Home Ogólnie Reżyser szczegółu czyli wszystko czego nie musicie wiedzieć o filmach Wesa Andersona

Reżyser szczegółu czyli wszystko czego nie musicie wiedzieć o filmach Wesa Andersona

autor Zwierz
Reżyser szczegółu czyli wszystko czego nie musicie wiedzieć o filmach Wesa Andersona

Dziś jest dzień dziec­ka i zgod­nie ze zwier­zową trady­cją tego dnia cały wpis poświę­cony jest cieka­wostka­mi na jeden – wybrany przez zwierza tem­at. Nie ma tu żad­nej zasady, po pros­tu raz do roku, zwierz nie uda­je, że oglą­da filmy dla innych powodów niż gro­madze­nie o nich niko­mu nieprzy­dat­nych cieka­wostek. W tym roku zwierz wybrał na przed­miot anal­izy swo­jego ulu­bionego reży­sera Wesa Ander­sona i jego filmy.

better

Genial­ny Klan (Roy­al Tannenbaums)

W fil­mach Wes Ander­sona pojaw­ia się sporo książek, które nie ist­nieją. W Genial­nym Klanie (Roy­al Tenen­baums) były to: Account­ing For Every­thing: A Guide to Per­son­al Finance, non-fic­tion by Hen­ry Sher­man, Dud­ley’s World, non-fic­tion by Raleigh St. Clair, Fam­i­ly of Genius­es, a mem­oir by Ethe­line Tenen­baum, Old Custer, a nov­el by Eli Cash, The Pecu­liar Neu­rode­gen­er­a­tive Inhab­i­tants of the Kaza­wa Atoll, non-fic­tion by Raleigh St. Clair, Three Plays (“Erot­ic Trans­fer­ence,” “Naked­ness Tonight,” “Sta­t­ic Elec­tric­i­ty”), by Mar­got Tenen­baum, Wild­cat, a nov­el by Eli Cash.  W Kochankach z księży­ca Moon­rise King­dom): Dis­ap­pear­ance of the 6th Grade by Bur­ris Bur­ris, The Francine Odysseys by Gertrude Price. The Girl from Jupiter by Isaac Clarke (powieść dostała auto­ra z połączenia Arhu­ra C. Clarke i Isaa­ca Asi­mo­va), The Light of Sev­en Match­sticks by Vir­ginia Tip­ton, The Return of Aun­tie Lor­raine by Miri­am Weaver, Shelly and the Secret Uni­verse by Nan Chapin

W filmie pojaw­ia się ręka bohat­era granego przez Bena Stillera, który będąc dzieck­iem został postrzelony przez ojca z wia­trów­ki i nadal trochę śru­tu pozostało pomiędzy jego pal­ca­mi. W isto­cie ręka należy do Andrew Wilsona – bra­ta aktorów Owe­na i Luke’a Wilsonów (obaj wys­tępu­ją w filmie). Owen Wil­son rzeczy­wiś­cie postrzelił bra­ta kiedy byli dzieć­mi i Andrew istot­nie miał w dłoni kawałek śrutu.

Jeden z bohaterów fil­mu ma sokoła imie­niem Mordechai.  Pier­wszy sokół „zatrud­niony” do tej roli został por­wany dla okupu. Ponieważ fil­mow­cy nie mieli cza­su czekać aż sokół się zna­jdzie a okup zostanie opła­cony zatrud­niono innego pta­ka. Ponieważ twór­cy bali się, że wid­zowie zauważą zmi­anę jeden z bohaterów zwraca uwagę że Mordechai ma coraz więcej białych pór.

Anjel­i­ca Hus­ton która gra w filmie matkę bohaterów opowiadała, że zarówno ona jak i Bill Mur­ray bard­zo bali się jak prze­bieg­nie współpra­ca Wesa Ander­sona z Gen­em Hack­manem który ponoć potrafi być trud­nym i bard­zo nieprzy­jem­nym dla reży­serów aktorem. Ich tros­ka była ponoć posunię­ta do tego stop­nia że w dni wolne od pra­cy Bill Mur­ray zjaw­iał się na planie by sprawdz­ić czy Hack­man nie trak­tu­je źle Andersona.

W filmie wys­tępu­je Bri­an Tanen­baum (gra jed­nego z san­i­tar­iuszy). To przy­ja­ciel ze studiów zarówno reży­sera jak i sce­narzysty fil­mu. Twór­cy nie tylko poży­czyli sobie do fil­mu jego nazwisko (ponoć dlat­ego, że bard­zo im się podobało) ale też imię jego siostry Mar­got (tak ma w filmie na imię bohater­ka grana przez Gwyneth Platrow).

Dan­ny Glover gra w filmie ele­ganck­iego i spoko­jnego gen­tel­mana, który zab­ie­ga o rękę pani Tanen­baum. Zgod­nie z zami­arem reży­sera jego ekra­nowy wygląd  i zachowanie miało jak najbardziej przy­pom­i­nać rozpoz­nawal­ny styl Kofi Annana – ówczes­nego sekre­tarza gen­er­al­nego ONZ

3f4d737c60fb9832eb4f698d97e59c1e_h

Rush­more

Owen Wil­son wys­tępował w fil­mach Ander­sona i był współau­torem sce­nar­iuszy. W tym filmie też się pojaw­ia choć w niety­powej roli – to jego zadę­cie wisi na ścian­ie bohater­ki granej przez Olivię Williams. Jest to zdję­cie jej zmarłego męża.

Wes Ander­son bard­zo chci­ał zatrud­nić Bil­la Murray’a ale zupełnie nie miał pieniędzy na akto­ra tego for­matu. Mur­ray zgodz­ił się grać praw­ie za dar­mo (zapła­cono mu coś ok. 9 tys. dolarów) bo bard­zo spodobał mu się sce­nar­iusz. Kiedy pro­duku­jące film stu­dio Dis­neya nie zgodz­iło się wydać pieniądze na sce­ny z helikopterem (taka sce­na kosz­towała by koło 75 tys. dolarów), Mur­ray dał Ander­son­owi niewypełniony czek i kazał wpisać sumę która pokry­je kosz­ty. Aktor wiedzi­ał co robi, bo wys­tępy w fil­mach Ander­sona oży­wiły jego nieco zamier­a­jącą wów­czas karierę

Właś­ci­ciel Bent­leya którego moż­na zobaczyć w filmie, zgodz­ił się go wypoży­czyć tylko pod warunk­iem że jego cór­ka pojawi się w filmie.

W filmie Max (grany przez Jasona Schwartz­mana) prosi jed­ną z bohaterek by zdjęła oku­lary bo bez nich wyglą­da dużo ład­niej. Niemal iden­ty­czną scenę zna­jdziecie w Rock­ym gdzie dziew­czynę która zde­j­mu­je w końcu oku­lary gra Talia Shire, mat­ka Jasona Schwartz­mana. W filmie zna­jdziemy też naw­iąza­nia do Ojca Chrzest­nego i Cza­su Apokalip­sy – filmów wyreży­serowanych przez wuj­ka Jasona Schwartz­mana – Fran­cisa For­da Coppolę.

W Rash­more podob­nie jak  niemal wszys­t­kich fil­mach Wesa Anderona zna­j­du­je się kil­ka ujęć krę­conych pod wodą.

life-aquatic-stevey

Pod­wodne życie ze Stevem Zis­sou (The Life Aquat­ic with Steve Zissou) 

W filmie jeden z bohaterów śpiewa po por­tu­gal­sku. Piosen­ki które śpiewa to przetłu­mac­zone i zaaranżowane na gitary utwory Davi­da Bowie.

Cate Blanchett została zatrud­niona do roli ciężarnej dzi­en­nikar­ki. W cza­sie prac charak­teryza­torów nad jej ciążowym brzuchem aktor­ka zemd­lała. Ponieważ nigdy się jej to nie zdarza­ło poszła do lekarza. Okaza­ło się, że naprawdę jest w ciąży. Wes Ander­son miał ponoć oskarżać ją, że nieco za daleko posunęła się w podąża­niu za aktorstwem metody.

Sce­narzyś­ci fil­mu (Noah Bam­bach i Wes Ander­son) pisali sce­nar­iusz do fil­mu we włoskiej restau­racji, stąd wiele postaci ma imiona  i nazwiska kel­nerów a część nazw włas­nych to po pros­tu nazwy potraw które sce­narzyś­ci znaleźli w menu.

Sey­mour Cas­sel został zatrud­niony do niewielkiej roli przy­ja­ciela głównego bohat­era, zjed­zonego przez rek­ina. Znany kry­tyk fil­mowy Roger Ebert wspom­i­nał, że Cas­sel dzielił się z nim marze­niem, że chci­ał­by kiedyś  w filmie zostać pożar­tym przez rekina.

Muzy­ka jaką sły­chać w tle kiedy Steve Zis­sou oprowadza ludzi po swo­jej łód­ce to tak naprawdę motyw prze­wod­ni do Genial­nego Klanu puszc­zony od tył.

darjeelinglimted

Pociąg do Dar­jeel­ing (Dar­jeel­ing Limited)

Choć sporo osób w filmie pali to nikt, przez cały film nie dąży wypal­ić papierosa do końca.

Sce­ny roz­gry­wa­jące się w pociągu, naprawdę zostały nakrę­cone w pociągu. Oczy­wiś­cie nie komer­cyjnym – loko­mo­ty­wa wraz z dziesię­cioma wag­o­na­mi została wyposażona od North­west­ern Rail­ways. Nikt nigdy wcześniej w ten sposób nie załatwiał spraw zdjęć w pociągu, więc prze­woźnik nie do koń­ca wiedzi­ał co robić. Ostate­cznie zgod­zono się wypoży­czyć wag­ony i wydać zgodę na dos­tosowanie ich do potrzeb filmu.

Bra­cia wiozą ze sobą jede­naś­cie wal­izek. Cały zestaw zapro­jek­tował Marc Jacobs dla Louis Vuit­ton. Wal­iz­ki są udeko­rowane mały­mi żyrafa­mi, nosoroż­ca­mi i anty­lopa­mi. Te z kolei zapro­jek­tował Eric Chase Ander­son, pry­wat­nie brat reżysera.

His­to­ria tego fil­mu to też his­to­ria wielu inspiracji. Ponoć pomysł na film roz­gry­wa­ją­cy się w Indi­ach przyszedł do głowy Ander­son­owi pod­czas spec­jal­nego pokazu fil­mu Rze­ka Renoira który zor­ga­ni­zował dla niego nikt inny tylko Mar­tin Scors­ese (reżyser lubi Ander­sona a Bot­tle Rocked – reży­ser­ki debi­ut Ander­sona ogłosił kiedyś jed­nym z najlep­szych filmów lat 90). Ostate­cznie jed­nak Ander­son Zad­edykował film Satya­jit Ray (zwierz nie wie jak to poprawnie odmienić) – wybit­ne­mu indyjskiemu reży­serowi i scenarzyście.

kTtmj

Fan­tasty­czny Pan List (Fan­tas­tic Mr.Fox)

W prze­ci­wieńst­wie do więk­szoś­ci filmów gdzie dźwięk nagry­wa się w stu­dio w przy­pad­ku Fan­tasty­cznego Pana Lisa, Ander­son wyprowadz­ił swoich aktorów na powi­etrze.  Aktorzy nagry­wali dźwięk w lesie, na strychu, w sta­jni. Jeśli mamy scenę w której bohater jedzie na moto­cyk­lu to dub­bin­gu­ją­cy pana lisa George Clooney naprawdę siedzi­ał na moto­cyk­lu w cza­sie kręce­nia sce­ny. Zdaniem reży­sera dzię­ki temu udało się stworzyć bardziej nat­u­ral­ną atmos­ferę nagry­wa­nia dźwięku.

Przez więk­szość cza­su Wes Ander­son reży­serował swój film z Paryża, przesyłał ani­ma­torom pomysły na wygląd scen a potem odbier­ał od nich mate­ri­ały które mon­tował u siebie w Paryżu. Pojaw­iły się nawet oskarże­nia że reżyser spędz­ił na planie trochę za mało cza­su. Z drugiej strony, dzię­ki temu mógł nad­zorować jed­nocześnie pracę kilku zespołów pracu­ją­cych nad filmem.

W jed­nej sce­nie Kret gra na fortepi­anie. To wer­s­ja „Night and Day” Cola Portera w wyko­na­niu Arta  Tatu­ma pianisty i kom­pozy­to­ra. Nie jest to przy­padek bo Tatum był niewidomy a kre­ty jak wiado­mo mają bard­zo sła­by wzrok.

Wszys­tkie stro­je które nosiw filmie główny bohater – fan­tasty­czny Pan Lis, są wer­sją ubrań reży­sera, zwłaszcza charak­terysty­czny brą­zowy gar­ni­tur który najczęś­ciej jest kojar­zony z Andersonem.

W jed­nej sce­nie mały lisek Ash czy­ta komiks. Tytuł komik­su brz­mi „White cape vs Black Dogs” (Biała pel­ery­na kon­tra czarne psy). Fani fil­mu przy­puszcza­ją jed­nak że tak naprawdę nasz bohater czy­ta Maus Arta Spiegel­mana. Strony komik­su są bard­zo podob­ne do tych znanych ze słyn­nego komik­su o Zagładzie, zaś  obrazek na ostat­niej stron­ie to po pros­tu jeden z kadrów znanych z Maus.

W sce­nie w której Pan Lis przeglą­da gazetę i zna­j­du­je w niej ogłosze­nie doty­czące wyprzedaży kominiarek dla bandytów wszys­tkie artykuły dookoła to po pros­tu frag­men­ty książ­ki o Fan­tasty­cznym Panu Lisie.

Wes Ander­son wys­tępu­je w różny sposób w praw­ie wszys­t­kich swoich fil­mach (np. w Genial­nym Klanie mówił głosem jed­nego z komen­ta­torów którzy komen­tu­ją mecz tenisa) w Fan­tasty­cznym Panu Lisie pod­kładał głos pod łasicę która pokazu­je Lisowi dom w drzewie.

W jed­nym z momen­tów fil­mu Lis mówi swo­je­mu syn­owi że ma dokład­nie 29 min­ut żeby przeprosić swo­jego kuzy­na. I rzeczy­wiś­cie 29 min­ut fil­mu później dochodzi do przeprosin.

moonrise-kingdom-lighthouse

Kochankowie z księży­ca (Moon­rise Kingdom)

Kiedy bohater­ka fil­mu Suzy czy­ta na głos w pewnym momen­cie przes­ta­je. Słucha­ją­cy jej Sam mówi „Czy­taj dalej” i w tym momen­cie dziew­czyn­ka zaczy­na czy­tać część drugą powieś­ci. W isto­cie jest to dokład­nie połowa fil­mu (sce­na roz­gry­wa się w 47 min­u­cie fil­mu i zosta­je jeszcze 47 min­ut). Inny­mi słowy naprawdę zaczy­na się część druga.

Film miał pre­mierę tylko w czterech kinach – dwóch w Nowym Jorku i dwóch w Los Ange­les. Jeśli podzie­limy zarob­ki jakie przyniósł to wychodzi 167,250 dolarów na ekran. To znaczy, że film zaro­bił najwięcej na jed­no kino ze wszys­t­kich filmów (z wyłącze­niem animacji).

W filmie widz­imy artykuł poświę­cony bohaterowi grane­mu przez Har­vey Kietela, na samym początku artykułu zna­jdziemy cytat „Are we men, or are we mice?”. To naw­iązanie do Złego Poruczni­ka w którym też wys­tępował Kietel, w którym zada­je podob­ne pytanie „What are you, men or mice?”

W fil­mach Wesa Ander­sona niemal zawsze coś złego dzieje się psom. W Moon­rise King­dom pies jest ofi­arą w cza­sie bijaty­ki w Lesie, w Genial­nym Klanie zosta­je przy­pad­kowo prze­jechany, w Pod­wod­nym Życiu ze Stevem Zis­sou pies zosta­je porzucony.

3042296-inline-i-1-picture-perfect-how-grand-budapest-hotel-cinematographer-shot-the-oscars-most-symmetric

Grand Budapest Hotel

Zazwyczaj kiedy widz­imy gazetę w filmie, to artykuły w niej pokazane albo stanow­ią przy­pad­kowe zda­nia, albo są niewyraźne i nie mają wiele wspól­nego z tym co może­my zobaczyć w nagłówku. W Grand Budapest Hotel wszys­tkie artykuły w gaze­tach dokład­nie opisu­ją to co moż­na wyczy­tać z nagłówka. Wszys­tkie artykuły napisał Wes Anderson.

Podob­no kiedy Wes Ander­son zgłosił się do Ral­pha Fien­nesa z propozy­cją roli ten odmówił. Ander­son i tak przesłał mu sce­nar­iusz. Kiedy Fiennes zadz­wonił do niego z pytaniem którą rolę miał­by właś­ci­wie zagrać, reżyser zapy­tał akto­ra, którą by chci­ał sobie wybrać. Ander­son chwal­ił się że ta meto­da dzi­ała, bo gdy poz­woli się aktorowi samemu zde­cy­dować którą rolę by zagrał to dużo łatwiej przekon­ać go do całego projektu.

Więk­szoś­ci bohaterów naprawdę złe rzeczy przy­darza­ją się poza zasięgiem kamery. Jed­nak film dostał kat­e­gorię R. Głównie za sprawą tego że sporo się w nim przeklina.

Jeśli w jakimkol­wiek filmie Ander­sona pojaw­ia się ręcznie napisana not­ka to moż­na bez trudu rozpoz­nać charak­ter pis­ma. To dlat­ego, że wszys­tkie ręcznie pisane not­ki w fil­mach reży­sera są napisane jego ręką. W Grand Budapest Hotel Agatha dosta­je „tajną” notatkę która teo­re­ty­cznie napisana jest szyfrem. W isto­cie po pros­tu kil­ka liter jest napisanych w ich lus­trzanym odbiciu.

Wes Ander­son twierdzi, że niezwykły wygląd fil­mu zawdz­ięcza częstym wiz­y­tom w bib­liotece kon­gre­su gdzie mógł oglą­dać pokolorowane zdję­cia starych Aus­tro-Węgi­er. Jed­nocześnie był bard­zo zad­owolony, że udało mu się znaleźć miejsce do nakręce­nia fil­mu w Gor­litz – jak twierdzi, fakt że to mias­to graniczne i że blisko stamtąd do Czech czyniło je abso­lut­nie ide­al­nym miejscem do roz­gry­wa­nia his­torii związanej z Europą Środkową.

Każ­da epo­ka w filmie została nakrę­cona w nieco inaczej, także jeśli chodzi o rozdziel­czość obrazu. Film trafił do kin z bard­zo dokład­ny­mi instrukc­ja­mi jak należy go wyświ­et­lać, jak ustaw­ić głośność i jasność.

Zwierz nie wie czy wszyscy czytel­ni­cy blo­ga wiedzą, ale nieza­leżnie od tego czy cieka­wost­ki wam się podobały czy nie to dzień dziec­ka moż­na obchodz­ić nieza­leżnie od wieku. Jeśli jest się dzieck­iem (czyli tak pi razy drzwi do momen­tu kiedy to rodz­ice kupu­ją nam prezen­ty) wtedy moż­na świę­tować z pom­pą. Jeśli jest się pode­jrzanie dorosłym (tylko wedle metry­ki) wtedy moż­na sobie miło spędz­ić dzień i wyliczać wszys­tkie cud­owne zale­ty nie bycia dzieck­iem. Jeśli się posi­a­da dziecko, cóż wtedy moż­na czer­pać radochę z tego, że nasze dziecko się cieszy. W każdym razie to jed­no z tych świąt które obe­j­mu­ją wszys­t­kich i nikt zwierza nie przekona, że jest inaczej.

Ps: Ilość rzeczy do zre­cen­zowa­nia przez zwierza rośnie jakoś dra­maty­cznie i chy­ba zwierz nigdy się spod zaległoś­ci nie wykopie. A w Lon­dynie był tylko kil­ka dni!

Ps2: Razem z Pawłem zbier­amy pyta­nia do naszego pod­cas­tu – a właś­ci­wie do odcin­ka naszego pod­cas­tu który będzie nagry­wany już jutro. Dlat­ego było­by miło gdy­byś­cie podrzu­cili jakieś pyta­nia do nas. Oczy­wiś­cie jeśli jakieś macie.

11 komentarzy
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online