Home Ogólnie O zbawczy puginale, tkwij w swym futerale czyli zwierz i Szekspir

O zbawczy puginale, tkwij w swym futerale czyli zwierz i Szekspir

autor Zwierz

Hej

Zwierz ma szczegól­ny sen­ty­ment do zacy­towanego w tytule zda­nia z Romea i Julii bo zdarzyło mu się wypowiedzieć te słowa na sce­nie choć spoko­jnie — nikt nigdy zde­cy­dowanie nie roman­ty­cznego zwierza nie obsadz­ił w roli Julii — po pros­tu zwierz grał w ama­torskim przed­staw­ie­niu na pod­staw­ie sztu­ki Witkacego którą ten napisał mając kil­ka lat i nieco poś­cią­gał od wielkiego mis­trza. Zwierz częs­to spo­tykał się ze zdaniem że gdy­by Szek­spir żył dziś nie baw­ił­by się w żaden teatr tylko pisał sce­nar­iusze fil­mowe. Zwierz uważa nato­mi­ast że Szek­spirowi udała się jeszcze lep­sza sztucz­ka — żył w swoich cza­sach i stworzył kil­ka świet­nych sce­nar­iuszy fil­mowych zan­im jeszcze ktokol­wiek pomyślał o kinie. Zwierz musi przyz­nać że ma do dzieł ang­iel­skiego klasy­ka słabość i oglą­da z olbrzymia przy­jem­noś­cią wszys­tkie możli­we adap­tac­je. Doszedł więc do wniosku że dziś podzieli się z wami swo­ją wiedzą na tem­at tego co warto zobaczyć a co omi­jać należy sze­rokim łukiem.
1.) Ham­let — kto się na to nie por­wał! Stary Ham­let Oli­wiera ponoć jest wybit­ny ale nieste­ty zes­tarzał się strasznie — poza tym choć zwierz wierzy w geniusz akto­ra to jed­nak jest to dzieło które wyraźnie wskazu­je że był aktorem scenicznym. Z nowszych Ham­letów zwierz najbardziej uwiel­bia pełną cztero­godzin­ną wer­sję Branagha ale rozu­mie że prędzej wolelibyś­cie być tra­towani przez sta­do dzi­kich koni niż to oglą­dać — niezwyk­le wier­na jest też ekraniza­c­ja z Ethanem Hawkiem gdzie co praw­da Danię zamieniono na wielką kor­po­rację ale nie zmieniono w dialo­gach ani jed­nego słowa — szko­da tylko że film wypadł pre­ten­sjon­al­nie ( zwłaszcza Ham­let) ale da się oglą­dać. Dla tych którzy na słowo Szek­spir dosta­ją lekkiego odruchu wymiotnego zwierz też ma propozy­cję — obe­jrzyj­cie sobie Króla Lwa ( tylko wyobraź­cie sobie że pod koniec wszyscy giną) bo w sum­ie praw­ie całość się zgadza.
2.) Mak­bet — Zwierz nie przepa­da za wer­sją ani Welle­sa ani Polańskiego — w obu braku­je zdaniem zwierza tego co przesądza o naprawdę dobrym Mak­be­cie czyli emocji — zwierz jakoś nie mógł się wczuć w całą his­torię. Bied­nego Mak­be­ta z resztą najbardziej przenoszą chy­ba w his­torii — był już wśród gangów był też w kuch­ni — w cyk­lu ekraniza­cji które raz na jak­iś czas robi ang­iel­s­ka telewiz­ja ( z zas­trzeże­niem że dzieło Szek­spi­ra musi się roz­gry­wać w innym cza­sie niż ory­gi­nał) Mak­bet był sze­fem kuch­ni — zwierz uwiel­bia tą ekraniza­cję bo ma ona abso­lut­nie niesamow­itą atmosferę.
3.) Otel­lo — choć twarz czerniło wielu białych aktorów to jed­nak zdaniem zwierza ist­nieje tylko jeden dobry Otte­lo — to ekraniza­c­ja Oli­wiera Park­era — serio dzię­ki drob­ne­mu zabiegowi każące­mu Jago prze­maw­iać pros­to do kamery reżyser osiągnął świet­ny efekt — zami­ast tylko śledz­ić intrygę sta­je­my się po częś­ci wspól­nika­mi intry­gan­ta. Zaskaku­ją­co dobrą ekraniza­cją tego dra­matu jest O — które przenosi całą akcję do współczes­nego liceum gdzie zaz­drość dzi­ała jed­nak dokład­nie tak samo
3.) Król Lear — zwierz nie widzi­ał ani jed­nej bezpośred­niej ekraniza­cji Króla Leara ale pozwala sobie stwierdz­ić że i tak w tej kat­e­gorii najlep­szy ( choć nie najwierniejszy) jest Ran Kurosawy
4.)Romeo i Julia — i znów mamy do czynienia z dziełem które było po raz pier­wszy zekrani­zowane w 1914 roku więc zwierz nawet nie będzie udawał że widzi­ał choć połowę ekraniza­cji — Zdaniem zwierza najład­niejszą ( i najwierniejszą) ekraniza­cję zafun­dował nam Zef­firelli z cud­owną muzy­ka Nino Roty, ale zwierz nie jest wcale prze­ci­wnikiem popowej ekraniza­cji z DiCaprio — dla zwierza jest jed­nak dowo­dem reży­ser­skiego geniuszu prze­niesie­nie całej his­torii tak daleko w cza­sie przy jed­noczes­nym zachowa­niu szek­spirowskiego rymu. oczy­wiś­cie znów może­my pójść na skró­ty i obe­jrzeć West Side Story -:)
5.) Sen Nocy Let­niej — zwierz widzi­ał trzy czy cztery ekraniza­c­je jed­ną gorszą od drugiej ( taki jest prob­lem z kome­di­a­mi Szek­spi­ra że strasznie trud­no spraw­ić żeby były śmieszne) aż w końcu trafił na ekraniza­cję Hoff­mana ( tą z 1999 z Michell Pfeif­fer) i stwierdza bez wąt­pli­woś­ci że jest to ekraniza­c­ja najlep­sza — dowód na to jest dość prosty — nie da się tego fil­mu nigdzie w Polsce kupić na DVD a ostat­ni raz w telewiz­ji była kiedy zwierz jeszcze chodz­ił do gim­nazjum ( i to puszczano ja o północy)
6.) Wiele Hała­su o nic i Jak wam się to podo­ba — tu nie ma zwierz wąt­pli­woś­ci — obie sztu­ki trze­ba zobaczyć w ekraniza­cji Branagha — z resztą obie zre­al­i­zował na pod­staw­ie podob­ne­go schematu wyko­rzys­tu­jąc piękną scener­ię ( w jed­nym przy­pad­ku Toska­nia w drugim Japonia) i obow­iązkową scenę taneczną ( do odpowied­niej muzy­ki Patric­ka Doy­la) — atutem tych ekraniza­cji jest to że są śmieszne nie nudzą a obsa­da w nich jest wyśmieni­ta ( i co najważniejsze brytyjska;)
7.) Burza — zwierz wspom­i­na z dawnych lat że zarówno Burzę jak i Wieczór Trzech Króli obe­jrzał w formie fil­mu kukiełkowego których ser­ię kiedyś wypuś­ciło BBC ( oni chy­ba mają nawet kresków­ki na pod­staw­ie Szek­spi­ra). Nato­mi­ast nie tak dawno temu zwierz spostrzegł że kre­tyńs­ki film dla młodzieży „ Ona to on” jest dokład­nym odw­zorowaniem perypetii bohaterów Burzy. Czas się bać;)
8.) Stra­cone Zachody Miłoś­ci — zwierz zna tylko jed­ną ekraniza­cję w której posi­adanie chęt­nie by wszedł nieste­ty jest ona niedostęp­na. Ekraniza­c­ja tej małej i nieco zapom­ni­anej komedii Szek­spi­ra dzieją­ca się w lat­ach trzy­dzi­estych ( i ilus­trowana stan­dar­d­a­mi z tych ) nieste­ty spodobała się chy­ba tylko zwier­zowi — z drugiej jed­nak strony zwierz jest bezbron­ny wobec zarzutów że sztukę za bard­zo pocię­to bo jej nigdy nie czytał.
9.) Juliusz Cezar — sys­tem oglą­da­nia tego fil­mu jest bard­zo prosty — włącza­my słyn­ną ekraniza­cję z Mar­lonem Bran­do — wysłuchu­je­my mowy Bru­tusa — wyłącza­my film albo przyśpiesza­my na podglądzie. Zaj­mu­je nam to mało cza­su a już wiemy że widzieliśmy co najlepsze
10.) Hen­ryk V — zwierz nie wie co napisać — widzi­ał dwie najsławniejsze ekraniza­c­je i choć woli tą nowszą ( z 1989 — Branagha) to jed­nak ma wraże­nie że trud­no zarzu­cić fil­mowi że pow­stał w konkret­nym cza­sie ( 1944 opowieś­ci o zwycięst­wie króla Anglii miały pod­nosić ducha bojowego) i w konkret­nym momen­cie roz­wo­ju sztu­ki filmowej 
11.) Ryszard III — Losy podłego króla Anglii który ani ład­ny ani miły nie był należy koniecznie obe­jrzeć w ekraniza­cji z 1995 roku — w alter­naty­wnej Anglii z lat 30 która jak nic przy­pom­i­na faszys­towskie Niem­cy cała his­to­ria nic nie traci a jeszcze nabiera nowego przesła­nia. Poza tym nie da się ukryć że czoł­gi i szek­spirows­ki rym tworzą dość ciekawe zestaw­ie­nie. Najlep­szy jest jed­nak zmieniony nie do poz­na­nia Ian Mck­ellen jako podły Ryszard
12.) Poskromie­nie Złośni­cy — zwierz oczy­wiś­cie może was odesłać do Kiss me Kate — musi­calu z lat pięćdziesią­tych na pod­staw­ie tej kosz­marnie nie poprawnej dziś poli­ty­cznej sztu­ki Szek­spi­ra ale naprawdę zwierz wstrząśnię­ty był uwspółcześnioną wer­sją tej sztu­ki z 2007 roku — czego by reżyser i sce­narzys­ta z tek­stem komedii Szek­spi­ra  nie robili jed­nego nie dało się zmienić — przy dzisiejszych stan­dar­d­ach tej komedii nie da się już nieste­ty oglą­dać bez zgrzy­ta­nia zęba­mi. Zawsze może­my sobie jeszcze obe­jrzeć „10 things I hate about you” ( zwierz zapom­ni­ał Pol­skiego tytułu) — z nieodżałowanym Heath­em Ledgerem i cala his­torią prze­nie­sioną do amerykańskiego ogólniaka
13.) Kupiec Wenec­ki — tak jak bied­na złośni­ca jest niepopraw­na dla fem­i­nis­tek tak przed­staw­ia­ją­cy złego żyda Kupiec Wnec­ki stał się ostat­nio dziełem abso­lut­nie zmar­gin­al­i­zowanym. Tym więk­szy należy się sza­cunkiem Mich­e­lowi Rad­for­dowi który w 2004 nakrę­cił to niewys­taw­iane już praw­ie dzieło. I chwała mu za to — Shey­lock w wyko­na­niu Ala Paci­no to postać trag­icz­na do której trud­no czuć nien­aw­iść — jest z resztą tak zagrana że zwierz jest już sześ­ciu lat pod wraże­niem. Trze­ba tą ekraniza­cję koniecznie zobaczyć — choć­by żeby przekon­ać się jak bard­zo moż­na zmienić tekst Szek­spi­ra nie zmieni­a­jąc ani słowa
14.) Tytus Andronikus — zwierz nie widzi­ał żad­nej innej adap­tacji poza tą z 1999 z Antho­nym Hop­kin­sem która jed­nak przekon­ała zwierza że nie chce już nigdy oglą­dać żad­nej adap­tacji tego dzieła.
No chy­ba tyle na razie — jak widzi­cie zwierz stara się dla was trzy­mać rękę na Szek­spirowskim pulsie. Oczy­wiś­cie zwierz wie że na 100% o czymś zapom­ni­ał. Tylko nie wie w tym momen­cie o czym. Jeśli jed­nak macie ochotę obe­jrzeć abso­lut­nie wszys­tkie dzieła Szek­spi­ra może­cie sobie obe­jrzeć je w ekraniza­c­jach BBC w których wyko­rzys­tano wskazów­ki językoz­naw­ców szek­spirologów i his­to­ryków. Człowiek usyp­ia gdzieś w dziesiątej minucie.
0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online