Home Ogólnie Smutna historia miłosna pana Sparksa czyli jak opowiedzieć jedną historię przy pomocy 7 filmów

Smutna historia miłosna pana Sparksa czyli jak opowiedzieć jedną historię przy pomocy 7 filmów

autor Zwierz

 ?

Hej

 

 

Zwierz miał ostat­nio pewne zaległoś­ci w oglą­da­niu zwias­tunów ( o mało nie prze­gapił  nowego fil­mu Wesa Ander­sona — a to by było dla zwierza naprawdę smutne). Ter­az jed­nak nadra­bi­a­jąc je hurtem ( czy zwierz mówił wam kiedys, że kocha zwias­tuny). Rzu­cił mu się w oczy jeden — film nosi tytuł Lucky One, gra w nim Zac Efron, które­mu pole­cono ściąć blond włosy i nabrać odrobinę masy mięśniowej by mógł zagrać dziel­nego żołnierza. Ów zwias­tun zwró­cił uwagę zwierza ponieważ doszedł do wniosku, że prze­cież już ten film widzi­ał. A potem zrozu­mi­ał skąd to poczu­cie, że zna pro­dukcję. Opar­to ją bowiem o prozę Nico­lasa Spark­sa. To zain­spirowało zwierza do napisa­nia dwóch słów o niesamow­itym sukce­sie tego auto­ra, i o wcale nie zaskaku­jącej metodzie ekraniza­cji jego książek. Dlaczego zwierz o tym pisze? Cóż wychodzi z założe­nia, że jeśli na pod­staw­ie czy­je­jś prozy nakrę­cono w ostat­nich lat­ach pon­ad sie­dem filmów a kole­jne czeka­ją na pro­dukcję to warto zas­tanow­ić się dlaczego. Poza tym wyda­je się, że Sparks trafia w pewną specy­ficzną nutę tworząc na nowo gatunek melo­dra­matu na wskroś amerykańskiego.

 

Zaczni­jmy od tego, że nazwisko Spark­sa kojarzył mało kto poza USA do 2004 kiedy do kin trafił film pamięt­nik. Zwierz podob­nie jak bard­zo wielu widzów był miel zaskoc­zony tą pro­dukcją. Nie dlat­ego, że prezen­towała jak­iś wybit­ny poziom ale stanow­iła odrodze­nie dość zakur­zonego już gatunku jakim jest melo­dra­mat. Zwierz uważa że melo­dra­matów moż­na nie lubić ale nie moż­na im poz­wolić zupełnie z kin zniknąć. Dlaczego? Między inny­mi dlat­ego, że to jeden z najs­tarszych gatunków fil­mowych, który dostar­czył nam kilku arcy­dzieł. Nawet jeśli nie lubimy melo­dra­matów trze­ba o nie dbać trochę jak o sztukę ludową. Pamięt­nik nie był jed­nak pier­wszym filmem na pod­staw­ie prozy Spark­sa — wcześniej wypro­dukowano dwa filmy — jeden List w Butelce miał naprawdę niezłą obsadę bo oprócz jeszcze trochę sławnego wów­czas Kev­ina Cost­nera grał w nim także Paul New­man jako ojciec głównego bohat­era. Potem był abso­lut­nie kosz­marnie, kosz­marny Walk to Remem­ber z Mad­ny Moore. Kole­jne pro­dukc­je posy­pały się po pamięt­niku z zaskaku­jącą reg­u­larnoś­cią. Mieliśmy więc noce w Rodan­the, Dear John, Last Song i nad­chodzą­cy właśnie Lucky One. To daje dokład­nie jeden film na dwa lata — nie gorzej niż King.

 

Zwierza najbardziej jed­nak fas­cynu­je fakt, że wszys­tkie filmy na pod­staw­ie książek Spark­sa są dokład­nie takie same albo praw­ie takie same. Tak więc jeśli widzieliś­cie jeden widzieliś­cie wszys­tkie. Ale jeśli nie widzieliś­cie żad­nego zwierz ser­wu­je wam właśnie przepis na wszys­tkie filmy na pod­staw­ie prozy Spark­sa. Oczy­wiś­cie tekst zaw­iera spoilery.

 

 1.) Ojcowie są ważni - autor musi mieć dobre kon­tak­ty ze swoim ojcem bo postać dobrego i mądrego ojca pojaw­ia się właś­ci­wie wszędzie. Najwięcej tego wątku jest w ” Liś­cie w Butelce”, ale ojciec ( choć chory na autyzm jed­nak nadal niezwyk­le ważny) pojaw­ia się także w ” Dear John”, ode­gra sporą role w ” Walk to Reme­ber” czy w ” Pamięt­niku” co ciekawe w książkach Spark­sa mamy najczęś­ciej do czynienia z samot­ny­mi ojca­mi — posta­cie matek albo nie wys­tępu­ją albo zde­cy­dowanie nie są dobre. W Last Song ojciec — do którego po roz­wodzie ( och te niedo­bre żony) przeprowadza się rodzeńst­wo. Początkowo rzecz jas­na nie doce­ni­a­ją ojca ale wraz z postępem akcji jak najbardziej sta­je się niezwyk­le ważną postacią.

 

2.) Ktoś musi umrzeć — Sparks niko­go nie oszczędza — jest to autor który swoich bohaterów uwiel­bia uśmier­cać. Może to być białacz­ka — Walk to Remem­ber, Rak Żołąd­ka — Last Song, Chło­ni­a­ka — Dear John, autor wykańcza także bardziej wymyśl­nie — bohater Nocy w Rodan­the ginie pod błot­ną law­iną, zaś bohater Lis­tu w Butelce na morzu ratu­jąc innego rozbit­ka. Co ciekawe bohaterowie Notat­ni­ka przeży­wa­ją do koń­ca ale to się właś­ci­wie nie liczy bo bohater­ka ma Alzhaimera i nie pamię­ta swo­jego ukochanego. Zwierz nie wie jak kończy się Lucky One ale może właś­ci­wie już dziś obstaw­iać, że ktoś na pewno na coś umrze.

 

 Zwierz powinien dodać, że filmy na pod­staw­ie prozy spark­sa mają właś­ci­wie tylko dwa rodza­je plakatów, po których moż­na bez pudła poz­nać z jakim filmem mamy do czynienia. Jeden rodzaj to prszen­towany powyżej rodzaj “para objęta”


 

3.) Zakochanie ekspre­sowe — dla Spark­sa jest jasne, ze zakochu­je­my się raz na całe życie i to na dodatek w sposób błyskaw­iczny. Jego his­to­rie zaskaku­ją­co częs­to opowiada­ją o krótkotr­wałej let­niej zna­jo­moś­ci która rzecz jas­na okazu­je się czymś więcej — tak jest w Last Song, tak jest w Dear John i dokład­nie tak samo jest w Pamięt­niku.  Jeśli są już za starzy na romanse waka­cyjne dochodzi spotkanie z dala od domu — albo w gospodzie odd­alonej nieco od cywiliza­cji jak w Nocach w Rodan­the, albo kiedy ona przy­jedzie jako dzi­en­nikar­ka do jego małej nad­morskiej miejs­cowoś­ci — jak w Lis­tach w Butelce. Nie mniej nigdy nie mamy do czynienia z bohat­era­mi, którzy zakochali się w sobie mniej gwał­town­ie i w cza­sie dłuższym niż kil­ka dni czy maksy­mal­nie tygodni

 

4.) Prawdzi­wy wrażli­wy mężczyz­na — mężczyźni w fil­mach na pod­staw­ie prozy Spark­sa są właś­ci­wie wszyscy tacy sami — trochę bez wzglę­du na wiek. Po pier­wsze są dobrzy, kocha­ją­cy i prawi. Są też wrażli­wi to jasne. Więk­szość z nich jest przys­to­j­na no ale może­my uznać, że to kwes­t­ia obsadza­nia aktorów. Jeśli się zakocha­ją to już na zabój. Lubią ich dzieci, psy i właś­ci­wie wszyscy. Bard­zo wielu z nich zna się na sto­larce. Nigdy nie przes­ta­ją otaczać troską swo­jej ukochanej i mają niesły­chane pokłady ciepła, dobra i wybaczenia. Nawet jeśli pode­j­mu­ją złe decyz­je w swoim życiu potrafią się do nich przyz­nać, i poprosić o wybacze­nie. Niemal zawsze mają wyrzu­ty sum­ienia. Wierzą w przeznaczenie.

 

 

 Kon­tynu­ac­ja moty­wu — warto zwró­cić uwagę, że bohaterowie mimo, że to inny film z plaży się nie ruszyli ( ogól­nie u Spark­sa strasznie dużo jest plaży) 

 

5.) Listy — zdaniem Spark­sa nie ma nic roman­ty­czniejszego niż listy — bohaterowie piszą listy jak sza­leni ( może nigdy nie słyszeli o mailu) — od roman­ty­cznego lis­tu w butelce zacznie się a jakże fabuła Lis­tu w Butelce ( zwierz wie, że to masło maślane ale późno jest:), Listy piszą do siebie też bohaterowie fil­mu Dear John czego moż­na się domyślić bo tytuł fil­mu wzię­ty jest od nagłówka jed­nego z nich. Lis­town­ie porozu­miewa­ją się też po rozs­ta­niu bohaterowie Nocy w Rodan­the i to z lis­tu bohater­ka dowie się, że jej ukochany nie żyje ( och te przek­lęte lawiny błotne). No i oczy­wiś­cie listy pisze codzi­en­nie przez całą swo­ją wojskową służbę bohater Notat­ni­ka ale nieste­ty zosta­ją one prze­jęte przez złą matkę ukochanej. Z kolei w Walk to Reme­ber nie ma listów ale jest coś w zastępst­wie czyli Lista rzeczy o których marzy bohater­ka — praw­ie liczy się za korespondencję.

 

6.) Za mundurem pan­ny sznurem — zwierz co praw­da nie może uznać tego za powszech­ną zasadę ale powiedzmy sobie, że Sparks nie uni­ka od posyła­nia swoich szla­chet­nych bohaterów do wojs­ka. Do wojs­ka trafia więc bohater Pamięt­ni­ka, do Afgan­istanu trafia John z Dear John a z Iraku wraca bohater Lucky One. Ogól­nie wyda­je się, że służ­ba w wojsku jest log­icz­na bo nasz bohater jest prawym Ameryka­ninem ( co do tego nie ma wąt­pli­woś­ci) a bycie prawym Ameryka­ninem w jakimś stop­niu zakła­da chęć wal­ki za swój kraj. Zwłaszcza bohater Dear John, który decy­du­je się porzu­cić plany na przyszłość i zostać dłużej w wojsku po atakach z 11 wrześ­nia. Co praw­da autor pokazu­je, że na wojnie moż­na zostać ran­nym i zginąć ale to tylko pod­kreśla poświęce­nie naszego bohatera.

 

 Nieco inna odmi­ana tego plakatu bo bohaterowie nie siedzą, ale kon­cepc­ja w sum­ie pozosta­je bez zmian 

 

7.) Odległość — ponieważ bohaterowie muszą do siebie pisać listy ( co wiemy z punk­tu 5) oraz ponieważ bohater idzie częs­to do wojs­ka( co wiemy z punk­tu 6) nat­u­ral­ną kon­sek­wencją obu fak­tów jest odległość jaka dzieli bohaterów. Po tym jak zakocha­ją się w sobie bez pamię­ci naty­ch­mi­ast muszą się rozs­tać zaś odległość między nimi powin­na wynosić co najm­niej jeden kon­ty­nent. Im dalej tym kocha­ją się moc­niej. Miłość niemożli­wa w sytu­acji kiedy obo­je mieszka­ją w jed­nym mieś­cie albo przy­na­jm­niej w jed­nym stanie tego samego kra­ju wyda­je się abso­lut­nie nie możli­wa autorowi. Jedynym odstępst­wem od tej reguły jest sytu­ac­ja w której ktoś ma zaraz umrzeć. Wtedy bohaterowie mogą pozostać na tere­nie tego samego kra­ju, stanu a nawet miejscowości.

 

8.) Fach w ręku — bohaterowie filmów na pod­staw­ie prozy Spark­sa zazwyczaj coś potrafią zro­bić — a to dom odremon­tować, a to pomogą przy witrażu w koś­ciele,  a bohater Lucky One wyglą­da na najlep­szego pra­cown­i­ka farmy/ wyprowadza­cza psów na jakiego zwierz się natknął. Co ciekawe mimo, że nie są intelek­tu­al­is­ta­mi — to jed­na z pod­sta­wowych zasad ( no może poza bohaterem nocy w Rodan­the, który jest lekarzem) — to jed­nak wykazu­ją się zawsze wrażli­woś­cią. Nie mniej to właśnie to zestaw­ie­nie umiejęt­noś­ci radzenia sobie z młotkiem i umiejęt­noś­ci pisa­nia wzrusza­ją­cych listów czyni z nich mężczyzn god­nych zazdrości

 

 

 

 Dru­go rodzaj plakatów to jak zwierz zwykł je nazy­wać ” nosem w nos” czyli bohaterowie, których tylko krok dzieli od pocałunku

 

9.) Niezwykła dziew­czy­na — bohater­ki Spark­sa mimo, że są zazwyczaj na drugim planie wobec szla­chet­nego bohat­era zawsze w teorii są niezwykłe, cechu­je je wewnętrz­na siła, umiejęt­ność poradzenia sobie z życiowy­mi prob­le­ma­mi, chęć zmi­any i nieza­leżność. Nawet jeśli popeł­nia głupst­wo ( nie zostaną z naszym ukochanym) to jed­nak wiemy, że jest w nich dobroć, pra­wość i nieza­leżność. Do tego jeszcze w jakichś 90% są wielkook­ie i dłu­gowłose i prezen­tu­ją ten typ dziew­czyny, która nie ma wiel­kich życiowych planów poza tym że chcą być szczęśli­we, oglą­dać gwiazdy i znaleźć miłość, która oczy­wiś­cie objaw­ia się pod postacią naszego bohat­era. Jest jeszcze typ nieco starszej kobi­ety zran­ionej przez innego mężczyznę, która jed­nak umie się z tej emocjon­al­nej zapaś­ci wygrze­bać, ponieważ jest sil­na kobi­etą, którą nasz bohater musi pokochać niemal od pier­wszego wejrzenia.

 

10.) Wiel­ka strasz­na tajem­ni­ca — wątek nie obow­iązkowy no ale zasadza się wokół niego cały dra­mat — otóż bohaterowie tych filmów mają kosz­marną skłon­ność nie mówienia sobie wszys­tkiego, albo po pros­tu nie wszys­tko wiedzą. W Nocach w Rod­san­the dopiero gdzieś w ? fil­mu dowiadu­je­my się co właś­ci­wie przys­to­jny lekarz robi  nad morzem, w Walk to Reme­ber bohater­ka przez cały czas ukry­wa swo­ja chorobę, w Lucky One bohater nie przyz­na­je się, że odnalazł dziew­czynę ponieważ jej zdję­cie znalazł na polu bitwy, chory ojciec nie przyz­na­je się że ma raka, dziew­czy­na z Dear John nie przyz­na­je się że jej mąż ma raka. Ogól­nie wszyscy się kocha­ją ale wszyscy też mają dzi­wną skłon­ność do unika­nia mówienia tego, co wszys­tko był zde­cy­dowanie ułatwiło.

 

 

 Tu nosem w nos w sepii, ogól­nie więk­szość plakatów do filmów na pod­staw­ie Spark­sa ma choć jed­ną wer­sję w Sepii

 

Jak sami widzi­cie nie trud­no dostrzec że Sparks pisze w kółko tą samą his­torię. I to nawet zwierza nie dzi­wi bo jest wielu autorów którzy tak właś­ci­wie mają pomysł tylko na jed­ną książkę i w kółko ją piszą. To co zwierza dzi­wi to fakt, że wciąż tą jed­ną książkę przenosi się na ekran, i że to się opła­ca. Zdaniem zwierza świad­czy to o tym, że mimo olbrzymiego zalewu rynku kome­di­a­mi roman­ty­czny­mi wid­zom wciąż braku­je klasy­cznych melo­dra­matów. Zwłaszcza takich, które nie odwołu­ją się do wydarzeń wiel­kich ale pozosta­ją blisko “zwykłych ludzi”. Zwierz pisał, wcześniej że Sparks upraw­ia melo­dra­mat amerykańs­ki i w jakimś stop­niu podtrzy­mu­je tą opinię. Jego bohaterowie prowadzą życie moc­no osad­zone w  dobrze znanych amerykanom przestrzeni­ach, let­nie romanse odby­wa­ją się w kra­ju nie zaś tak jak zazwyczaj w fil­mach europe­js­kich z dala od niego. Udzi­ał w wojnie — doświad­cze­nie dużo bliższe amerykańskiemu społeczeńst­wu niż europe­jskiemu ( które wojny nie miało od daw­na), duża rola odd­alonych od miast kra­jo­brazów. Zwierz odnosi też wraże­nie, że bohaterowie Spark­sa bliżsi są amerykańskiemu społeczeńst­wu niż europe­jskiemu, co więcej autor stroni od klas wyższych ( czy odnosi się do nich z niechę­cią) kieru­jąc naszą uwagę na niższą klasę śred­nią . Być może z resztą tu zasadza się sukces jego filmów bo opowiada­ją o ludzi­ach, którzy nie pław­ią się w luk­susie tylko ciężko pracu­ją na swo­je życie. Ten zaś etos ciężkiej pra­cy jest w społeczeńst­wie amerykańskim niezwyk­le ważny.

 

 Nie tylko mamy “nosem w nos” ale także z daw­na nie widzianą plażę

 

Tym co zwierza fas­cynu­je w ekraniza­c­jach prozy Spark­sa to fakt, że w fil­mach na pod­staw­ie jego książek, które powiedzmy sobie szcz­erze przy­pom­i­na­ją znane z wyciska­nia łez pro­dukc­je Hall­marku gra­ją całkiem nieźli aktorzy. Rayan Gosling, Richard Gere, Kevin Cost­ner, Paul New­man , Rachel McAdams, Aman­da Syen­field, Dane Lane — to aktorzy którzy są raczej znani I teo­re­ty­cznie w takich fil­mach gry­wać nie muszą. A jed­nak gra­ją i co więcej z sukce­sem dla swo­jej kari­ery. Z resztą zwierz nie powinien być zbyt surowy — jeśli obe­jrzy­cie tylko jeden film Spark­sa to może się wam on spodobać — gorzej przy trzec­im kiedy zdal­iś­cie sobie sprawę, że już to wszys­tko gdzieś widzieliś­cie. Gdy­byś­cie więc pytali zwierza , którą wer­sję his­torii obe­jrzeć — zwierz pro­ponu­je mimo wszys­tko pamięt­nik bo Rayan Gosling jest dobrym aktorem, który świet­nie się sprawdza w roli bohat­era, którego lubią nawet szczeni­acz­ki.  A co do resz­ty filmów może­cie twierdz­ić, że je widzieliś­cie — zwłaszcza jeśli do tego jed­nego obe­jrzanego fil­mu doda­cie  infor­ma­c­je  z powyższej listy zwierza. Oczy­wiś­cie zwierz niko­mu nie broni lubić takich filmów — wręcz prze­ci­wnie rozu­mie, że jeśli komuś spodobał się jeden może mieć słabość do następ­nych. Nie mniej zwierz zawsze pozostanie pod wraże­niem jak bard­zo  moż­na w kółko krę­cić dokład­nie ten sam film. Choć biorąc pod uwagę ile już siedzi w pop­kul­turze może nie powinien się dzi­wić. A i jeszcze jed­no — trochę w naw­iąza­niu do wczo­ra­jszego wpisu — zwierz wszys­tkie te filmy oczy­wiś­cie widzi­ał. Dlaczego? Bo ktoś je nakręcił.

 

 No i od razu widać, że Pamięt­nik się różni bo i deszcz jest no i ważniejsze to ona ma pocałować jego a nie on ją. Ale poza tym jak­by już zwierz widzi­ał gdzieś ten plakat

 

Ps: Zwierz ma dwa blo­gi, fan­page na face­booku, tum­blr, zupę. czego zwierz nie miał? Oczy­wiś­cie nie miał vlo­ga. Ale już ma i to ma na niego pomysł. Po pier­wszych oględz­i­nach stwierd­zono, że zwierz mówi za szy­bko albo kam­era jest za wol­na. Nie mniej zwierz baw­ił się dobrze. Jak stwierdzili niek­tórzy czytel­ni­cy jeszcze tylko pod­cast, gazetka i zwierz pod­bi­je wszys­tkie ist­niejące media.

 

0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online