Home Ogólnie Pobawmy się a niech inni się uczą czyli zwierz grasuje w “Koperniku”

Pobawmy się a niech inni się uczą czyli zwierz grasuje w “Koperniku”

autor Zwierz

Hej

Raz na jak­iś czas musi nade­jść dzień tak zwanego “off topu” czyli dzień w którym zwierz nie pisze o pop­kul­turze. A właś­ci­wie nie pisze wprost o pop­kul­turze bo prze­cież ilość imprez, wydarzeń i pro­mocji otacza­ją­cych  Cen­trum Nau­ki Kopernik spoko­jnie robi z tego miejs­ca przed­miot nie tyle naukowego co kul­tur­al­nego pożą­da­nia. A że to miejsce dla wszys­t­kich to stąd już krok od pop­kul­tu­ry. Ale tak na serio — Koperni­ka rekla­mu­je się jako muzeum na nowe cza­sy — właśnie dla takiej niecier­pli­wej żyjącej w świecie pop­kul­tu­ry młodzieży z lek­ka domieszką dorosłych.
Pier­wsza myśl jaka dotarła do zwierza po wyjś­ciu z cen­trum to że niczego się nie nauczył. Może­cie stwierdz­ić że zwierz nie jest tar­getem cen­trum więc nic dzi­wnego że niczego się nie nauczył. Ale sko­ro zwierz, który tuż przed wiz­ytą w cen­trum odsiedzi­ał swo­je na zebra­niu kat­edry pewnej ważnej uczel­ni warsza­wskiej, nie był w stanie skon­cen­trować się pośród eksponatów na tyle by się czegoś nauczyć, to zwierz mniema, że podob­nie dzieje się w przy­pad­ku więk­szoś­ci bie­ga­ją­cych po ekspozy­cji uczniów. Bo w Koperniku moż­na bez trudu niczego się nie nauczyć. 
Wystar­czy tylko podob­nie jak więk­szość zwiedza­ją­cych dzieci dotykać wszys­tkiego tak dłu­go aż zadzi­ała a potem biec dalej nawet nie do koń­ca przyglą­da­jąc się wynikom swoich dzi­ałań. Moż­na też nie czy­tać objaśnień tylko oglą­dać pomoc­nicze obraz­ki albo też ignorować wszys­tko i po pros­tu próbować aż do skutku. Skutek zaś obser­wować najczęś­ciej bezre­fleksyjnie. Moż­na też w końcu znaleźć jakieś miejsce w którym urządze­nie jest wyjątkowo fajne i baw­ić się nim zupełnie nie zgod­nie z przeznaczeniem.
Zwierz prag­nie byśmy się dobrze zrozu­mieli. Zwierz nie ma pre­ten­sji do dzieci ( zwierz należy do tej wąskiej grupy która nie uważa że dzieci uległy kom­plet­ne­mu zdz­icze­niu) — gdy­by był kilkulet­nim dzieck­iem przyprowad­zonym w dużej ( nie pil­nowanej!) grupie do takiego muzeum robił­by dokład­nie to samo — latał dotykał i miał gdzieś czy­tanie. Zapewne zwierz baw­ił­by się też przy tym świetnie. 
Zwierz nie chce was też przekony­wać że cen­trum nie jest atrak­cyjne — wręcz prze­ci­wnie atrak­cyjne jest niezwyk­le i rzeczy­wiś­cie niek­tóre ekspery­men­ty są abso­lut­nie fan­tasty­czne, a niek­tóre urządzenia to czyste sf. Zwierz odwiedz­ił podob­ne miejs­ca zarówno w Paryżu jak i Lon­dynie i może spoko­jnie stwierdz­ić że pod wzglę­dem iloś­ci i jakoś­ci samych ekspery­men­tów abso­lut­nie nie odstajemy.
Skalę prob­le­mu moż­na sobie uświadomić dopiero kiedy wchodzi się do sekcji do której wpuszczani są tylko odwiedza­ją­cy powyżej 14 roku życia ( zwierz uważa że spoko­jnie moż­na było by tą granicę obniżyć do 12 no ale to zwierz) — tam gdzie nie ma dzieci panu­je sto­sunkowa cisza ( resz­ta cen­trum to mieszan­i­na szkol­nej prz­er­wy z bard­zo głośny­mi dźwięka­mi wydawany­mi równocześnie przez różne urządzenia co prowadzi do tego że np. nie sposób wykony­wać doświad­czeń wyma­ga­ją­cych neu­tral­nego słucha­nia) a polece­nia do zadań ( głównie doty­czą­cych per­cepcji mediów i ogól­nych zachowań społecznych) wyświ­et­lane są na mon­i­torach co uniemożli­wia sko­rzys­tanie z nich bez przeczy­ta­nia choć szczątkowej infor­ma­cji o czym tak naprawdę się ter­az uczymy ( tu zwierz musi przyz­nać że niczego się nie nauczył bo raczej już wszys­tko wiedzi­ał). Ale z drugiej strony w tej częś­ci cen­trum praw­ie niko­go nie ma — bo cen­trum jest dla dzieci ( przy­na­jm­niej w powszech­nym mniemaniu)
Uważny czytel­nik dostrzeże ze jak na razie zwier­zowi najbardziej w muzeum dla dzieci, nie podoba­ją się dzieci i ze zwierz sam sobie winien bo trze­ba było się trzy­mać od cen­trum z dale­ka. Otóż zwier­zowi nie podo­ba się jak w muzeum i opiekunowie trak­tu­ją  dzieci. A trak­tu­je się je zgod­nie ze sche­matem — wrzu­cić do muzeum ( najlepiej zami­ast jakichś doświad­czeń w szkole, albo w ramach poucza­jącej rozry­w­ki na szkol­nej wycieczce) a potem je stamtąd wyjąć  już wye­dukowane poprzez zabawę. 
Zwierz widzi­ał co najm­niej trzy takie bie­ga­jące wyciecz­ki szkolne i poczuł że jest mu trochę żal. Po pier­wsze przy tylu ekspery­men­tach nawet zain­tere­sowane zabawą dziecko czu­je potrze­bę by biec dalej ( podob­ny syn­drom dostrzegł zwierz w Muzeum Pow­sta­nia Warsza­wskiego gdzie najważniejsze jest zebranie wszys­t­kich kartek z kalen­darza kole­jnych dni pow­sta­nia). Po drugie — dzieci bard­zo wielu ekspery­men­tów nie rozu­mieją a co za tym idzie nie mogą się dobrze baw­ić. Oczy­wiś­cie w cen­trum jest obsłu­ga ale dzi­wnie rozłożona. Np. w zupełnie pustej sali opty­ki spotkał zwierz przemiłą dziew­czynę która wytłu­maczyła zwier­zowi zasady gry pole­ga­jącej na skierowa­niu wiąz­ki światła do odpowied­niej łuzy stołu bilar­dowego przy wyko­rzys­ta­niu lus­ter i soczewek. Zwierz nigdy by nie wpadł na to jak to zro­bić a tak ekspery­ment się udał i był naprawdę fajny. 
Ale gdy zwierz rozglą­dał się po sali dostrzegł że takich pomoc­nych ani­ma­torów jest niewielu i głównie dba­ją oni by dzieci nie zniszczyły cen­trum doszczęt­nie ( a część próbu­je oj próbu­je). Zwierz nie dostrzegł też zbyt wielu nauczy­cieli ani kogokol­wiek dorosłego kto choć­by dla polep­szenia jakoś­ci zabawy powiedzi­ał dzieci­akom o co właś­ci­wie chodzi. Bo Kopernik to trochę eduka­cyjny prze­mysł gdzie prz­er­abia się kole­jne grupy
I tu pojaw­ia się dość smut­na reflek­s­ja zwierza że prze­do­br­zono — w nowoczes­noś­ci zabrakło bard­zo trady­cyjnego ele­men­tu czyli może nie prze­wod­ni­ka ale kogoś kto w każdym z seg­men­tów wskazy­wał by co jest fajne i asys­tował przy tych ekspery­men­tach które wyma­ga­ją więk­szego objaśnienia niż niekiedy jed­no zdanie ( które cza­sem abso­lut­nie nic nie tłu­maczy). Kogoś kto by pod­szedł do dzieci i może nie nakazał im ciszy ale zapewnił że na pewno wszyscy zdążą wypróbować urządze­nie. Zwierz myśli że w sum­ie wszyscy by się wtedy baw­ili nieco lepiej.
ps: Ci których trau­maty­czne przeży­cia zwierza w CNK nie intere­su­ją a chcą się dowiedzieć wrażeń zwierza z ostat­niego odcin­ka glee i innych seri­alowych pre­mier mogą zajrzeć TU
0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online