Home Ogólnie Baśnie innych ludzi czyli zwierz o Pentameronie

Baśnie innych ludzi czyli zwierz o Pentameronie

autor Zwierz
Baśnie innych ludzi czyli zwierz o Pentameronie

W ostat­nich lat­ach kino, czy w ogóle kul­tura pop­u­lar­na przeży­wała (i nadal trochę przeży­wa) fas­cy­nację baś­ni­a­mi. Czy to próbu­je­my sobie opowiedzieć na nowo dorosłe wer­sje znanych his­torii, czy też pojaw­ia­ją się wari­ac­je na tem­at prze­r­o­bionych już moty­wów baśniowych – wszys­tko to krę­ci się wokół pró­by opowiedzenia sobie na nowo tego co już znamy. Niek­tórych to bawi, inni – jak zwierz – częs­to czu­ją jak­iś niedosyt. Pen­tameron uświadomił zwier­zowi gdzie leżał prob­lem z doty­chcza­sowy­mi próba­mi. Opowiadal­iśmy sobie nie te baśnie które powinniśmy.

14_9bc8c75374

Pen­tameron zabiera nas do świa­ta baśni które jed­nocześnie są nam zupełnie obce i w jak­iś sposób doskonale znane.

Pen­tameron to zbiór baśni, który jest zde­cy­dowanie starszy od tego, który przy­go­towali dla nas Bra­cia Grimm. Zresztą wiel­cy niemiec­cy badacze bajek sami twierdzili, że to właśnie w dziele Giambat­tisty Basile’a zna­j­du­ją się te zde­cy­dowanie starsze, dziś brzmiące już zupełnie obco, wer­sje baśni. O ile baśnie zebrane przez braci Grimm nasza kul­tura prze­r­o­biła, pokroiła, przemieliła i opowiedzi­ała już set­ki razy według włas­nych wyobrażeń, to his­to­rie zebrane przez Basile’a – jako że starsze, napisane w dialek­cie neapoli­tańskim a przede wszys­tkim – już kul­tur­owo dużo bardziej obce, przetr­wały, może nie tyle nie tknięte, ale zde­cy­dowanie bliższe swoim pier­wot­nym wer­sjom. I choć film nie stanowi wiernej adap­tacji zbioru baśni (nie ma cza­su na pięćdziesiąt his­torii) i pewne wąt­ki zmienia i łagodzi, to w całej opowieś­ci pozostała surowość his­torii które pow­stały w innych cza­sach, dla innej wrażli­woś­ci i co najważniejsze dla innych ludzi. Oglą­danie nawet niekoniecznie wiernej adap­tacji tych his­torii to spotkane z inną wrażli­woś­cią, i inną nar­racją. A jed­nocześnie – w tych zde­cy­dowanie nie kierowanych do dzieci opowieś­ci­ach, zna­jdziemy bard­zo dużo ele­men­tów które instynk­town­ie rozpoz­na­je­my jako konieczne ele­men­ty opowieś­ci baśniowej.

4_aaaab4e4f1

Choć mówimy o filmie pięknym i wys­makowanym to jed­nak nie zatra­ca­ją­cym się w swo­jej estetyce

Film skła­da się z trzech his­torii. W pier­wszej prag­ną­cy mieć dziecko król i królowa dowiadu­ją się, że ich życze­nie stanie się rzeczy­wis­toś­cią jeśli tylko król zabi­je pot­wo­ra morskiego, a królowa zje ugo­towane serce stwo­ra. W drugiej – król roz­pust­nik słyszy przez okno piękny śpiew kobi­ety, wzbiera w nim żądza i nie wie że pożą­da staruchy pracu­jącej przy far­bowa­niu tkanin. W końcu w trze­ciej his­torii mamy króla który dla rozry­w­ki hodu­je wielką pchłę i postanaw­ia bard­zo nierozsąd­nie wydać córkę za mąż. Jeśli zna­cie którąkol­wiek z tych his­torii oglą­danie może mieć w sobie trochę powro­tu do dziecińst­wa (zwierz ku swo­je­mu zaskocze­niu odkrył jak­iś czas temu, że ugrzecznione wydanie tych baśni – w wer­sji dla dzieci, było jed­ną z jego ulu­bionych lek­tur kiedy był mały),  jeśli nie – musi­cie się przy­go­tować na zupełnie inną baśniową nar­rację niż ta do której jesteś­cie przyzwycza­jeni. I to nie tylko dlat­ego, że są to his­to­rie zde­cy­dowanie bardziej krwawe, z istot­nym ele­mentem sek­su­al­nym. Chodzi o same schematy. W baś­ni­ach na których się wychowu­je­my rozpoz­na­je­my swoiste zwroty akcji szy­b­ciej niż wskazy­wała­by logi­ka opowieś­ci. Ale po pros­tu prze­chodz­imy swoisty kul­tur­owy tren­ing. To on spraw­ia, że wiemy iż próżność zostanie ukarana, skrom­ność nagrod­zona, przy­jaźń jest ceniona wyżej niż rywal­iza­c­ja, a cnotli­wość wyżej niż rozpusta.

7_37c61a7b93

Odrzuć­cie oczy­wiste podzi­ały gatunkowe idąc do kina. Jed­no jest nato­mi­ast pewne to film dla dorosłych. Głównie intelek­tu­al­nie dorosłych.

Jeśli jed­nak weźmiemy his­to­rie w których te moty­wy nie są tak oczy­wiste to równie dobrze może­my sobie opowiadać baśnie z innego świa­ta. Co ciekawe tym co najszy­b­ciej rozpoz­na­je­my jako swo­je są ele­men­ty napędza­jące nar­rację. Wiemy, że żadne zak­lę­cie nie trwa wiecznie, że żaden czyn nie jest bez kon­sek­wencji i że żad­na przysię­ga nie może być zła­mana. Rozpoz­na­je­my też całkiem dobrze ele­men­ty świa­ta mag­icznego – jak smo­ki, ogry czy mag­iczne źródeł­ka – te wyjęte trochę ze świa­ta są nam znane, a zasady ich dzi­ała­nia jakoś pod­skórnie przeczuwamy. Jed­nak to właś­ci­wie są nasze jedyne haki jaki­mi może­my przy­czepić się do opowieś­ci. Resz­ta jest w jak­iś sposób świeża dzię­ki swo­jej staroś­ci, odmi­en­na bo tak wygładzana przez wie­ki, że powrót do surowoś­ci prak­ty­cznie czyni ją niez­naną. Ile w tym cud­ownego odd­echu od tych pro­dukcji w których znamy każdą postać, każdą scenę i dia­log. I tylko musimy się cały czas oszuki­wać, że nie wiemy jak to wszys­tko się skończy. Tu – połąc­zone siły Basile’a i reży­sera spraw­ia­ją, że nie trze­ba się oszuki­wać. Dro­gi który­mi prowadzi nas film, są nam nieznane.

6_ebc29d0fe4

Choć to film z doskon­ałą obsadą nie jest to film aktorów. Od nich ważniejsza jest opowieść

Niez­nane i piękne. Tworze­nie baśniowego świa­ta – zwłaszcza w filmie, zawsze jest swoistym dialo­giem z tym co pokaza­li inni.  Tu mamy trzech wład­ców, trzy przepiękne zam­ki umieszc­zone w zupełnie innych przestrzeni­ach. Choć his­to­rie się zazębi­a­ją, i wiemy, że roz­gry­wa­ją się obok siebie, to jed­nocześnie czu­je­my, że to nie tylko inne  zam­ki i wład­cy ale niemal inne światy. Przy czym – choć film jest wiz­ual­nie piękny i doskonale gra baśniowoś­cią kra­jo­brazu (te leśne kan­iony, wydrążone przez wodę skalne pół­ki czy nieskalane lasy) to jed­nak wcale się w tym aż tak bard­zo nie zatra­ca. Jasne kostiumy są fan­tasty­czne, kadry na ogół ładne, ale film nie jest strasznie zakochany w swo­jej este­tyce.  Mat­teo Gar­rone który wcześniej krę­cił filmy bard­zo nat­u­ral­isty­czne, czy wręcz surowe, doskonale gra przestrzeni­a­mi i plas­ty­cznoś­cią bajkowego świa­ta ale nie jest do niego tak przy­wiązany jak cho­ci­aż­by Tarsem, z którego po obdar­ciu go z pięknego kostiu­mu niewiele zosta­je. Tu musi być tak a nie inaczej bo tego wyma­ga his­to­ria, ale uro­da fil­mu go nie przytłacza. Zresztą w ogóle najlepiej wychodzą reży­serowi sce­ny w jak­iś sposób makabryczne, nie pasu­jące do tej przyjętej este­ty­ki. I to nie dlat­ego, że kon­trastu­ją ze światem ale dlat­ego, że są jego nieodłączną częś­cią. To taki świat który jest piękny ale jed­nocześnie cią­gle się w powi­etrzu czu­je ten rdza­wy zapach krwi.

10_6c4c6c37ea

Okej cza­sem kadr jest taki, że aż dech zapiera

Czy­ta­jąc komen­tarze do fil­mu moż­na się natknąć na swoiste zdzi­wie­nie, że morał opowieś­ci nie jest wyraźny. Trze­ba przyz­nać, że wychodzi tu z widzów, wspom­ni­ane już przy­wiązanie do pewnej bard­zo oswo­jonej nar­racji baśniowej. Tym­cza­sem Pen­tameron stanowi raczej swoisty przegląd ludz­kich słaboś­ci. Co więcej, słaboś­ci które doty­czą zarówno wład­ców i malucz­kich. Zresztą w ogóle słabość wład­cy jest na swój sposób moty­wem prze­wod­nim. Jego pozy­c­ja – do której dążą czy marzą słuchacze baśni zosta­je w pewien sposób pod­ważona jego słaboś­cią – zrównu­jącą wszys­t­kich ludzi. Przy czym nie są to his­to­rie jed­noz­naczne (bo i baśnie pochodzą z cza­sów gdy jed­noz­naczność wcale nie była aż tak w modzie). Królowa jest zde­ter­mi­nowana by posi­adać i zatrzy­mać dla siebie syna. Jej postępowanie nie jest ani dobre ani złe. Jej bezwzględ­ność to bezwzględ­ność matczy­na. Chęć posi­ada­nia dziec­ka – sta­je się tą najważniejszą – wyprzedza­jącą – w tej i wielu innych baś­ni­ach – wszys­tkie inne. Nie ma złej królowej. Jest królowa zde­ter­mi­nowana ale i przepo­jona – być może wcale nie taką piękną matczyną miłoś­cią. Roz­pust­ny król z kolei jest postacią bardziej jed­noz­naczną, ale kara nie się­ga tego, kto odd­a­je się rozpuś­cie ale tego co będzie zwodz­ić czy bez opamię­ta­nia dążyć za pięknem i młodoś­cią. Wbrew nasze­mu wdrukowane­mu schema­towi. Na sam koniec przyjdzie nam rozliczyć króla haz­ardzistę, dba­jącego o włas­ną przy­jem­ność a nie o włas­ną córkę. Spot­ka go i kara i prze­bacze­nie. Zaś cór­ka prze­jdzie drogę na którą bezskutecznie próbu­ją twór­cy z Hol­ly­wood zag­nać schematy­czne księżnicz­ki, zwyk­le ponosząc klęskę. Jed­nak przede wszys­tkim widz­imy moty­wy i ele­men­ty nar­racji które potem jakoś prze­r­o­bione pojaw­ią się gdzie indziej. Myślę, a nawet jestem pew­na, że morały które dla współczes­nych widzów mogą być mgliste, były kiedyś równie wyraźne jak dla nas morał który wynosimy z prze­r­o­bionego po tysiąck­roć (a mającego też pier­wsze źródła u Basile’a) Kop­ciusz­ka. Zaś co do samego dobrego zakończenia. Przez zwierza może tu prze­maw­iać swoisty sno­bizm (zwierz przeprasza) ale dość pod­sta­wowa wiedza o tym jak wyglą­dały starsze baśniowe nar­rac­je każe w bard­zo specy­ficzny sposób trak­tować możli­wość pojaw­ienia się dobrego zakończenia zaś do inter­pre­tacji otwartej pozostaw­ić odpowiedź co to w ogóle jest dobre zakończenie.

8_8ab325de94

Pen­tameron wyry­wa nas z maraz­mu oglą­da­nia w kółko tego samego w różnych dekoracjach

Zresztą wyda­je się, że nie jest to film, który by jakoś na siłę szukał puen­ty. His­to­rie żyją trochę same dla siebie, przeplata­ją się, dają radość z samej opowieś­ci. Trochę jak przewi­ja­jące się przez nar­rac­je trupy kole­jnych sztuk­mistrzów. Pro­ponowana przez nich rozry­wka dostar­cza bohaterom prawdzi­wych emocji a jed­nocześnie jest jak­by obok, poza ich światem, podob­nie jak niesły­chanie śmieszne opowieś­ci  syg­nal­i­zowane jedynie ges­ta­mi, dla nas zupełnie nie śmieszne, praw­ie nieczytelne. Trze­ba w ogóle przyz­nać, że to jest film opowieś­ci. Dlat­ego, nie ma za bard­zo sen­su rozważać znaczenia poszczegól­nych ról. Jasne moż­na stwierdz­ić że opowieść o królowej mógł­by zyskać gdy­by Sel­ma Hayek grała nieco lep­iej, albo że  Toby Jones jest doskon­ały jako sza­lony król. Ale tak naprawdę, żad­na rola nie deter­min­u­je o jakoś­ci tego fil­mu, żad­na rola nie może zresztą za bard­zo od innych odstawać. Najważniejsza jest tu opowieść, przeplata­ją­ca wąt­ki, otwier­a­ją­ca nowe rozdzi­ały, nieoczy­wista. Słuchanie tej opowieś­ci – to jest ele­ment dają­cy satys­fakcję. Podob­nie jak satys­fakcję daje obserwac­ja cnót i przy­war innych ludzi. Jeśli to poczu­je­my to choć odrobinkę zbliżymy się do naszych przod­ków dla których dra­mat, dow­cip, szczęś­cie i smutek układały się w nieco inne kon­fig­u­rac­je niż nam się to dziś przy­trafia. Dlat­ego przeszłość jest taka fascynująca.

pentameron3-1024x683

Nie jest dziś łat­wo o prawdzi­wie mag­iczną baśniową atmos­ferę. Bez autoironii i powa­trzal­noś­ci. Tu się udaje

Należy zauważyć, że Pen­tameron to doskon­ała odpowiedź na pytanie dlaczego – mimo pokus  — nie moż­na zamknąć się w ramach jedynie kina amerykańskiego czy hol­ly­woodzkiego. Jed­nym z pod­sta­wowych prob­lemów jakie wid­zowie mają z tą mroczną opowieś­cią jest jej nieprzys­tawal­ność do swois­tego prostego podzi­ału gatunków fil­mowych, przy­dzie­le­nia baśni do kina rodzin­nego, połączenia urody kadru z rozry­wką nie ofer­u­jącą reflek­sji. Kino zachod­nie przyzwycza­ja nas nie tylko do schematów fab­u­larnych (co moż­na mu wybaczyć) ale też do schematy­cznego myśle­nia o tym czy może być kino.  A to nas ogranicza. Pen­tameron jest co praw­da filmem anglo­języ­cznym, co bard­zo obniża poziom wejś­cia. Jed­nak jeśli już wejdziemy w ten świat to czeka nas tak cud­own­ie nie oczy­wista kine­matografia nie boją­ca się obsesyjnie sek­su, nagoś­ci i krwi. Dzię­ki czemu uda­je się je pokazać w dużo mniej emocjonu­ją­cym kon­tekś­cie (nagi biust nagle przes­ta­je stanow­ić pod­mio­tu szatana). Ale nie tylko o kwest­ie oby­cza­jowe chodzi. Powiedzmy sobie szcz­erze. Hol­ly­wood nigdy nie zekranizu­je zbioru bajek z siedem­nastego wieku. Wiecie dlaczego? Bo to my Europe­jczy­cy je mamy. To są ele­men­ty naszej ogól­nej, starej europe­jskiej kul­tu­ry który­mi wciąż sto­sunkowo nowe Stany się nie zajmą. Jest w tym coś cud­own­ie odświeża­jącego. A jed­nocześnie poczu­cie, że ten poziom niepoko­ju, mroku czy magii jest osią­gal­ny jedynie tam gdzie widzi­ało się już wszys­tko. I żeby było jasne – to jest też powód by otworzyć się na kine­matografię też poza europe­jską. Właśnie w poszuki­wa­niu tego co jest nowe przez to, że jest stare.  Przy czy trze­ba dodać – to także – już poza fabułą, dowód na to, że kino jest naprawdę ciekawe kiedy pozostaw­iamy więcej swo­body twór­cy niż pro­du­cen­towi. Ale wtedy potrzeb­ne jest finan­sowanie insty­tucji publicznych.

tale-of-tales-cannes-film-festival-4

Pen­tameron to film melan­cholii i niedopowiedzenia, kto się spodziewa że wszys­tko dostanie w każdym kadrze wyłożone po kolei ten się zawiedzie. 

Na koniec zwierz musi powiedzieć, że czy­ta­jąc komen­tarze najbardziej zas­mu­cił go nie tyle fakt, że wielu widzów nie zna źródła opowieś­ci (w sum­ie u nas to jest raczej fakt śred­nio mało znany) co że z góry bard­zo dokład­nie wie jaki ma być film. I kiedy okazu­je się inny, to zami­ast się nad nim pochylić, wyraża­ją rozczarowanie. Dlat­ego też zami­ast sil­ić się na porów­na­nia warto iść na Pen­tameron jako na film piękny, niezwykły i osob­ny. Wtedy powin­niś­cie niczym słuchacze najs­tarszych baśni dać się ponieść opowieś­ci. I wynieść z nich to co najbardziej trafi do waszych tak młodych jeszcze serc.

Na koniec — zdaniem zwierza jeden z najlep­szych trail­erów fil­mowych ostat­nich lat. Doskonale odd­a­ją­cy ducha opowieści.

Ps: Tak na koniec warto dodać, że wszyscy którzy czeka­ją na eman­cy­pację księżniczek powin­ni naty­ch­mi­ast pośpieszyć na film, bo tam nie łamiąc struk­tu­ry i spójnoś­ci nar­racji pokazano jak się to robi.

Ps2: Muszę pojechać tam gdzie to krę­cono. TERAZ.

11 komentarzy
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online