Home Ogólnie Nie być pisarzem znaczy nie być wcale czyli o parających sie piórem na ekranie

Nie być pisarzem znaczy nie być wcale czyli o parających sie piórem na ekranie

autor Zwierz

 ?

Hej

 

Nie być pis­arzem znaczy nie być w cale.  No może nie do koń­ca — wiedzą o tym wszyscy, którzy próbowali zaro­bić na siebie piórem. Ale film ma słabość do pis­arzy, a właś­ci­wie do ich życia pry­wat­nego. Wyda­je się, że w twór­cach jest jakieś przeko­nanie, że jeśli ktoś pisał to musi­ało być  w jego życiu coś takiego co spraw­iało, że poświę­cił się tej nieosią­gal­nej dla więk­szoś­ci śmiertel­ników czyn­noś­ci. Nie ukry­wa­jmy — bycie dobrym pis­arzem to dar który nie zdarza się częs­to. Zwierz nie był­by sobą gdy­by nie spróbował poczynić może nie pełnego ale przy­na­jm­niej częś­ciowego wpisu poświę­conego fil­mowym wiz­erunk­om pis­arzy i gnębią­cych ich prob­lemów. Ponieważ pis­arzy fik­cyjnych w kinie co nie miara, zwierz postanow­ił zmierzyć się z tem­atem spraw­iedli­wie i na jego liś­cie pojawi się pię­ciu pis­arzy ist­nieją­cych i pię­ciu takich których nie było.

 

<!–[if !supportLists]–>1.)    <!–[endif]–>Skowyt — Alan Gins­berg to poeta którego kocha­ją fil­mow­cy, z resztą nie tylko jego — fil­mow­cy kocha­ją beat­ników jako takich bo kto by nie kochał bandy młodych ludzi, piszą­cych poezję, żyją­cych jak­by nie było jutra, którzy na dodatek łączyli w sobie niespo­tykane częs­to sku­mu­lowanie tal­en­tu. Skowyt to film opowiada­ją­cy przede wszys­tkim o pro­ce­sie wokół sławnego poe­matu, rekon­stru­u­je się w filmie zarówno sce­ny z pro­ce­su ( choć jeśli ktoś chce zobaczyć naprawdę dobry film o pro­ce­sie o książkę rzuć­cie okiem na  Chat­ter­ley Affair o tym jak dopuszczano do sprzedaży Kochanka Lady Chat­ter­ley) jak i wywiady z Gins­bergiem. Tego gra James Fran­co i nie jest w tej roli ani dobry ani zły, raczej nija­ki. W sum­ie film nie był­by warty wzmi­an­ki gdy­by nie świet­na ani­mac­ja stara­ją­ca się zilus­trować tekst poe­matu. To coś czego nie widzi się w kinie częs­to zwłaszcza, jeśli mówi się o takim tekś­cie jak Skowyt. Zwierz więc radzi mimo wszys­tko rzu­cić okiem

 

<!–[if !supportLists]–>2.)    <!–[endif]–>Any Human Heart — his­to­ria jed­nego fik­cyjnego pis­arza od cza­su spęd­zonego wraz z przy­jaciół­mi na Oxfordzie przez jego przy­gody, sukcesy nieprowadzenia i tragedie. Nasz bohater jest pis­arzem niety­powym bo po bard­zo szy­bkim sukce­sie ma dość chron­iczną blokadę twór­czą. Ale jego życie dostar­cza tylu emocji że warto mimo wszys­tko przyjrzeć mu się bliżej. Zwierz przyjrzał się pro­dukcji bliżej ze wzglę­du na bard­zo zachę­ca­jącą obsadę ( zwłaszcza Matthew McFay­den gra­ją­cy bohater w sile wieku bard­zo zwierza zachę­cił) i musi powiedzieć, że się nie zaw­iódł. Akc­ja toczy się od początku do koń­ca dwudzi­estego wieku a losy naszego bohat­era styka­ją go najwięk­szy­mi tego świa­ta choć bez spec­jal­nej prze­sady. W ostate­cznoś­ci film ma bard­zo piękne przesłanie odnośnie tego co jest najwięk­szym dziełem jakie może napisać człowiek

 

 

<!–[if !supportLists]–>3.)    <!–[endif]–>Godziny — tu właś­ci­wie film pośred­ni bo w his­torii pojaw­ia się pis­ar­ka jak najbardziej prawdzi­wa czyli Vir­ginia Woolf oraz zupełnie nie prawdzi­wy pis­arz a właś­ci­wie poeta chory na AIDS, który nieco łączy wąt­ki wszys­t­kich kobi­et w filmie  ( czy nie zawsze tak jest że wąt­ki kobi­et łączy zawsze jak­iś mężczyz­na). Vir­ginia Woolf w wyko­na­niu Nicole Kid­man to zdaniem Akademii rola god­na Oscara ale zwierz za bard­zo miał wraże­nie, że wiel­ka pis­ar­ka została tu przed­staw­iona jako z góry skazana na samobójst­wo. Zwierz zna ten rodzaj pokazy­wa­nia postaci — świado­mość nad­chodzącej tragedii robi z bohaterów chodzące trupy zan­im jeszcze pode­jmą oni dra­maty­czny krok. Zwierz jakoś nigdy za nią nie przepadał, podob­nie jak za poetą Richar­dem — zwierz nie cier­pi postaci, które są napisane tak, że od pier­wszego momen­tu ich pojaw­ienia się w filmie wiemy dokąd zmierza­ją i jak dokład­nie tam dotrą. Co ciekawe sam film zwierz lubi ale być może to wina cud­ownej muzy­ki oraz wspani­ałej jak zawsze Meryl Streep.

 

<!–[if !supportLists]–>4.)    <!–[endif]–>Misery — film , który zwierz ma zami­ar zapakować i wysłać Stevenowi Moffa­towi sce­narzyś­cie Sher­loc­ka. Jest to bowiem film prze­stro­ga ( a właś­ci­wie książ­ka prze­stro­ga) dla wszys­t­kich zbyt pewnych siebie pis­arzy. King opisał coś co być może śni się w kosz­marach sen­nych wszys­tkim pis­ar­zom świa­ta — sytu­ację, w której o jego życiu i śmier­ci decy­du­ją czytel­ni­cy. Co więcej nie zad­owoleni czytel­ni­cy. W tym przy­pad­ku mamy do czynienia z czytel­niczką nie do koń­ca zad­owoloną z zakończenia jej ulu­bionej serii oraz z pis­arzem przyku­tym do łóż­ka, w pomieszcze­niu jest też siekiera więc jak sami rozu­miecie nie może się to zupełnie dobrze skończyć. Zwierz naprawdę zas­tanaw­ia się czy nie powin­no się tego fil­mu pokazy­wać na pier­wszych zaję­ci­ach ze scenopis­arst­wa. Tak na wszel­ki wypadek.

 

<!–[if !supportLists]–>5.)    <!–[endif]–>Sylvia — zwierz musi szcz­erze przyz­nać, że jego gru­boskórność nigdy nie poz­woliła mu w pełni zrozu­mieć fenomenu pop­u­larnoś­ci Sylvii Plath. Oczy­wiś­cie Szk­lany Klosz zro­bił na nim wraże­nie, ale z drugiej strony zwierz był wtedy moc­no nie dorosły. No ale nie wszys­tko dla każdego. W przy­pad­ku fil­mu z Gwyneth Pal­trow ujaw­nia się cały prob­lem kręce­nia filmów biograficznych — zmi­ast dostać his­torię poet­ki czy pis­ar­ki dosta­je­my his­torię zaz­dros­nej żony, żyjącej w cie­niu sławnego męża ( Daniel Creig w tej nie den­er­wu­jącej zwierza roli choć nadal na poetę to on nie wyglą­da).  Prob­lem pole­ga na tym że więk­szość zaz­dros­nych żon nie jest przy okazji świet­ny­mi poet­ka­mi czy pis­arka­mi. No ale właśnie jak pogodz­ić jed­no z drugim — pokazać, że życie pry­watne może mieć wpływ na twór­c­zość ale nie koniecznie jest wszys­tkim? Autorzy fil­mu raczej sobie tego pyta­nia nie zadali chy­ba uzna­jąc, że sko­ro ktoś pod koniec ginie to dra­mat jest już pełen.

 

<!–[if !supportLists]–>6.)    <!–[endif]–>Cudowni Chłop­cy — zwierz uwiel­bia ten film, Michel Duglas przy­pom­i­na, że jest dobrym aktorem a całość stanowi najlep­szy pokaz piekła nie tylko życia aka­demick­iego, ale także twór­czego. Nasz bohater cier­pi na ulu­bioną przy­padłość pis­arzy fik­cyjnych czyli na niemoc twór­czą — kil­ka lat wcześniej opub­likował best­seller i ter­az pisze mon­u­men­talne dzieło którego nie jest oczy­wiś­cie w stanie ukończyć. Film sprowadza się do serii wydarzeń — mniej lub bardziej trag­icznych, absurdal­nych czy zabawnych, które w końcu jak się okarze uwol­nią bohat­era od najwięk­szego brzemienia jakie na nim ciąży. Jakie to brzemię — nie będzie trud­no odgad­nąć zwłaszcza kiedy bliżej przyjrzymy się najpiękniejszej sce­nie fil­mu gdy  olbrzy­mi rękopis nowej wielkiej powieś­ci rozsy­pu­je się na parkingu, dosłown­ie uwal­ni­a­jąc bohat­era od ciężaru zapisanych słów.

 

<!–[if !supportLists]–>7.)    <!–[endif]–>Wilde — Zdaniem zwierza ten film wcale nie był­by tak powszech­nie chwalony gdy­by nie rola Stephena Fry. Wilde powszech­nie znany ze swoich upodobań sek­su­al­nych za które przyszło mu zapłacić najwyższą cenę, genial­ny pis­arz ( zwier­zowi podobało się wszys­tko od jego sztuk, przez opowiada­nia po baj­ki) ale przede wszys­tkim kwin­tes­enc­ja pewnego rodza­ju ang­iel­skoś­ci, która jest nie do podro­bi­enia. Fry oczy­wiś­cie Wil­dem nie jest ale posi­a­da tyle zbieżnych z nim cech,  że właś­ci­wie nie trud­no się dzi­wić, że ten w sum­ie śred­ni aktor ( cud­ow­na osobowość telewiz­yj­na czy medi­al­na to zwierz nie zaprzeczy ale aktor sam w sobie śred­ni) zagrał abso­lut­ną rolę życia. Zwierz ma do fil­mu olbrzy­mi sen­ty­ment przede wszys­tkim właśnie ze wzglę­du na obsadę oraz na osobę portre­towanego pis­arza jed­nak nie ukry­wa­jmy — ponown­ie szu­ka się tajem­ni­cy tal­en­tu raczej grze­biąc w alkowie ( nic dzi­wnego sko­ro moż­na tam znaleźć młodego Jude Lawe) niż w głowie pisarza.

<!–[if !supportLists]–>8.)    <!–[endif]–>Przejrzeć Har­rego — Woody Allen podob­nie jak wielu przed nim staw­ia nas oko w oko z autorem który prze­chodzi kryzys. Ale nie tylko twór­czy ale całoś­ciowy bo w jego życiu nic nie idzie tak jak powin­no. Z resztą trud­no się dzi­wić bo właś­ci­wie  nie jest to postać zupełnie bez skazy. Przyglą­da­jąc się to hare­mu to posta­ciom z jego książek moż­na dostrzec nieco inne przesłane niż to które bije z więk­szoś­ci filmów o pis­arzach. Po pier­wsze że bycie pis­arzem wcale nie jest takie fajne, a po drugie, że pis­arze to wcale nie radośnie umier­a­ją­cy w odpowied­nim momen­cie wybrań­cy bogów. Allen sugeru­je nam raczej że pis­arz to istot, dla której jedynym wybaw­ie­niem jest pisanie bo z życiem jako takim to raczej sobie nie poradzi. Trze­ba przyz­nać, że to coś nowego i ciekawego bo choć wielu to mówiło to nie wielu potrafiło jeszcze do tego nakrę­cić film który bawi a nie przypraw­ia o NADF ( Nagły Atak Depresji Filmowej)

 

<!–[if !supportLists]–>9.)    <!–[endif]–>Pożegnanie z Afryką — niby o słyn­nej Karen Blix­en ale tak naprawdę życie pis­ar­ki to jedynie pretekst by pokazać piękny romans w pięknych deko­rac­jach. Ponown­ie pisanie jest jedynie przedłuże­niem przeży­wa­nia. Tak jak­by żaden pis­arz nigdy nie mógł niczego napisać jeśli najpierw nie przeżył tragedii. A prze­cież musieli być w his­torii jacyś dobrze odży­wieni, szczęśli­wie zakochu­ją­cy się pis­arze. Ale nie w fil­mach. Tu ludzie żyją i umier­a­ją pisząc jedynie o tym co tak naprawdę przeży­wa­ją. Zwierz film uwiel­bia ale jest to dla niego świet­ny przykład jak nie krę­cić filmów o pis­arzach. Bo taki film jedynie zasłu­gi pis­ar­ki pom­niejsza sugeru­jąc, jak to zwyk­le bywa, że jej twór­c­zość to blade odbi­cie życia.

 

<!–[if !supportLists]–>10.) <!–[endif]–>Adaptacja — bohater to sce­narzys­ta fil­mowy ( więc praw­ie pis­arz) który. zgadliś­cie przeży­wa kryzys twór­czy. Każdy by przeży­wał gdy­by musi­ał adap­tować na potrze­by fil­mu książkę o poszuki­wa­niu Orchidei a na dodatek zakochał się w autorce choć zna się ją tylko ze zdję­cia na okład­ce ( co ciekawe tu  też gra Meryl Streep). Wszys­tko to brz­mi nieco banal­nie ale sce­nar­iusz adap­tacji nie jest prosty — to film sza­lony, bal­an­su­ją­cy na granic pomiędzy tym co realne a tym co fil­mowe — niech wystar­czy wam, że bohater nazy­wa się Char­lie Kauf­man i jest wzorowany na prawdzi­wym sce­narzyś­cie fil­mu czyli Char­liem Kauf­manie — przenikanie się światów jest ta daleko idące że wymyślony na potrze­by fil­mu brat Kauf­mana wys­tępu­je także jako sce­narzys­ta fil­mu. Film skom­p­likowany, miejs­ca­mi dzi­wny ale zdaniem zwierza dość dobrze pokazu­ją­cy potęgę piszą­cych, jed­nocześnie pokazu­jąc ich całkow­itą niemoc.

 

Dobra przegląd krót­ki ( bez zdjęć bo zwierz pisze spoza domu) ale pokazu­ją­cy, że pióro i film rzad­ko idą w parze. Tam gdzie pis­arz jest wymyślony najczęś­ciej nie pisze, tam gdzie prawdzi­wy — najczęś­ciej opowia­da się o jego życiu pry­wat­nym. Być może na tym pole­ga najwięk­szy prob­lem z fil­ma­mi o pis­arzach. Aby nakrę­cić prawdzi­wy należało by pokazać człowieka siedzącego za biurkiem i piszącego. Co zwierz robi ter­az i zapew­nia was że nie jest to naj­ciekawsza do oglą­da­nia czyn­ność na świecie. I tak praw­da o tym najbardziej pożą­danym przez zwierza tal­en­cie nadal pozosta­je nieuch­wyt­na. Być może dlat­ego, że z tego co zwierz widzi z pis­arza­mi jest tak, że najwięcej ciekawych rzeczy przy­chodzi im do głowy w takich okolicznoś­ci­ach przy­rody, które widza nie zain­tere­su­ją. No a poza tym wszyscy chy­ba chce­my jakiegoś potwierdzenia, ze takiego tal­en­tu nie ma się bezkarnie i jakoś trze­ba za niego zapłacić. Wczes­na śmierć i małżeńskie niepoko­je wyda­ją się byc ceną odpowiednią .

 

0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online