Home Ogólnie Gdzie te kobiety czyli wpis poniekąd feministyczny

Gdzie te kobiety czyli wpis poniekąd feministyczny

autor Zwierz

Hej

       Zwierz miał dziś was zadręczać swo­ją wiz­ją tego dlaczego nie doczekamy się w przyszłym sezonie żad­nych dobrych seri­ali, kiedy nagle ( było późno to zwierz zaz­nacza) przyszło mu do głowy, że powinien się odnieść do czegoś zupełnie innego. Otóż jak może wiecie rozpoczął się fes­ti­w­al w Cannes. Otworzył go, nowy film ukochanego reży­sera zwierza Wesa Ander­sona ( świet­na recen­z­ja Michała Oleszczy­ka Tutaj) i właś­ci­wie moż­na by uznać pokaz blichtru i dobrego kina za otwarty bez zakłóceń gdy­by nie jeden drob­ny incy­dent. Oto część kobi­et się wściekła. Spośród 22 dwóch reży­serów którzy star­tu­ją po nagrodę nie ma ani jed­nej kobi­ety. Co więcej, nikt nie uznał tego za dzi­wne. Prze­cież reży­se­ria zawsze była rzeczą męską, więc czemu ktokol­wiek miał­by wyz­naczać kobiecy pary­tet. Zwierz musi powiedzieć, że ma wobec sprawy mieszane uczu­cia, bo wyda­je się, że za taki rozkład płci wśród reży­serów nie są odpowiedzialne jedynie fes­ti­wale czy nawet ludzie fil­mu.  Zwierz jakoś nie jest w stanie uwierzyć, że wszyscy sto­ją na przeszkodzie kobi­etom w zosta­niu reży­serem fil­mowym. Nie mniej prawdą jest że dużo mniej kobi­et zaj­mu­je się reży­ser­ią.  Oba te zagad­nienia zlały się w głowie zwierza  w jed­no i uświadomiły mu kwest­ię, która od dłuższego cza­su nie daje mu spoko­ju. Dlaczego bohater seri­alu musi być mężczyzną?

              Sekund­kę powiecie, nie musi! Jest wiele seri­ali,  w których bohat­era­mi są kobi­ety. Chirur­dzy gdzie wszys­tko toczy się wokół Mered­ith Grey, albo Pry­wat­na Prak­ty­ka tej samej sce­narzys­t­ki. A Sex w Wielkim Mieś­cie czy jego odpowied­nik dla młodocianych i zamożnych czyli Plotkara? Czy zwier­zowi wyle­ci­ała z głowy Bet­ty która robiła kari­erę w cza­sopiśmie poświę­conym modzie? Czyż­by zwierz zapom­ni­ał o nadawanym na ABC Body of Proof gdzie dziel­na pani patolog na pod­staw­ie wyglą­du wątro­by poszkodowanego wskazu­je zabójcę? No i chy­ba zwier­zowi nie umknęło pięć kobi­et z Wis­te­ria Lane, które były przez ostat­nie osiem sezonów Gotowe na Wszys­tko.  Nie zwierz ma te wszys­tkie bohater­ki w pamię­ci. Ale właś­ci­wie wszys­tkie łączy jed­no. Pojaw­ia­ją się w seri­alach, które są kierowane przede wszys­tkim do kobiet.

 Bohater­ki Grey’s Anato­my chcą zostać świet­ny­mi Chirurga­mi, ale najpierw muszą się upo­rać z kwest­ią posi­ada­nia dzieci, męża i wszys­t­kich perypetii z tym związanych

           Nie ma się co krzy­wić i zaprzeczać — stac­ja ABC spec­jal­izu­je się w pro­dukc­jach przez­nac­zonych przede wszys­tkim dla “kur domowych” — pro­dukc­je tej stacji zawsze są tak wyważone, że choć przy­chy­la­ją się pra­wom mniejs­zoś­ci sek­su­al­nych jed­nocześnie zawsze wykazu­ją duże przy­wiązanie do wartoś­ci patri­o­ty­cznych i poświęce­nia amerykańs­kich żołnierzy. Nie jest to do koń­ca przy­padek bo dzię­ki temu seri­ale zgar­ni­a­ją cały przekrój poli­ty­czno społeczny amerykańs­kich kobi­et, nie tracąc nawet tych bardziej kon­ser­waty­wnych. We wszys­t­kich wymienionych przez zwierza seri­alach bohater­ki co praw­da zaj­mu­ją cen­tralne miejsce w opowieś­ci ale tak  naprawdę są zre­dukowane do bard­zo kobiecych ról ( zwierz ma nadzieję ze mu się za bard­zo nie ober­wie) — Mered­itch czy Cristi­na są co praw­da świet­ny­mi chirurga­mi ale prag­nie­nie posi­ada­nia męża czy dziec­ka ( lub też brak takiego prag­nienia) stanow­ią w sum­ie ważniejszy ele­ment dra­maturgii niż osią­ganie przez nie kole­jnych stop­ni na drodze do lekarskiej samodziel­noś­ci. Z kolei w “Brzy­duli Bet­ty” cały kon­cept opier­ał się na przemi­an­ie jaką brzy­d­ka dziew­czy­na prze­chodzi pod wpły­wem mag­a­zynu o modzie. Co do “Plotkary” to ponown­ie — bohater­ki nie zaj­mu­ją się niczym tylko gonie­niem lub uciekaniem przed miłoś­cią swo­jego życia. Nawet teo­re­ty­cznie wyz­wolone bohater­ki “Sek­su w Wielkim Mieś­cie” w ostate­cznym rozra­chunku okaza­ły się poszuki­wać męża i dzieci. Zwierz nie ma zarzutów do tych seri­ali. Dobrze się je oglą­da, trafi­a­ją w określone gus­ta i określone zapotrze­bowa­nia.  Prob­lem pojaw­ia się tam gdzie nie ma praw­ie żad­nej alter­naty­wy dla takiego przed­staw­ia­nia kobiet.

           Oczy­wiś­cie bywa­ją seri­ale gdzie kobi­ety są inne — przez lata takim seri­alem było “Bones” gdzie dok­tor Bren­nan gdzieś miała społeczne kon­we­nanse, i role kobiece. Świet­nie sama zara­bia, nie boi się trupów koś­ci i paskudztw i pięknie ope­ru­je poza wszelkim sche­matem czy stereo­typem. Siłą jej postaci zawsze było to, że to jej part­ner w tropi­e­niu zbrod­ni Booth zaj­mował się duchową stroną ich śledztw. Zwierz przes­tał kil­ka tygod­ni temu oglą­dać ten ser­i­al. Zro­bił to dokład­nie w momen­cie kiedy bohater­ka rozpłakała się przy stwierdze­niu, że nie chce zostaw­iać córecz­ki w żłobku i iść do pra­cy ale musi. Zwierz stwierdz­ił, że nie jest to już ta sama postać. Obok Bren­nan w oglą­danych przez zwierza seri­alach wyróż­nia się też Liz Lemon, może jest nieco nieu­dacznicą ale jest też bard­zo dobrym sze­fem ( właśnie sze­fem) zespołu przy­go­towu­jącego pro­gram kome­diowy na żywo.  Jest oczy­wiś­cie jeszcze bohater­ka “Układów” i dziel­na prawnicz­ka z “Good Wife”, choć ten ostat­ni przy­padek jest dla zwierza o tyle sporny, że w seri­alu trochę za bard­zo eksploatu­je się ten ele­ment bycia żoną, matką, kochanką czy potenc­jal­ną kochanką  ( tzn. wyda­je się zwier­zowi że zde­cy­dowanie bardziej niż gdy­by bohater­ka była mężczyzną). To właś­ci­wie wszys­tkie żeńskie posta­cie, które pojaw­ia­ją się na pier­wszym planie jako główne bohater­ki seri­ali kierowanego do sze­rok­iej pub­licznoś­ci, który oglą­da zwierz.

 W Bones kobi­ety są silne, do cza­su kiedy urodzą dzieci

           Na drugim planie rzeczy­wiś­cie jest ciekawej — mamy prze­cież ( a właś­ci­wie mieliśmy) Cud­dy w “Dok­torze House”, agen­tkę Lis­bon w “Met­al­iś­cie”, dziel­ną polic­jan­tkę Kate Back­ett w “Cas­tle”, czy także pracu­jącą w policji siostrę głównego bohat­era w Dex­terze. Ale jeśli rzu­ci­cie okiem na to zestaw­ie­nie to jed­no powin­no wam się od razu rzu­cić w oczy — tytuły seri­ali to “House”, “Men­tal­ista”, “Cas­tle” czy “Dex­ter” — jed­noz­nacznie sugeru­jące, na jakiej postaci mamy się sku­pi­ać i jaka jest najważniejsza i pier­ws­zo­planowa. Bo sil­na kobi­eta — nawet z ciekawą kari­erą i dys­tansem do uczuć i roman­su stała się jed­ną z ulu­bionych stan­dar­d­owych postaci w seri­alach o męskim bohaterze. Speł­nia ona z jed­nej strony zadanie mat­ki — pil­nu­jąc by nasz bohater za bard­zo nie narozra­bi­ał i nie zro­bił sobie krzy­wdy, z drugiej nieskon­sumowane napię­cie sek­su­alne pomiędzy tą dwójką przy­cią­ga ludzi przed ekrany telewiz­orów.  Teo­re­ty­cznie są w seri­alu równi, ale prak­ty­cznie wszys­tko wychodzi na jaw wtedy kiedy kam­era musi zde­cy­dować za kim podąży, a podąży właś­ci­wie praw­ie zawsze za mężczyzną. A jeśli nawet nie — to on i jego umiejęt­noś­ci ( bo we wszys­t­kich przy­pad­kach chodzi o pewnego rodza­ju “innych” mężczyzn) będą kołem napę­dowym akcji. To fakt, że Cas­tle jest poszuku­ją­cym inspiracji pis­arzem, Dex­ter zdol­nym zabójcą, Men­tal­ista niesamow­itym manip­u­la­torem a House najlep­szym na świecie diag­nos­tą spraw­ia, że snu­je­my opowieść. Co ciekawe zwierz zro­bił ostat­nio ekspery­ment men­tal­ny zas­tanaw­ia­jąc się, czy ist­nieje jakakol­wiek przesłan­ka by wszyscy ci bohaterowie byli mężczyz­na­mi. Co ciekawe znalazł bard­zo niewiele ele­men­tów fabuły, które wskazu­ją na konieczność takiej decyzji. Więk­szość z nich mogła­by być mężczyz­na­mi.  Ale nie są.

 Cud­dy w Housie to chy­ba najbardziej typowy przykład sil­nej kobi­ety, która jest na wyższym stanowisku niż bohater ale jej rola sprowadza się głównie do opie­ki nad nies­fornym acz genial­nym głównym bohaterem serialu

           Co ciekawe zwier­zowi wyda­je się, że najczęś­ciej silne kobi­ety mają szan­sę na ciekawe wąt­ki wtedy kiedy akc­ja roz­drab­nia się na tyle, że właś­ci­wie ilość bohaterów utrud­nia abso­lut­nie jed­noz­naczne wskazanie, kto jest głów­na postacią. Co praw­da “Mad Men” nie jest ide­al­nym przykła­dem bo po pier­wsze ma Men w tytule a po drugie wszyscy wiedzą, że głównym bohaterem jest Don Drap­er ale pośród wszys­t­kich innych postaci, którym poświę­ca się czas na ekranie sto­sunkowo dużo dosta­je go Peg­gy dziew­czy­na zde­cy­dowanie nastaw­iona na zro­bi­e­nie kari­ery, a do tego dobrze wyważona — zdaniem zwierza jest to jed­na z tych postaci, w której dobrze zaz­nac­zono kwest­ie kłopotów jakie ma robią­ca kari­erę kobi­eta, ale nie czyniąc z tego głównej cechy postaci. Podob­nie w “How I Met Your Moth­er”, które ponown­ie kon­cen­tru­je się na Tedzie ale z każdym sezonem co raz więcej cza­su dosta­ją inni bohaterowie — zwier­zowi nie chodzi nawet o Robin, która nie jest szczegól­na zwolen­niczką posi­ada­nia dzieci i zaw­iera­nia małżeństw, ale o Lily — jed­ną z ciekawej zarysowanych bohaterek, która co praw­da ma i męża i dziecko ( co praw­da dopiero od jed­nego odcin­ka) ale abso­lut­nie nie zas­tała wepch­nię­ta w kobiece schematy zachowań — wręcz prze­ci­wnie — taki­mi cecha­mi obdar­zono bardziej jej męża Mar­shal­la ( tu zwierz musi zamieś­cić uwagę dla wszys­t­kich którzy uważa­ją że nie ma cech męs­kich i żeńs­kich że mówimy o pop­kul­turze, która opiera się na stereo­typ­ie).  Zwier­zowi wyda­je się, że mimo swo­jego his­to­rycznego tła takim seri­alem jest też, “Down­ton Abbey” gdzie mimo wszys­tko nie da się  nie dostrzec, że motorem napę­dowym akcji ale także co raz częś­ciej tymi które decy­du­ją o tym jakie decyz­je zostaną pod­jęte są kobi­ety, i co ciekawe — ze wszys­t­kich pokoleń i klas społecznych.  Z kolei w Grze o Tron twarde kobi­ety wys­tępu­ją masowo choć jedynie na dwie do pię­ciu min­ut posza­tkowanego i podzielonego na wielu bohaterów odcinka.

  Zwierz lubi postać Peg­gy bo od samego początku wyda­je się być odrobinę bardziej bezwzględ­na niż wielu jej kolegów z pracy

           Jed­nak tym co  właś­ci­wie zwierza zas­tanaw­ia to fakt, że mimo wszys­tko ktoś kto sia­da przy kom­put­erze by napisać sce­nar­iusz spośród wszys­t­kich decyzji jakie musi pod­jąć odnośnie postaci jakie zasiedlą jego wyimag­i­nowany świat jed­ną pode­j­mu­je dużo szy­b­ciej i proś­ciej niż pozostałe. Decy­du­je się, że główny bohater będzie mężczyzną. Zwierz nie jest szczegól­nym fanem fem­i­nisty­cznego pode­jś­cia do anal­i­zowa­nia pop­kul­tu­ry ( podob­nie jak nie jest fanem anal­i­zowa­nia jej przez jakąkol­wiek inną ide­ologię) ale jest to zjawisko abso­lut­nie fas­cynu­jące. Bohater musi być mężczyzną. Kto pisze o bohaterkach kobi­etach? Zaskaku­ją­co częs­to same kobi­ety — zwróć­cie uwagę, że sce­nar­iusz do “Bones” pow­stał w opar­ciu o książ­ki znanej antropoloż­ki, “Grey’s Anato­my” pisze kobi­eta, podob­nie jak Tina Fey pisze “30 Rock” ( a nawet jeśli nie piszą poszczegól­nych odcinków, to wymyśliły ser­i­al). Czyż­by więc chodz­iło tylko i wyłącznie o to, że męs­cy sce­narzyś­ci po pros­tu nie umieją sobie wyobraz­ić kobi­et w głównej roli?  Że wolą pisać o mężczyz­nach bo dobrze ich zna­ją?  Źle by to świad­czyło o wyobraźni naszych sce­narzys­tów. Ale może nie należy się den­er­wować tylko zdać kole­jne obok postaw­ionego na samym początku pytanie — dlaczego jest o tyle więcej sce­narzys­tów niż sce­narzys­tek. Kiedy mężczyźni ukradli kino kobi­etom? A może tak było od 1895 kiedy bra­cia Lumiere zro­bili swój pier­wszy pokaz a my po pros­tu jeszcze nie zdążyłyśmy kina pod­bić? Zastanawiające.

PS: Zwierz rzecz jas­na nie opiera swoich uwag na wszys­t­kich ist­nieją­cych seri­alach telewiz­yjnych, lecz jedynie na tych które oglą­da lub oglą­da jed­nym okiem.

PS2: Wszys­tko przez to, że w sieci pojaw­ił się zwias­tun Ele­men­tary — seri­alu CBS o uwspółcześnionym Sher­locku Holme­sie, w którym Wat­son jest kobi­etą co spraw­iło, że nie jeden fan zaczął zadawać sobie pytanie dlaczego Holmes nie może być kobi­etą sko­ro baw­imy się zmi­aną płci??

0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online