Home Ogólnie Kiedy żołnierz nie wraca do domu czyli zwierz i nowi weterani

Kiedy żołnierz nie wraca do domu czyli zwierz i nowi weterani

autor Zwierz

 

Hej

 

 Zwierz nawet nie będzie próbował wytłu­maczyć wam jaki­mi ścieżka­mi kroczy jego mózg. Pewne jest nato­mi­ast to, że kroczy ścieżka­mi dzi­wny­mi.  Zwierz musi­ał napisać to zdanie, ponieważ dziś chce się zająć tem­atem właś­ci­wie nis­zowym, choć zdaniem zwierza niesły­chanie ważnym i powraca­ją­cym w amerykańskiej ( choć nie tylko) telewiz­ji tem­atem. Chodzi o Zespół Stre­su Poura­zowego.  Zaburze­nie to choć zapewne równie stare co sama ludzkość, jest pro­fesjon­al­nie i ofic­jal­nie diag­no­zowane dopiero od cza­su wojny w Wiet­namie, kiedy do kra­ju wracali żołnierze, którym teo­re­ty­cznie nic nie było, a prak­ty­cznie zupełnie już się do życia nie nadawali — zjawisko to dość moc­no odbiło się w kinie tamtego okre­su — Tak­sówkarz, Urod­zony 4 lip­ca, Czas Apokalip­sy  czy przede wszys­tkim Łow­ca Jeleni, a także w sum­ie dość poważny pod tym wzglę­dem Ram­bo- to filmy, w mniejszym lub więk­szym stop­niu, odwołu­jące się  do prob­le­mu ludzi, dla których woj­na upor­czy­wie nie chce się skończyć. Nie trze­ba niko­mu mówić, że to świetne filmy w dużym stop­niu wyz­nacza­jące kanon swoich cza­sów.  Kino okaza­ło się świet­nym miejscem do opowiada­nia his­torii ludzi, o których państ­wo trochę zapom­ni­ało, którzy nie mieli w kra­ju czym się chwal­ić, a którym zde­cy­dowanie potrzeb­na była pomoc.  Jed­nocześnie filmy te przy­pom­i­nały, że jed­nak poza szla­chet­nym wymi­arem wojny — pokazy­wanym w odniesie­niu do II wojny świa­towej, ist­nieje jeszcze smut­na praw­da pole­ga­ją­ca na tym, że wysyła się jed­nych ludzi by zabi­jali innych, a potem każe się im wró­cić do nor­mal­nej egzystencji.

 

Łow­ca Jeleni ustanow­ił pewien kanon spo­jrzenia na oder­wanie ludzi, którzy przeżyli kosz­mar wojny, od możli­woś­ci powro­tu do nor­mal­nego życia

 

Kon­flik­ty w Iraku i w Afgan­istanie — choć oce­ni­ane chy­ba mniej surowo niż inter­wenc­ja w Wiet­namie spraw­iły, że ponown­ie kine­matografia zde­cy­dowała się inten­sy­wniej niż zwyk­le, zająć kwest­ią stre­su poura­zowego. W odróżnie­niu jed­nak od kwestii Wiet­na­mu, która pojaw­iała się przede wszys­tkim w poważnych fil­mach,  wiel­kich reży­serów, posta­cie żołnierzy cier­pią­cych na zespół stre­su poura­zowego zaczęły się dość częs­to pojaw­iać w seri­alach. Na tyle częs­to, że nie umknęło to uwadze zwierza. Oczy­wiś­cie na pier­wszy plan wysuwa się tu stac­ja ABC — która, znana jest z tego, że ma do amerykańskiej inter­wencji w Iraku sto­sunek nieco bardziej pozy­ty­wny niż resz­ta amerykańs­kich stacji.

 

ABC zamienia sza­leńst­wo rosyjskiej rulet­ki na nałóg bardziej obłaskaw­iony — narko­manię lub lekomanię

 

Najwięk­szy wątek w seri­alach ABC dostał Owen Hunt — lekarz wojskowy z Iraku ( warto zauważyć, że bohater jako lekarz nie jest naz­nac­zony styg­matem żołnierza który sam się pchał na wojnę), który po powro­cie z mis­ji cier­pi na bard­zo ostrą odmi­anę PTSD ( skrót od ang­iel­skiej nazwy, z którego będzie korzys­tał zwierz) co objaw­ia się u niego przede wszys­tkim agresją i trud­noś­cią w wyraża­niu uczuć. Hunt jest jed­noz­nacznie pozy­ty­wną postacią — nie ma złych zami­arów, jest po pros­tu chory i potrze­bu­je pomo­cy.  Oczy­wiś­cie w przy­pad­ku Grey’s Anato­my wszys­tko idzie nieco zbyt gład­ko bo bohater po otrzy­ma­niu pomo­cy właś­ci­wie całkowicie zdrowieje i to w bard­zo krótkim cza­sie.  Nie mniej to tylko początek długiej listy strau­maty­zowanych żołnierzy — w wypro­dukowanych przez tą samą stację Bra­ci­ach i Sios­tra­ch jeden z bohaterów wyrusza na wojnę w Afgan­istanie ( wpływ miała jego sios­tra w którą bard­zo uderzyły ata­ki z 11 wrześ­nia — więc ponown­ie mamy tu szla­chet­ną pobud­kę) a kiedy po powro­cie nie może sobie poradz­ić ze stre­sem się­ga po narko­ty­ki — oczy­wiś­cie nim ser­i­al się skończy bohater wyjdzie na prostą — nie mniej ponown­ie — pojaw­ia się bard­zo częsty prob­lem pow­iąza­nia nałogu narko­tykowego z wojen­ną traumą tylko że w prze­ci­wieńst­wie do cza­sów po wiet­nam­s­kich filmów gdzie prowadz­iło to do abso­lut­nego upad­ku ( na równi z alko­holizmem ) tu widać szan­sę na wyzdrowie­nie.  W trzec­im pro­dukowanym przez ABC seri­alu — Army Wifes pojaw­ia się chy­ba naj­ciekawszy wątek — tu stre­su poura­zowego doz­na­je nie żołnierz ale żołnier­ka, jed­nak nie tyle płeć strau­maty­zowanej oso­by odgry­wa znacze­nie co kon­kluz­ja tego wątku. Otóż po początkowych prob­lemach z przyzwycza­je­niem się do życia w wojskowej bazie, kwestii zajś­cia w ciążę i prob­lemach w małżeńst­wie bohater­ka decy­du­je się wró­cić na wojnę, widząc w dzi­ała­ni­ach wojen­nych jedyny prawdzi­wy cel służ­by wojskowej. To ciekawe pode­jś­cie bo zazwyczaj bohaterowie cier­pią­cy na PTSD nie chcą mieć z wojną i wojskiem nic wspól­nego. Ale po raz kole­jny — wyda­je się, że płeć bohater­ki ma wpływ na naszą ocenę jej udzi­ału w wojnie — a przy­na­jm­niej dzi­ała jako okoliczność łagodząca.

 

 

 Owen Hunt to jed­na z tych postaci, które są pisane tak aby pol­u­bić żołnierzy — dobry, dziel­ny, uczu­ci­wy — ale cier­pią­cy. Takiego bohat­era nikt nie pyta po co jechał na wojnę.

 

Oczy­wiś­cie może­cie stwierdz­ić, że zwierz streszcza jedynie poli­tykę ABC w tym zakre­sie — ale prob­lem stre­su poura­zowego pojaw­iał się nawet w seri­alach z zupełnie prze­ci­wnego biegu­na poli­ty­czno-oby­cza­jowego ‑w The L World cier­pi­ała na nań jed­na z bohaterek, która na dodatek musi­ała wal­czyć z nieobec­nym praw­ie w seri­alach ABC kom­plet­nym nie zrozu­mie­niem powodów i chę­ci udzi­ału w wojnie, i głośno wyrażanym przez otacza­jące ją środowisko potępi­e­niem dla samego kon­flik­tu w Iraku. Strau­maty­zowani żołnierze pojaw­iali się też w Crim­i­nal Minds, NCIS, JAG, Praw­ie I Porząd­ku ( Spe­cial Vic­tims Unit) — niekiedy w więk­szych, częś­ciej jed­nak w mniejszych rolach — sta­ją się pode­jrzany­mi, niekiedy niebez­pieczny­mi posta­ci­a­mi, najczęś­ciej cier­pią­cy­mi z powodu braku odpowied­niej pomo­cy. Przesłanie zazwyczaj jest dość jasne — jeśli nie udzieli się pomo­cy osobom powraca­ją­cym z wojny,  mogą nigdy nie wró­cić do siebie, a zżer­a­ją­cy ich stres może doprowadz­ić do tragedii. Tak więc więk­szość naszych bohaterów, wcześniej czy później wylą­du­je na kozetce psy­cholo­ga,  lub też w gorszym przy­pad­ku trafi za kratki.

 

 

 Postać niesły­chanie ciekawa w kon­tekś­cie społecznym — nie dość że żołnier­ka to jeszcze lebij­ka która do stre­su poura­zowego musi dorzu­cić kom­plet­ny brak akcep­tacji ze strony bard­zo lib­er­al­nego i anty­wo­jen­nego towarzystwa.

 

Zwierz pisze o tym bo ma wraże­nie, że oto telewiz­ja próbu­je się zmierzyć z niezwyk­le trud­nym prob­le­mem społecznego odbioru kon­flik­tów w Iraku i Afgan­istanie.  Zwierz pisze telewiz­ja celowo omi­ja­jąc kina — filmy takie jak Hurt Lock­er czy In the val­ley of Elah albo Broth­er łączyło jed­no — mimo pochwał ze strony kry­tyków, i pełnego wyczu­cia pode­jś­cia do kwestii żołnierzy,  którzy wró­cili ( bądź nie wró­cili ) z wojny zupełnie inni niż na nią wyjechali, łączy jeszcze jed­no — praw­ie nikt ich nie obe­jrzał. Amerykańs­ka prasa fil­mowa dość słusznie zauważyła, że smutne filmy o wojnie cieszą się w stanach spada­ją­cym zain­tere­sowaniem — trud­no się dzi­wić — Stany zawsze wolały widzieć swoich żołnierzy zwycięski­mi, poza tym wciąż trwa­jące kon­trow­er­sje wokół samego kon­flik­tu w Iraku i Afgan­istanie,  zapędza­ją wszys­tkie pro­dukc­je do poli­ty­cznego narożni­ka — kry­ty­ka wojny poprzez pokazanie tego co robi z ludź­mi — sta­je się deklaracją w pewnym stop­niu poli­ty­czną. Tym­cza­sem wyda­je się, że ist­nieje dość powszechne przeko­nanie, że prob­lem Stre­su poura­zowego wśród żołnierzy musi zostać przed­staw­iony szer­szej wid­owni — zwłaszcza biorąc pod uwagę, ilość zdi­ag­no­zowanych z nim żołnierzy. Nic więc dzi­wnego, że biorą się za to seri­ale, które wprowadza­jąc tylko jeden wątek czy postać,  mogą przesłać dość prosty przekaz,  jed­nocześnie nie deklaru­jąc się poli­ty­cznie.  Co ciekawe — o ile w fil­mach PTSD jest raczej narzędziem kry­ty­ki wojny, o tyle w seri­alach bard­zo częs­to łączy się z poszanowaniem dla służ­by wojskowej i ceny jaką trze­ba za nią ponieść . Choć nawet w  seri­alach zazwyczaj pojaw­ia się jak­iś wątek równoważą­cy fakt, że do Iraku i Afgan­istanu pojechali ochot­ni­cy. Bo to chy­ba spraw­ia najwięk­szy prob­lem zarówno przed­staw­ie­niu PSTD w kinie jak i w telewiz­ji — po pier­wsze — fakt, że w prze­ci­wieńst­wie do Wiet­na­mu — nie mamy ele­men­tu poboru, a po drugie — że w prze­ci­wieńst­wie do filmów donoszą­cych się do tego prob­le­mu w odniesie­niu do II wojny świa­towej — nie mamy społeczeńst­wa,  które było by w stanie wojny. 

 

 

 Bra­cia to świet­ny film — Toby Maguire? gra tu jed­ną ze swoich lep­szych ról — ale zasięg raże­nia nie porówny­wal­nie mniejszy od serialu

 

Oczy­wiś­cie zwierz nie chce was przekon­ać, że wszys­tkie przed­staw­ienia Stre­su poura­zowego w kul­turze pop­u­larnej mają coś wspól­nego z wojną w Iraku czy Wiet­namie — wyda­je się, że paradok­sal­nie drugim ( i pod pewny­mi wzglę­da­mi dość podob­nym w sposo­bie przed­staw­ia­nia) najbardziej opisanym przez pop­kul­turę momentem w którym pojaw­ili się tacy nie mogą­cy wró­cić żołnierze jest I woj­na świa­towa w Anglii — zwierz bez zas­tanowienia może wymienić kil­ka tytułów filmów w których bohaterowie wraca­ją z wojny nie nada­jąc się do niczego — cho­ci­aż­by Miesiąc na Wsi, dru­gi sezon Dow­ton Abbey czy uję­ta kome­diowo a jed­nak dość smut­na w tym zakre­sie Woj­na Domowa.  Oczy­wiś­cie wszys­tkie filmy krę­cone są po lat­ach gdzie ofi­arom nie da się już pomóc ( co zde­cy­dowanie różni je,  od społecznie aktu­al­nych pro­dukcji,  o Iraku czy Afgan­istanie) ale wiz­ja jest dość podob­na — i dość podob­na jest kon­kluz­ja o koniecznoś­ci szuka­nia pomo­cy. Ale ponown­ie tą najważniejszą różnicą jest fakt, że mamy do czynienia raczej nie z ochot­nika­mi tylko z poborowy­mi, no i z fak­tem, że młodzi Angl­i­cy wyrusza­ją­cy na I wojnę świa­tową,  naprawdę nie wiedzieli na co się piszą. Nie mniej wyda­je się, że to właśnie ten moment , najbardziej wbił się w zbiorową pamięć zachodu,  jako przykład co się dzieje kiedy ludzie wraca­ją z wojny — pod tym wzglę­dem II woj­na świa­towa w Europie o tyle się nie liczy, że dotknęła wszys­t­kich — więc nie pojaw­ia się ten motyw wyjaz­du i powro­tu oso­by , którą zmieniła woj­na, a która musi wró­cić do świa­ta przez nią nietkniętego. Pod tym wzglę­dem traumy jakie prze­chodzą np. bohaterowie polscy mają zupełnie inny wymi­ar bo są przeży­wane na tle przeżyć całego nar­o­du, który wojny doświadczył.

 

 Miesiąc na wsi to włas­nie takie nieśpieszne spo­jrze­nie na dwóch młodych bohaterów którzy muszą jakoś wró­cić do Anglii z fron­tu. NIc się nie dzieje przez prak­ty­cznie cały film. Zwierz go uwielbia.

 

Oczy­wiś­cie zwierz nie opisu­je tu całego przed­staw­ienia zaburzenia jakim jest PTSD w pop­kul­turze — prze­cież seri­ale telewiz­yjne i filmy zasied­lone są bohat­era­mi, którzy nie mogą się do koń­ca poz­bier­ać po trau­maty­cznych przeży­ci­ach — prawdę powiedzi­awszy jest ich bez porów­na­nia więcej niż bied­nych opisanych tu żołnierzy. Jedyną różnicą , jest jed­nak kon­tekst w jakim pojaw­ia się stres — bohaterowie,  którzy w seri­alach cier­pią na PTSD zawsze są ofi­ara­mi — strzela do nich sna­jper ( Cas­tle), bije ich niezad­owolony pac­jent ( ER), ktoś urządza strze­lan­inę w szpi­talu ( GA)  — wszyscy oni muszą ułożyć sobie życie na nowo, ale zawsze są ofi­ara­mi bycia w złym miejs­cu w złym cza­sie — żadne z nich nie pchało się tam samo. Pod tym wzglę­dem nieza­leżnie od tego do czego doprowadzi ich PTSD — a część z nich doprowadzi do niebez­piecznych czy bard­zo niepoko­ją­cych zachowań nigdy nie przyjdzie nam do głowy inna reakc­ja niż współczu­cie. Tym­cza­sem żołnierz ochot­nik nie tylko musi się spotkać z brakiem przy­chyl­noś­ci ze strony społeczeńst­wa, ale także może żyć z przeko­naniem, że jego choro­ba jest prze­jawem włas­nej słaboś­ci — ten wątek wprowadz­iło ostat­nio dość odważnie ( choć nie prze­myślanie z punk­tu widzenia fabuły) Glee — gdzie chłopak dowiadu­je się, że jego ojciec żołnierz właśnie nie mogąc się pogodz­ić z taką “porażką” popełnił samobójst­wo jeszcze przed jego urodzeniem. 

 

 Ciepriącej na PTSD Cristinie Yang nikt niczego nie zarzu­ci. Nie jej wina, że w szpi­talu rozger­ała się strzelanina.

 

Zwierz zas­tanaw­ia się do jakiego stop­nia mamy do czynienia z prob­le­mem prawdzi­wym — koniecznoś­ci przekaza­nia byłym żołnier­zom, że nie muszą się wsty­dz­ić, czy zmi­any postawy społecznej — do jakiego stop­nia z próbą naświ­etle­nia losu żołnierzy w nieco inny sposób — budzą­cy współczu­cie, na które część z nich chy­ba nie może obec­nie liczyć. Z jed­nej strony — co raz więcej żołnierzy real­nie cier­pi z powodu zaburzeń psy­chicznych wywołanych udzi­ałem w wojnie, z drugiej — niek­tóre amerykańskie orga­ni­za­c­je twierdzą, że dziś leki poda­je się zde­cy­dowanie zbyt dużej licz­bie żołnierzy. Na pewno kul­tura pop­u­lar­na próbu­je sobie poradz­ić jakoś z tym nowym rodza­jem zdrowych weter­anów, po których nic nie widać, a którzy są zde­cy­dowanie ran­ni.  Pytanie jed­nak brz­mi czy stoi za tym real­na tros­ka czy lęk przed nowym Johnem Rambo.

 

 ?  

Czyż­by atenc­ja fil­mow­ców wynikała z fak­tu, że pamię­ta­ją jak bard­zo nie szukał kłop­tów John Ram­bo i jak wiele zapłaciło społeczeńst­wo za to, że zami­ast mu pomóc poniżyło.

 

Ps: Zwierz musi wam powiedzieć, że jeśli myśli­cie, że pomysł na ten wpis przyszedł zwier­zowi do głowy z powodu psy­cho­so­maty­cznych bólów nogi na jakie cier­pi John Wat­son w Sher­locku to się myli­cie inspirac­ja była zupełnie inna. Zwierz pisze tak na wszel­ki wypadek by nie było, że zwier­zowi wszys­tko się z Sher­lock­iem kojarzy.?

0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online