Home Ogólnie Nadstaw drugi czyli o filmowych policzkach

Nadstaw drugi czyli o filmowych policzkach

autor Zwierz

Hej

Dziś będzie tem­at ciekawy a jed­nocześnie trochę kon­trow­er­syjny z co najm­niej kilku powodów. Dziś na zwierzu będzie o dawa­niu sobie w twarz.  Dosłown­ie bo wymierzanie policz­ka drugiej oso­bie jest jed­nym z naj­ciekawszych gestów w pop­kul­turze. Dlaczego? Po pier­wsze dlat­ego, że jest ten gest obec­ny w naszej kul­turze od bard­zo daw­na i ma niesły­chanie wiele kon­tek­stów. W zależnoś­ci kto kogo uderza, jaka jest odpowiedź,  ten sam gest zysku­je zupełnie inne znacznie inter­pre­tację. Jed­nocześnie wymierze­nie policz­ka uzna­je się za najbardziej akcep­towaną kobiecą for­mę prze­mo­cy. Uraże­nie kobiecej czci czy dumy może a zdanie niek­tórych powin­no skończy się wymierze­niem policz­ka. Spoliczkowanie dziec­ka uznawano zaś kiedyś za coś co dość nat­u­ral­nie wys­tępu­je w pro­ce­sie wychowa­nia. Spoliczkowanie kogoś mogło też być częś­cią rytu­ału (jak np. w niek­tórych przy­pad­kach pasowa­nia na ryc­erza). Co więcej do dziś bada­nia wskazu­ją, że ludzie trak­tu­ją wymier­zony policzek zupełnie inaczej niż zwykły cios.  W Wielkiej Bry­tanii przez pewien czas wśród młodzieży trwała nawet moda na wza­jemne policzkowanie się.  Tak więc jest to gest ciekawy – wieloz­naczny i wyko­rzysty­wany w bard­zo różnych sytu­ac­jach. Zwierz nie ma zami­aru pokazy­wać wam his­torii fil­mowego policz­ka czy też nawet wymieni­ać wszys­t­kich filmów w jakich się pojaw­ia. Chci­ał­by nato­mi­ast pokazać wam niemal dosłown­ie jego oblicza.

Zwierz zaczy­na od jed­nego z niewielu policzków który wzbudz­ił prawdzi­wy entuz­jazm wid­owni. Zwierz nie pisze tego wpisu bo uważa że ludzie powin­ni się bić czy nawet dlat­ego, że go to bawi. Po pros­tu zwierza ten gest fas­cynu­je, bo jest niesły­chanie wieloz­naczny. Ale ogól­nie zwierz przy­chy­la się do opinii, że ludzie raczej bić się nie powin­ni. Bez wzglę­du na płeć.

James Bond (przy­padek więcej niż jeden) – w serii filmów o Bondzie widz­imy ciekawe odbi­cie zmi­an oby­cza­jowych. W pier­wszych fil­mach, w których Bon­dem był Con­nery zdarza­ło się niesły­chanie częs­to, że Bond wymierzał kobiecie  policzek. Oczy­wiś­cie były to złe kobi­ety, kłam­li­we kobi­ety, szpiedzy i tajni infor­ma­torzy. Choć dziś moż­na się wzdrygnąć na ten widok to jed­nak należy spo­jrzeć na kon­tekst. Bond nie mógł – co zdarza się we współczes­nych fil­mach – tak naprawdę pobić kobi­ety – sto­su­je więc wobec niej najsłab­szą dostęp­ną for­mę prze­mo­cy jaką jest policzek. Nie znaczy to, że Bond sam nie dostawał po twarzy – jed­nak zwyk­le od tych samych złych kobi­et które wcześniej mógł spoliczkować. Z cza­sem przy­chodzi jed­nak zmi­ana. Dobrze widać to w Tomor­row Nev­er Dies gdzie Bond dosta­je po twarzy od bohater­ki w sum­ie dobrej – byłej kochan­ki, której kil­ka lat wcześniej powiedzi­ał że zaraz wró­ci. Bond przyj­mu­je policzek bo na niego zasłużył – i choć mamy tu odwołanie do najs­tarszego policzkowego schematu – urażonej kobi­ety, która w ten sposób daje fizy­cznie upust frus­tracji to jed­nak kon­tekst tej sce­ny jest zupełnie inny. Co ciekawe w fil­mach o Bondzie mamy jeszcze jed­ną kobiecą postać wymierza­jącą policz­ki – jest nią M. Ale kiedy M policzku­je mężczyznę to korzys­ta z tego ges­tu jeszcze inaczej – z jed­nej strony ten policzek znaczy „jak śmiesz” z drugiej – M nie korzys­ta z niego na zasadach kobi­eta mężczyznę, tylko szef pod­wład­nego. Co pokazu­je jeszcze jeden kon­tekst wyko­rzys­ta­nia tego gestu.

  Tak się zaczęło (tu wychodz­imy w filmie poza policzek) ale nie oznacza to, że nadal tak jest pod tym wzglę­dem w serii filmów o Bondzie zaszła spo­ra zmiana

Thor 2 – weźmy na chwilkę ostat­niego Tho­ra. Przyjrzyjmy się pier­wszej sce­nie spotka­nia Jean i Tho­ra. Zan­im Thor zdąży cokol­wiek powiedzieć cokol­wiek na swo­je uspraw­iedli­wie­nie dosta­je dwa razy w twarz. Oczy­wiś­cie fil­mow­cy wyko­rzys­tu­ją tu prosty kon­trast – bohater­ka cieszy się że widzi ukochanego ale czu­je się w obow­iązku dać mu w twarz bo jest na niego zła. Nie jest jed­nak na niego naprawdę zła. Skąd to wiemy? Bo kil­ka scen później kiedy spo­ty­ka Lok­iego zami­ast wymierzyć mu policzek decy­du­je się na prawy sier­powy. Oba gesty są równie zbędne bo bohater­ka nie jest w żaden sposób w stanie zro­bić krzy­wdy Thorowi czy Lok­iemu. Ale dobrze pokazu­je to pewną ciekawą odmi­anę trak­towa­nia policz­ka w pop­kul­turze gdzie jest to takie niechętne uderze­nie. To znaczy – wiem że muszę cię uderzyć ale nie chcę cię uderzyć naprawdę.  Co więcej mamy tu pewne odwołanie do bard­zo częs­to wyko­rzysty­wanego schematu — uderzę cię bo chcę cię tak naprawdę pocałować i jestem na ciebie zła z tego powodu.

Piraci z Karaibów – jed­nym z pow­tarza­ją­cych się dow­cipów zarówno w pier­wszej jak i w drugiej (jak zwierz mniema i w trze­ciej) częś­ci jest policzkowanie kap­i­tana Jac­ka Spar­rowa (i Will Tern­era) przez kole­jne kobi­ety – zwłaszcza panie lek­kich oby­cza­jów na pirack­iej wyspie Tor­tudze.  Tu mamy do czynienia z typowym policzkiem kome­diowym wyma­ga­ją­cym dodatkowo od akto­ra komicznego odwróce­nia głowy w kierunku wid­owni i poruszenia szczęką tak by widz wiedzi­ał że był to policzek sil­ny. Co jest ciekawe te sce­ny doskonale pokazu­ją jak bard­zo nasza inter­pre­tac­ja spoliczkowa­nia zależy od płci policzkowanych i policzku­ją­cych. Taki zabawny mon­taż jest możli­wy wyłącznie wtedy kiedy to kobi­eta wymierza policzek mężczyźnie (zwłaszcza jeśli ten np. myli jej imię z imie­niem innej kobi­ety) zro­bi­e­nie go na odwrót jest niemożli­we. Zwierz nie chce byś­cie go źle zrozu­mieli. Zwierz nie oce­nia zjawiska jedynie wskazu­je na jego schematy. Zresztą jeśli chodzi o pewną pow­tarzal­ność takiego mon­tażu to przy­pom­ni­j­cie sobie Dzień Świs­ta­ka gdzie mamy co praw­da jeden policzek ale wymierzany dzień w dzień zmon­towany w jed­nym dość długim montażu

  Wieść gmin­na nosi że nieza­leżnie od tego ile razy pro­du­cent widzi­ał tą scenę się śmi­ał. A musi­ał ją widzieć bard­zo wiele razy

Wpływ Księży­ca – a sko­ro mówimy o kobi­etach policzku­ją­cych mężczyzn to warto odwołać się do jed­nej z ciekawszych przykładów wyko­rzys­ta­nia fil­mowego policz­ka. Sce­na przed­staw­ia się następu­ją­co – bohater­ka grana przez Cher musi pod nieobec­ność swo­jego nud­nego narzec­zonego znaleźć jego bra­ta i zaprosić go na ślub. Spotkanie prze­b­ie­ga nieco inaczej niż bohaterowie się spodziewali i następ­nego dnia budzą się rano w łóżku. Bohater­ka stwierdza, że po pros­tu muszą o całej spraw­ie zapom­nieć pod­czas kiedy bohater oświad­cza że się zakochał. I tu następu­je miejsce na wymier­zone dwa policz­ki. Między jed­nym a drugim znakomi­ta w tym filmie Cher mruży oczy jak­by oce­ni­ała czy już udało się jej wybić face­towi z głowy miłość czy jeszcze nie. Zaś po wymierze­niu drugiego policz­ka krzy­czy „Snap out of it”. Dlaczego ten policzek jest inny od wielu wcześniejszych policzków wymierzanych przez kobi­ety? Bo tu nie jest oznaką braku siły, odrzu­caniem obel­gi czy nie grzecznych zalotów. Ten policzek bardziej przy­pom­i­na te, które wymierzano kiedyś (a i dziś się tak robi) osobom które popadły w his­ter­ię. Bohater­ka uzna­je że facet stracił rozum i próbu­je go dwoma uderzeni­a­mi sprowadz­ić znów na ziemię. Czy się jej udało? No musi­cie zobaczyć film.

  To jest ciekawe bo niby policzek wymierza kobi­eta ale nie jest to ten powszech­nie znany kon­tekst urażonej kobiecej dumy

Pret­ty Woman/Closer – wydawać się może że tych dwóch filmów nie może dzielić więcej – jed­no to amerykańs­ka baj­ka o kop­ciusz­ki dru­gi to dra­mat psy­cho­log­iczny na czworo skom­p­likowanych osób w pokręt­nym emocjon­al­nym układzie. Dlaczego oba filmy zna­j­du­ją się obok siebie? Bo oba wyko­rzys­tu­ją  policzek wymier­zony przez mężczyznę kobiecie właś­ci­wie jako sym­bol dużo poważniejszej prze­mo­cy. Kiedy wspól­nik głównego bohat­era w Pret­ty Woman wymierza głównej bohater­ce policzek gdy ta odmaw­ia przes­pania się z nim to wiemy, że to właś­ci­wie sym­bol całej skłon­noś­ci do prze­mo­cy wobec kobi­et, podob­nie jest w Clos­er – bohater Juda Law tylko raz policzku­je bohaterkę Natal­ie Port­man ale to wystar­czy – policzek jest sym­bol­em prze­mo­cy. Co więcej sym­bol­em na tyle wiz­ual­nie oswo­jonym że to jeden z nielicznych przy­pad­ków kiedy moż­na pokazać mężczyznę uderza­jącego kobi­etę nie do koń­ca idąc wprost ku poważnym dram­atom społecznym.  Co ciekawe podob­ny policzek sugeru­ją­cy, że mamy do czynienia jedynie z sym­bol­em dużo więk­szej skali prze­mo­cy mamy w … Królu Lwie kiedy Skaza policzku­je Sara­bi matkę Simby.

Zwierz mógł­by dłu­go wymieni­ać a wymier­zony policzek jako sym­bol ogól­nej predys­pozy­cji do prze­mo­cy fizy­cznej pojaw­ia się w filmie bard­zo często

How I Met Your Moth­er – jak zwierz pisał postrze­ganie wymier­zonego policz­ka zmienia się w zależnoś­ci od tego między kim dokonu­je się wymi­ana. W przy­pad­ku How I Met Your Moth­er ważniejsze jed­nak od płci policzku­ją­cych się bohaterów (policzkowanym jest Bar­ney policzku­ją­cym Mar­shall) jest powód wymierzenia policz­ka. Jak zwierz pisał w pewnym momen­cie w Wielkiej Bry­tanii pop­u­larne stało się wśród młodzieży policzkowanie się dla zabawy. I trochę tak jest w How I Met Your Moth­er gdzie Bar­ney nie wie skąd nade­jdzie następ­ny policzek ale wie, że w imię zasad prze­granej gry musi go otrzy­mać. Ponown­ie pokazu­je to ciekawy wymi­ar tego ges­tu –gdy­by Mar­shall miał kil­ka razy uderzyć przy­ja­ciela pięś­cią w twarz nie sposób było­by zro­bić z tego wątku kome­diowego. Ale policzek jest gestem tak odd­ziel­nym (w tym kon­tekś­cie) od prawdzi­wej prze­mo­cy że mimo iż boli (i nawet zostaw­ia śla­dy) nie jest  trak­towany jak prawdzi­wa prze­moc. Więcej jest uznawany za część gestów które w jak­iś sposób należą do zachowań pomiędzy przyjaciółmi.

To jest ciekawe że o ile o kilka­krotne spoliczkowanie moż­na się założyć i wid­ow­n­ia przyj­mu­je to jako jeden z zabawniejszych ele­men­tów seri­alu to uderzeń pięś­cią już byśmy nie zaakceptowali

Sokół Mal­tańs­ki – w jed­nej ze scen mamy do czynienia z ciekawą sytu­acją.  Oto tro­je bohaterów zna­j­du­je się w poko­ju. Roz­mowa się toczy niekoniecznie tak jak by tego oczeki­wano. Bohater­ka policzku­je niskiego pode­jrzanego potenc­jal­nego naby­w­cę, gdy ten pod­nosi rękę by jej odd­ać naty­ch­mi­ast nie tylko zosta­je przez Bog­a­r­ta pow­strzy­many ale i dodatkowo kilka­krot­nie spoliczkowany i pouc­zony „When You’re Slapped, You’ll Take It & Like It ”. mamy tu dwa ciekawe schematy – pier­wszy – kobi­eta ma pra­wo spoliczkować mężczyznę ale mężczyz­na który chce odd­ać przekracza już pewien schemat. Dru­ga sprawa – wyda­je się że Bog­a­rt policzku­je swo­jego prze­ci­wni­ka ponieważ nie uważa by zasługi­wał on na jakikol­wiek więk­szy cios ani wysiłek z jego strony. Wyda­je się że bard­zo częs­to policzkowanie jed­nego mężczyzny przez drugiego jest samo w sobie zaz­nacze­niem swo­jej wyżs­zoś­ci – dlat­ego ten motyw tak częs­to pojaw­ia się w fil­mach gang­ster­s­kich (kła­nia się pier­wszy Ojciec Chrzest­ny) – dlat­ego pojaw­ia się w fil­mach gdzie mamy do czynienia z hier­ar­chią wojskową (jak Full Met­al Jack­et) – policzek jest wydawany przez osobę postaw­ioną wyżej oso­bie niżej. Policzek jest paradok­sal­nie oznaką że nie zasłużyło się by dostać naprawdę w twarz.

Warto zwró­cić uwagę że ten kto nie umie przyjąć policz­ka od kobi­ety jest mniej god­ny sza­cunku — przy­na­jm­niej w tej scenie

Glee/Ojciec Chrzest­ny – jak zwierz zauważył wcześniej policz­ki wymierzane w fil­mach zwłaszcza przez kobi­ety mężczyznom rzad­ko są inter­pre­towane jako prze­moc. W tym przy­pad­ku ciekawy jest przykład z seri­alu Glee – mamy więc San­tanę cheer­lead­erkę która jest bard­zo niemiła dla wszys­t­kich w swoim otocze­niu, w końcu jeden z jej kolegów Finn znud­zony jej zachowaniem, prag­nąć się odgryźć na szkol­nym kory­tarzu zarzu­ca jej że wszys­tkie wyzwiska jakich sto­su­je są wynikiem fak­tu, że sama jest zbyt wielkim tchórzem by ujawnić wszys­tkim że jest les­bijką. Roz­mowa wydosta­je się poza mury szkoły, i po pewnym cza­sie wszyscy już widzą, mimo że dziew­czy­na nie zdążyła powiedzieć jeszcze swoim rodz­i­com. Gdy następ­nego dnia w cza­sie wys­tępu szkol­nego chóru widzi Finna roz­maw­ia­jącego ze swo­ja dziew­czyną nie wytrzy­mu­je i daje mu w twarz.  To ciekawy przy­padek kiedy jesteśmy w stanie w pełni zrozu­mieć osobę wymierza­ją­ca policzek. Więcej wbrew intencji twór­ców seri­alu – przyję­cie że ten gest jest niedo­puszczal­ną prze­mocą jest dla nas dużo trud­niejsze. Czy taki policzek ma odpowied­nik w drugą stronę ? (tzn. mężczyz­na policzku­ją­cy kobi­etę?) zwierz myślał nad tym i wyda­je się że najbliżej było­by tu sce­nie z Ojca Chrzest­nego II kiedy Michel dowiadu­je się, że jego żona usunęła ciążę – bo nie chce rodz­ić dziec­ka takiej rodzinie. Wściekłość Michela który policzku­je żonę też wyda­je się wid­zowi w pewien sposób uspraw­iedli­wiona. Zwłaszcza, że żona jest dla niego z pre­m­e­dy­tacją okrut­na (zresztą nie bez racji). W obu przy­pad­kach nawet jeśli ten policzek jest przekrocze­niem grani­cy to wiemy skąd się wziął i co więcej chy­ba da się zrozu­mieć, że w obu przy­pad­kach przekroc­zona została pew­na grani­ca wytrzy­małoś­ci jednostki.

Zwierz niepoprawni wyz­na że jego zdaniem Finnowi jak najbardziej się należało

Sher­lock – weźmy na chwilę ten przykład bo tu z kolei wymierzanie policz­ka pojaw­ia się w dwóch bard­zo różnych kon­tek­stach. Po pier­wsze warto zauważyć, że Mof­fat częs­to korzys­ta w sce­nar­iuszach z takiego dow­cip­nego policz­ka (dobry przykład to oczy­wiś­cie Dok­tor policzkowany przez Riv­er Song) ale w Sher­locku ten gest pojaw­ia się w dwóch zupełnie innych kon­tek­stach. Po pier­wsze pojaw­ia się w kon­wencji fil­i­tu. Choć ten policzek nigdy nie zosta­je wymier­zony to jed­nak pier­wsze spotkanie z Iren Adler jest w sum­ie wokół niego skon­cen­trowane. W jej stwierdze­niu, że policzku­ją Sher­loc­ka moż­na było­by się zaciąć  o jego koś­ci policzkowe jest zarówno zachę­ta jak i spo­ra dawka flir­tu. Ale nie tylko – bądź co bądź bohater­ka sugeru­je, że cios jaki wcześniej otrzy­mał był tak wymier­zony by poczynić najm­niej szkody. To ciekawa sce­na bo biorąc pod uwagę zawód bohater­ki ów niewymier­zony acz wspom­ni­any policzek w ogóle nie ma wymi­aru prze­mo­cy a właś­ci­wie prze­mo­cy wyraża­jącej niechęć. Jest raczej omaw­iany w zastępst­wie pocałunku. Ale Sher­lock w końcu dosta­je po twarzy i to zupełnie od kogo innego. Policzek dużo później (w innym sezonie) wymierza mu niepo­zor­na Mol­ly wściekła na samo przy­puszcze­nie, ze Sher­lock może zaży­wać znów narko­ty­ki i odci­nać się od przy­jaciół. Jeśli rozłożyć tę scenę na czyn­ni­ki pier­wsze to wychodzi nam trochę chore „Biję cię bo się o ciebie troszczę”. Zwłaszcza że bohater­ka nie wyglą­da na zad­owoloną z tego że uderzyła bohat­era. Nie jest to wcześniej wspom­ni­any gest wybi­ja­nia z głowy głupich pomysłów. Ten policzek niesie w sobie coś zupełnie innego – jakąś potrze­bę wymierzenia fizy­cznej kary która ma źródło bardziej w trosce niż w złoś­ci. Co paradok­sal­nie czyni gest bardziej niepojącym.

Tu policzek nie zosta­je wymier­zony ale sama sug­es­tia nie jest pod­szy­ta gresją ale jest daleko idą­cym filirtem

Sposób na teś­ciową – w  tym niezbyt zabawnym filmie Jen­nifer Lopez gra żonę która musi poradz­ić sobie z kosz­marną matką swo­jego narzec­zonego. W jed­nej ze scen – dochodzi do wymi­any uderzeń między nią a teś­ciową. Kobi­ety odd­a­ją sobie ciosy sto­jąc niewzrusze­nie naprze­ciw siebie. To jeszcze jeden kon­tekst policzkowa­nia się nawza­jem. Kobi­ety które się policzku­ją bard­zo częs­to robią to z zaz­droś­ci ale dlat­ego, że zdaniem wielu sce­narzys­tów tak wyglą­da kobieca bój­ka – poza tym to jest ciekawa sytu­ac­ja – bard­zo rzad­ko w fil­mach policzku­ją­cy się męs­cy bohaterowie są na tym samym poziomie (choć są takie sce­ny jak w doskon­ałym Into the Night z Sid­neyem Poitiers) więc rzad­ko ten spoliczkowany decy­du­je się odd­ać policzek. Rzad­ko też mężczyźni odd­a­ją policzek wymier­zony im przez kobi­ety (choć to się zdarza) nato­mi­ast kobi­ety są przed­staw­iane jako te sko­re policzkować się wza­jem­nie. Dlaczego? Zdaniem zwierza źródło tkwi w pewnym sposo­bie przed­staw­ia­nia prze­mo­cy pomiędzy kobi­eta­mi. Kobi­ety się nie biją nie kopią, nie dają sobie po mordzie. Co kobi­ety robią? Policzku­ją się wza­jem­nie ewen­tu­al­nie ciągną za włosy. Tak bija się kobi­ety w kine­matografii. Zwierz jakoś nigdy szczegól­nie nie był bit­ny ale ze wszys­tkiego co na tem­at prze­mo­cy między ludź­mi wie, kobi­ety nie są gorsze w wymierza­niu sobie ciosów niż mężczyźni. Co nie jest żad­nym powo­dem do dumy.

  Kobi­ety się nie biją a przy­na­jm­niej tak wyobraża­ją to sobie filmowcy

Air­plane – w jed­nej prze­cu­d­ownej sce­nie bohater­ka która wpa­da w panikę zosta­je spoliczkowana przez kap­i­tana, gdy ten  jest zaję­ty przekazu­je bied­ną kobi­etę dalej którą po kolei policzku­je zakon­ni­ca i jeszcze inni pasażerowie samolo­tu. Sce­na odwołu­je się do jeszcze jed­nego kon­tek­stu wymierzana policz­ka – czyli sytu­acji gdy jed­nos­t­ka wpa­da w his­terie i trze­ba ją tym gestem sprowadz­ić na ziemię – jak pokazu­je nam kine­matografia była to przez lata najlep­szy sposób na prz­er­wanie kobiecej (dużo później męskiej) his­terii. Oczy­wiś­cie autorzy fil­mu który jest pastiszem doskonale wiedzą jak widz odczy­tu­je taką scenę i jakie obrazy innych przy­wracanych do przy­tom­noś­ci. Tu oczy­wiś­cie gest zosta­je doprowad­zony do absur­du ale nie zmienia to fak­tu,  że schemat w fil­mach (zwłaszcza starszych) ma się nad­spodziewanie dobrze.

Dow­cip nie tylko pole­ga tu na samym naduży­ciu ges­tu ale i na odwoła­niu się do tych licznych scen fil­mowych gdzie rozhis­tery­zowana kobi­eta koniecznie musi­ała dostać po twarzy

In The Heat of the Night —  możli­we że jeden z najważniejszych policzków wymier­zonych w his­torii kina. W cza­sie wypy­ty­wa­nia jed­nego z możli­wych spraw­ców przestępst­wa polic­jant zosta­je spoliczkowany, odd­a­je policzek bez zas­tanowienia. Dlaczego ta sce­na jest taka waż­na? Film nakrę­cono w 1967 policzku­ją­cy jest biały odd­a­ją­cy policzek polic­jant jest czarnoskóry (gra go Sid­ney Poitiers). Zwierz nie będzie was przekony­wał, że nigdy wcześniej nic takiego się w kine­matografii nie zdarzyło ale tym razem było to gest niesły­chanie ważny. Dlaczego? Tu musimy wyjść poza granice fil­mu — pomi­ja­jąc sam prosty fakt, że czarnoskóry bohater uderzył białego, chodzi o coś więcej. Jeśli wymier­zony policzek zostanie naty­ch­mi­ast odd­any to traci swo­ją moc.Więcej — umac­nia przeko­nanie o równoś­ci prze­ci­wników — gest który miał być poniża­ją­cy zawodzi, bo za cios zosta­je odd­any cios. Co więcej bardziej to upokarza tego kto policzek wymierzył jak pier­wszy bo znaczy, że nie docenił swo­jego prze­ci­wni­ka, myśląc że ma nad nim przewagę. Tak więc w sum­ie coś co miało kogoś poniżyć obra­ca się prze­ci­wko oso­bie, która pier­wsza pod­niosła rękę.

Prze­moc prze­mocą ale z punk­tu widzenia kine­matografii ta wymi­ana policzków jest niesły­chanie ważna

Gra o Tron — ist­nieje jeszcze w kul­turze dość moc­no zako­rzeniony policzek wychowaw­czy — taki nie raz otrzy­mał Jof­frey od mat­ki czy od wuja. Policzek wymier­zony dziecku (co ważne nieza­leżnie od wieku dziec­ka — przy­pom­ni­j­cie sobie cho­ci­aż­by Indi­anę Jone­sa który dostał od swo­jego ojca) jest czymś w rodza­ju klap­sa do potę­gi dziesiątej. Przy czym to gest sprowadza­ją­cy policzkowanego do parteru a jed­nocześnie wyraz abso­lut­nej rezy­gnacji opieku­na który nie umie w inny sposób doprowadz­ić dziec­ka do porząd­ku. Zresztą warto zaz­naczyć, że poza nieliczny­mi przy­pad­ka­mi (jak Tyri­on policzku­ją­cy Jof­fer­ya) konieczność wymierzenia takiego policz­ka oznacza też klęskę opieku­na który w żaden inny sposób nie umie dotrzeć do oso­by, która teo­re­ty­cznie powin­na się słuchać, przyj­mować rady czy polece­nia. Ewen­tu­al­nie to ten ostate­czny moment kiedy wychowaw­ca zda­je sobie sprawę, że poniósł całkow­itą klęskę wychowawczą.

  Zaczęliśmy od Jof­freya i na nim skończymy

Kiedy oglą­damy filmy i mówimy że jest w nich dużo prze­mo­cy mamy najczęś­ciej do na myśli jed­ną z tych pro­dukcji w której trup ściele się gęs­to a sztuczną krew trze­ba wycier­ać ze szkieł oku­larów. Ale praw­da jest taka, że o ile ta wiel­ka prze­moc – jak wys­trze­lanie całego mag­a­zyn­ka do prze­ci­wni­ka jest przez widza trak­towana z dys­tansem, o tyle wymierze­nie policz­ka potrafi go zde­cy­dowanie bardziej poruszyć. Dlaczego? Zdaniem zwierza mamy tu dwie sprawy – więk­szość z nad potrafi sobie wyobraz­ić że policzek wymierza lub że go przyj­mu­je, część z nas wręcz ma takie doświad­cze­nie. Mamy tu więc coś co dobrze znamy. Poza tym wyda­je się, że wymierze­nie policz­ka jest w sum­ie bardziej per­son­alne niż naciśnię­cie na spust. Choć  nie wyrządza takiej krzy­wdy to jed­nak narusza naszą przestrzeń oso­bistą w miejs­cu najbardziej chy­ba na to wrażli­wym. Poza tym jed­nak policzek ma jeszcze jeden wymi­ar. Niemal zawsze jest gestem poniża­ją­cym drugą osobę (poza nieliczny­mi przy­pad­ka­mi) cza­sem typowym przykła­dem na zastąpi­e­nie innych uczuć agresją (być może wynika­jącą w ogóle z fak­tu, że się te uczu­cia w danej chwili ma). Zwierz nie twierdzi, że policzkowanie kogoś na ekranie zawsze jest bru­talne czy zawsze jest jakąś nieuza­sad­nioną prze­mocą. Tu zwierz ma wraże­nie, raczej pewnego wprowadzenia dobrze znanego ges­tu do arse­nału fil­mowej nar­racji, który od razu nam coś mówi. Z drugiej jed­nak strony – to jest ciekawe bo policzek jest gestem tak niesamowicie niejed­noz­nacznym że może być for­mą tej mniej bru­tal­nej prze­mo­cy – która nie włącza nam w mózgu tego pstrycz­ka że ktoś się bije, ale z drugiej strony może być bez porów­na­nia bardziej bru­tal­ny i porusza­ją­cy niż  np. cios pięś­cią.  Jakie stąd wnios­ki? Chy­ba żadne poza tym że macie się zachowywać ład­nie i nie bić.

Ps: Dziś jak może obiło się wam o uszy jest finał mis­tr­zostw świa­ta. Ponieważ zwierz chce go obe­jrzeć a jutro jest dzień pracu­ją­cy to nie da głowy czy jutrze­jszy wpis nie pojawi się po pros­tu późnym popołudniem

Ps2: Nadal przy­pom­i­na zwierz że czeka na adresy osób nagrod­zonych w konkur­sie na rzeczy straszne. Dwa już są jed­nego jeszcze nie ma więc to bard­zo per­son­al­ny Ps ;)

20 komentarzy
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online