłym roku i to też za rolę wyma­ga­jącą trans­for­ma­cji. Gdy­by w zeszłym roku nie dostał Oscara zwierz był­by przeko­nany że w tym roku dostanie taką prze­suniętą nagrodę (przy­padek Col­i­na Firtha który dostał Oscara nie za ten film za który powinien), ale ponieważ w zeszłym roku wygrał to to wyglą­da na nagrodę dla DiCaprio. Która mu się naprawdę należy. Facet tyle lat gra w dobrych fil­mach. Cho­ci­aż­by za to.

matt-damon-the-martian

Matt Damon nie gra źle ale od kiedy to pod­stawa zdoby­cia Oscara

Najlep­sza aktor­ka dru­go­planowa: Jen­nifer Jason Leigh, The Hate­ful Eight/Rooney Mara, Car­ol Rachel McAdams, Spot­light/ Ali­cia Vikan­der, The Dan­ish Girl/Kate Winslet, Steve Jobs

 

Widzi­cie prob­lem z kat­e­go­ri­a­mi na Oscarach pole­ga na tym, że to nie aka­demi­cy ale pro­du­cen­ci zgłasza­ją aktor­ki i aktorów do kat­e­gorii. Co oznacza, że Ali­cia Vikan­der a zwłaszcza Rooney Mara które w swoich fil­mach gra­ją role pier­ws­zo­planowe star­tu­ją w kat­e­gorii dru­go­planowej bo tam jest więk­sza szansa na wygraną. Co oznacza, że Ali­cia Vikan­der wye­lim­i­nowała osobę która chy­ba najbardziej zasługu­je na nagrodę – Ali­cię Vikan­der z Ex-Machi­na. Takie żon­glowanie kat­e­go­ri­a­mi nie ma trochę sen­su, bo aktor­ki które naprawdę pojaw­ia­ją się na drugim planie mają mniejsze szanse na nom­i­nację w swo­jej włas­nej kat­e­gorii. Zwierz pode­jrze­wa, że Kate Winslet jed­nak nie dostanie kole­jnego Oscara i ma nadzieję, że może dostanie go Ali­cia Vikan­der – która rzeczy­wiś­cie pod­bi­ja Hol­ly­wood szturmem i trud­no się dzi­wić bo to niesamow­ity nabytek, który wiąże się prze­cież ze zwycięst­wem w kat­e­gorii najlep­szy film nie anglo­języ­czny Kochanka Królowej – rzecz która miała miejsce parę lat temu. Zwierz cieszy się, że doce­niono Rachel McAdams za Spot­light bo wszyscy pytani chwalą obsadę pod niebiosa. Zwierz doda jeszcze że w ogóle to jest ciekawa sytu­ac­ja bo dawno nie było na Oscarach pary z których obo­je byli­by nomi­nowani a sko­ro Ali­cia Vikan­der przyjdzie z Fass­ben­derem to obo­je albo będą radośnie opi­jać zwycięst­wo albo – przy­na­jm­niej patrząc na nich – opi­jać brak koniecznoś­ci zma­gania się z wygraną.

ex-machina-lead-xlarge

Smutne jest to, że Ali­cia Vikan­der z Dan­ish Girl welim­i­nowała z konkur­su ALi­cię Vikan­der z Ex-Machina

Najlep­szy aktor dru­go­planowy: Chris­t­ian Bale, The Big Short/Tom Hardy, The Revenant/Mark Ruf­fa­lo, Spot­light/Mark Rylance, Bridge of Spies/Sylvester Stal­lone, Creed

 

 Jak­iś czas temu zwierz powiedzi­ał­by, że wierzy w nagrodę dla Mar­ka Rylance ale od cza­su kiedy Syl­west­er Stal­lone dostał Zło­ty Glob zwierz niczego nie jest pewien. Na pewno w tym zestaw­ie­niu braku­je Ste­va Carel­la za The Big Short i zwierz chęt­nie pod­mienił­by… no właśnie to takie zestaw­ie­nie że zwierz chy­ba rzu­cał­by Oscara­mi na pra­wo i lewo. Choć słusznie zauważono, że Tom Hardy – człowiek niesły­chanie pra­cow­ity i piekiel­nie zdol­ny, ma pecha że jego pier­wsza (najwyższy czas!) Oscarowa nom­i­nac­ja pojaw­ia się w związku z rolą mało pory­wa­jącą. Jak­by ktoś tak w tej Ameryce zobaczył co Tom Hardy zro­bił w Leg­end i spróbowali go za to nomi­nować… W każdym razie to jeden z nielicznych przy­pad­ków że zwierz będzie się szcz­erze cieszył nieza­leżnie od tego kto wygra. Choć chci­ało­by się z przykroś­cią zauważyć, że jedynym aktorem w tym zestaw­ie­niu który jest naprawdę aktorem drugiego planu jest Mark Rylance. Pozostali to aktorzy pier­ws­zo­planowi z mniejszy­mi rolami.

the-big-short-zoom-95faf187-18ad-49fd-96f9-4f1c4877d7c6

Zwierz bard­zo żału­je że Steve Carell nie dostał nom­i­nacji za Big Short

Najlep­szy reżyser:The Big Short, Adam McK­ay/Mad Max: Fury Road, George Miller/The Revenant, Ale­jan­dro G. Iñár­ritu/Room, Lenny Abra­ham­son/Spotlight, Tom McCarthy

Zwierz powie wprost – nie dzi­wi go brak obec­noś­ci na liś­cie Rid­leya Scot­ta – fakt, że po raz pier­wszy od lat nie spieprzył fil­mu to jeszcze za mało by rzu­cać w niego Oscara­mi. Zwłaszcza że jak na możli­woś­ci Rid­leya film był naprawdę porząd­ny ale dale­ki od wiz­jon­er­skiego. Brak Quenti­na Taran­ti­no też nie dzi­wi – zwierz spodziewał się, że nie zna­jdzie się w kat­e­gorii reży­ser­skiej bo w sum­ie Hol­ly­wood ceni go bardziej za sce­nar­iusze. Zwierza cieszy niesamowicie obec­ność Geor­ga Millera bo jeśli zwierz miał­by podać czym jego zdaniem jest reży­se­ria to Miller był­by ide­al­nym przykła­dem – total­ną real­iza­cją włas­nej wiz­ji na włas­nych zasadach. Cieszy też Abra­ham­son bo po Franku zwierz ma olbrzy­mi sen­ty­ment do reży­sera. Nie udało się trafić do zestaw­ienia dwóm tegorocznym reży­serom este­ty­cznych filmów bo zarówno twór­cy Car­ol jak i The Dan­ish Girl obes­zli się bez nom­i­nacji. Może Hol­ly­wood zaczy­na powoli odwracać się od pro­dukcji bard­zo wys­makowanych. Inna sprawa – zwierz ma wrażanie, że jeśli znów wygra Iñár­ritu to moż­na będzie powiedzieć o głębokim kryzysie amerykańskiej reży­serii. Zresztą to jest jakaś total­na  kosz­mar­na para­no­ja że Don­ald Trump może być pop­u­larnym kandy­datem i głosić że należy wyrzu­cić wszys­tkim Meksykanów pod­czas kiedy Meksykanin jest obec­nie praw­dopodob­nie jed­nym z najlep­szych reży­serów kina anglo­języ­cznego. Świat jest zły i dzi­wny. Na mar­gin­e­sie zwierza strasznie cieszy że w zestaw­ie­niu znalazł się Adam McK­ay bo Big Short to film reży­ser­sko bezbłęd­ny a prze­cież tem­at trud­ny. A co więcej był to doty­chczas reżyser kome­diowy. Tak więc szko­da że nie ma jakiejś nagrody za debi­ut w innej niż doty­chczas kategorii.

1035x688-the-martian-DF-20590R_rgb_

Fakt że Rid­ley Scott nie spieprzył Mars­jan­i­na nie znaczy, że musi­ał dostać za to nom­i­nację. I dobrze że nie dostał.

Najlep­szy sce­nar­iusz adap­towany: The Big Short, Charles Ran­dolph and Adam McK­ay/Brooklyn, Nick Horn­by/Carol, Phyl­lis Nagy/The Mar­t­ian, Drew Goddard/Room, Emma Donoghue

Zwierz nie będzie ukry­wał, że czu­je się dzi­wnie nie widząc w zestaw­ie­niu Taran­ti­no. Zwierz powie wam szeptem że przekła­da każdy sce­nar­iusz Taran­ti­no nad każdy inny, no ale to zwierz. Nie ma nato­mi­ast Aarona Sork­i­na i jego Job­sa i dobrze bo rzeczy­wiś­cie Sorkin nie posunął się w swo­jej sztuce pisa­nia sce­nar­iuszy nawet o krok. Co więcej Jobs spraw­iał wrażeni fil­mu bard­zo kalku­lowanego pod nagrodę za sce­nar­iusz. Z filmów z tego zestaw­ienia zwierz widzi­ał tylko Mars­jan­i­na (serio co oni z tym filmem) i The Big Short i chęt­nie dał­by nagrodę Big Short bo to jest fan­tasty­czne jak pokazano skom­p­likowany i założe­nia widzów nud­ny tem­at w sposób ciekawy, niejed­noz­naczny i angażujący.

Brooklyn_3

Ciekawe czy Brook­lyn ma jakąkol­wiek szanse na Oscara to jeden z tych filmów który zbiera nom­i­nac­je ale ostate­cznie nic z tego nie wychodzi

Najep­szy sce­nar­iusz ory­gi­nal­ny: Bridge of Spies, Matt Char­man and Ethan Coen & Joel Coen/Ex Machi­na, Alex Gar­land/Inside Out, Pete Doc­ter, Meg LeFauve, Josh Coo­ley; Orig­i­nal sto­ry by Pete Doc­ter, Ron­nie del Car­men/Spotlight, Josh Singer & Tom McCarthy/Straight Out­ta Comp­ton, Jonathan Her­man and Andrea Berloff; Sto­ry by S. Leigh Savidge & Alan Wenkus and Andrea Berloff

Zwierz zawsze się zas­tanaw­ia czy zestaw­ie­nie ze sobą sce­nar­iusza do fil­mu ani­mowanego i aktorskiego ma sens. Bo jed­nak to są nieco inne sce­nar­iusze. Z resz­ta jak wiecie zwierz nie jest wielkim fanem W głowie się nie mieś­ci. Ciekawe że Straight Out­ta Camp­ton ma tylko tą nom­i­nację bo sporo się mówiło o pro­dukcji w kon­tekś­cie nagród. Jed­nak zwierz przyz­na szcz­erze i bez bicia że najchęt­niej widzi­ał­by stat­uetkę w rękach Alexa Gar­lan­da za Ex Machi­na bo tak odświeża­jącego kina – właśnie pod wzglę­dem sce­nar­iusza dawno w kinach nie było.

pobrane

Być może Taran­ti­no nie dostał nom­i­nacji za sce­nar­iusz bo wszyscy zna­ją go od daw­na i zdążyli dostrzec wszelkie jego niedostatki

Najlep­szy film ani­mowany: Anomalisa/Boy and the World/Inside Out/Shaun the Sheep Movie/When Marnie Was There

 

 Nagrodę dostanie Inside Out. I tyle.

Najlep­szy doku­ment: Amy/Cartel Land/Look of Silence/What Hap­pened Miss Simone/Winter on Fire

 Ciekawa sytu­ac­ja kiedy w zestaw­ie­niu filmów doku­men­tal­nych mamy dwa które wyróż­nia fakt że ludzie je naprawdę widzieli (Amy, What Hap­pend Miss Simone). Zwierz staw­ia że wygra Amy i nawet słusznie bo pomi­ja­jąc atrak­cyjność tem­atu to ten trop cyfrowego śladu jaki po sobie zostaw­iamy i który wyko­rzys­tu­ją fil­mow­cy pozwala na reflek­sję nie tylko nad życiem piosenkarki.

Najlep­szy film niean­glo­języ­czny: Embrace of the Ser­pent, Colom­bia/Mustang, France/Son of Saul, Hun­gary/Theeb, Jor­dan/A War, Den­mark

Tu właś­ci­wie też chy­ba wszys­tko jest już rozwiązane bo Syn Sza­wła (co ciekawe ten aku­rat film do nas wchodzi co nie jest takie pewne w przy­pad­ku pro­dukcji nie anglo­języ­cznych) jest abso­lut­ny fawory­tem. W przy­pad­ku filmów niean­glo­języ­cznych zwyk­le abso­lut­ny faworyt wygry­wa ale warto poczekać na BAFTY bo one dużo tu mówią. Jed­nak zwierz obstaw­iał­by Węgry zwłaszcza, że to porząd­ny film z bard­zo moc­nej europe­jskiej kine­matografii która jeśli zwierz się nie myli nie ma jeszcze swo­jego Oscara.

Najlep­sza ścież­ka dźwiękowa: Bridge of Spies, Thomas New­man/Carol, Carter Bur­well/The Hate­ful Eight, Ennio Mor­ri­cone/Sicario, Jóhann Jóhanns­son/Star Wars: The Force Awak­ens, John Williams

Po pier­wsze – nie macie wraże­nia że nie ma trud­niejszej pra­cy niż kom­pozy­tor muzy­ki fil­mowej. Wszyscy którzy kiedyś pisali muzykę nadal to robią i najwyraźniej nie sta­ją się z wiekiem gor­si. Zwierz przyz­na szcz­erze, że całym sercem kibicu­je Ennio Mor­ri­cone zwłaszcza, że ścież­ka dźwiękowa do Nien­aw­ist­nej Ósem­ki jest fenom­e­nal­na, trochę szko­da że nie ma w zestaw­ie­niu naprawdę fajnej muzy­ki do Mad Maxa. Nato­mi­ast zwierz doskonale wie, że nagrody nie dostanie John Williams ale gdy­by zwierz mógł to dał­by mu wyróżnie­nie za tem­at Rey z nowych Gwiezd­nych Wojen. Dowód że Williams doskonale pamię­ta jak brz­mi ten kawałek kosmosu.

Najlep­sza piosen­ka: “Earned It,” Fifty Shades of Grey (Music and Lyric by Abel Tes­faye, Ahmad Bal­she, Jason Daheala Quen­neville and Stephan Moccio)/“Manta Ray,” Rac­ing Extinc­tion (Music by J. Ralph and Lyric by Antony Hegar­ty) /“Simple Song #3,” Youth (Music and Lyric by David Lang)/“Til it Hap­pens to You,” The Hunt­ing Ground (Music and Lyric by Diane War­ren and Lady Gaga)/“Writing’s on the Wall,” Spec­tre (Music and Lyric by Jim­my Napes and Sam Smith)

Zwierz ma prob­lem z tą kat­e­gorią bo naprawdę nie do koń­ca rozu­mie czym miała­by być w rozu­mie­niu twór­ców piosen­ka fil­mowa. Ciekaw­ie jest wtedy kiedy piosen­ka odgry­wa rolę w filmie a nie tylko pojaw­ia się w zestaw­ie­niu. Zwier­zowi podo­ba się piosen­ka z Bon­da (ma gdzieś co ludzie o niej myślą) i piosen­ka Lady Gagi. Nie mniej zwierz ma wraże­nie, że kat­e­go­ria jest tylko po  to by w cza­sie cer­e­monii ktoś mógł trochę pośpiewać. Nato­mi­ast nomi­nowanie 50 Twarzy Greya za cokol­wiek poza „najlep­sza rekla­ma mebli” zwierz uważa za nieporozumienie.

Najlep­sze zdję­cia: Carol/ The Hate­ful Eight/Mad Max: Fury Road/The Revenant /Sicario

 Zwierz nie widzi­ał więk­szoś­ci nomi­nowanych filmów ale jeśli coś było naprawdę niesamowite pod wzglę­dem tego jak zadzi­ałała kam­era to Mad Max nie pozostaw­ia wąt­pli­woś­ci. Inna sprawa że klipy ze Zjawy też robią niesamowite wraże­nie. Trud­no zwier­zowi cokol­wiek powiedzieć w tak bard­zo uza­leżnionej od obe­jrzenia kat­e­gorii w sytu­acji gdy więk­szoś­ci filmów z listy nie widział.

Najlep­szy mon­taż: The Big Short/Mad Max: Fury Road/The Revenant/Spotlight/Star Wars: The Force Awakens

 Och jak bard­zo zwierz chci­ał­by by nagro­da dostała się Big Short. Serio ten film zmon­towany inaczej nie robił­by nawet w połowie takiego wraże­nia. Z drugiej strony – podob­ne zdanie moż­na wygłosić pod adresem Mad Maxa.

Najlep­sza scenografia: Bridge of Spies/The Dan­ish Girl/Mad Max: Fury Road/The Martian
The Revenant

 Bądźmy szcz­erzy. Na potrze­by Mad Maxa zbu­dowano samochód gdzie stał gitarzys­ta i grał na gitarze elek­trycznej podłąc­zony do prawdzi­wych głośników. Inni mogą iść do domu. Zwłaszcza Marsjanin.

Najlep­sza charak­teryza­c­ja: Mad Max: Fury Road/The 100-Year-Old Man Who Climbed Out a Win­dow and Disappeared/The Revenant

 Ci wszyscy biali chłop­cy? Ta fryzu­ra Char­l­ize Theron? Wszyscy wiemy kto powinien dostać nagrodę.

mad_max_fury_road_wallpaper_1920x1080_by_sachso74-d8r49ti

W kat­e­go­ri­ach tech­nicznych Mad MAx jest abso­lut­nym fawory­tem zwierza

Najlep­sze kostiumy: Carol/Cinderella/The Dan­ish Girl/Mad Max: Fury Road/The Revenant

 Przedzi­wne zestaw­ie­nie. Zwłaszcza Kop­ciuszek śred­nio tu pasu­je. Nie ma też Crim­son Peak które naprawdę zach­wycało kostiu­ma­mi i tylko kostiu­ma­mi. Zwierz obstaw­iał­by że tu może nagrodę dostać Car­ol – film niesły­chanie Styl­isty­czny albo Dan­ish Girl, choć rzecz jas­na zwierz uważa że stro­je w Mad Max­ie były bez zarzutu.

Najlep­sze efek­ty spec­jalne: Ex Machina/Mad Max: Fury Road/The Martian/The Revenant
Star Wars: The Force Awakens

 Ponown­ie zwierz wyróżnił­by Mad Maxa ale jeszcze chęt­niej – Ex Machi­na. Doskon­ały przykład jak wyko­rzys­tanie niewielkiej iloś­ci efek­tów spec­jal­nych może zro­bić niesamowite wraże­nie. Pytanie tylko czy takie min­i­mal­isty­czne pode­jś­cie do tego tem­atu spodo­ba się Akademii.

Screen_Shot_2015-04-16_at_1.38.59_PM.0

 Mimo wiekiej sym­pa­tii do Gwiezd­nych Wojen zwierz nie uważa by należało się fil­mowi więcej niż już ma czyli abso­lut­ny reko­rd  kasowy

Best Sound Edit­ing (zwierz nie chce skopać tłu­maczenia więc zostaw­ia ory­gi­nał):Mad Max: Fury Road/The Martian/The Revenant/Sicario/Star Wars: The Force Awakens

Best Sound Mix­ing: Bridge of Spies/Mad Max: Fury Road/The Martian/The Revenant
Star Wars: The Force Awakens

Zwierz jest zda­nia że wszys­tko co jest w jakikol­wiek sposób związane z dźwiękiem powin­no bez dwóch zdań trafić do Mad Maxa bo dźwięk tam był niesamow­ity. Jed­nocześnie zwierz przyz­na szcz­erze – ma wraże­nie, że Zjawa może być pod tym wzglę­dem ciekawy filmem, ale to trochę strzał w ciemności.

Najlep­szy film krótkome­trażowy: Ave Maria/Day One/Everything Will Be Okay (Alles Wird Gut)/Shok/Stutterer

 Zwierz zawsze stara się przed Oscara­mi zobaczyć choć część nomi­nowanych filmów krótkome­trażowych choć nie jest to proste. Na razie w oko wpadła mu Ave Maria która przy­na­jm­niej z trail­era wyglą­da na dość ciekawą i dow­cip­ną opowieść. Zwierz jed­nak na razie nic mądrze­jszego nie może powiedzieć (choć Everytch­ing Will BE Okay ma jakieś tony nagród więc moż­na się spodziewać że jest najbliżej wygranej).

Dos­zliśmy do koń­ca listy nomi­nowanych. Jeśli chce­cie wiedzieć co w tym roku należało zro­bić by zostać nomi­nowanym to zwierz spieszy donieść – zatrud­nić Domn­hal­la Glees­ona. Wszyscy wiedzą że Irland­czy­cy są nieco mag­iczni ale ten jest do potę­gi czwartej – wys­tąpił w czterech nomi­nowanych fil­mach – Brook­lyn, Zjawa, Ex-Machi­na i Star Wars a nomi­nowany do Oscara reżyser Room zatrud­nił go wcześniej we Franku. Może trze­ba potrzeć jego rudą fryzurę czy co. Jed­nocześnie ponown­ie pod­niosły się głosy, że po syg­nałach dyw­er­sy­fikacji wró­cil­iśmy do starego dobrego układu – do aktors­kich nagród nomin­u­je­my białych aktorów. Co ciekawe – Creed  — film niespodzian­ka przepadł we wszys­t­kich kat­e­go­ri­ach poza tą jed­ną w której moż­na  było nagrodz­ić Syl­wes­tra Stal­lone. Czy to słuszne uwa­gi? Zwierz nie ma wąt­pli­woś­ci że to w dużym stop­niu wpływ pewnego schematu kine­matografii bry­tyjskiej na kino Oscarowe. Wiele filmów robi się jako małe kam­er­alne europe­jskie dra­maty his­to­ryczne – co częs­to elimin­u­je jakiekol­wiek czarnoskóre oso­by w obsadzie. Jed­nocześnie Akademia ma jako prowadzącego Chrisa Roc­ka który z pewnoś­cią coś na ten tem­at powie. Jed­nocześnie dość dobrze mają się kobi­ety – Room, Car­ol, Brook­lyn, Joy czy Mad Max to filmy które zde­cy­dowanie dają kobi­etom przestrzeń do gry. Mamy jeden film o miłoś­ci les­bi­jskiej i jeden o oso­bie transsek­su­al­nej choć ponown­ie – są to też dwa najbardziej wystyl­i­zowane filmy w zestaw­ie­niu – i oba his­to­ryczne. Co daje pewną bari­erę pomiędzy tem­atyką a dyskusją o współczesności.

Jakie są te Oscary? Jak na razie dość niepewne ale wszys­tko wyk­laru­je się w najbliższych tygod­ni­ach. Na pewno nie ma poczu­cia, że mamy jed­nego sil­nego fawory­ta i znów filmy nagradzane tech­nicznie czy nawet reży­ser­sko oby­wa­ją się bez nom­i­nacji aktors­kich co jest dzi­wne. Zdaniem zwierza nie da się nakrę­cić najlep­szego fil­mu roku bez dobrych ról. Po pro­su. Jed­nocześnie trochę żal że np. taka Ex-machi­na została pominię­ta aktorsko – bo np. Oscar Isaac jest w tym filmie fenom­e­nal­ny  i przy takim zestaw­ie­niu aktorów nomi­nowanych mógł­by z nimi spoko­jnie konkurować. Jed­nocześnie ponown­ie są Oscary fil­ma­mi tak bard­zo drugiej połowy roku, że moż­na się zas­tanaw­iać czy nie jest to zabójcze dla kine­matografii kiedy wszys­tkie dobre filmy wypuszcza się pod koniec roku i każe im wza­jem­nie konkurować. No i na koniec – zwierza jakoś niepokoi taka ilość nom­i­nacji dla Mars­jan­i­na. To jest niesamowicie przy­jem­ny film. Ale jed­nak jeśli za dobre kino przy­godowe zaczy­namy roz­dawać tyle nom­i­nacji to czas się zas­tanow­ić nad naszy­mi wyma­gani­a­mi wzglę­dem kina.

Ps: Kto zna­jdzie jak najwięcej „pol­s­kich topów” zwierz pamię­ta że reżyser Room ma żonę polkę. Ale to nie może być koniec.

24 komentarze
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online