Home Seriale Niełatwo być księżniczką czyli o serialu “Hiszpańska księżniczka”

Niełatwo być księżniczką czyli o serialu “Hiszpańska księżniczka”

autor Zwierz
Niełatwo być księżniczką czyli o serialu “Hiszpańska księżniczka”

Powiedzmy sobie to raz na zawsze i zupełnie szcz­erze – raz na jak­iś czas trze­ba sobie obe­jrzeć ser­i­al kostiu­mowy. Bez tego życie nie ma więk­szego sen­su. A jeśli na dodatek dzieje się w cza­sach Tudorów – wtedy już po pros­tu wiado­mo, że wybral­iśmy dobrze. Dlat­ego jeśli zas­tanaw­ia­cie się nad jakimś tytułem na jesi­enne popołud­nia to rozważ­cie „Hisz­pańską księżniczkę”, która będzie miała pre­mierę już jutro, 27.10 na kanale Epic Dra­ma, dzię­ki współpra­cy z  którym miałam okazję obe­jrzeć ich seri­alową nowość.

 

Dlaczego napisałam o seri­alu kostiu­mowym, a nie his­to­rycznym? Bo pod wzglę­dem zgod­noś­ci z his­torią „Hisz­pańs­ka księżnicz­ka” nie pre­tendu­je do miana najwierniejszego seri­alu w his­torii. Nic dzi­wnego – opiera swo­ją fabułę prze­cież przede wszys­tkim na powieś­ci słyn­nej bry­tyjskiej pis­ar­ki Philip­py Gre­go­ry, która jest mis­trzynią opowieś­ci, które w cen­trum staw­ia­ją his­to­ryczne postaci kluc­zowe dla his­torii Anglii (to na pod­staw­ie jej twór­c­zoś­ci pow­stał bard­zo wcią­ga­ją­cy ser­i­al „Biała Królowa”). Do tego twór­com zależy przede wszys­tkim na tym, by pokazać nam ten dra­matur­giczny splot oso­bistych prag­nień i potrzeb z wymoga­mi poli­ty­ki i korony. A to powodu­je, że niekiedy trze­ba ode­jść nieco w bok od tego co wiemy ze źródeł i puś­cić wodze wyobraźni. Przy czym ser­i­al tego nie ukry­wa (nawet pokazu­je spec­jal­ną plan­szę, która o tym przy­pom­i­na) za to dość dobrze roz­gry­wa. Najważniejsi gracze pozosta­ją ci sami, kluc­zowe momen­ty nie zostały zmienione, ale niekiedy dopisane są takie ele­men­ty, których ze źródeł już nie wyprowadz­imy, a są koniecznie dla utrzy­ma­nia dra­maturgii. Oso­biś­cie jak najbardziej to rozu­miem – ważniejszy jest dla mnie ton opowieś­ci i jej wewnętrz­na spójność, niż wytykanie his­to­rycznych odstępstw.

 

 

Na swo­ją bohaterkę ser­i­al wybiera Katarzynę Aragońską – hisz­pańską księżniczkę, wydaną za ang­iel­skiego księ­cia, następcę tronu, której zadaniem jest przy­p­ieczę­tować sojusz Anglii i Hisz­panii. Ser­i­al podąża za his­to­ryczną prawdą wskazu­jąc, że Katarzy­na przede wszys­tkim czuła lojal­ność wzglę­dem Hisz­panii, dla której jej związek był kluc­zowy. Poza tym jed­nak twór­cy kon­cen­tru­ją się na przed­staw­ie­niu młodej wychowanej w Hisz­panii dziew­czyny na ang­iel­skim dworze. Szy­bko okazu­je się, że życie tu bard­zo się różni od tego, do którego przy­wykła. Do tego nietrud­no dostrzec, że nie jest to dwór spoko­jny – świad­czą o tym wewnętrzne rodzinne kon­flik­ty Tudorów, liczne intry­gi, obawy przed otru­ciem i choro­by. Ani na moment nie moż­na przes­tać uważnie śledz­ić co dzieje się wokół.

Wątkiem, który jest do pewnego stop­nia nowy, jest sug­es­tia, że Katarzy­na i Hen­ryk, młod­szy brat jej męża Artu­ra, mieli się ku sobie już wcześniej. Znaw­cy his­torii wiedzą, że ich późniejszy związek nie był prosty, ale to rozpoczę­cie his­torii na dłu­go przed ich ślubem pozwala nasy­cić his­to­ryczną opowieść także ele­mentem pewnego ser­cowego roz­dar­cia – co jak wszyscy wiemy, jest obow­iązkowym (i bard­zo kochanym) ele­mentem takiego kostiu­mowego przetworzenia przeszłoś­ci. Zresztą roman­ty­czne pory­wy ser­ca towarzyszą także posta­ciom stwor­zonym już zupełnie na potrze­by seri­alowej nar­racji, czyli dwórkom księżnicz­ki. Tu wyraźnie widać, że mamy postaci napisane od początku do koń­ca (nawet jeśli per­son­a­lia mogą się niekiedy zgadzać to zde­cy­dowanie więcej tu swobody).

 

 

Pod wzglę­dem pro­duk­cyjnym mamy tu do czynienia z typową porząd­ną bry­tyjską telewiz­ją. Co to znaczy? Że choć w sce­nach bitew nie będzie setek tysię­cy statys­tów i niekiedy dwór wyda się bard­zo kam­er­al­ny, to aktorsko wszyscy są na najwyższym poziomie. Zresztą nie trze­ba dłu­go czekać, by zori­en­tować się, że w obsadzie mamy same znane twarze. Char­lotte Hope gra­ją­ca Katarzynę znana jest nam z „Gry o Tron”, Lau­ra Carmichael z „Down­ton Abbey”, Har­ri­et Wal­ter to tak znana ang­iel­s­ka aktor­ka, że mogłabym wymieni­ać dziesiąt­ki jej filmów, ale widzieliś­cie ją i w „Rozważnej i Roman­ty­cznej” i w „Gwiezd­nych Woj­nach”. Jako Thomas More pojaw­ia się zaś Andrew Buchan, którego bard­zo lubię od cza­su „Garrow’s Law”. I właśnie to doskon­ała obsa­da spraw­ia, że właś­ci­wie każdy odcinek daje taką por­cję przy­jem­nej, dobrze zagranej rozrywki.

 

Przy czym muszę przyz­nać, że w ogóle bard­zo mi się podo­ba ten trend obec­ny właśnie w seri­alach na pod­staw­ie powieś­ci Philip­py Gre­go­ry (rozpoczę­ty od „Białej królowej” i „Białej księżnicz­ki”) by opowiadać o his­torii z punk­tu widzenia kluc­zowych kobi­et. Jasne — to wciąż jest jakaś fan­taz­ja, ale ile razy moż­na oglą­dać ser­i­al dzieją­cy się w cza­sach Tudorów, który w cen­trum koniecznie staw­ia Hen­ry­ka VIII (od razu odpowiem – biorąc pod uwagę pow­sta­jące pro­dukc­je –  bard­zo wiele razy). Prze­niesie­nie ciężaru na posta­cie kobiece spraw­ia, że dosta­je­my trochę inną per­spek­ty­wę znanej nar­racji. Zwłaszcza Katarzy­na Aragońs­ka wyda­je się postacią ciekawą – w pro­dukc­jach o Hen­ryku częs­to pokazy­wana jako ta starsza zgorzk­ni­ała, którą król musi odd­al­ić by podążać za włas­nym sercem (i Anną Boleyn). Tu jed­nak poz­na­je­my młodą, inteligent­ną, pełną życia dziew­czynę, dla której życie na dworze Tudorów to patri­o­ty­czny obow­iązek i wyzwanie. To naprawdę zmienia spo­jrze­nie na znane nam już ele­men­ty historii.

 

 

Na koniec mam reflek­sję, że nieza­leżnie od tego jak rozry­wkowe z natu­ry są seri­ale tego typu (bo prze­cież nie jest to wykład z his­torii) to mają one swo­je plusy. Pokazu­ją dość dobrze, że bycie księżniczką nie jest czymś, czego należało­by his­to­rycznym kobi­etom zaz­droś­cić. Moż­na powiedzieć – przy­wraca pamięć o tym, że był to swego rodza­ju trud­ny zawód, w którym moż­na było wszys­tko stracić w mgnie­niu oka – tak wiele zależało cho­ci­aż­by od tego, czy urodz­iło się zdrowe dziecko odpowied­niej płci. Tak pomiędzy jed­nym, a drugim kostiu­mowym seri­alem powoli zaczy­namy sobie uświadami­ać, że nawet kiedy opowiadal­iśmy sobie o his­torii w rozry­wkowy sposób to zwyk­le z męs­kich per­spek­tyw. Zresztą to zawsze jest ciekawe, że ser­i­al o Hen­ryku VIII jest dla wszys­t­kich, ale już o Katarzynie Aragońskiej – to rozry­wka kobieca. Te nasze schematy bard­zo się odbi­ja­ją w kul­turze popularnej.

 

W każdym razie ja po trzech odcinkach „Hisz­pańskiej księżnicz­ki” mogę wam bez waha­nia powiedzieć – jeśli tęskni­cie za seri­alem kostiu­mowym w swo­jej rozpisce, to zde­cy­dowanie – ten nie zawodzi. I skła­nia do tego, by po emisji zajrzeć do książek i źródeł i być może nieco inaczej spo­jrzeć na te wydarzenia his­to­ryczne, o których wyda­je się nam, że wszys­tko wiemy. Bo jeśli tylko trochę zmien­imy per­spek­ty­wę okazu­je się, że to może być zupełnie inna historia.

 

Wpis we współpra­cy z kanałem Epic Drama.

0 komentarz
2

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online