Home Film Jacyś tacy czyli o filmie “Cały On” (i trochę “Cała Ona”

Jacyś tacy czyli o filmie “Cały On” (i trochę “Cała Ona”

autor Zwierz
Jacyś tacy czyli o filmie “Cały On” (i trochę “Cała Ona”

Ponieważ Net­flix wła­da moją duszą i rozu­miem postanow­iłam obe­jrzeć film „He is all That” (jak mniemam po pol­sku tytuł brz­mi „Cały On”), który jest … no właśnie trud­no tu znaleźć odpowied­nie słowo bo ani to remake, ani reboot, raczej coś nowego ale jed­nak moc­no pow­iązanego z filmem z 1999 „She is all That” („Cała Ona” po pol­sku) komedii roman­ty­cznej o nas­to­latkach która przeszła do his­torii głównie za sprawą tego, że zaw­ier­ała ele­ment trans­for­ma­cji ślicznej dziew­czyny w śliczną dziew­czynę. Dwie dekady minęły nie wiado­mo kiedy i dziś his­to­ria nie opowia­da o chłopaku który odmienia dziew­czynę, ale o dziew­czynie która odmienia chłopa­ka. Pytanie tylko – czy ta his­to­ria kiedykol­wiek miała więk­szy sens.

Zaczni­jmy od tego, że doskonale zda­ję sobie sprawę, z inspiracji Pig­malionem i co za tym idzie „My Fair Lady”. Motyw mężczyzny, który chce zamienić kobi­etę w jej najlep­szą możli­wą wer­sję a po drodze się zakochu­je nie jest nowy i twór­cy „Cała Ona” doskonale zdawali sobie sprawę z tego do czego naw­iązu­ją. Pod­czas przy­go­towa­nia do wpisu postanow­iłam odświeżyć komedię (ostate­cznie też wylą­dowała na Net­flix) i byłam zaskoc­zona jak inaczej ją pamię­tałam.  Wydawała mi się całkiem spoko komedią roman­ty­czną ale w isto­cie ma sporo dzi­ur fab­u­larnych.  Jed­nak przede wszys­tkim zupełnie prz­ele­ci­ało mi nad głową, wiele rzeczy, które dziś budzą pewną iry­tację czy wręcz szoku­ją. Jak sce­na w której dwie dziew­czyny sugeru­ją bohater­ce żeby popełniła samobójst­wo. Jak­by cieszę się, że dziś już takich rzeczy w sce­nar­iuszach nie ma.  Plus – nikt w tym filmie nie wyglą­da jak oso­ba nas­to­let­nia, zwłaszcza Fred­die Prinze Jr. który w chwili kręce­nia pro­dukcji miał 23 lata i nijak na osiem­nas­to­lat­ka wyglą­dać nie chci­ał. Ostate­cznie jed­nak „Cała Ona” wpisała się jakoś w his­torię pro­dukcji o nas­to­latkach. Pewnie też dlat­ego, że na drugim planie ma zaskaku­ją­co sze­roką grupę aktorów którzy potem zro­bili kari­ery – Paul Walk­er, Anna Paquin, Ush­er – sama byłam zaskoc­zona kiedy okaza­ło się, że każde z nich tam występuje.

 

HE’S ALL THAT (L to R) TANNER BUCHANAN as CAMERON KWELLER and ADDISON RAE as PADGETT SAWYER in HE’S ALL THAT. Cr. KEVIN ESTRADA/NETFLIX © 2021

 

Nie mam jed­nak zami­aru oce­ni­ać komedii roman­ty­cznej z  koń­ca lat dziewięćdziesią­tych – bo nie da się ukryć, że mało co się tak starze­je jak his­to­rie o sto­sunkach damsko męs­kich. Jedynie kil­ka dziel­nych tytułów jest w stanie przetr­wać próbę cza­su. Zde­cy­dowanie bardziej intere­sował mnie współczes­ny remake. Zwłaszcza, że wyz­nam wam tajem­nicę – jestem zda­nia że wątek trans­for­ma­cji jest równie prob­lematy­czny w przy­pad­ku kobi­et i mężczyzn. Tzn. nie uważam by koniecznie zamie­nie­nie dziew­czyny w chłopa­ka było sposobem na pozby­cie się wszys­t­kich prob­lemów, z wątkiem fizy­cznej przemi­any. Jasne, społeczeńst­wo kładzie więk­szy nacisk na wygląd kobi­et, ale jed­nocześnie – sporo jest toksy­cznych wątków doty­czą­cych tego jak mają się ubier­ać i wyglą­dać mężczyźni.

 

Film od razu zwięk­sza stawkę – o ile w 1999 roku trans­for­ma­c­ja była koniecz­na by wygrać szkol­ny konkurs na króla i królową balu mat­u­ral­nego i nie stracić twarzy przed kolega­mi, o tyle ter­az chodzi o coś więcej. Pad­gett (serio kto wymyśla bohaterom takie imiona) jest influ­encerką zaj­mu­jącą się radze­niem ludziom jak mają stać się najlep­szą wer­sją samych siebie. Po tym jak w sieci pojaw­ia się live w cza­sie którego kom­plet­nie traci panowanie nad sobą (zas­tała swo­jego chłopa­ka na zdradzie) musi odbu­dować zau­fanie wobec mar­ki jaką stworzyła. Zwłaszcza, że z finan­sowa­nia jej kanału wyco­fali się spon­sorzy, których potrze­bu­je. Inny­mi słowy – wciąż mamy zakład i trans­for­ma­cję ale tym razem dziew­czy­na nie tylko może zyskać sza­cunek kolegów ze szkol­nej ław­ki ale też umoc­nić swo­ją markę. Jest to o tyle duża zmi­ana, że sam zakład jest tu w sum­ie dru­gorzęd­ny wobec koniecznoś­ci odzyska­nia swo­jego źródła zarobku.

 

HE’S ALL THAT (L to R) MADISON PETTIS as ALDEN, MYRA MOLLOY as QUINN and ADDISON RAE as PADGETT SAWYER in HE’S ALL THAT. Cr. KEVIN ESTRADA/NETFLIX © 2021

 

Pod tym wzglę­dem punkt wyjś­cia jest nieco lep­szy – w „Cała Ona” zakład o przemi­anę dziew­czyny w królową balu, bierze się z pewnoś­ci siebie głównego bohat­era (jest przeko­nany, że każdą może zamienić w gwiazdę) w nowy filmie – bohater­ka zaj­mu­je się tym niemal pro­fesjon­al­nie. Jeśli chodzi o samą przemi­anę – punkt wyjś­cia jest podob­ny. W obu przy­pad­kach oso­ba, która jest pod­dawana trans­for­ma­cji od samego początku jest atrak­cyj­na, ale nosi tylko takie powierz­chowne atry­bu­ty nieatrak­cyjnoś­ci. Tu zna­jdziecie tekst w którym o tym pisałam szerzej, ale ogól­nie tak jak w „Cała ona” dziew­czy­na była nieatrak­cyj­na bo nosiła oku­lary i ogrod­nicz­ki, tak tu Cameron (ponoć najm­niej lubiany chłopak w szkole) jest nieatrak­cyjny bo … ma śred­nio dobraną fryzurę (och te meta­mor­fozy pole­ga­jące na zdję­ciu źle dobranej peru­ki) i ubiera się jak dziewięćdziesiąt pro­cent chłopaków którzy mają w szafie tylko jean­sy i szare koszul­ki. Zresztą film ma prob­lem z wyjaśnie­niem nam dlaczego Cameron miał­by być nielu­biany. Wyda­je się bowiem, że aku­rat jest to taki typ chłopa­ka (kocha konie i fotografię, nien­aw­idzi tech­nologii i szkol­nych jock­ów) który miał­by całkiem sporą grupę sympatyków.

 

Tym co chy­ba jest naj­ciekawszą zmi­aną w sto­sunku do ory­gi­nału jest zmi­ana punk­tu przemi­any samego bohatera/bohaterki inicju­ją­cych meta­mor­fozę. W ory­gi­nal­nym filmie Zack musi­ał znaleźć w sobie siłę by powiedzieć swo­je­mu ojcu że pójdzie do innej prestiżowej szkoły niż on. Inny­mi słowy – musi się w końcu zde­cy­dować kim chce być i co robić. W nowym filmie twór­cy postaw­ili na przesłanie doty­czące social mediów. Pokazy­wanie swo­jego ide­al­nego życia nie popła­ca, trze­ba pokazać niedoskon­ałoś­ci (bohater­ka dzieli się tymi prze­myśle­ni­a­mi w sce­nie która wyglą­da jak żyw­cem prze­nie­siona z fil­mu „Wredne dziew­czyny”). Ta zmi­ana może się wydawać doskon­ałym przełoże­niem dylematów współczes­nych młodych ludzi na film. Jest tylko jed­no ale.

 

HE’S ALL THAT (L to R) TANNER BUCHANAN as CAMERON KWELLER and ADDISON RAE as PADGETT SAWYER in HE’S ALL THAT. Cr. KEVIN ESTRADA/NETFLIX © 2021

 

Otóż w głównej roli wys­tępu­je Addi­son Rae. Kimże jest Addi­son Rae zapyta­cie. Cóż jeśli zadal­iś­cie to pytanie to jesteś­cie ofic­jal­nie starzy albo offline. Addi­son jest bowiem trze­cią najpop­u­larniejszą Tik-Tok­erką na świecie. Jej kon­to pełne jest filmików na których dziew­czy­na tańczy do pop­u­larnych utworów, robi to sama albo w towarzys­t­wie. Addi­son należała też do The Hype House co moż­na było­by pewnie nazwać pier­wow­zorem dla pol­skiej Ekipy czy Tea­mu X. Inny­mi słowy należała do takiego „kolek­ty­wu” influe­cerów którzy razem wys­tępu­ją, tańczą, śpiewa­ją i budu­ją pop­u­larność w bard­zo prze­myślany, opar­ty o współprace i doskon­ały mar­ket­ing sposób. Nie odbier­a­jąc niczego samej Addi­son Rae (która nie jest szczegól­nie dobrą aktor­ka co w filmie widać) – jest trochę hipokryzją robić dzieci­akom film o tym jak trze­ba być aut­en­ty­cznym w sieci i żyć offline, ale dla włas­nego zysku zatrud­ni­ać do głównej roli osobę znaną z dużej pop­u­larnoś­ci na Tik-Toku. Samo przesłanie nie było­by jakieś trag­icznie złe, ale jakoś wąt­pię w jego szczerość kiedy pro­du­cen­ci chcą zaro­bić jak najwięcej na gwieździe bard­zo prze­myślanego planu wylan­sowa­nia oso­by z pop­u­larnej aplikacji. Nazwi­j­cie mnie czepi­al­ską ale wyczuwam lek­ki pos­mak hipokryzji.

 

Cały On” spotkał się z bard­zo kry­ty­cznym przyję­ciem przez recen­zen­tów – ma tak niskie oce­ny, że pewnie niedłu­go zniknie z pamię­ci ludzkiej.  W isto­cie to film, który nie wyróż­nia się bard­zo na tle pro­dukcji o nas­to­latkach, które moż­na obe­jrzeć w telewiz­ji. Co więcej – choć aktorsko rzeczy­wiś­cie jest słab­szy od „Cała Ona” to w warst­wie fab­u­larnej – są wąt­ki które wypada­ją dużo lep­iej. Ot np. w ory­gi­nal­nym filmie Zack sprowadza do parteru dwóch szkol­nych chuli­ganów w sce­nie, która budzi wciąż moje znies­macze­nie, a w nowej wer­sji Cameron bard­zo fajnie broni swo­jej młod­szej siostry przed facetem, który chci­ał­by ją wyko­rzys­tać. Obie sce­ny mają podob­ny punkt wyjś­cia, ale jed­na jest dość obrzy­dli­wa a dłu­ga ma całkiem dobrą chore­ografię. Film ma też plus za dodanie bard­zo przy­jem­nego dru­go­planowego wątku dwóch dziew­czyn, które zaczy­na­ją rand­kować. Wątek jest fajny bo właśnie jest na drugim tle i nie jest przed­staw­iony jako prob­lem. Choć trze­ba przyz­nać, że pod wzglę­dem reży­serii – nie jest to najwybit­niejsza pro­dukc­ja i częs­to w cza­sie oglą­da­nia człowiek się zas­tanaw­ia, dlaczego dany kadr jest taki dzi­wny, albo kto był odpowiedzial­ny za montaż.

 

HE’S ALL THAT (L to R) PEYTON MEYER as JORDAN VAN DRAANEN, MADISON PETTIS as ALDEN and TANNER BUCHANAN as CAMERON KWELLER in HE’S ALL THAT. Cr. KEVIN ESTRADA/NETFLIX © 2021

 

Nie da się jed­nak ukryć, że obie pro­dukc­je cier­pią na ten sam prob­lem. Eksploatu­ją jako kluc­zowy wątek szkol­nej pop­u­larnoś­ci, hier­ar­chii, podzi­ału na grupy.  Choć te zjawiska ist­nieją to nie da się ukryć, że pop­kul­tura je tylko napędza, pokazu­jąc jako nor­mę od której nie moż­na odbier­ać. Film, z jed­nej strony wyczuwa, że social media coś zmieni­a­ją (nasza bohater­ka awan­su­je w szkol­nej hier­ar­chii mimo niskiego sta­tusu mate­ri­al­nego właśnie dzię­ki kari­erze w SM) ale wciąż pokazu­je nam bard­zo klasy­czny podzi­ał na szkolne sub­kul­tu­ry i bard­zo klasy­cznie poj­mowaną szkol­ną hier­ar­chię. Wciąż ma też prob­lem z samym poję­ciem pop­u­larnoś­ci, które wciąż trak­tu­je jako kluc­zowe. Tym samym cała his­to­ryj­ka musi się zamknąć w dość banal­nych obserwac­jach i stworzyć paradoks gdy pod­waża­jąc niby sta­tus quo w isto­cie je utwierdza. Czekam na taką opowieść o nas­to­latkach która by te nowe lin­ie podzi­ału już uwzględ­ni­ała. Nie da się bowiem ukryć, że rośnie nam bard­zo inne pokolenie.

 

Na koniec taka smut­na reflek­s­ja – zarówno w wer­sji z 1999 jak i współczes­nej pojaw­ia się wątek zmarłej mat­ki. I to jest coś niesamowitego – mat­ki mrą jak sza­lone w fil­mach o nas­to­latkach i młodych ludzi­ach. Człowiek pomyślał­by, że nie da się być nikim intere­su­ją­cym z dwójką rodz­iców. Jed­nocześnie nigdy nie jest to postać real­isty­cz­na, zawsze – ten ideał za którym prag­ną podążać w swoich pas­jach i życiowych wyb­o­rach bohaterowie. Mam poczu­cie, że powin­niśmy się doma­gać jakiejś spraw­iedli­woś­ci dla fil­mowych matek – jakiejś obron­nej tar­czy – która spraw­iła­by że sce­narzyś­ci wpadli­by na jak­iś inny pomysł na prob­le­my bohaterów. Ale o tym to już w następ­nym wpisie.

 

PS: Mam jeszcze jed­ną reflek­sję która właśnie mnie naszła. Otóż w filmie pojaw­ia się wątek tego, że po przyła­pa­niu swo­jego fac­eta na zdradzie i emocjon­al­nej reakcji dziew­czy­na traci wielu fal­low­er­sów.  Wszyscy są oburzeni tym jak się zachowała. Chłopak który ją rzu­cił nie ponosi kon­sek­wencji. Zas­tanaw­iam się czy autor sce­nar­iusza nie przeoczył, że jed­nak sporo się zmieniło i dziś zapewne bard­zo wiele osób opowiedzi­ało­by się po stron­ie dziew­czyny. To jest w ogóle ten prob­lem że sce­nar­iusz “Cała Ona” i “Cały On” pisał ten sam człowiek — R. Lee Flem­ing Jr. i mam poczu­cie, że niekoniecznie zna on młodzież, zwłaszcza współczes­ną tak dobrze jak mu się wyda­je. A o nas­to­let­nich dziew­czy­nach nie wie zgoła nic.

 

PS2: Widzi­ałam w sieci sporo rozk­min dlaczego brat głównej bohater­ki w filmie “Cała Ona” nosi aparaty słu­chowe sko­ro film w żaden sposób tego nie tłu­maczy ale się do tego nie odnosi. Wiele osób, w tym aktor odgry­wa­ją­cy rolę uznawało to za zupełnie niepotrzeb­ne. A mi się wyda­je całkiem sym­pa­ty­czny sposób na to, żeby wprowadz­ić taką prostą reprezen­tację. Ostate­cznie nie każdy aparat niesie za sobą jakąś his­torię i jest fab­u­larnie ważny.

0 komentarz
3

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online