Home Ogólnie Zwierz na miejscu w poszukiwaniu jedności czyli co o tym myślą starożytni

Zwierz na miejscu w poszukiwaniu jedności czyli co o tym myślą starożytni

autor Zwierz

 

Hej

 

 

Nie wiem jak was drodzy czytel­ni­cy ale zwierza w szkole męc­zono na języku pol­skim zasadą trzech jed­noś­ci — akcji, miejs­ca i cza­su. Zan­im zwierz zdążył się psy­chicznie z tą kon­cepcją oswoić i wydać na jej tem­at opinię, radośnie oświad­czano mu, że już po wszys­tkim bo cza­sy się zmieniły, a zasa­da trzech jed­noś­ci wylą­dowała w koszu. Zwierz, które­mu w ten sposób przyszło przeżyć kil­ka stule­ci roz­wo­ju lit­er­atu­ry w jed­nym miesiącu,  musi przyz­nać, że nieco się zaniepokoił — co praw­da nigdy szczegól­nie do sprawy nie wracał, ale wolał­by żeby dano mu na pogodze­nie się z fak­tem więcej cza­su. Zwłaszcza,  że dość niedawno zwierz stwierdz­ił, że ma słabość do filmów,  które  dzieją się dokład­nie tyle ile trwa film, lub też obe­j­mu­ją swo­ją akcją zaled­wie jeden dzień, że wcale nie ma nic prze­ci­wko temu by akc­ja nie rozłaz­iła się na wiele miejsc,  i w sum­ie jedynie jed­ność akcji jakoś do niego nie szczegól­nie prze­maw­ia jako,  że z natu­ry jest zwierzem lubią­cym frag­men­taryczność. Wniosek ów zaprowadz­ił zwierza pros­to do poszuki­wań ( zwierz taki jest z charak­teru, że jak pomyśli to od razu zaczy­na szukać a jak zna­jdzie zaczy­na pisać) — i tak zwierz przetrząs­nął Inter­net i znalazł kil­ka ciekawych praw­idłowoś­ci. Aby wpis miał jeszcze jakąś ludzką dłu­gość dziś zajmie się jedynie kwest­ią miejsca.

 

Otóż wyda­je się, że starożyt­nych zasad najlepiej trzy­ma­ją się hor­ro­ry. Nic tak nie cieszy twór­ców jak możli­wość zamknię­cia bohat­era ( ale częś­ciej bohaterów) w  jed­nym miejs­cu — Piła, Cube, Hunger, Exam , Para­nor­mal Activ­i­ty, Rec.  oraz bard­zo, bard­zo wiele innych łączy podob­ne założe­nie — przestrzeń jest zamknię­ta , lub moc­no ogranic­zona zaś bohaterowie w mniejszym lub więk­szym stop­niu nie mogą się z niej wydostać. Poza oczy­wistym stra­chem wynika­ją­cym z fak­tu, że bohaterowie zna­j­du­ją­cy się w niebez­piecznej sytu­acji nie mogą uciec, dochodzi tu jeszcze nasz nat­u­ral­ny dość lęk przed zamknię­ty­mi przestrzeni­a­mi. Co ciekawe na owym stra­chu czy lep­iej — niepoko­ju wynika­ją­cym z zamknię­cia, czy nawet otoczenia  przez cztery ściany najlepiej grał Hitch­cock — jego filmy zaskaku­ją­co częs­to dzieją się w jed­nym pomieszcze­niu — Okno na Pod­wórze, znakomi­ty Sznur, M jak Morder­st­wo — wszys­tkie te filmy w mniejszym lub więk­szym stop­niu bazu­ją na niepoko­ju wynika­ją­cym z samej myśli, że oto jesteśmy w pomieszcze­niu, z którego nie może­my wyjść,  a do którego może wejść morder­ca ( lub z samej myśli że morder­ca już tam jest). Na niepoko­jach nieco innego gatunku grał nato­mi­ast zawsze  świet­nie Polańs­ki — jego roz­gry­wa­ją­cy się niemal całkowicie w mieszka­niu Wstręt, czy Loka­tor i  Rzeź,  wyko­rzys­tu­ją zamknię­cie czterech ścian jako tło psy­chicznego roz­padu bohaterów. Niepokój budzi tu nie morder­ca czy sza­le­niec, ale my sami zamknię­ci w czterech ścianach. 

 

 

 Polańs­ki ma zadzi­wa­ją­cy tal­ent do kręce­nia filmów o ludzi­ach którzy sza­le­ją w zamknięciu.

 

Odcię­ciem w sposób niepoko­ją­cy baw­ią się też reży­serzy filmów sen­sacyjnych każąc zawalać się Tunelom ( Tunel), Top­ić Statkom ( Pose­j­don) i Płonąć wieżow­com ( Płoną­cy wieżowiec) czyniąc z otacza­jącej bohaterów przestrzeni pułap­kę ale i prze­ci­wni­ka.  Z resztą niekiedy naprawdę tak jest zwłaszcza w filmie Buried gdzie bohater po pros­tu budzi się pogrze­bany pod ziemią. Najlepiej w filmie sen­sacyjnym zamknię­cie wyko­rzys­tał Taran­ti­no we wściekłych psach gdzie poza krótką sek­wencją początkową właś­ci­wie wszys­tko w filmie roz­gry­wa się w jed­nym niezbyt mal­own­iczym garażu. Jed­nak jest to jeden z tych filmów, których cala isto­ta zasadza się na tym, że bohaterowie nie mogą opuś­cić pola widzenia ( nie tylko widza ale i włas­nego) zaś sytu­ac­ja, w której się znaleźli powodu­je do wzros­tu napię­cia i. no zwierz wam nie powie co się w tym filmie dzieje sami musi­cie zobaczyć.

 

 

 Jak widać na powyższym obrazku prze­by­wanie w zamkniętej przestrzeni może wzbudz­ić negaty­wne emocje

 

Jed­nak nie tylko twór­cy stara­ją­cy się nas przes­traszyć ogranicza­ją przestrzeń swoich bohaterów — ist­nieje pewien ciekawy gatunek fil­mu pole­ga­ją­cy na zagani­a­n­iu bohaterów do domu na wsi, czy nawet do znacznie więk­szej posi­adłoś­ci ( zwierz uzna­je wtedy, że okoliczne pola i par­ki także liczą się do jed­nego “miejs­ca”) by tam roze­grać między nimi dra­mat czy komedię. Do tego typu filmów doskonale pasu­ją i Big Chill ( zwierz nigdy nie pamię­ta jaki ten film ma tytuł), i Przy­ja­ciele Petera ( tego tytułu zwierz nie zapom­i­na) i niedawne ale jak w sum­ie podob­ne do resz­ty Roman­tics. Wszys­tkie opier­a­ją się właśnie na kon­cep­cie ponownego spotka­nia grupy przy­jaciół w jed­nym konkret­ny miejs­cu. Choć w zupełnie innych okolicznoś­ci­ach przy­rody to w ten trend wpisu­je się jeszcze z całą pewnoś­cią Klub Winowa­jców gdzie bohaterowie zosta­ją za karę zamknię­ci w szkole — tu podob­nie jak w wymienionych powyżej przy­pad­kach,  nie możność uciecz­ki przed kon­frontacją spraw­ia, że w końcu bohaterowie zna­j­du­ją się w sytu­acji,  w której muszą ze sobą poroz­maw­iać. Z resztą świet­ny przykła­dem  takiego roze­gra­nia akcji jest odcinek Ostrego Dyżu­ru gdzie część bohaterów czeka na spóź­ni­a­jącego się godz­i­na­mi wykład­ow­cę i zabi­ja czas roz­mowa­mi na które pewnie nie zde­cy­dowali by się w codzi­en­nych warunk­ach. Oczy­wiś­cie niekiedy przy­ja­ciele zamknię­ci w jed­nej przestrzeni nie mają ze sobą o czym roz­maw­iać, w każdym razie o niczym ważnym — jeśli reżyser jest zdol­ny dosta­je­my wtedy film taki jak sprzedaw­cy, który po pros­tu kon­cen­tru­jąc się na codzi­en­nym funkcjonowa­niu jakiejś przestrzeni sta­je się nie tyle obrazem o ludzi­ach co o miejscach.

 

 

 Klub Winowa­jców to film na zachodzie niemalże kul­towy — zwierz musi szcz­erze i bez bicia przyz­nać że zupełnie tego nie rozu­mie. Może za stary był kiedy go pier­wszy raz oglądał

 

Pewną opcją  fil­mu dziejącego się w zamkniętej przestrzeni  jest pro­dukc­ja typu Gos­ford Park — poży­cza­ją­ca co praw­da schemat od Agaty Christie ( dużo ludzi, wiele moty­wów jed­no morder­st­wo) ale rozważa­ją­cy sprawy ważniejsze od samego morder­st­wa pana domu — zamknię­cie bohaterów na czas śledzt­wa,  pozwala nam obser­wować gry pomiędzy państ­wem a służbą, pomiędzy gospo­darza­mi i gość­mi. I ponown­ie — podob­ną kon­strukcję wyko­rzys­tał Oz w filmie 8 kobi­et — jeden trup i osiem kobi­et, z których każ­da ma piosenkę i powód by pozbyć się jedynego mężczyzny w domu.  Wraz z roz­wo­jem fil­mu nie trud­no dostrzec, że kto zabił jest kwest­ią dru­gorzęd­ną, wobec opowieś­ci każdej z ośmiu bard­zo różnych kobi­et,  odcię­tych od świa­ta. Z resztą odcię­cie od świa­ta bohaterów nie musi być dosłowne — świet­nie widać to w fil­mach dzieją­cych się w szpi­talu — po krótkim zarysowa­niu charak­terów i przestrzeni film roz­gry­wa się właś­ci­wie tylko w rzeczy­wis­toś­ci szpi­ta­la — i to nie ważne czy jest to rzeczy­wis­tość prz­er­aża­ją­ca,  jak w Locie nad Kukułczym Gni­az­dem,  czy też pociesza­ją­ca jak w Całkiem Zabawnej His­torii. Z kolei w niesamow­itym Dogville Larsa von Tri­era gdzie deko­rac­je są jedynie narysowane na podłodze,  wszys­tko roz­gry­wa się przy jed­nej uli­cy jed­nego mias­ta, zaś wszys­t­kich bohaterów  poz­na­je­my poprzez ich relację wobec pojaw­ia­jącej się nagle w mieś­cie kobi­ety. Gdy­by film nakrę­cono inaczej zwierz nie zal­iczył­by go do tej kat­e­gorii, ale ponieważ film roz­gry­wa się właś­ci­wie w jed­nej przestrzeni zwierz poz­woli sobie na taką decyzję. Jed­nak najwybit­niejszym filmem który ogranicza przestrzeń bohaterów jest 12 gniewnych ludzi, którego akc­ja nie wychodzi  poza salę sądową i salę w której obradu­je rada przysięgłych. Zwierz musi­ał napisać o tym filmie choć napisze o nim więcej jutro kiedy będzie się zaj­mował kwest­ią jed­noś­ci czasu.

 

 Gos­ford Park to klasy­czny schemat — jeden dobrym, jed­no morder­st­wo dużo ludzi ale ponieważ Alt­man to nakrę­cił to oglą­da się to wyśmienicie

 

Jed­nak tam gdzie mamy do czynienia tylko z jed­nym miejscem,  nie koniecznie mamy do czynienia z całym tłumem osób — pokój to wszak ide­alne miejsce do poje­dynku pomiędzy dwiema posta­ci­a­mi. Poje­dynku niemal dosłownego jak w filmie Sleuth ( nieza­leżnie którą wer­sję wybierze­cie czy z Lau­rencem Olivierem i Michelem Caine czy tą z Michelem Caine i Judem Lawe) gdzie starszy i młod­szy mężczyz­na roz­gry­wa­ją między sobą niesamow­itą grę, nie tylko o kobi­etę. Czy jak w filmie Inter­wiew gdzie zmęc­zony życiem dzi­en­nikarz i mło­da aktor­ka w jed­nym poko­ju zami­ast roz­maw­iać o tem­at­ach z wywiadu zaczy­na­ją rozkładać na częś­ci pier­wsze swo­je życie.  Z kolei w filmie Tape mamy do czynienia z trójką bohaterów,  zna­jomych jeszcze z cza­sów szkol­nych, którzy w jed­nym marnym motelowym poko­ju,  próbu­ją nie tylko powspom­i­nać przeszłość,  ale też wyjaśnić pewną bard­zo niepoko­jącą kwest­ię związaną z tym co wydarzyło się lata wcześniej. Tu przestrzeń i mała ilość bohaterów spraw­ia, że właś­ci­wie film wyrze­ka się akcji na rzecz śledzenia roz­wo­ju relacji pomiędzy dwójką, czy maksy­mal­nie trój­ka bohaterów. Moż­na z resztą tą liczbę jeszcze bardziej ograniczyć — w filmie Tele­fon bohater­ka grana przez Whoopi Gold­berg całe dnie nie wychodzi stara­jąc się rozwiązać wszys­tkie swo­je prob­le­my poprzez roz­mowy telefoniczne.

 

Sleuth to znakomi­ta sztu­ka Harol­da Pin­tera i dwa bard­zo dobre filmy. Zwierz ma słabość do nowszej real­iza­cji ale nie wiń­cie go za to — w końcu to film Branagha

 

Ograniczanie przestrzeni jest jed­nak z tego co zwierz zdążył wywnioskować fil­mowi zasad­nic­zo obce. Więk­szość z przy­wołanych tu tytułów to adap­tac­je bardziej bądź mniej znanych sztuk, które nieco z koniecznoś­ci dzieją się w jed­nym miejs­cu.   Kino wyda­je się od cza­su swo­jego pow­sta­nia dążyć do tego by opuś­cić jed­no pomieszcze­nie, wyr­wać się na zewnątrz do świa­ta,  którego teatr z różnych powodów nigdy nie mógł wid­zowi pokazać. Z drugiej jed­nak strony wyda­je się, że wtedy kiedy fil­mow­cy przys­ta­ją i zgadza­ją się na to by skon­cen­trować się na ludzi­ach we wnętrzach a nie na ludzi­ach przemieszcza­ją­cych się z jed­nego miejs­ca na drugie — wtedy nagle kino potrafi nie tylko zrów­nać się z teatrem ale i pobić go jego włas­na bronią. Bo wyda­je się,  że film równie dobrze jak teatr potrafi nas zamknąć razem z bohat­era­mi w jed­nym pomieszcze­niu, domu czy na jed­nej uli­cy ale mając fil­mowe środ­ki wyrazu ( zdaniem zwierza nic nie pobi­je zbliże­nia) może ów przekaz jeszcze pod­krę­cić i zagęś­cić. O tym jak dobrze się to sprawdza może świad­czy lista wymienionych tu filmów, może świad­czyć też fakt że np. jeden z najlep­szych odcinków Dok­to­ra Who — Mid­night toczy się właśnie na zasadzie obser­wowa­nia inter­akcji kilko­r­ga ludzi w niewielkim pomieszcze­niu którego nie mogą opuś­cić. Zwierz przy­wołu­je ten przykład nie dlat­ego, że ma hopla na punkcie seri­alu, ale dlat­ego, ze pokazu­je, iż nieza­leżnie od gatunku czy kon­wencji wystar­czy zamknąć kil­ka osób na niewielkiej przestrzeni i kazać im ze sobą roz­maw­iać. Ist­nieje duże praw­dopodobieńst­wo że wyjdzie nam świetne kino, telewiz­ja czy serial.

 

 

 

 

 NIikt tak dobrze nie siedzi w jed­nym miejs­cu jak 12 panów  z tej sztu­ki. Jed­nak o nich więcej jutro.

 

A jutro ciąg dal­szy poszuki­wa­nia zagu­bionych jed­noś­ci — tym razem o fil­mach, które trwa­ją tyle ile trwa­ją albo tyle ile dopuszcza­li starożyt­ni. Kto wie, może czeka was jeszcze drob­ny bonus ale na to trze­ba będzie jed­nak poczekać aż do wtorku.??

 Ps: Do zwierza właśnie dotarły wieś­ci że Pro­du­cent Kac Wawa pozwał Racz­ka o straty wynik­jaące ze słabej recen­zji. Zwierz jest w lekkim szoku jak sur­re­al­isty­czny jest to zarzut. I zaczy­na się zas­tanaw­iać czy pan Pro­du­cent pozwie wszys­t­kich, którzy źle się o jego filmie wypowiadali?

0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online