Home Ogólnie Kłamczuszki czyli czy w serialach obyczajowych ktoś jeszcze mówi prawdę?

Kłamczuszki czyli czy w serialach obyczajowych ktoś jeszcze mówi prawdę?

autor Zwierz

Zwierz wciąż bezus­tan­nie i z wielką deter­mi­nacją szu­ka jakiegoś fajnego seri­alu oby­cza­jowego co by móc sobie go oglą­dać bez poczu­cia, że wyma­ga on wielkiego intelek­tu­al­nego wysiłku. Zwierz ma prob­lem by znaleźć sobie coś naprawdę ciekawego. Ostat­nio kiedy oglą­dał trzy seri­ale i dopiero przy trzec­im odczuł swoistą ulgę zdał sobie sprawę. Ma dość kłamstw.

crazy-ex-girlfriend

Zaczęło się od oglą­da­nia kilku seri­ali w których bez kłamstw ani rusz

Ludzie kłamią. Nawet jeśli nie chcą. Jeśli na pytanie co u was odpowiada­cie „nic” to najczęś­ciej kłamiecie, ale wszyscy może­my z tym żyć. Mniejsze i więk­sze kłamst­wa towarzyszą nam codzi­en­nie i naprawdę nie jest to nic złego. Pode­jrze­wam, że gdy­by wszyscy mówili wyłącznie prawdę pojaw­ił­by się poważny prob­lem z egzys­tencją w tym kosz­marnym świecie gdzie ludzie naprawdę mówią ci jak wyglą­dasz w nowej bluzce i szcz­erze stwierdza­ją, że nowo nar­o­d­zona pociecha wyglą­da paskud­nie. Kłamst­wo – nie zawsze jest też samo w sobie złe. Tak już jest, że niekiedy zdarza się sytu­ac­ja w której powiedze­nie prawdy nie zawsze jest najlep­szym wyjś­ciem. Nie jest to rzecz pros­ta – zresztą w ogóle jak poję­cie prawdy. Czyli mamy do czynienia z czymś co jest niejed­noz­naczne i rzecz jas­na pode­jś­cie zwierza do kwestii kłamst­wa i prawdy jest niejednoznaczne.

faking-it_612x380_0

Kła­manie w seri­alu pozwala stworzyć skom­p­likowane sytu­acje ale co za dużo to nie zdrowo

To powiedzi­awszy prze­jdźmy do kwestii pop­kul­tur­al­nej. Zwierz podzielił­by najczęś­ciej wyko­rzysty­wane kłamst­wa na trzy kat­e­gorie.  Pier­wsza to wielkie tajem­nice. Ktoś chowa przed światem infor­ma­c­je, że jest kimś zupełnie innym, ma tru­pa pod podłogą czy że jest zupełnie zdrowy. Aby ukryć prawdę przed światem prowadzi życie oparte na jakiejś nieprawdzi­wej his­torii, jed­nocześnie okła­mu­jąc zna­jomych. Takie kłamst­wo tworzy napię­cie – albo jako wid­zowie nie wiemy jaka jest tajem­ni­ca bohat­era i może­my się domyślać, albo wiemy co jest tajem­nicą i boimy się że stanie się powszech­nie znana. Z takiego schematu ukry­wa­nia prawdy korzys­tał chęt­nie ser­i­al Gotowe na Wszys­tko. To schemat który dość łat­wo się wypala ale powiedzmy sobie szcz­erze – moż­na zrozu­mieć dlaczego się z niego korzys­ta. Bo tajem­ni­ca – zwłaszcza taka wiel­ka, doskonale napędza akcję i jak zwierz wspom­ni­ał, tworzy odpowied­nie napię­cie. Dru­gi rodzaj kłamst­wa to kłamst­wo duże ale nie aż tak jak w przy­pad­ku tej pier­wszej kat­e­gorii. Np. żona ma kochanka, facet jest niewierny – tajem­ni­ca waż­na ale nie jakaś fun­da­men­tal­na. Zaczy­na się kła­manie. Zwłaszcza jeśli jed­na oso­ba dowie się o tajem­ni­cy drugiej ale chce dalej  ciągnąć pozo­ry nor­mal­noś­ci. Wtedy obie posta­cie sobie kłamią czeka­jąc która się pier­wsza złamie. Zwierz widzi­ał niedawno przedzi­wny ser­i­al Sat­is­fac­tion opar­ty właśnie na takim wza­jem­nym kła­ma­niu sobie ludzi, którzy znali prawdę ale chcieli ją koniecznie usłyszeć od drugiej oso­by. Kosz­marnie męczące dla widza, bo chce się nakrzy­czeć na bohaterów by w końcu przestali zachowywać się jak dzieci. Przy czym ostate­cznie bohaterowie po wyjaw­ie­niu sobie wszys­t­kich kłamstw dos­zli do wniosku, że ich winy się nieco wyrów­nały. Dzi­wne? Nie chce­cie wiedzieć jak dzi­wniej jest dalej. Nie mniej ponown­ie zwierz jest wyrozu­mi­ały. To głupi zabieg i bywa męczą­cy ale pozwala na ciąg­nię­cie jed­nej sprawy przez kilka­naś­cie czy kilka­dziesiąt odcinków. Zwierz nie jest fanem ale dwa sezony głupiego Sat­is­fac­tion obe­jrzał bez zgrzy­ta­nia zęba­mi (z tego powodu, zgrzy­tał z mil­iona innych).

DESPERATE HOUSEWIVES - "Finishing the Hat" - All good things eventually come to an end, and in the two hour finale, "Give Me the Blame" / "Finishing the Hat," Trip (Scott Bakula) begs Bree to tell him what really happened the night of Alejandro's murder as her trial begins to go south and it looks like she's about to be convicted; Gaby tries to come up with a solution that will take the burden off of Bree; Susan tries to keep the sale of her house private until she's had a chance to break the news to the ladies; Katherine Mayfair (Dana Delany) returns to Wisteria Lane and offers Lynette an intriguing job opportunity - which could end her chances of reconciling with Tom; the women all agree to take care of Mrs. McCluskey when they discover that she wants to die with dignity at home; Susan finds herself at wits end when Julie goes into labor at the most inopportune time; and Renee is shocked to discover that, as their wedding nears, Ben has been arrested and thrown in jail. "Desperate Housewives" ends its successful eight-season run on the ABC Television Network with a splashy two-hour finale event on SUNDAY, MAY 13 (9:00-11:00 p.m., ET). (Photo by Ron Tom / ABC via Getty Images) MARCIA CROSS, TERI HATCHER, EVA LONGORIA, FELICITY HUFFMAN

Zwierz jeszcze rozu­mie takie wielkie tajem­nice jak w Gotowych na Wszys­tko, gorzej z drob­ny­mi kłamstewkami

Tymi kłamst­wa­mi które zwierza doprowadza­ją do sza­łu są kłamst­wa trze­ciego typu. To nie jest nic wielkiego, żadne życiowe tajem­nice. To po pros­tu zwyczaj jaki mają bohaterowie częś­ci seri­ali pole­ga­ją­cy na tym, że właś­ci­wie nigdy nie mówią prawdy. I wiecie co, to jest jeszcze do przeży­cia. Naj­gorsze jest to, że kłamią a potem oczeku­ją, że naty­ch­mi­ast po wyz­na­niu prawdy, wszyscy im prze­baczą. Z miejs­ca. Jeśli prze­bacze­nie nie następu­je są oburzeni i zdzi­wieni. Jeśli następu­je, wszys­tko zaczy­na się od nowa. Zwierz zori­en­tował się, że naduży­wanie tego właśnie mech­a­niz­mu napędza­nia fabuły (od kłamst­wa do kłamst­wa) jest jed­nym z najbardziej nużą­cych i iry­tu­ją­cych ele­men­tów oglą­danych przez niego seriali.

Crazy Ex-Girlfriend -- "Josh's Girlfriend Is Really Cool!" -- Image Number: CEG102b_0074.jpg -- Pictured (L-R): Rachel Bloom as Rebecca and Vincent Rodriguez III as Josh -- Photo: Eddy Chen/The CW -- © 2015 The CW Network, LLC. All rights reserved.

Jak kibi­cow­ać bohaterom którzy nie są w stanie powiedzieć dwóch słów prawdy?

 

Chodzi tu o Fak­ing IT MTV i Crazy Ex-Girl­frend. Przy pier­wszym seri­alu zwierz był zach­wycony pier­wszym sezonem (i połową drugiego), potem zaś obe­jrzał kil­ka ostat­nich odcinków drugiego sezonu na raz i star­cił całą sym­pa­tię do bohaterów. Wszys­tko co bohaterowie mówią jest w pewnym momen­cie w mniejszym lub więk­szym stop­niu kłamst­wem. Co więcej to już jest taki automat że cza­sem nie sposób do koń­ca zrozu­mieć dlaczego nie mówią prawdy. Ale nawet jeśli zrzucimy kła­manie na trudy bycia nas­to­latkiem. Naj­gorszy schemat jaki widz­imy to fakt, że co chwila bła­ga­ją się wza­jem­nie o prze­bacze­nie i je otrzy­mu­ją. Główne bohater­ki są teo­re­ty­cznie najlep­szy­mi przy­jaciółka­mi ale chy­ba serio mają życiową ambicję mówienia sobie wyłącznie kłamstw i pół prawd. W jed­nym z odcinków jeden bohater dochodzi do wniosku, że nie jest dobrym człowiekiem i wiecie co… wbrew temu o czym zapew­ni­a­ją go koledzy, rzeczy­wiś­cie nie jest szczegól­nie dobry. Przy czym niesamowite jest to, jak bard­zo w pewnym momen­cie twór­cy nie mają pomysłu na rozwój fabuły poza wrzuce­niem kole­jnych kłamstw, przekła­mań i tajem­nic. Zwierz ze smutkiem przyglą­dał się jak dow­cip­ny ser­i­al o poszuki­wa­niu swo­jej osobowoś­ci  i autoak­cep­tacji zamienił się w niesły­chanie iry­tu­ją­cy pokaz jak nie zach­wywać się wobec ludzi na których nam zależy.

"Faking It" Photo by Scott Everett White, for MTV Networks © 2013

Nie chodzi nawet o kłamst­wo tylko o przeko­nanie, że ono nic abso­lut­nie nie zmienia

Dru­gi ser­i­al to Crazy Ex-Girl­fiend. To seri­alowa pre­miera – o niesły­chanie zdol­nej prawniczce która przenosi się do niewielkiego mias­ta w Kali­fornii bo tam miesz­ka chłopak z którym umaw­iała się przez chwilę mając kilka­naś­cie lat. Tak ser­i­al brz­mi idio­ty­cznie ale to trochę ser­i­al który śmieje się sam z siebie i trochę musi­cal więc chwilowo po kilku odcinkach moż­na mu ten kre­tyńs­ki punkt wyjś­cia wybaczyć. Prob­lem w tym, że zwierz nie ma zielonego poję­cia jak miał­by pol­u­bić bohaterkę, która od pier­wszego odcin­ka powiedzi­ała może ze dwa razy prawdę. Przy czym to jest taki ser­i­al, gdzie skłon­ność bohater­ki do kon­fab­u­lowa­nia jest kosz­marnie iry­tu­ją­ca, bo na pier­wszy rzut oka nie tylko ona ale wszyscy w jej otocze­niu widzą, że nie mówi prawdy. A to oznacza, że bohater­ka – co raz bardziej brną­ca w jakieś fik­cyjne opowieś­ci musi wcześniej czy później się skom­pro­mi­tować. Oczy­wiś­cie za kom­pro­mi­tację czy kłamst­wa nie czeka jej żad­na kara (musi­ała­by wtedy opuś­cić mias­to po pier­wszym odcinku) – wręcz prze­ci­wnie, wszyscy nadal ją lubią, uważa­ją że jest urocza, a jej plan pozyska­nia ser­ca dawnego chłopa­ka nawet zaczy­na powoli dzi­ałać.  I tylko zwierz zas­tanaw­ia się jak miał­by pol­u­bić bohaterkę która z uśmiechem na twarzy jest w stanie przez odcinek wyłącznie kłamać.

Crazy-Ex-Girlfriend-1.01-640x427

Zwierz nie jest wielkim fanem mówienia wyłącznie prawdy ale nie jest też zda­nia że oso­ba która cią­gle kłamie, nie ma sobie nic do zarzucenia

Co ciekawe znud­zony tym lenist­wem sce­narzys­tów zwierz sięgnął po ser­i­al zupełnie inny. You’re  The Worst to ser­i­al roman­ty­czno kome­diowy o parze nieprzy­jem­nych, toksy­cznych ludzi którzy – trochę wbrew sobie, zaczy­na­ją związek. Teo­re­ty­cznie twór­cy postanow­ili nam pokazać ludzi niesym­pa­ty­cznych, nie zasługu­ją­cych zapewne na seri­alowe dobre zakończe­nie, ego­isty­cznych i jak dowiadu­je­my się w pewnym odcinku „martwych w środ­ku”. Och jak łatw było ich zwier­zowi pokochać. Dlaczego? Bo nasi wred­ni i niei­de­al­ni bohaterowie mówią sobie prawdę. Oczy­wiś­cie oznacza to, że rzeczy­wiś­cie daleko im do sym­pa­ty­cznych postaci z innych seri­ali ale na tle tylu podob­nych do siebie pro­dukcji to taka cud­ow­na odmi­ana, że zwierz ma niemalże łzy w oczach.  Zwłaszcza, że to pokazu­je jak wielkim lenist­wem jest stworze­nie całej galerii łga­ją­cych postaci. Kiedy postać w seri­alu kłamie naty­ch­mi­ast tworzy się pros­ta ścież­ka fabuły. Mamy kłamst­wo, ukry­wanie kłamst­wa, wyjaw­ie­nie prawdy, proś­ba o prze­bacze­nie, prze­bacze­nie i potem może­my wszys­tko zaczy­nać od nowa. Tam gdzie wyka­su­je­my ten schemat ( o który opiera się praw­ie wszys­tko w seri­alach oby­cza­jowych) musimy wsadz­ić coś nowego. Napię­cie pomiędzy bohat­era­mi musi znaleźć inne źródło a widz musi się nauczyć nieco innego schematu. Dlat­ego też ser­i­al – choć prze­cież opowia­da o rzeczy niesły­chanie wtórnej – jest w pewien sposób zaskaku­ją­cy. Bo bohaterowie – przez to, że są nie mili – zachowu­ją się w pewnych sytu­ac­jach zupełnie inaczej niż ich sym­pa­ty­czni odpowied­ni­cy z innych seri­ali. Zazwyczaj dużo porządniej.

YOU'RE THE WORST -- Pictured: (L-R) Aya Cash as Gretchen, Chris Geere as Jimmy Shive Overly. CR. Byron Cohen/FX

Teo­re­ty­cznie bohaterowie seri­alu są wred­ni i podli ale zwierz ich lubi, bo przy­na­jm­niej się z tym nie kryją

Widzi­cie zwierz nie jest prze­ci­wny kłamst­wom jako takim. Ale den­er­wu­je go, że przez lenist­wo sce­narzys­tów – się­ga­ją­cych po najprost­szy sposób tworzenia kon­flik­tu między posta­ci­a­mi, trochę psu­je nam społeczeńst­wo. Przede wszys­tkim seri­ale wyma­ga­ją od postaci by po kłamst­wie pojaw­iło się takie a nie inne prze­bacze­nie. To nie musi być prze­bacze­nie w następ­nym odcinku, ale jeśli nie chce­my mieć wszys­t­kich bohaterów skłó­conych na zawsze to w końcu wszyscy muszą się pogodz­ić bez wzglę­du na wyrząd­zone sobie wza­jem­nie krzy­wdy. Ten motyw jest tak powszech­ny, że zwierz zas­tanaw­ia się czy już nie zaczy­na wpły­wać na nasze społeczeńst­wo gdzie powoli każde świńst­wo uzna­je się za niebyłe bo ktoś powiedzi­ał przepraszam. Zwierz naprawdę nie jest istotą mści­wą czy pamiętli­wą (do tego drugiego jest zbyt­nim nieog­a­rem) ale jest coś szkodli­wego w pro­mowa­niu schematu, że wszys­tko jest niebyłe jeśli się przeprosi. Zwłaszcza, że cza­sem nie chodzi o sam czyn ale o to jakie cechy charak­teru zdradza. Albo jak świad­czy o wza­jem­nych sto­sunkach dwóch osób. Jeśli najlep­sza przy­jaciół­ka nie chce ci powiedzieć, że eksmi­towano ją z domu, to nie jest prob­le­mem kłamst­wo, że miesz­ka gdzie indziej. Prob­le­mem jest fakt, że najpewniej nie jest two­ją najlep­szą przy­jaciółką dziew­czy­na która nie chce ci takiej rzeczy powiedzieć. A seri­ale  — z oczy­wistych powodów – muszą się zachowywać tak jak­by wszys­tko dało się odkreślić grubą kreską. Inaczej trze­ba było­by co pół sezonu wymieni­ać obsadę.

youretheworst

Jeśli bohaterowie przes­ta­ją kła­mać trze­ba wymyślić coś innego. I wtedy zaczy­na się robić ciekawie

Inna sprawa, zwierz nie lubi bohaterów którzy wciąż kon­fab­u­lu­ją, bo właś­ci­wie dlaczego miał­by ich lubić? Jeśli kłamią za kogoś to jeszcze zwierz im wybacza. Ale w więk­szoś­ci seri­ali kłamią dla siebie. Bo boją się kon­frontacji, bo chcą się przy­podobać czy coś zyskać. Twór­cy zapew­ni­a­ją zwierza, że to nie znaczy, że mamy do czynienia z postacią złą czy nie sym­pa­ty­czną. Jasne, zwierz się zgodzi że postać która kłamie może być dużo lep­sza od takiej która zawsze mówi prawdę. Ale nie zmienia to fak­tu, że wciąż oso­ba która wszys­tkim łga, niekoniecznie budzi sym­pa­tię zwierza. Tym­cza­sem w seri­alach takich postaci jest co raz więcej. Co ciekawe – przy­na­jm­niej zdaniem zwierza. To zde­cy­dowanie częś­ciej są bohater­ki niż bohaterowie. Cza­sem moż­na nawet dojść do wniosku, że posta­cie kobiece są z jakiegoś powodu po pros­tu nie zdolne do mówienia czegokol­wiek prawdziwego.

image_background_370-550x392

Zwierz cza­sem ma wraże­nie, że kobiece bohater­ki już zupełnie straciły umiejęt­ność mówienia prawdy

Zwierz nie chce pos­tu­lować powszech­nej szczeroś­ci. Chy­ba nie było­by gorszego społeczeńst­wa niż takiego które żyło­by pod przy­musem mówienia prawdy. Ale jed­nocześnie to jak kłamst­wo trak­tu­je się w seri­alach oby­cza­jowych (zwierz w ogóle nie mówi o pro­dukc­jach sen­sacyjnych czy szpiegows­kich bo one rządzą się nieco inny­mi prawa­mi) jed­nak wpły­wa nieco na nasze zachowanie w życiu codzi­en­nym. Zaś, ponown­ie zdaniem zwierza, przed­staw­iany w seri­alach schemat jest niesamowicie szkodli­wy. I to nie tylko że pokazu­je ewen­tu­al­nym kłam­com, że powiedze­nie przepraszam wystar­czy. Nakła­da też na okła­manych swoisty obow­iązek prze­baczenia. A tym­cza­sem naprawdę nie jest tak, że każde kłamst­wo czy kłam­stewko moż­na po pros­tu zig­norować. Co więcej, seri­ale pokazu­ją nam ten ele­ment życia jako tak powszech­ny, że właś­ci­wie wysi­a­da nam brzęczyk że nasi bohaterowie robią coś nie tak. Nadal są mili, sym­pa­ty­czni i mają być „nasi”.  Takie małe kłamstewko.

Ps: Jeśli macie trochę cza­su to koniecznie zobacz­cie wspom­i­nane we wpisie You’re the Worst. To naprawdę ciekawa – nieco inna, propozy­c­ja stacji F/X

Ps2: Już pod koniec tygod­nia zwierz pojawi się w Poz­na­niu na kon­fer­encji naukowej poświę­conej seri­alom. Więcej o niej dowiecie się TU.

11 komentarzy
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online