Home Ogólnie Psując humor Nietzschemu czyli o amerykańskim kinie chrześcijańskim

Psując humor Nietzschemu czyli o amerykańskim kinie chrześcijańskim

autor Zwierz

Ludzie chwalą się tym jak Net­flix dal im dostęp do nowych filmów doku­men­tal­nych, seri­ali i amerykańs­kich pro­dukcji których wcześniej nie widzieli. Zwierz zaś dostał dostęp do takiej por­cji kul­tu­ry pop­u­larnej, do której jeszcze nigdy wcześniej nie miał sze­rok­iego dojś­cia. Otóż zwierz naresz­cie mógł zobaczyć amerykańskie kino chrześcijańskie.

Jeśli trzy­ma­cie rękę na pulsie tem­atów około kul­tur­al­nych to niedawno przez prasę i oko­lice przewinęło się kil­ka artykułów które odkry­wały przed pol­skim czytel­nikiem alter­naty­wne amerykańskie kino chrześ­ci­jańskie. W Polsce najbardziej promi­nent­ny­mi, albo być może jedyny­mi zauważal­ny­mi prze­jawa­mi tej kine­matografii były dwie odsłony fil­mu Bóg Nie Umarł. Pier­wsza roz­gry­wała się w środowisku aka­demickim (którego w tych fil­mach się nie lubi), dru­ga zaś głównie w sądzie. Obie częś­ci opier­ały się na podob­nych założe­ni­ach – chrześ­ci­janie i ludzie wierzą­cy są właś­ci­wie prześlad­owani przez grupę ludzi, która próbu­je ich za wszelką cenę pokon­ać i przekon­ać, że Boga nie ma bądź że Bóg umarł. Pier­wsza część porusza­ła ten tem­at nieco łagod­niej – w formie aka­demick­iej debaty, w drugiej mieliśmy pro­ces w którym przed sądem stała nauczy­ciel­ka która na lekcji zacy­towała Ewan­gelię. Przy czym zawsze opo­nen­ci naszych bohaterów są dość karykat­u­ral­nie źli. No i są w stanie wypowiadać zda­nia takie jak „Chy­ba nie chce­cie mnie przekony­wać że Jezus naprawdę ist­ni­ał” (czego tak naprawdę nikt nie kwes­t­ionu­je). Z kolei w „Bóg nie umarł” wykład­ow­ca od filo­zofii każe napisać uczniom na kartce, że Bóg umarł, czemu sprze­ci­wia się ten jeden wierzą­cy i spraw­iedli­wy stu­dent. W drugiej częś­ci o swo­ją god­ność wal­czy równie dobra i równie niewin­na nauczycielka.

maxresdefault-4

W chrześ­ci­jańs­kich fil­mach wal­czą­cych cały świat sprze­ci­wia się dobrym pobożnym ludziom, którzy prag­ną jedynie skrom­nie wyz­nawać swo­ją wiarę

Wróćmy jed­nak do samej kine­matografii dzieli się ona właś­ci­wie na dwa główne nur­ty. Pier­wszy to nurt wal­czą­cy – który zwierz właśnie wam pod­sunął. Jeśli jesteś­cie ciekawy jak wyglą­da taka his­to­ria powin­niś­cie koniecznie spróbować obe­jrzeć „A Mat­ter of Fight”. Oto opowiedziana w pastelowych kolorach his­to­ria młodej dziew­czyny, z porząd­nej chrześ­ci­jańskiej rodziny, która jedzie na stu­dia. A tam na uczel­ni spo­ty­ka złego pro­fe­so­ra biologii który uczy wyłącznie ewolucjoniz­mu a nie kreacjoniz­mu. Film nie ma wąt­pli­woś­ci, że naukowiec nie tylko się myli ale na dodatek nie ma żad­nego sza­cunku dla równorzęd­nej czy też ważniejszej teorii kreacjoniz­mu. Stroskany ojciec nie ma wyjś­cia, musi pod­jąć debatę z nauczy­cielem i zawal­czyć o przeko­na­nia a przede wszys­tkim o duszę swo­jej cór­ki która zaczy­na prze­chodz­ić spod jego wpły­wu pod wpływ wygadanego ped­a­goga. Na całe szczęś­cie ma po swo­jej stron­ie zatroskanego ucz­nia – też chrześ­ci­jan­i­na który będzie z całą mocą udowad­ni­ał swo­jej koleżance że prze­cież to jasne że Pan Bóg stworzył świat. Ponown­ie filmy wal­czące z tego nur­tu tworzą wiz­ję świa­ta agresy­wnie wys­tępu­jącego prze­ci­wko religii, staw­ia­jącej naukę pon­ad wierzeni­a­mi. Dodatkowo pojaw­ia się jeszcze wątek – ważny i dość powszech­ny, że nau­ka tak naprawdę racji nie ma i że poglądy osób nastaw­ionych prze­ci­wko Bogu (czyli niewierzą­cych bo jest to świat w którym nie ma obo­jęt­nych na sprawę ateistów) są najczęś­ciej ich pry­wat­ną kruc­jatą, częs­to wynika­jącą z oso­bis­tego cierpienia.

gods-not-dead-2

Wobec dobrych ludzi i ich słusznych postaw wys­tępu­ją zawsze ludzie zaślepi­eni — zwyk­le mają­cy pry­watne pora­chun­ki z Bogiem

 

Dru­gi rodzaj filmów jest zde­cy­dowanie bardziej sub­tel­ny. Tu opowieś­ci toczy się w świecie codzi­en­nym – zwyk­le zestaw­ia­jąc ze sobą dwie postawy – daleką od wiary ego­isty­czną postawę wielkomiejską i taką zako­rzenioną we wspól­no­cie postawę ludzi których życie toczy się wokół religii. Tu zde­cy­dowanie mnie jest ele­men­tów wal­ki, a jeśli takie się pojaw­ia­ją to mają one wydźwięk bard­zo lokalny. Na przykład  — ktoś chce zru­jnować coroczny świąteczny fes­ti­w­al dla całego miastecz­ka, albo ludzie spoza mias­ta nie rozu­mieją dlaczego przy drodze wylo­towej ma stać krzyż. Jed­nak ta bezpośred­nia wal­ka z ateisty­cznym światem roz­gry­wa się na mar­gin­e­sie opowieś­ci. W jej cen­trum jest zwyk­le odna­j­dowanie siebie poprzez wiarę. Zwyk­le mamy do czynienia z zagu­bioną osobą, która z jakiegoś powodu zna­j­du­je się w zupełnie nowym miejs­cu  i tam pomoc­ną dłoń wycią­ga właśnie pas­tor, czy oso­ba bard­zo wierzą­ca ucząc ją jak odnaleźć sobie miejsce i znaleźć odpowiedzi na dręczące człowieka pyta­nia. To zde­cy­dowanie przys­tęp­niejszy rodzaj fil­mu chrześ­ci­jańskiego (warto tu zaz­naczyć, że nie są to filmy katolick­ie i w wielu miejs­cach religi­jność bohaterów bard­zo od katolick­iej odb­ie­ga) – na Net­flix moż­na zobaczyć min. In-Law­ful­ly Yours – który całe to przesłanie wciska w for­mę przy­pom­i­na­jącą komedię roman­ty­czną. Oglą­da się to zde­cy­dowanie proś­ciej od filmów wal­czą­cych i łatwiej tu dotrzeć do koń­ca.  Takich filmów zna­jdziecie najwięcej – Find­ing Nor­mal. Ring The Bell – zwierz może wymieni­ać ale schemat jest ten sam – duże mias­to bez Boga i mała społeczność sku­pi­ona wokół wiary i czer­pią­ca z niej siłę.

jordan-trovillion-in-a-matter-of-faith-movie-2

Przestrzenią najwięk­szej wal­ki są szkoły i uczel­nie gdzie wiarę zastępu­je się wrogą nauką

Warto tu wspom­nieć o pewnej odnodze filmów „wierzą­cych” jaką są filmy o cud­ach. Zazwyczaj oparte „na fak­tach” opowiada­ją o wydarzeni­ach cud­ownych, jed­nocześnie pod­kreśla­jąc jak bard­zo nau­ka nie mogła pomóc a jak bard­zo pomogła wiara. Nie tak dawno w Polsce moż­na było obe­jrzeć film Mir­a­cle from Heav­en jeszcze wcześniej Heav­en is for Real. Oba filmy dys­try­buowane przez Sony opowiada­ją – choć nieco inaczej – his­torię złożoną z podob­nych ele­men­tów – mamy dziecko, chorobę, ozdrowie­nie i ele­men­ty które pozwala­ją stwierdz­ić, że w wyzdrowie­niu brały udzi­ał siły boskie. W przy­pad­ku Heav­en is for Real dodatkowo ważny jest fakt, że młody bohater swój pobyt w niebie doskonale pamię­ta. Te filmy odróż­ni­a­ją się jed­nak od typowych pro­dukcji kine­matografii chrześ­ci­jańskiej nie tyle tem­atyką co budżetem. Gra­ją w nich rozpoz­nawal­ni aktorzy (kine­matografia chrześ­ci­jańs­ka w Stanach zwyk­le zatrud­nia aktorów nie znanych albo raczej zapom­ni­anych aktorów telewiz­yjnych), a cała fabuła jest zde­cy­dowanie lże­jsza pod tym wzglę­dem że łatwiej ją dos­tosować do widzów którzy na co dzień nie mają do czynienia z fil­ma­mi opar­ty­mi o wąt­ki religijne.

heaven-is-for-real-movie

Jeśli Hol­ly­wood się­ga po tem­aty religi­jne to tylko dlat­ego, że w ostat­nich lat­ach doskonale się sprzedają

Jeśli wyda­je się wam że to zjawisko niewielkie czy abso­lut­ny mar­gin­es to trze­ba zdać sobie sprawę, że takich filmów pro­duku­je się całkiem dużo, w wytwór­ni­ach które pow­stały głównie po to by dość seryjnie wypuszczać na rynek podob­ne pro­dukc­je. Więk­szość z nich ma sce­nar­iusz i fabułę na poziomie podob­nym do filmów telewiz­yjnych. Pod wzglę­dem teo­log­icznym spory są tutaj naprawdę na niskim poziomie. Głównym zarzutem pod adresem Boga jest fakt że dopuszcza do cier­pi­enia a jego ist­nie­nie jest sprzeczne z nauką, Boga odrzu­ca się ze wzglę­du na racjon­al­izm i dojrza­łość. Jed­nocześnie odrzuce­nie Boga zazwyczaj oznacza cynizm, zły charak­ter, chci­wość i brak dbałoś­ci o wspól­notę. Z kolei wierzą­cy mogą zawsze liczyć na boskie wspar­cie, Bib­lię – jak to w wielu odła­mach protes­tantyz­mu bywa – czy­ta­ją abso­lut­nie lit­er­al­nie, i czu­ją się stłam­szeni przez świat który nie pozwala im swo­bod­nie wierzyć. Naj­gorsze są pod tym wzglę­dem ośrod­ki eduka­cyjne – co nawet nie dzi­wi bo wśród bard­zo wierzą­cych Amerykanów coraz bardziej pop­u­larne jest alter­naty­wne ucze­nie dzieci w domach, oparte o spec­jalne pro­gramy nauczenia które staw­ia­ją religię w cen­trum edukacji.

in-lawfully-yours

Są też filmy mniej bojowe które w cen­trum staw­ia­ją wspól­notę i szukanie samego siebie.

Czy warto to kino w ogóle poz­nawać? Zwierz przyz­na wam szcz­erze, że spotkanie z tymi fil­ma­mi to jed­na z najbardziej fas­cynu­ją­cych rzeczy jaka przy­darzyła mu się w ostat­nich miesią­cach. I to nie tylko dlat­ego, że wydarzenia poli­ty­czne w Stanach każą nam z więk­szą uwagą spoglą­dać na tych którzy doty­chczas byli w kul­turze pop­u­larnej z pewnoś­cią niedoreprezen­towani. Hol­ly­wood jest bard­zo lib­er­alne i jeśli nie ma z tego wiel­kich pieniędzy – raczej zdys­tan­sowane do wiary. Chęt­nie sko­rzys­ta z Aniołów, Demonów i bos­kich inter­wencji – ale tylko wtedy jeśli będzie miało pewność, że będzie z tego kasa. Fakt, że  w ostat­nich lat­ach pojaw­iły się filmy wzorowane na kine­matografii chrześ­ci­jańskiej świad­czy o tym, że filmy te zaczęły przynosić coraz więk­sze zys­ki. Czego najlep­szym przykła­dem jest cho­ci­aż­by wspom­ni­ane „Bóg Nie umarł” które pobiło wszelkie reko­rdy chrześ­ci­jańskiego box office (mimo, że to film po pros­tu kosz­marny – także od strony real­iza­cyjnej). Tym co zwierza zafas­cynowało jest spo­jrze­nie – na zupełnie inną Amerykę i zupełnie inny zestaw wartoś­ci. Prawdę powiedzi­awszy – nawet wiedząc (a zwierz wie) że Stany są kra­jem który miejs­ca­mi jest bez porów­na­nia bardziej kon­ser­waty­wny od Pol­s­ki trud­no się to oglą­da. Ale też z dużym zain­tere­sowaniem bo zwierza naprawdę fas­cynu­je ta część społecznoś­ci, której zwyk­le nie widzi i argu­men­ty które poruszają.

ring_the_bell_movie-image22

Reli­gia spa­ja społeczność, nada­je jej cel a jed­nocześnie poczu­cie bez­pieczeńst­wa, którego nie rozu­mieją ludzie z wiel­kich miast

Bo widzi­cie to jest bard­zo ciekawe jak inaczej religi­jność opar­ta o te zwyk­le bardziej radykalne odłamy protes­tantyz­mu (nazwi­jmy je skró­towo kinem chrześ­ci­jańskim choć nie jest to ide­al­na nazwa bo w sum­ie nie wprowadza odpowied­niej dystynkcji ale uznamy, że nam to nie przeszkadza) różni się od kine­matografii katolick­iej. Pod­czas kiedy kine­matografia katolic­ka uwiel­bia pokazy­wać nam żywoty ludzi god­nych naślad­owa­nia – świę­tych, postaci his­to­rycznych czy nawet postaci fik­cyjnych które jed­nak decy­du­ją się wykazać odpowied­nią postawą. Nie koniecznie wskazu­jąc na bezpośred­nią inter­wencję boską ale kieru­jąc widza w stronę postawy życiowej która opar­ta jest o wiarę, o tyle w kinie chrześ­ci­jańskim mamy do czynienia z postaw­ie­niem na codzi­en­ność, wspól­notę i częs­to na niemalże oso­bistą inter­wencję boską w życie człowieka. Oczy­wiś­cie różni­ca wyni­ka przede wszys­tkim z braku świę­tych w odła­mach protes­tanc­kich ale nie tylko.  Inny ciekawy aspekt – w fil­mach katolic­kich pokazu­je się cier­pi­e­nie – zwłaszcza cier­pi­e­nie za innych – jako uwzniośla­jące. Świę­ty czy ten który zachowu­je się jak świę­ty jest gotów ponieść ofi­arę i cier­pieć za innych nie pyta­jąc o sam sens tego cier­pi­enia. A właś­ci­wie sens zosta­je nadany przez wiarę. W fil­mach chrześ­ci­jańs­kich pojaw­ia się zaś ciągłe pytanie jak to możli­we że Bóg ist­nieje sko­ro ludzie cier­pią.  Wyda­je się to być pod­sta­wowym pytaniem w dyskusji o ist­nie­niu Boga – fun­da­mentem całego sporu. Co pokazu­je fun­da­men­talne różnice w pode­jś­ciu do wol­nej woli. Co nie dzi­wi bo pewne radykalne odłamy protes­tantyz­mu (których przed­staw­iciele zwyk­le sto­ją za tymi fil­ma­mi) wywodzą się min. od ruchów kalwińs­kich które inaczej postrze­ga­ją rolę wol­nej woli niż katolicy.

miracles-from-heaven

Filmy katolick­ie częs­to zwraca­ją się ku świę­tym, te amerykańskie kocha­ją się w codzienności

Co ciekawe – biorąc pod uwagę pewne przemi­any w religi­jnoś­ci – widać jak nawet w tym zakre­sie dokonu­je się swoista kul­tur­owa kol­o­niza­c­ja naszego życia przez pop­kul­turę czy szerzej kul­turę amerykańską. W Polsce radykalne odłamy katolick­ie prze­j­mu­ją częs­to głos radykalizmów ewan­ge­likalnych – które moż­na usłyszeć właśnie w tych fil­mach. Jak cho­ci­aż­by niez­god­ność religii z nauką o ewolucji czy ową nieufność do nau­ki, która – prawdę powiedzi­awszy w ostat­nich lat­ach (bo nie wcześniej) nie była jakoś szczegól­nie domeną koś­cioła katolick­iego. Co ciekawe – nawet dyskus­je ze strony osób o poglą­dach ateisty­cznych prze­jęły częs­to język który słyszy się częs­to w roz­mowach na stronach anglo­języ­cznych. Hitem stał się właśnie argu­ment o złu które panu­je na świecie, choć ist­nie­nie Boga i zła nie są w wierze katolick­iej jakoś szczegól­nie wyk­lucza­jące się. Oczy­wiś­cie w przy­pad­ku wielu osób prze­myśle­nia wynika­ją z oso­bistych reflek­sji. Nie zmienia to jed­nak fak­tu, że i w tych dyskus­jach ulegliśmy pewniej zachod­niej kol­o­niza­cji myśle­nia. Co jest o tyle ciekawe, że prowadz­imy owe dyskus­je nie tylko w dwóch zupełnie różnych kul­tur­ach ale nawet w ramach dwóch niekoniecznie zbieżnych teologii.

findingnormalcast

Filmy prowadzą nas do małych zży­tych społecznoś­ci, które próbu­ją jakoś poradz­ić sobie z antyteisty­cznym nastaw­ie­niem wielkiego świata

Wróćmy jed­nak do filmów. Najważniejsze przy ich oglą­da­niu nie jest patrze­nie na nie z per­spek­ty­wy oso­by wierzącej czy nie wierzącej. Prawdę powiedzi­awszy – przy kry­ty­cznym oglą­da­niu fil­mu wiara oso­by nie ma nic do rzeczy. Fas­cynu­jące jest bowiem to z jakich cegiełek skła­da się obraz wiary w filmie chrześ­ci­jańskim i co nam to mówi o społeczeńst­wie, jego lękach, przeko­na­ni­ach ale także tym jak postrze­ga samo siebie. W fil­mach tych widać przede wszys­tkim wielką nieufność do wielkiego świa­ta, do życia poza wspól­notą i do nau­ki, która wie lep­iej. Jed­nocześnie to filmy niesły­chanie rodzinne – staw­ia­jące wza­jemne więzi na pier­wszym miejs­cu. Być może jeśli odrzucimy kwest­ie religi­jne moż­na tu po pros­tu dostrzec tęs­knotę za życiem bez­piecznym, uporząd­kowanym i pewnym. Tęs­knotę, którą odczuwa całkiem sporo osób, choć nie wszys­tkie uzna­ją, że winą za zmi­anę należy obar­czać brak religii. Moż­na się nad tym lękiem pochylić i zas­tanow­ić. Bo w ostat­nich lat­ach widać, że się pogłębia, prz­er­abi­a­jąc zwykłą nos­tal­gię czy sen­ty­men­tal­izm w postawę niemalże agresy­wną wobec tych którzy lep­iej przys­tosowali się do tem­pa zmi­an. Trze­ba sobie więc zadać pyta­nia. Czyż­by nasze przeko­nanie, że wszyscy potrafią nadążyć za zmi­ana­mi społeczny­mi nie było zbyt powierz­chowne? Czy to co może­my zaofer­ować w miejsce tej idyl­licznej wiz­ji rzeczy­wiś­cie jest tak atrak­cyjne? I czy ist­nieje jakikol­wiek sposób na to by sprowadza­jąc religię do kwestii pry­wat­nej  nie wywołać syn­dro­mu oblężonej twierdzy? No i pytanie najważniejsze. Czy w ogóle wiemy jak radz­ić sobie z religią w świecie indy­wid­u­al­iz­mu. Moż­na udawać że te filmy czy ich odbior­cy nie ist­nieją i że nie jest naszym prob­le­mem, że ich życiowe wybo­ry zaprowadz­iły ich tam gdzie są. Ale w ostate­cznym rozra­chunku robimy wtedy dokład­nie to samo co oni. Żyje­my w swo­jej kul­tur­owej bańce.

Ps: Ten post nie doty­czy pozy­cji Koś­cioła Katolick­iego w Polsce – odwołu­ję się tu do real­iów amerykańs­kich – zwierz to zaz­nacza bo w przy­pad­ku wielu rozmów o kwes­t­i­ach religii w kul­turze schodzi się wyłącznie na roz­mowę o roli KK w Polsce co nie jest dokład­nie tym o czym w tym przy­pad­ku warto rozmawiać.

32 komentarze
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online