Home Ogólnie Straszne przerażające nie do wytrzymania czyli dlaczego nie umiemy straszyć

Straszne przerażające nie do wytrzymania czyli dlaczego nie umiemy straszyć

autor Zwierz

Hej

Na początku zwierz musi podz­iękować wszys­tkim którzy wczo­raj zapro­ponowali mu jak­iś ser­i­al — właśnie zru­jnowal­iś­cie jego kari­erę naukową — może­cie się ter­az cieszyć ;) Ale tak na serio dziś wstęp będzie potrzeb­ny zwier­zowi bardziej niż zwyk­le bo w sum­ie pomysł na ów wpis nieco ukradł a może właś­ci­wie się zain­spirował. Oto w cza­sie komen­towa­nia na face­booku uwa­gi z fan page’u Hor­ror Sto­ry zwierz zori­en­tował się że co jak co ale Pola­cy straszyć nie umieją. 
To znaczy nie ogól­nie bo w kinie na Pol­s­kich fil­mach bywa straszno — nieste­ty najczęś­ciej z powodu strasznie drętwych dialogów, złego nagłośnienia czy bezsen­sownego sce­nar­iusza ( za to zdję­cia najczęś­ciej są dobre). Jed­nak straszenia z rozmysłem jest mało a dobrego straszenia z rozmysłem jeszcze mniej. Na początku prob­lem iloś­ci — zwierz który może nie jest encyk­lo­pe­dią fil­mu ale coś tam w życiu widzi­ał i poczy­tał ( choć rzeczy­wiś­cie za mało) ma prob­le­my by wymienić więcej niż trzy Pol­skie hor­ro­ry ale wyda­je mu się że prze­cięt­ny znaw­ca kina Pol­skiego też nie syp­nął­by z rękawa dziesiątka­mi tytułów. 
To dzi­wne bo w sum­ie hor­ror to jeden z tych gatunków który moż­na nakrę­cić za psie pieniądze ( zwierz wie że to ograny przykład ale do Blair Witch Project potrzeb­na była tylko kam­era video i ludz­ka wyobraź­nia żeby połowa z nas nie mogła potem spać po nocach, ostat­nio zaś nakrę­cone prak­ty­cznie prze­mysłową kamerą Para­nor­mal Activ­i­ty spraw­iło że część z nas znów boi się pot­wo­ra spod łóż­ka) , nawet nie trze­ba się szczegól­nie starać nad deko­rac­ja­mi bo więcej dzieje się w cie­niu niż w świ­etle, a na efek­ty spec­jalne w sum­ie nic nie trze­ba wydawać bo ludzie boją się tego czego nie widzieli ( przykład — Ring — póki to tylko film i sieją­cy ekran póty siedz­imy pod fotelem, potem emo zom­bie już nas tak nie straszy). 
Przyglą­da­jąc się pol­skim hor­ro­rom od razu rzu­ca­ją się w oczy dwie rzeczy — pier­wsza z nich to fakt iż więk­szość pow­stała w lat­ach osiemdziesią­tych i moż­na to chy­ba trak­tować jako przykład jak bard­zo niewe­soło żyło się wów­czas Polakom. Dru­ga to że od stra­chu współczes­nego który każe się nam bać w wieżow­cach, pośród ludzi ( wszys­tkie japońskie hor­ro­ry pokazu­ją że dom na odludz­iu to już przeżytek bo najs­traszniej tam gdzie samot­ność jest kwest­ią ducha a nie przestrzeni) wolało i woli nasze straszne kino stra­ch bardziej ludowy, goty­c­ki w deko­rac­jach z zeszłego wieku. Tym­cza­sem taki hor­ror choć straszy przy ognisku to jed­nak chy­ba nie za dobrze sprzeda­je się w kinie. 
Co więcej wyda­je się że nie braku­je nam dobrych scener­ii do hor­rorów miejs­kich — czy ist­nieje coś bardziej prz­er­aża­jącego niż dworzec w Katow­icach, czy nie była­by fas­cynu­ją­ca his­to­ria pot­wo­ra żyjącego w prze­jś­ciu podziem­nym obok Cen­tral­nego, czy coś co zjadało­by ludzi na Sta­dion­ie Dziesię­ci­ole­cia nie wzbudz­iło by naszego zain­tere­sowa­nia. A na śląsku nie trze­ba było by nawet budować deko­racji — wystar­czy wyna­jąć jakąkol­wiek kopal­nię na miesiąc i już mamy hor­ror gotowy ( zwierz nie uważa że Śląsk jest straszny tylko że łat­wo go takim przed­staw­ić). Sko­ro pot­wory mogą gra­sować w japońs­kich i amerykańs­kich budynkach zwierz woli sobie nawet nie wyobrażać co może straszyć w jego PRLowskim bloku ( ok zwierz właśnie zaczął sobie wyobrażać i to go prz­er­az­iło). No i sko­ro we Francji mogą straszyć duchy hitlerow­ców to na Boga mogą w Polsce. 
Moż­na dłu­go wymieni­ać ale wszys­tko sprowadza się do tego, że scener­ii nam nie braku­je. Czego więc braku­je? Pomysłu. Zwierz przyglą­dał się opi­som akcji tego co już nakrę­cono i dochodzi do wniosku, że braku­je nam przede wszys­tkim dys­tan­su. Dziś  hor­ro­ry krę­ci się albo na zasadzie — przy­chodzi pan zamy­ka w podziemi­ach i robi bohaterom krzy­wdę ( pol­s­ka doczekała się takiego jed­nego hor­roru — mniej więcej wzorowanego na Pile ale nieste­ty był bardziej śmieszny niż straszny) albo wychodz­imy od sytu­acji która w sum­ie hor­ror­wa nie jest — wręcz prze­ci­wnie moż­na by ją było inter­pre­tować komicznie gdy­by nie było tak strasznie. Tym­cza­sem Pol­skie hor­ro­ry ( te kil­ka ile ich mamy) dys­tan­su raczej nie mają wręcz prze­ci­wnie wyda­je mi się częs­to autorzy próbu­ją nakrę­cić coś więcej niż hor­ror — chcą się zas­tanow­ić nad naturą ludzką czy źródła­mi zła — na papierze brz­mi dobrze ale powiedzmy sobie szcz­erze w całej his­torii kina jedynie kilku hor­ro­rom udało się osiągnąć ten poziom. Być może najpierw warto wpędz­ić ludzi pod kinowe fotele a dopiero później kazać im rozważać dlaczego się tam znaleźli.
Dru­ga sprawa to kwes­t­ia este­ty­cz­na — w Polsce szarość i ponu­ra rzeczy­wis­tość została zarez­er­wowana dla filmów społecznych nato­mi­ast jakoś nikt nie chce tej samej este­ty­ki wyko­rzys­tać by nas przes­traszyć — tym­cza­sem zwierz zna sporo pol­s­kich filmów zaan­gażowanych w których jak­iś sza­le­niec z siekierą wpa­sowywał­by się idealnie.
Dlaczego zwierz narze­ka? W sum­ie sam nie lubi hor­rorów — praw­ie ich nie oglą­da, częś­ciej słucha ( tak np. po raz pier­wszy obe­jrzał Ring — zasłonił w kinie oczy i wysłuchał grzecznie całej ścież­ki dźwiękowej) ‑ale trochę mu żal że Pol­s­ka kine­matografia nie jest w stanie poradz­ić sobie z tym jed­nym z najpop­u­larniejszych gatunków. Zwłaszcza, że hor­ro­ry to jeden z ważniejszych gatunków fil­mowych ( a co zwierz ma pra­wo mieć takie zdanie;). To właśnie w nich przeglą­da­ją się nasze lęki, zmieni­a­jące się poczu­cie tego co prz­er­aża­jące, ale także granice tego co uzna­je­my za dopuszczalne w kinie. Hor­ro­ry są papierkiem lak­mu­sowym który pokazu­je gdzie obec­nie zna­j­du­je się grani­ca prze­mo­cy i okru­cieńst­wa która budzi nasze prz­er­aże­nie jed­nocześnie pokazu­jąc że tak naprawdę nieza­leżnie od nakładów nadal boimy się tego czego nie widać. 
Nieste­ty wyda­je się że z Pol­skim hor­rorem jest taki sam prob­lem jak z Pol­ską komedią roman­ty­czną — oba te gatun­ki są oparte na prostym pomyśle i prostym schema­cie — jeśli doda się odrobinę inwencji i to “coś” dosta­je­my fajny film. Jeśli tego zabraknie wid­ow­n­ia opuszcza wcześniej wid­own­ię. I właśnie tego “czegoś” per­ma­nent­nie nam brakuje.
PS: Zwierz zapom­ni­ał wam powiedzieć że znów się z wami pożeg­na w ten week­end. Nie płacz­cie. Zwierz powró­ci choć może go niedźwiedzie na Litwie zjedzą. 
0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online