Home Ogólnie Bo kto przysięgę małżeńską naruszy czyli zwierz i wszechobecna zdrada

Bo kto przysięgę małżeńską naruszy czyli zwierz i wszechobecna zdrada

autor Zwierz

 ?

Hej

 

 

        Zwierz oglą­da sobie seri­ale — może nie tak dużo jak kiedyś,  ale wciąż wystar­czy by wypadł mu plus minus jeden odcinek dzi­en­nie. W poniedzi­ałek zwierz oglą­da jeden odcinek — mąż i żona przeży­wa­ją kryzys, obo­je czu­ją pociąg do kogoś innego. Ona postępu­je szla­chet­nie zry­wa­jąc zna­jo­mość, on daje się ponieść namięt­noś­ci. We wtorek zwierz oglą­da inny odcinek,  innego seri­alu — od roman­su dwój­ki bohaterów minęło 5 lat ale ter­az spo­tyka­ją się znowu — ona ma dorosłego syna i męża, on małe dziecko i żonę. Opier­a­ją się uczu­ciu dziel­nie już trze­ci odcinek, ale nie wys­tracza­ją­co dziel­nie bo obo­je lądu­ją w końcu w łóżku. Zwierz,  dla zmi­any nas­tro­ju przełącza na sit­com — dziew­czy­na rzu­ca chłopa­ka,  kiedy wró­ci­wszy nieco wcześniej do domu,  zas­ta­je go w łóżku z inną. Zwierz prz­erzu­ca się na film — żona dowiadu­jąc się, że mąż nie może mieć dzieci, idzie do łóż­ka ze swoim zna­jomym — trud­no do koń­ca powiedzieć czy po to by mieć dziecko, czy po pros­tu z zem­sty na mężu.  To fil­mowe przeży­cia zwierza z czterech dni. Zwierz nie poda­je nazw,  bo po pier­wsze nie chce niko­mu psuć przy­jem­noś­ci,  po drugie — nie miało by to sen­su. Wyda­je się bowiem, że o ile w real­nym życiu zdrady zdarza­ją się raz na jak­iś czas,  to w fil­mach i seri­alach stały się niemalże obow­iązkowym ele­mentem fabuły od,  którego nie da się uciec.

 

        Dowody? Zwierz wpisu­je do wyszuki­war­ki Imdb słowo zdra­da ( przeszukał tzw. Słowa kluc­zowe — jed­ną z najz­abawniejszych rzeczy jaką zwierz,  znalazł kiedykol­wiek w Internecie, filmy streszc­zone do kilku­nas­tu haseł zawsze brzmią jak najlep­szy dow­cip) wyskoczy nam 3,616 tytułów. Sporo. Jeśli zajrzymy do ich listy okaże się, że bez małżeńskiej zdrady właś­ci­wie nie ma kine­matografii — jeśli ułoży się listę filmów oznac­zonych tym tagiem, wedle lat wyjdzie nam,  że pier­wszy film o niewiernej żonie nakrę­cono w 1903 roku. Zwierz chy­ba nie musi wam mówić jak bard­zo to wcześnie. Oczy­wiś­cie tego typu argu­men­ty mają charak­ter wyłącznie statysty­czny. Prze­cież nie tylko kino korzys­ta z moty­wu zdrady — powiedzmy sobie szcz­erze od cza­su kiedy Hele­na zwiała z Pary­sem,  uważa się to za całkiem dobry motyw,  powiedzmy sobie szcz­erze bez niewiernych mężów i żon i lit­er­atu­ra była­by zde­cy­dowanie uboższa. Zwierz nie mógł się pow­strzy­mać by nie spo­jrzeć na to wsze­chobec­ny w fil­mach i seri­alach wątek szuka­jąc pewnych praw­idłowoś­ci.  Nie wymieni tu oczy­wiś­cie wszys­t­kich ( zwierz naprawdę stara się skra­cać wpisy) ale pewne wyraźne i rzu­ca­jące się w oczy:

 

 Może­my przyjąć, że żad­na inna zdra­da małżeńs­ka w his­torii nie miała tak daleko idą­cych kon­sek­wencji jak Heleny.

 

1.)Zdradzam bo muszę — ist­nieje co raz częś­ciej pojaw­ia­ją­cy się w fil­mach motyw zdrady, która nie jest właś­ci­wie niczyją winą — wyda­je się,  że bohaterowie po pros­tu nie mają wyjś­cia i muszą sobie paść w ramiona.  Zwierz widzi­ał to niedawno we wspom­i­nanym seri­alu SMASH gdzie po pros­tu nie ma dyskusji — tak musi być i wszelkie opory moralne nie mają tu nic do rzeczy.  Ciekawe czy to jakaś spuś­ciz­na Tris­tana i Izoldy którzy także nie mieli zbyt wielkiego wyboru jeśli chodzi o ich miłość.  Podob­nie jest z resztą w filmie Wpływ Księży­ca,  gdzie bohaterowie nawet dobrze się nie zna­ją a właś­ci­wie już przepadli. Na nieco innej kon­strukcji opiera się Tajem­ni­ca Broke­back Moun­tain,  gdzie bohaterowie nie mogąc pod­dać się prawdzi­we­mu uczu­ciu,  angażu­ją się w związku bez miłoś­ci  ( a właś­ci­wie bez Takiej Miłoś­ci),  które od razu są naz­nac­zone pięt­nem potenc­jal­nej zdrady.  Z resz­ta ta wiz­ja — bohaterów,  którzy po pros­tu muszą być razem,  nawet jeśli mają rodziny, dzieci itp. jest nie tylko dość częs­ta,  ale także dość ciekawa, na tle naszego społecznego odbioru zdrady. W fil­mach nie jesteśmy gotowi koniecznie źle oce­ni­ać ludzi, którzy ewident­nie nie mają wyboru, muszą pod­dać się uczu­ciu .  W real­nym życiu zdra­da to zdra­da — a z zwłaszcza taka kiedy w grę wchodzą dzieci, trak­towana jest surowo nieza­leżnie od tego,  z jakiego powodu jed­nos­t­ki się w nią zaan­gażowały. Ter­az pytanie — czy szukamy w kul­turze roz­grzeszenia, czy może tylko w wyt­worach kul­tu­ry dopuszcza­my do siebie myśl, ze to jed­nak nie jest takie proste.

 

 Bohaterowie Broke­back Moun­tain swo­je żony zdradzać muszą, podob­nie jak muszą nie prze­j­mować się swoi­mi dzieć­mi. Nie mają wyboru więc nie nam ich oceniać.

 

2.) Zdradzam i mil­czę — w zaskaku­ją­co dużej licz­bie filmów,  tym co podtrzy­mu­je napię­cie nie jest nawet sama zdra­da,  tylko pró­ba jej ukrycia, a właś­ci­wie roz­pac­zli­we dzi­ała­nia by nie wyszła na jaw — tak jest np. we Wszys­tko Gra gdzie bohater jest w stanie posunąć się naprawdę daleko tylko po to by ukryć zdradę.  Niekiedy ma się nie dowiedzieć mąż, niekiedy dowiedzieć się nie może nikt — trochę jak we wspom­i­nanej już które­jś z kolei  adap­tacji Tris­tana i Izoldy, gdzie kochankowie nie mogą zdradz­ić się nie tylko przed mężem Izoldy , ale i przed całym dworem. Niekiedy  mil­cze­nie,  oznacza mil­cze­nie przez lata jak w Mostach Madi­son Coun­ty ,  gdzie zdra­da nie wychodzi na jaw aż do śmier­ci bohater­ki. To oczy­wiś­cie tylko poje­dyncze przykłady. Naprawdę dobrze ten wątek widać w seri­alach — tam roz­cią­ga­jąc akcję na wiele odcinków,  tworzy się napię­cie związane z koniecznoś­cią utrzy­ma­nia tajem­ni­cy — grały na tym przez praw­ie cały pier­wszy sezon Gotowe na Wszys­tko , raz na jak­iś czas ten wątek wraca w Plotkarze, zwierz przy­pom­i­na go sobie także — jako dość częs­to eksploa­towany w Chirur­gach i bliź­ni­aczej Pry­wat­nej Prak­tyce.  I nie chodzi tu tylko o kwest­ię wyrzutów sum­ienia bohaterów, czy stra­ch przed utratą pozy­cji społecznej,  czy sza­cunku wśród zna­jomych — ważnym ele­mentem z punk­tu widzenia fabuły jest wątek ukry­wa­ją­cych się kochanków .  To zawsze napędza  his­torię (zasa­da jest taka, że najpierw gramy na napię­ciu wynika­ją­cym z tego, że bohaterowie nie chcą dop­uś­cić się zdrady, potem na napię­ciu wynika­ją­cym z fak­tu, że muszą ją ukry­wać) — zwłaszcza, że fil­mowa klisza każe kochankom znudz­ić się w końcu ukry­waniem roman­su — dobrze widać to w Sek­sie w Wielkim Mieś­cie, gdzie widz­imy romans,  który zaczy­na się w świet­nym hotelu, a kończy w jakimś podrzęd­nym motelu gdzie niko­mu nie chce się tak naprawdę być.

 

 

 Cóż cały spory wątek pier­wszego sezonu Gotowych na Wszys­tko w skró­cie — czyli jak jed­nocześnie mieć młodego kochanka i ukryć go przed pory­w­czym mężem. 

 

3.) Zdradzam i zabi­jam — Zwierz wspom­ni­ał już o Match Point,  ale to tylko jeden z licznych przy­pad­ków,  w którym zdra­da prowadzi do morder­st­wa ( zwierz nie chce za bard­zo ujaw­ni­ać tytułów bo w  niek­tórych przy­pad­kach mamy do czynienia z sus­pensem). Przy czym mor­du­je się zarówno kochankę by ją uciszyć, niewierną żonę, kochanka żony — najrzadziej mor­du­je się samego niewiernego męża. Pomysł połączenia morder­st­wa ze zdradą,  pojaw­ia się już od bard­zo daw­na — najsławniejsze jest tu chy­ba Pod­wójne Ubez­piecze­nie, zwier­zowi przy­chodzi od razu do głowy też Dressed to Kill — w obu przy­pad­kach nie ujaw­nia żad­nych sus­pen­sów. Z kolei film  Życie Małżeńskie jest cały ułożony wokół planu męża,  który chce otruć żonę wyłącznie po to,  by wdać się w romans z  młodą dziew­czyną. Nie mniej wyda­je się, że tak silne i częste pow­iąza­nia morder­st­wa wyda­je się być prostym przekazem płyną­cym z pop­kul­tu­ry,  a właś­ci­wie kine­matografii — nie cud­zołóż bo to doprowadzi do zbrod­ni. Przy czym zbrod­nia jest już tym co na pewno się wyda ( oczy­wiś­cie w przy­pad­ku jeśli udało się zachować w tajem­ni­cy sam romans),   w którym zwierz przy­pom­i­na sobie tylko jeden film, w którym owej puen­ty nie było — ale zwierz uważa ta pro­dukcję za jed­ną z najlep­szych i najbardziej amoral­nych jakie zna.

 

  Jed­no miłe spotkanie przy stole do ping-pon­ga i zan­im się zori­en­tu­je­my namięt­ność i zbrod­nia prze­j­mu­jąc ster wydarzeń.

 

 

4.) Zdradzam i jest dobrze — ten schemat najczęś­ciej wyko­rzys­tu­ją filmy oby­cza­jowe,  ale i kome­die roman­ty­czne — zdra­da jest tu pokazana tak, że właś­ci­wie nie widz­imy więk­szego prob­le­mu — więcej abso­lut­nie rozu­miemy bohater­ki czy bohaterów. Dobrze to widać w bard­zo lubianej przez zwierza Kel­nerce gdzie nie kochana przez męża ( i właś­ci­wie nie mogą­ca się rozwieść ),  bohater­ka wda­je się w romans z bard­zo miłym lekarzem ( który co więcej też ma żonę).  Nie oce­ni­amy jej źle wręcz prze­ci­wnie kibicu­je­my temu zde­cy­dowanie dopa­sowane­mu związkowi. W filmie Okru­cieńst­wo nie do przyję­cia,  małżeńs­ka zdra­da sta­je się przed­miotem komedii — roz­gry­w­ki o pieniądze — nikt tu niko­go moral­nie nie oce­nia bo i zdradzani i zdradza­ją­cy mają równie dużo za paznok­ci­a­mi. Z kolei w całej serii filmów roman­ty­cznych,  fabuła kierowana jest tak byśmy właś­ci­wie przyjęli, że zdra­da bohater­ki ( dobra zwierz chy­ba w tym miejs­cu powinien zaz­naczyć, że w fil­mach kome­diowych i roman­ty­cznych najczęś­ciej zdradza­ją kobi­ety) wyda­je się wid­owni jak najbardziej log­icz­na — zwierz pamię­ta taką marną komedię, która dobrze odd­a­je to zjawisko — Przy­pad­kowy mąż,  gdzie bohater­ka tuż przed włas­nym,  planowanym ślubem zdradza narzec­zonego z innym. Ale ponieważ film nakrę­cony jest tak byśmy uwierzyli, że ów inny to ten jedyny właś­ci­wy — wszys­tko wyda­je się log­iczne. Ponown­ie najlepiej ten mech­a­nizm widać w seri­alach — wid­zowie muszą móc wybaczyć bohaterom zdradę, bo inaczej wątek ten nie miał­by miejs­ca w seri­alu — świet­nie to widać w Grey’s  Anato­my gdzie takie zachowanie, musieliśmy wybaczyć właś­ci­wie połowie bohaterów — przyj­mu­jąc założe­nie, z punk­tu pier­wszego — że nie mieli po pros­tu władzy nad włas­nym pożą­daniem co sercem. Bo to też ważny wyróżnik — jeśli zdra­da ma zostać wybac­zona to wid­zowie muszą być przeko­nani, że bohaterowie zdradza­ją wyłącznie z powodu miłoś­ci a nie zwykłych namiętności

 

 Bohaterom Grey’s Anato­my przyszło nam wiele wybaczać. Ale kto wie czy do koń­ca biorąc pod uwagę, że obo­je aktorzy na zdję­ciu w seri­alu już nie występują

 

 

 

5.) Zdradzam .? - to chy­ba  naj­ciekawszy wątek —  w filmie Daleko od Nie­ba bohater­ka nie zna­j­du­je sobie kochanka — zaprzy­jaź­nia się za to z wyk­sz­tał­conym murzynem  ( ten fakt ma istotne znacze­nie biorąc pod uwagę umiejs­cowie­nie fabuły w cza­sie) — nie ma między nimi roman­su ale prze­cież obdarza go uczu­ciem więk­szym niż męża ( który okazu­je się z resztą homosek­su­al­istą).  W wieku niewin­noś­ci bohaterowie nawet nie idą ze sobą do łóż­ka — cały ich romans to zde­j­mowanie rękaw­icz­ki i  pocałun­ki. W Lost in Trans­la­tion bohaterowie w ogóle nie roman­su­ją,  tylko włóczą się razem po mieś­cie. W Casablance poza pocałunkiem i deklarac­ja­mi między bohat­era­mi właś­ci­wie nic nie ma. A  jed­nak w każdym z tych filmów czu­je się wiszą­cy nad bohat­era­mi cień zdrady. I kto wie czy właśnie te filmy,  nie opowiada­ją o zdradzie naj­gorszej,  nie wynika­jącej z poje­dynczego pory­wu ser­ca czy z żądzy,  ale z naw­iązu­jącej się między ludź­mi więzi — która niekiedy okazu­je się ważniejsza od nawet samego fak­tu zdrady.  Zwierz zgadza się tu z słowa­mi zdradzanej przez męża bohater­ki To właśnie miłość, że seks to nic w porów­na­niu z naj­gorszą opcją, jaką mogła­by być miłość do innej osoby.

 

 

 Są takie filmy gdzie bohaterowie trzy­ma­ją się od siebie na odpowied­nią odległość a my i tak widz­imy zdradę.

 

6.) Zdradzam i wszyscy płaczą — Zdra­da jest nieroz­er­wal­nie związana z melo­dra­matem — jako, że miłość niemożli­wa zazwyczaj jest trud­na do osiąg­nię­cia, pojaw­ie­nie się dodatkowej przeszkody w postaci męża i dzieci, zawsze stanowi pokusę dla real­iza­torów — nie na dar­mo Annę Karen­inę kre­ci się od nowa mniej więcej raz na dziesięć lat — jest to pro­to­typ trag­icznej his­torii o zdradzie, która musi się skończyć źle.  Choć niekiedy nie musi chodz­ić o rzu­canie się pod pociąg — w Ang­iel­skim Pac­jen­cie,  romans  bohaterowie przypłacą życiem.  Już niemal w chwili pod­ję­cia decyzji o zła­ma­niu przysię­gi przez kobi­etę ( może warto zaz­naczyć że trage­dia jest niemal zawsze kiedy przysięgę łamie kobi­eta,) zna­j­du­ją się na prostej ścieżce do nieszczęś­cia. Oczy­wiś­cie nie zawsze musi temu wątkowi towarzyszyć śmierć — W Mostach Madi­son Coun­try nikt nie umiera — po pros­tu bohater­ka postępu­je zgod­nie z  tym co uzna­je za moralne — jed­nak to właśnie jest w tej his­torii najbardziej smutne. Podob­nie mimo, że kibicu­je­my teo­re­ty­cznie cno­cie wier­noś­ci,  zwierz naprawdę nie zna niko­go kto oglą­da­jąc Koniec Roman­su,  zgodz­ił­by się z bohaterką, która kończy romans z powodu umowy z Bogiem a nie z powodu wygaśnię­cia uczu­cia. Zwierza fas­cynu­je tu przede wszys­tkim fakt, że naprawdę jest to sprzeczne z deklarowaną powszech­ną odrazą do zdrady. A jed­nak w przy­pad­ku filmów prag­niemy by nasi bohaterowie zachowywali się ego­isty­cznie. A może po pros­tu w kinie jesteśmy bardziej gotowi wierzyć w prawdzi­wą miłość, której każdy powinien móc się pod­dać bez wzglę­du na konsekwencje.

 

 

 To się musi­ało źle skończyć i nie ma tu najm­niejszych wąt­pli­woś­ci — w końcu nie moż­na się bezkarnie pod­dawać namiętnościom.

 

7.) Zdradzam i sza­le­ję — dla porząd­ku zwierz przy­wołu­je Fatalne Zau­rocze­nie ale jest przeko­nany, że jeszcze nie jeden film porusza wątek przelot­nego roman­su, który zamienia się w kosz­mar kiedy jed­na ze stron nie rozu­mie, że to już koniec. Zwierz musi przyz­nać, że ponown­ie dostrze­ga w tym schema­cie ostrzeże­nie, że nie należy wikłać się w romanse,  przede wszys­tkim dla świętego spoko­ju,  bo nigdy nie wiado­mo czy ta kobi­eta,  z którą się przes­pało ( bo kobi­ety sza­le­ją bardziej) nie okaże się jed­nak sza­lona. Pod tym wzglę­dem fil­mow­cy wyda­ją się być niesamowicie prag­maty­czni,  ale także co warto zauważyć moral­nie dość dwuz­naczni — bo z jed­nej strony — sza­leńst­wo kochan­ki czy kochanka jest karą za zdradę. Z drugiej jed­nak strony skła­nia się do kibi­cow­a­nia temu bohaterowi,  który jest przy zdrowych zmysłach, nieza­leżnie od tego jak bard­zo jest winien zdrady. Zgod­nie z myślą, że zdra­da to może paskud­na rzecz ale żeby od razu mieć na głowie wariatkę.

 

 Krót­ki porad­nik doty­czą­cy przy­pad­kowych roman­sów — sprawdź czy następ­nego dnia kochanek czy kochanka nie pojaw­ią się na progu z dużym nożem kuchen­nym w ręce

 

8.) Zdradzam bo cię nie potrze­bu­ję — to chy­ba jeden z najpop­u­larniejszych moty­wów seri­alowych zdrad — zazwyczaj doty­czy bohaterów męs­kich i ma jeden cel — wye­lim­i­nowanie ich z seri­alu, ponieważ mężczyz­na jak wiado­mo jest z natu­ry istotą niewierną — wystar­czy zostaw­ić bohat­era z jakąkol­wiek kobi­etą w poko­ju i poczekać. Zwierz nie zliczy ilu seri­alowych chłopaków opuś­ciło w ten sposób seri­ale. Zwierz uważa, że to jest po częś­ci wina poku­tu­jącego obec­nie w społeczeńst­wa przeko­na­nia, że jedy­na odpowiedz­ią na zdradę jest pokazanie drzwi. Widzi­cie zwierz może jest nieco nie ortodoksyjny, ale jego zdaniem na prostym stosowa­niu tej zasady wiele osób traci.

 

 

 

Zwierz skończy tu wyliczankę choć prze­cież pozostało jeszcze tyle różnych odmi­an zdrady — jak na przykład te filmy,  w których kładzie się nacisk właś­ci­wie nie na samą zdradę ale na to jak jej kon­sek­wenc­je zmieni­a­ją życie bohaterów spraw­ia­jąc,  że już nigdy nic nie będzie takie samo. Na przykład w Mal­owanym Welonie gdzie mąż wściekły za zdradę żony wyjeżdża z nią na prow­incję gdzie obo­je próbu­ją jakoś ułożyć sobie życie. Trochę taki punkt wyjś­cia ma ser­i­al Good Wife. Ist­nieją prze­cież filmy,  w których bohaterowie do siebie wraca­ją, i próbu­ją być pon­ad to co się wydarzyło. Nie mniej jed­nak zwierz szukał przykładów najbardziej wyraźnych. Uderza zwierza kil­ka rzeczy — jak inaczej trak­tu­je się zdradę kobi­et i mężczyzn w seri­alach. Kiedy bohater Mad Men mimo posi­ada­nia dzieci,  syp­ia na pra­wo i lewo — lubimy go pomi­mo tego. Kiedy bohater­ka Smash mają­ca dorosłego syna,  przes­pała się z byłym kochankiem,  pod recen­zją tego odcin­ka seri­alu, pojaw­iło się mnóst­wo deklaracji, że to będzie koniec przy­gody widzów z seri­alem. Choć aku­rat ta różni­ca w postrze­ga­ni­ua zdrady to tem­at na osob­ną notkę. W real­nym życiu nie przyj­mu­je się prak­ty­cznie okolicznoś­ci łagodzą­cych, w kinie wierzymy, że z prawdzi­wą miłoś­cią nie moż­na wal­czyć.  W filmie najpoważniej zdradza­ją kobi­ety,  w świecie real­nym uzna­je się zdradę za męską domenę ( zwierz opisu­je tu powszechne przeko­nanie nie włas­ny pogląd). Zdaniem zwierza jed­nak kine­matografii i nam samym częs­to umy­ka chy­ba kwes­t­ia tego, że nie ma gorszej zdrady niż się do kogoś innego przy­wiązać, dzielić z nim tajem­ni­ca­mi, ufać i szukać wspar­cia — i że bywa to gorsze niż po pros­tu wylą­dowanie z kimś w łóżku. Bo to drugie — moż­na jakoś prze­baczyć, a to pier­wsze oznacza, że chy­ba nie ma już czego zbierać.

 

 

0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online