Home Ogólnie Zwierz o czasie w poszukiwaniu jedności czyli zwierz ciągle martwi się co myślą starożytni

Zwierz o czasie w poszukiwaniu jedności czyli zwierz ciągle martwi się co myślą starożytni

autor Zwierz

      

Hej

 

Po pier­wsze zwierz chce wam podz­iękować za reakcję na wczo­ra­jszy wpis. Najwyraźniej zwierz zawsze się mylił staw­ia­jąc na pozy­ty­wny przekaz i powinien bardziej pro­mować swo­ją wrod­zoną złośli­wość i zgryźli­wość. Nie mniej ponieważ zwierz nie spędz­ił wczo­ra­jszego dnia w fil­har­monii ani w teatrze więc nie ma się nad czym paskud­nie wyzłośli­wiać. Nato­mi­ast zwierz zgod­nie z obiet­nicą poszuku­je tego co nam zostało z zasady trzech jed­noś­ci ( z cyk­lu — zwierz zas­tanaw­ia się co starożyt­ni mają wspól­nego z kine­matografią i uda­je, że ten blog naprawdę nie jest sno­bisty­czny). Po miejs­cu, czas na czas ( ok to zdanie brz­mi źle). Zwierz potrak­tował zasadę jed­noś­ci cza­su tą zasadę nieco luźniej — ponieważ starożyt­ni dopuszcza­li by sztu­ka trwała cały dzień zwierz dopisał wszys­tkie filmy których akc­ja trwa jeden dzień.

 

         Zaczni­jmy jed­nak od filmów których akc­ja trwa dokład­nie tyle ile one same. Na początku rzu­ca się w oczy jed­na pros­ta obserwac­ja — jest ich niewiele — na taka for­mułę decy­du­ją się od cza­su do cza­su seri­ale — najsławniejszym był opisy­wany już kil­ka wpisów temu ser­i­al 24 , ale takie odcin­ki miały i z Archi­wum X i M.A.S.H  a także sporo sit­comów — Sen­field czy Przy­ja­ciele. Podob­nie w odcinku Dok­to­ra Who 42 cały odcinek pole­ga na ści­ga­niu się z odlicza­ją­cym zegarem w te 42 min­u­ty odcin­ka. Zwierz nie widzi w tym nic dzi­wnego — najwięk­szym prob­le­mem z fil­ma­mi których akc­ja roz­gry­wa się dokład­nie tyle ile trwa film jest fakt, ze film trwać może ( poza ekstremal­ny­mi przy­pad­ka­mi) 1,5–2 godziny — taki for­mat ( choć filmy co raz bardziej się wydłuża­ją o czym zwierz już pisał) utrud­nia opowiedze­nie jakiejkol­wiek his­torii, przed­staw­ie­nie bohaterów i spraw­ie­nie byśmy się o nich choć odrobinę troszczyli. Ser­i­al nie ma tego prob­le­mu bo bohaterów już dobrze znamy, troszczymy się o nich, więc odpa­da ten obow­iązkowy ele­ment wprowadzenia postaci

 

Odcinek Przy­jaciół  w którym bohaterowie mają się tylko prze­brać przed wyjś­ciem na imprezę jest albo jed­nym z najśmieszniejszych albo najbardziej den­er­wu­ją­cych 20 min­ut w telewiz­ji. To zależy jak znosi­cie oglą­danie ludzi którzy na pewno się spóźnią

 

Być może dlat­ego po czas rzeczy­wisty się­ga się w kinie inaczej niż w teatrze i telewiz­ji.  Taki wybór oznacza zazwyczaj jed­ną z dwóch rzeczy.  Albo — prag­nie si e nadać fil­mowi real­izm — jak w przy­pad­ku Unit­ed 93 opowiada­ją­cy his­torię jed­nego z por­wanych 11 wrześ­nia samolotów, czy Ostate­czne Rozwiązanie które trwa dokład­nie tyle co rekon­struowana kon­fer­enc­ja w Wannsee. Czas jest tu przede wszys­tkim istot­ny z punk­tu widzenia dokład­nego odt­worzenia zdarzeń i ma dać wid­zowi poczu­cie, że niczego nie prze­ga­pi­ono tylko przed­staw­iono wydarzenia dokład­nie takie jaki­mi były.  Pod tym wzglę­dem czas rzeczy­wisty niesły­chanie częs­to wyko­rzys­tu­je się w fil­mach telewiz­yjnych opar­tych na sztukach teatral­nych najczęś­ciej naw­iązu­ją­cych do wydarzeń historycznych. 

 

 

 Unit­ed 93 wyko­rzys­tu­je real­ny czas by przekon­ać nas, że odt­warza naprawdę to co zdarzyło się na pokładzie fer­al­nego samolo­tu z bohater­ski­mi pasażerami

 

Dru­gi powód, dla którego się­ga się po czas rzeczy­wisty — co chy­ba zdarza się częś­ciej — to sytu­ac­ja w której czas odgry­wa istot­ną rolę w samej fab­ule. Jak w znakomi­tym ( zdaniem zwierza) filmie 88 min­ut gdzie Al Paci­no dowiadu­je się, że zostało mu tylko 88 min­ut życia ( o czym ład­nie uprzedza go ktoś kto ma go owego życia zami­ar pozbaw­ić) czy w Bieg­nij Lola Bieg­nij gdzie bohater­ka ma tylko 20 min­ut na zdoby­cie 100 tys marek — film skła­da się z kilku dwudziesto min­u­towych biegów — czas odgry­wa tu kluc­zową rolę- bez tego ograniczenia filmy by nie było. Podob­nie w bard­zo śred­nim filmie z Deppem — Na Żywo — fakt, że wydarzenia dzieją się równo z oglą­danym przez nas filmem pod­nosi napię­cie — choć nie tak bard­zo jak­by prag­nęli tego sce­narzyś­ci. Nato­mi­ast bywa­ją filmy które nakrę­cone bez owej spójnoś­ci cza­su z trwaniem fil­mu zapewne by nie zagrały — świet­ny m przykła­dem jest tu film Tele­fon gdzie bied­ny Col­in Far­rel zosta­je uwięziony w bud­ce tele­fon­icznej przez trzy­ma­jącego go na muszce sna­jpera. Ponieważ w filmie w sum­ie nie ma dużo więcej ( człowiek w bud­ce tele­fon­icznej z której nie może wyjść) czas odgry­wa tu znaczącą rolę.  Na bard­zo w sum­ie podob­nej zasadzie roz­gry­wa się film 16 przecznic gdzie dziel­ny Bruce Willis musi przeprowadz­ić pode­jrzanego w jed­nym kawałku przez 16 przecznic — zadanie nie brz­mi imponu­ją­co ale kiedy dosta­je­my do tego czas rzeczy­wisty naty­ch­mi­ast napię­cie rośnie.

 

 

  Col­in Far­rel utknął w bud­ce tele­fon­icznej a my razem z nim. Zwierz bard­zo lubi ten film między inny­mi dlat­ego, że podob­nie jak więk­szość filmów w cza­sie rzeczy­wistym jest krót­ki i nie sposób się na nim znudzić.

 

Zwierz wspom­i­nał już o Sznurze, który łączy jed­no miejsce z jed­nym cza­sem — przyję­cie odby­wa­jące się w cie­niu popełnionej zbrod­ni sta­je się tym ciekawsze, że niko­go nie spuszcza­my z oka, nie tracimy żad­nego frag­men­tu roz­mowy.  Pod tym wzglę­dem Sznur niezwyk­le przy­pom­i­na 12 gniewnych ludzi — oba filmy wychodzą z prostej acz fas­cynu­jącej kon­cepcji struk­tu­ry fabuły — widz który nie opuszcza pomieszczenia od momen­tu w którym bohaterowie do niego wejdą, i jest w nim, dokład­nie tyle samo cza­su co bohaterowie po częś­ci sta­je się kole­jnym uczest­nikiem przyję­cia, 13 członkiem rady przysięgłych — cokol­wiek dzieje się na ekranie zosta­je zmul­ti­p­likowane przez wraże­nie bycia na miejs­cu — być może to właśnie jest najbliższe starożyt­nym myśle­nie o znacze­niu cza­su dla odczuwa­nia fabuły.  Kiedy oglą­damy filmy, które  jedynie trwa­ją dwie godziny ale nie dzieją się wokół dwóch godzin jesteśmy oder­wani od ich świa­ta — ale kiedy i my i oni przeży­wamy te same wydarzenia jed­nocześnie nasza obec­ność w świecie fik­cyjnym jest zde­cy­dowanie moc­niejsza. Co ciekawe rzad­ko tego zrów­na­nia cza­su ekra­nowego z  cza­sem sean­su korzys­ta się w fil­mach czys­to oby­cza­jowych — zwier­zowi przy­chodzi ( bez wiel­kich poszuki­wań) do głowy tylko jeden film — przed Zacho­dem Słoń­ca — ale tu mamy wyjątkową sytu­ację — jest to film wyjątkowy — bohaterów znamy z innego fil­mu, spo­tyka­ją się oni dokład­nie po tyle lat­ach ile minęło od pro­dukcji poprzed­niej częś­ci roz­maw­ia­ją przez 1,5 godziny zaś sce­nar­iusz w dużym stop­niu napisali sami aktorzy. Jest to więc raczej impres­ja na tem­at tego co stało się z dobrze znany­mi już bohaterami.

 

Bohaterowie fil­mu Przed Zacho­dem Słoń­ca idą sobie na spac­er po Paryżu trochę pogadać — o życiu, miłoś­ci i takich tam. A ponieważ spaceru­ją i roz­maw­ia­ją jedynie przez 1,5 godziny zwierz nie czu­je się znud­zony ani zaw­iedziony tą przechadzką na którą wybrał się razem  z nimi

 

        A Sko­ro już jesteśmy przy Przed Wscho­dem Słoń­ca — to czas napisać parę słów o fil­mach które na swo­ją his­torię wybier­a­ją tylko jeden dzień. Otóż jeden dzień to zupełnie inny mate­ri­ał niż czas real­ny — zmieś­cić 24 godziny w 1 czy 2 — trochę to marze­nie fil­mow­ca — his­to­ria jest zamkniętą, zawsze nieco sym­bol­icz­na ( choć nie zawsze co zwierz wam zaraz pokaże) a przede wszys­tkim mają­ca ładne i bard­zo dobrze rozpoz­nawalne ramy cza­sowe. Jak­by się nad tym dłużej zas­tanow­ić,  to jeden dzień jako rama fabuły jest niemalże wymar­zony — łat­wo rozpoz­nawal­ny przez widza i w dużym stop­niu nat­u­ral­ny. Być może dlat­ego trud­no znaleźć jakikol­wiek klucz wedle,  którego moż­na by ułożyć tego,  typu filmy.  Na pier­wszy rzut oka łat­wo wyróżnić pro­dukc­je, które pokazu­ją jak przy­pad­kowe spotka­nia mogą wiele zmienić — Szczęśli­wy Dzień, w którym dwój­ka zapra­cow­anych Nowo­jor­czyków musi spędz­ić razem dzień bo spóźnili się z dzieć­mi do szkoły, Rzym­skie Wakac­je gdzie księżnicz­ka, ury­wa się na jeden dzień spod  kurateli pała­cowych opiekunów,  budu­ją w widzu przeko­nanie, że jeden dzień może zmienić nasze  życiem jeśli po drodze spotkamy odpowied­nich ludzi, którzy kto wie może przyniosą nam miłość. Z resz­ta z filmów,  które najbardziej cele­bru­ją fakt roz­gry­wa­nia się w cza­sie jed­nego dnia — i w ogóle urodę jed­nego dnia,  jest niezwyk­le pop­u­lar­na w stanach — u nas śred­nio znana, kome­dia Feris Bueller’s Day Off.  O chłopaku,  który doszedł do wniosku, że dzień jest zbyt piękny by iść do szkoły. 

 

 Jak widzi­cie cza­sem opła­ca się nie iść do szkoły — bo niek­tóre dni po pros­tu się do tego zupełnie nie nadają.

 

        Na drugim końcu spek­trum tem­atów związanych z jednod­niową fabułą są filmy pożeg­na­nia — Samot­ny Mężczyz­na,  to zapis ostat­niego dnia nauczy­ciela aka­demick­iego,  który prag­nie się zabić, 25 godz­i­na to z kolei pożeg­nanie bohat­era,  przed pójś­ciem do więzienia — oba filmy, dzię­ki swo­jej ogranic­zonej do jed­nego dnia kon­strukcji, pod­kreśla­ją wagę każdego przeży­cia bohat­era — widz, podob­nie jak śled­zony przez niego bohater, musi czuć pew­na ostate­czność jaka wiąże się z tym,  że został już tylko jeden dzień życia czy wol­noś­ci. Ale schemat jed­nego dnia równie dobrze sprawdza się w fil­mach abso­lut­nie rozry­wkowych — zarówno Kac Vegas jak i Stary Gdzie Moja Bry­ka w ciągu 24 godzin,  próbu­ją odt­worzyć wydarzenia zapom­ni­anej nocy. Z kolei wszys­tkie filmy z serii Szk­lana Pułap­ka,  portre­tu­ją jeden,  pełen niespodziewanych wrażeń , dzień z  życia Johna McClaine’a.  W tym przy­pad­ku moż­na to jed­nak potrak­tować bardziej jak żart sce­narzys­tów ( myślałeś, że masz zły dzień — spójrz co się przy­darzyło Johnowi) niż ele­ment niezwyk­le istot­ny dla fabuły. Warto tu jeszcze dodać filmy w których istot­nym ele­mentem jest czekanie — zwłaszcza dwa świetne west­erny czyli w Samo Połud­nie i 3:10 do Yumy ( to ory­gi­nalne bo remake zwier­zowi się śred­nio podobał) — w obu przy­pad­kach bohaterowie na coś lub na kogoś czeka­ją, więc czas sta­je się jed­nym z głównych bohaterów opisy­wanych filmów.

 

 

 Kiedy oglą­da się jeden dzień z czy­je­goś życia, zwłaszcza dzień ostat­ni wszys­tko nabiera znaczenia nawet przy­pad­kowe spotka­nia. Choć zwierz musi powiedzieć, że każdy dzień w którym spo­ty­ka się kogoś o wyglądzie Jona Kor­ta­jare­na ( ten pan z zapal­niczką) jest wyjątkowy?

 

        Jak już zwierz wspom­ni­ał dzień jako rama fil­mu sta­je się do pewnego stop­nia tem­atem samym w sobie — dobrze to widać w Dniu Świra — tak naprawdę wydarzeń z życia bohat­era nie łączy wiele poza tym że są zgro­mad­zone w struk­turze jed­nego dnia. Tem­atem fil­mu w równym stop­niu co narzeka­nia sfrus­trowanego inteligen­ta jest jeden przy­pad­kowo wybrany dzień z jego życia. Ta sama nar­rac­ja, rozłożona na  kil­ka dni,  była by zbyt epi­zody­cz­na i pewnie kaza­ła­by się zas­tanaw­iać wid­zowi,  co skłoniło auto­ra do wybra­nia tych,  a nie innych skarg. Jedne dzień przy­da­je się ponown­ie w odt­warza­niu zdarzeń real­nych — film Ele­phant toczą­cy się wokół wydarzeń związanych z masakrą w Columbine, wol­no prowadzi nas do nieuchron­nej tragedii — jako, że wid­zowie wiedzą z góry jak potoczą się wydarzenia,  zamknię­ta kon­strukc­ja fab­u­lar­na doda­je dodatkowego dra­matyz­mu — ponown­ie wskazu­jąc bliskość i nieuchron­ność tego co nastąpi. Oczy­wiś­cie wymienione w tych dwóch akap­i­tach przykłady to tylko wierz­chołek góry lodowej — jeden dzień,  pozosta­je jed­nym z ulu­bionych narzędzi fil­mow­ców,  więc pró­ba wymie­nienia czy uwzględ­nienia wszys­t­kich filmów korzys­ta­ją­cych z tego schematu fab­u­larnego ( sam zwierz pewnie mógł­by jeszcze dłu­go pisać), była by nie tylko nie możli­wa ale też nudna.

 

 Bohater wsta­je a rzeczy­wis­tość go dopa­da — i to właś­ci­wie wystar­czy za całą fabułę

  

 Nie mniej pełen luk spis zwierza pokazu­je , że choć czas rozu­mi­any dosłown­ie,  wciąż jest dla nas zbyt­nim utrud­nie­niem i ogranicze­niem,  w opowiada­niu his­torii ( przy­na­jm­niej w kinie bo na sce­nie wyda­je się to zde­cy­dowanie bardziej nat­u­ralne), o tyle sama kon­cepc­ja wyko­rzys­ta­nia najprost­szej ramy cza­sowej,  jaką jest jeden dzień, ma się bard­zo dobrze. Co by o tym powiedzieli starożyt­ni? Cóż,  pewnie by nic nie powiedzieli, tylko zru­gali sce­narzys­tów za brak chóru i porząd­nej kon­strukcji ich tragedii i komedii. Nie mniej sporo to nam mówi o nas samych,  jako o twór­cach i odbior­cach sztu­ki. Wyda­je się, że  jeśli chodzi o sam pod­sta­wowy schemat snu­cia opowieś­ci, to wciąż prze­chowu­je­my jego ele­men­ty w naszej kul­turze, nawet jeśli nie siedz­imy już oglą­da­jąc przed­staw­ie­nie od rana do nocy. Być może na tym pole­ga właśnie, cała niesamowi­ta sztucz­ka kul­tu­ry — która z jed­nej strony się starze­je i wychodzi z mody,  z drugiej wciąż przyras­ta i niczego tak naprawdę się nie pozby­wa. Z resztą zwierz myśli,  że to całkiem log­iczne. Prze­cież kul­tura wciąż jest odkry­wana na nowo — co pokole­nie Sofok­les jest nowoś­cią. Z drugiej jed­nak trony zwierz musi wam przyz­nać, że nie będzie śledz­ił poczy­nań trze­ciej jed­noś­ci — akcji. Pró­ba wyła­pa­nia filmów jed­no wątkowych jest nie tylko trud­na,  ale też chy­ba nieco bezowoc­na,  bo jak dziś zdefin­iować co jest tą jed­ną opowieś­cią. Nie mniej zwierz pode­jrze­wa, że związ­ki po kon­trolne był­by podob­ne. Wyraźnie nie tak łat­wo porzu­cić nam tego, co zawsze jest bard­zo stare i bard­zo nowe ale przede wszys­tkim bard­zo nasze. O ile rozu­miecie o co zwier­zowi chodzi.

 

 

 W sum­ie niekiedy to nawet zwierz się zas­tanaw­ia czy pozbyliśmy się chóru —  w każdym razie Woody Allen nie do końca:)

0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online