Home Ogólnie Twarze, maski i spojrzenia czyli “Oblicza kina Queer”

Twarze, maski i spojrzenia czyli “Oblicza kina Queer”

autor Zwierz

Hej

Zwierz nigdy nie zapom­ni jak na jed­nej z kon­fer­encji naukowych w cza­sie prz­er­wy na kawę zapy­tano go gdzie kończył fil­moz­naw­st­wo. Gdy­byś­cie usłyszeli niezręczną ciszę, jaka zapadła. Zwierz fil­moz­naw­st­wa jak wiado­mo nigdy nie kończył, ale nigdy nie było mu się aż tak głu­pio do tego fak­tu przyz­nać. Serio, zwierz zazwyczaj nie wsty­dzi się fak­tu, że jest prostym his­to­rykiem, ale tym razem dał­by wszys­tko by móc podać Kraków czy Toruń. No ale dziś musi wam o tym obow­iązkowo przy­pom­nieć bo poniższego tek­stu fakt dość kluc­zowy. Widzi­cie o ile obser­wa­torowi z boku może się wydawać, ze stu­dia fil­moz­naw­cze nie mają sen­su to doświad­czenia zwierza mówią co innego. Fil­moz­naw­cy trochę jak his­to­rycy – nie zawsze wiedzą więcej ale częs­to wiedzą inaczej, albo przy­na­jm­niej wiedzą które książ­ki trze­ba przeczy­tać by na kino patrzeć inaczej. Zwierz przyz­na się szcz­erze, że przeczy­tał w życiu z przy­jem­noś­cią całkiem sporo fil­moz­naw­czych książek, ale chy­ba nie będziemy się oszuki­wać że to wystar­czy. Do pisa­nia recen­zji fil­moz­naw­st­wo na całe szczęś­cie nie jest potrzeb­ne. Zwłaszcza jak się jest blogerem piszą­cym w trze­ciej oso­bie. Takich ekspertów samouków jak zwierz chodzi po świecie tysiące jeśli nie mil­iony. Niem­niej nie wszyscy bierze­my się za recen­zowanie fil­moz­naw­czych książek co zwierz ma zami­ar zaraz uczynić pole­ca­jąc wam „Oblicza Kina Queer” książkę Mał­gorzaty Rad­kiewicz. Pier­wszą w życiu zwierza, o której przesłanie do recen­zji zwierz grzecznie poprosił wydawnict­wo. Bo tak strasznie chci­ał przeczytać.

Zwierz nie wie czy zna­cie fil­moz­naw­czą ser­ię ha!art. Jeśli nie koniecznie się zapoz­na­j­cie bo jest bard­zo dobra

 

Dawno temu zwierz zadawał na swoim blogu pytanie czy pół­ka z fil­ma­mi queer powin­na ist­nieć. Czy rzeczy­wiś­cie nie het­ero nor­maty­wność bohaterów jest tak ważnym wyz­nacznikiem by zasługi­wała na osob­ną półkę. A jeśli tak to gdzie są granice – czy kinem queerowym należy uznać tylko łatwe do rozpoz­na­nia new queer cin­e­ma czy może należy iść dalej i postaw­ić na tej półce Tajem­nicę Broke­back Moun­tain czy Filadelfię, o których wiemy, ze funkcjonu­ją w ramach kina głównego nur­tu. Jaka szko­da że zwierz nie miał wtedy w ręku książ­ki Rad­kiewicz. Odpowia­da ona bowiem właś­ci­wie na wszelkie pyta­nia i wąt­pli­woś­ci zwierza. Przede wszys­tkim – szuka­jąc nie tyle samej definicji kina queer co jego licznych fil­mowych twarzy i reprezen­tacji auto­ra zarzu­ca swo­ją sieć bard­zo sze­roko. Łapią się do niej zarówno filmy Jar­mana jak i pro­dukc­je Ivorego czy w końcu wspom­i­nana wcześniej Filadelfia.  Tak sze­rok­ie spek­trum omaw­ianych filmów jest zdaniem zwierza najwięk­szą zaletą książ­ki. Po pier­wsze – dlat­ego, że wyprowadza reflek­sję nad tem­ata­mi queer w kinie z wąskiej grupy wciąż tych samych typowych dla gatunku (czy właś­ci­wie tem­aty­ki) pro­dukcji. Po drugie – pozwala dostrzec pewne schematy i ele­men­ty porusza­nia tem­aty­ki queerowej we wszys­t­kich dziedz­i­nach fil­mu – od artysty­cznych po pro­dukc­je głównego nur­tu. Ale nie tylko – takie zestaw­ie­nie pokazu­je też, jak różne bywa pode­jś­cie do pewnych zagad­nień queer. Zwier­zowi chy­ba najbardziej spodobała się reflek­s­ja nad tym jak częs­to kino łączy wąt­ki les­bi­jskie z kobi­eta­mi, które popeł­ni­a­ją przestępst­wa. Zwierz nigdy nad tym nie pomyślał, ale rzeczy­wiś­cie – owa morder­cza les­bij­ka trzy­ma się w kine­matografii niesły­chanie moc­no. Niby takie rzeczy się wie, ale cza­sem dopiero zestaw­ie­nie wszys­t­kich przykładów w jed­nym miejs­cu pozwala w pełni dostrzec jak bard­zo pewne schematy funkcjonu­ją w kulturze.

Zresztą kole­jną olbrzymią zaletą książ­ki jest pew­na równowa­ga, jaką zachowu­je. Jasne wszyscy wiemy, że tem­aty­ka queer powin­na doty­czyć nie tylko gejów, ale także les­bi­jek osób bisek­su­al­nych czy tras płciowych. Co nie zmienia fak­tu, że niesły­chanie częs­to reflek­s­ja nad kinem queer zaczy­na się zamieni­ać w reflek­sję nad kinem gejowskim. Tego w książce Rad­kiewicz zde­cy­dowanie nie ma – równowa­ga jest ide­al­nie zachowana, dzię­ki czemu dosta­je­my osob­ne spo­jrze­nie na kino gejowskiej, les­bi­jskie czy na wąt­ki bisek­su­alne (krótkość tego rozdzi­ału utwierdza zresztą czytel­ni­ka w przeko­na­niu, że kino podob­nie jak społeczeńst­wo zbyt wielu pomysłów na bisek­su­al­istów nie ma) i trans­gen­derowe. Przy czym ponown­ie w trak­cie lek­tu­ry zwierz zdał sobie sprawę, że o ile kino gejowskie doskonale kojarzy i więk­szość tytułów albo widzi­ał albo o nich słyszał (podob­nie w przy­pad­ku kina trans­gen­derowego) o tyle kino les­bi­jskie jest mu właś­ci­wie obce. Co więcej – o częś­ci tytułów zwierz nawet nie słyszał. Oczy­wiś­cie, zwierz nie słyszał o wszys­t­kich fil­mach, jakie wypro­dukowano, i moż­na to uznać za brak kom­pe­tencji zwierza, (który ustalil­iśmy już na początku), ale jeśli przyjmiemy, że wiedza zwierza pokry­wa się z prze­cięt­ną wiedzą widza, to o czymś to jed­nak może świad­czyć. Zresztą przyglą­da­jąc się wybranym przykładom- poza nieliczny­mi wyjątka­mi –  widać jak kino les­bi­jskie jest odd­alone od głównego nur­tu. O ile część z pro­dukcji new queer cin­e­ma da się bez trudu obe­jrzeć w kinach o tyle kino les­bi­jskie pow­sta­jące w tym samym momen­cie zda­je się być bardziej niszowe.

Zwier­zowi strasznie spodobał się sposób napisa­nia tej książ­ki. Autor­ka zami­ast jedynie odno­tować pojaw­ian­ie się różnych wątków czy schematów, poświę­ca wybranym pro­dukcjom więcej miejs­ca, odwołu­jąc się nie tylko do postaci czy ele­men­tów fabuły ale także do wybranych scen ich inter­pre­tacji i znaczenia. Z jed­nej strony część czytel­ników należało­by ostrzec, że jeśli pro­dukcji nie widzieli, to książ­ka – jak­by to ład­nie ująć – zaw­iera spoil­ery. Z drugiej strony – ten sposób pisa­nia o kinie – odwołu­ją­cy się właśnie do konkret­nych scen czy nawet gestów w tych sce­nach (trochę jed­nak zakłada­jące że czytel­nik film widzi­ał) jest doskon­ałe. Zwierz nie pamię­ta kiedy ostat­nim razem czy­ta­jąc książkę fil­moz­naw­czą tak bard­zo miał ochotę obe­jrzeć albo przy­na­jm­niej zro­bić sobie powtórkę niek­tórych pro­dukcji.  Co praw­da cza­sa­mi reflek­sje nad niek­tóry­mi fil­ma­mi utrud­ni­a­ją śledze­nie płyn­nej nar­racji (ma się wraże­nie jak­by było trochę za dużo dodatkowych uwag) ale mimo wszys­tko taki sposób pisa­nia stanowi zaletę a nie wadę. No i co najważniejsze – czyni książkę przys­tęp­ną nawet dla czytel­ni­ka, który nie jest szczegól­nie dobrze obez­nany w his­torii kina, jego tem­atyce i samym poję­ciu queer. Z resztą w ogóle książ­ka wpisu­je się w  pewien schemat pub­likacji naukowych których wciąż jest u nas za mało. Z jed­nej strony nie ma wąt­pli­woś­ci, ze to pra­ca naukowa, fil­moz­naw­cza, opa­tr­zona odpowied­ni­mi przyp­isa­mi, z drugiej – otwarta na mniej „pro­fesjon­al­nego” czytel­ni­ka, mogą­ca stanow­ić doskon­ały wstęp do zagad­nienia. Przy czym zwierz ceni sobie, że autor­ka poświę­ca dużo uwa­gi zarówno fil­mom otwar­cie queerowym jak i tym które właś­ci­wie tylko do tem­aty­ki naw­iązu­ją pośred­nio – pochy­la­jąc się dłużej nad nową adap­tacją Mans­field Park, nad konkret­ny­mi sce­na­mi daje wid­zowi poczu­cie, że takie prze­jawy tem­aty queer też są ważne. Zwierz nie wie jak w innych pub­likac­jach ale częs­to ma się wraże­nie, że właśnie takie przestrze­nie pomiędzy kinem nis­zowym a kinem głównego nur­tu zosta­ją zupełnie nie opisane – jak­by spy­chane przez badaczy obu form. Tu jed­nak ponieważ autorkę intere­su­je właśnie mno­gość per­spek­tyw pode­j­mowa­nia tem­aty­ki, zna­jdzie się miejsce i na tą „śred­nią”.

Czy zwierz ma jakieś uwa­gi kry­ty­czne? Kil­ka, choć żad­na z nich nie jest w sum­ie bard­zo istot­na. Przede wszys­tkim strasznie żal tego jak książkę wydrukowano. Otóż  zde­cy­dowano się chy­ba jed­nak na obniże­nie kosztów druku i tak do rąk czytel­ni­ka trafia książ­ka co praw­da boga­to ilus­trowana, ale kle­jona i z podat­ną na urazy okład­ką. Tym­cza­sem jest to dokład­nie ta pozy­c­ja która powin­na zostać ład­nie zszy­ta (zwierz już widzi oczy­ma duszy swo­jej jak będzie zbier­ał za kil­ka lat wypada­jące kart­ki) i kolorowa. Zwłaszcza, ze odważ­na gra kolorem i for­mą  gra w niek­tórych fil­mach queerowych istot­ną rolę. Choć i tak należy się cieszyć bogatym wyborem ilus­tracji, które pojaw­ia­ją się na praw­ie każdej stron­ie – co zwierz uzna­je aku­rat za olbrzy­mi plus – zdaniem zwierza książ­ki o filmie jed­nak powin­ny być w jak­iś sposób ilus­trowane bo nie wszys­tko da się opisać. Dru­ga sprawa to już typowe zrzędze­nie „słoń a sprawa pol­s­ka”.  Otóż nie moż­na zarzu­cić autorce że zupełnie wąt­ki kina pol­skiego porzu­ciła ale należało­by może potrak­tować je osob­no. Na okład­ce mamy cud­owny kadr z Piętro Wyżej który pozostaw­ia nadzieje, że może pol­skiemu pode­jś­ciu do kwestii queer zostanie poświę­cone więcej miejs­ca. Choć czepi­anie się, że czegoś w dobrej i wycz­er­pu­jącej książce nie ma, to chy­ba najbardziej wredne posunię­cie recen­zen­ta, to jed­nak trochę żal że książ­ki nie kończy krót­ki rodzia­lik poświę­cony kine­matografii kra­jowej. Bo choć jest ona obec­na w książce (i to naprawdę do bard­zo współczes­nych pro­dukcji bo aż do W imię…) to chci­ało­by się móc w tym jed­nym przy­pad­ku spo­jrzeć na całość, może właśnie pod sam koniec – by skon­fron­tować z tym co już wiemy. Ale to właś­ci­wie taka drob­na uwa­ga. Poza tym zwierz nieste­ty musi się po raz kole­jny przyz­nać, do pewnej luki w swoich możli­woś­ci­ach recen­zenc­kich – być może są jakieś wat­ki czy ważne zagad­nienia które autor­ka pom­inęła, a zwierz nie zda­je sobie z tego sprawy, ale tu już potrze­ba eksper­ta z odpowied­nim papierkiem.

Zwierz przyz­na szcz­erze – nie wie jak książ­ka wpisu­je się we współczesne bada­nia nad kinem queer i jak została przyję­ta przez ludzi z branży. Niewąt­pli­wie dla zwierza, który zadawał sobie odnośnie tem­aty­ki queer w kinie wiele pytań, ta książ­ka jest naresz­cie pub­likacją która nie tylko pewną wiedzę porząd­ku­je, ale także właś­ci­wie żad­nych inter­pre­tacji nie wyk­lucza. Bo rzeczy­wiś­cie pokazu­je, że queer jest w kine­matografii obec­ny na bard­zo wielu poziomach, w wielu obliczach i filmy poświę­cone tej tem­atyce nie tyle powin­ny mieć włas­ną półkę w dziale z fil­ma­mi co właś­ci­wie powin­ny mieć cały osob­ny wiel­ki dzi­ał. A może właśnie z racji tej wsze­chobec­noś­ci nie jest to dzi­ał który ktokol­wiek kiedykol­wiek będzie w stanie jas­no i wyraźnie odd­zielić. Z całą jed­nak pewnoś­cią, jed­no ta książ­ka może dać nawet scep­ty­czne­mu czytel­nikowi. Listę filmów do obe­jrzenia – zna­j­du­ją­ca się pod koniec pub­likacji, lista wspom­ni­anych filmów, to dokład­nie ten zestaw, który należy zobaczyć by potem móc bez lęku powiedzieć, że o kinie queer już doskonale wszys­tko wiemy. Ewen­tu­al­nie, że nadal nie wiemy nic.

Ps: Z infor­ma­cji prak­ty­cznych książkę wydała kor­po­rac­ja ha!art i mimo narzekań zwierza, na jakość wyda­nia to cena 39 zło­tych wyda­je się być całkiem przyzwoita.

Ps2: Tak zwierz wie, że Bene­dict przy­jeżdża do Krakowa na Off Plus Cam­era. Wszyscy którzy trafią na seans/spotkanie mogą się już cieszyć. Zwierz chy­ba do Krakowa nie dotrze ale w sum­ie myśmy się z Bene­dictem już widzieli — co praw­da jest zwierz bardziej świadom tego fak­tu niż aktor no ale jakoś przeżyjemy.

14 komentarzy
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online