Home Ogólnie W Trzech Króli na Trzech Króli czyli Idźcie do Teatru (Polskiego)

W Trzech Króli na Trzech Króli czyli Idźcie do Teatru (Polskiego)

autor Zwierz
W Trzech Króli na Trzech Króli czyli Idźcie do Teatru (Polskiego)

Hej

Nowy rok właś­ci­wie już się praw­ie na dobre zaczął bo 6. 01 będzie ostat­nim dniem łączą­cym na z atmos­ferą świąt i  cud­ownego wol­nego jakie się z nimi wiąże. Jest to pewnie też abso­lut­nie ostat­ni moment kiedy moż­na jeszcze coś dopisać do listy noworocznych postanowień. Zwierz założy się, że na częś­ci z nich jest punkt „chodz­ić więcej do kina”, w każdym razie jest taki punkt na men­tal­nej liś­cie zwierza. Dziś jed­nak zwierz chci­ał­by wam zapro­ponować dopisanie kole­jnego punk­tu „chodz­ić więcej do teatru”. Jak gdzie i dlaczego? A to już przeczy­ta­j­cie dalej we wpisie który zwierz przy­go­tował dla was we współpra­cy z Teatrem Polskim.

TEATR-POLSKI-mem-1008x1008-v15

Dzisiejszy wpis ilus­tru­je Teatr Pol­s­ki, który chce zachę­cić was w ten sposób byś­cie dali szan­sę Wiec­zorowi Trzech Króli (jak nie dziś to kiedy) który pier­wszy spek­takl tego roku ma 10.01

Zwierz doskonale wie dlaczego do teatru chodz­imy rzadziej niż do kina. Nie chodzi o intelek­tu­al­nie wyzwa­nia jakie staw­ia­ją przed nami sztu­ki. Chodzi o zawracanie głowy. Wiado­mo do kina idzie się łat­wo.  Aby iść do kina należy – wstać od kom­put­era, założyć kurtkę, dojść do tramwa­ju, wysiąść z tramwa­ju, wparować do kina, wybrać seans, usiąść na swoim miejs­cu o wyz­nac­zonej godzinie. Moż­na jeść pop­corn i wybier­ać z kilku­nas­tu różnych pro­dukcji, wśród których zawsze zna­jdzie się jed­na taka która nas zain­tere­su­je. Inny­mi słowy pomiędzy pod­ję­ciem decyzji o wyjś­ciu do kina, a zapad­nię­ciem się w wygod­ny fotel może minąć zaled­wie kilka­dziesiąt min­ut o każdej porze dnia. Z teatrem jest jed­nak nieco inaczej. Przede wszys­tkim musimy kupić bile­ty na konkret­ny spek­takl, konkret­nego wiec­zoru, znaleźć się w odpowied­nim budynku (który niekoniecznie jest obok nas), jesteśmy ograniczeni przez reper­tu­ar. Poza tym trze­ba się jeszcze dodatkowo postarać i przy­wdzi­ać na siebie strój nieco bardziej ele­ganc­ki i znaleźć kogoś kto by się z nami na tą ciężką przeprawę jaką jest dotar­cie do teatru udał. Na koniec zaś tyle jest w reper­tu­arach sztuk nowych i dzi­wnych (zaś my sami niekoniecznie ori­en­tu­je­my się co jest dobre a co nie), że cza­sem nawet moc­ne postanowie­nie, że zna­jdziemy się w nowym roku w teatrze wyda­je się trudne do  spełnienia.

TEATR-POLSKI-mem-1008x566-v13

Zwierz spieszy wam jed­nak donieść że cza­sy się zmieni­a­ją, życie sta­je się łatwiejsze a i wyprawy do teatru przes­ta­ją brzmieć jak coś co się planu­je z rocznym wyprzedze­niem. Teatr Pol­s­ki wprowadz­ił np. insty­tucję bile­tu otwartego. Na czym on pole­ga? Dziś kupu­je­cie bilet do teatru i może­cie go wyko­rzys­tać przez pół roku na dowol­ny spek­takl (z wyjątkiem spek­tak­li pre­mierowych). Po pros­tu wymienia­cie go w kasie teatru (tylko wcześniej warto sprawdz­ić czy są na sali miejs­ca) na bilet na spek­takl na który właśnie chce­cie się udać. Inny­mi słowy, kupu­jąc taki bilet kupu­je­cie sobie trochę obiet­nicę, że w ciągu pół roku – jeśli wam się zechce, będziecie mogli obe­jrzeć jed­no przed­staw­ie­nie w Teatrze Pol­skim. To jest pomysł rewela­cyjny, nie tylko dlat­ego, że częs­to bile­ty przepada­ją bo coś nam wypa­da (zwier­zowi który kupu­je hur­towo bile­ty rocznie przepada­ją 2–3 kon­cer­ty i spek­tak­le z przy­czyn zupełnie losowych) ale też dlat­ego, że znosi to ciężar koniecznoś­ci uda­nia się do teatru aku­rat w ten wieczór kiedy niko­mu się nie chce, a sama wiz­ja wyjś­cia z domu uras­ta do zada­nia równie trud­nego co zimowe pode­jś­cie na Ever­est. Zwłaszcza, że aku­rat do teatru warto iść z wol­ną głową – bo nie ma nic gorszego niż prze­gapić dobry spek­takl martwiąc się prob­le­ma­mi dnia codzi­en­nego. Oczy­wiś­cie zawsze może­cie też kupić bilet w kasie czy przez Inter­net (w przy­pad­ku Pol­skiego wszys­tko najdziecie tutaj).

TEATR-POLSKI-mem-1008x1008-v14

Zwierz zda­je sobie jed­nak sprawę, że nie tylko zakup bile­tu spraw­ia, że nie chodzi się do teatru tak częs­to jak się powin­no. Jed­ną z przeszkód jest np. przeko­nanie, że do teatru należy się bard­zo ele­gancko ubrać. Jed­nak ponown­ie cza­sy się zmieni­a­ją. Oczy­wiś­cie – nigdy nie zaszkodzi ubrać się nieco ład­niej niż na co dzień (co jest nawet czyn­noś­cią przy­jem­ną) ale poję­cie ele­gancji bard­zo się roz­ciągnęło. I nie ma w tym nic złego, bo tak naprawdę nie chodzi o sam strój tylko raczej co zwyk­le z niego wyni­ka. A wyni­ka przeko­nanie, o tym że mamy do czynienia z czymś poje­dynczym, a przez to w każdym przy­pad­ku niezwykłym (nie ma dwóch takich samych przed­staw­ień) co warto cele­brować. Co nie zmienia jed­nak fak­tu, że jeśli ubierze­cie się tylko o oczko ład­niej niż na co dzień, albo nawet przyjdziecie w ubra­niu codzi­en­nym to i tak najważniejsze jest to jak będziecie się w teatrze zachowywać. Jeśli człowiek nie mówi w cza­sie spek­tak­lu a pod koniec (jeśli się podobało) entuz­jasty­cznie klaszcze to nie ma artysty który takie oklas­ki by odrzu­cił jako niegodne. Zresztą jak się rzu­ci okiem na stro­je wid­owni to im gorzej ktoś ubrany tym więk­sze praw­dopodobieńst­wo, że macie do czynienia z teatral­nym kry­tykiem. Zaś jeśli chodzi o towarzyst­wo to podob­nie jak w przy­pad­ku kina jest leg­endą miejską że spek­tak­le oglą­dane w poje­dynkę nie baw­ią. Wręcz prze­ci­wnie – nie ma nic przy­jem­niejszego niż pójść do teatru w samemu bez koniecznoś­ci prze­j­mowa­nia się czy dru­ga oso­ba się dobrze bawi. Także wyjś­cie z teatru to dla wielu osób moment kiedy najlepiej czu­ją się z ciszą (oraz swoi­mi wraże­ni­a­mi po spek­tak­lu) i towarzyst­wo tylko przeszkadza. Nie znaczy to że grupowe wyjś­cia do teatru nie są fajne ale naprawdę nie odsyła­ją przy drzwiach do domu jeśli pokaże się tylko jeden bilet.

TEATR-POLSKI-mem-1008x566-v10

Poza tym jest jeszcze kwes­t­ia tego na co iść. Zwierz daje sobie sprawę, że wszyscy jesteśmy tu nieco jak dzieci we mgle. Poza tymi, którzy do teatrów chodzą dużo i wytr­wale, więk­szość z nas ori­en­tu­je się tak trzy po trzy na co warto iść. Co więcej tak już jest, że o ile mniej więcej wiemy, którym kry­tykom fil­mowym zau­fać to wszyscy kry­ty­cy teatral­ni są nieco pode­jrzani. Bo co będzie jak polecą nam jeden z tych słyn­nych sześ­cio­godzin­nych spek­tak­li na których połowa obsady bie­ga nago i które wys­taw­ia się wyłącznie w nieogrze­wanej sali fab­rycznej gdzieś na środ­ku niczego, do której trze­ba prze­jść przez pole kapusty? (praw­ie opis doświad­czeń zwierza). O ile w przy­pad­ku filmów mamy mnóst­wo możli­woś­ci sprawdzenia, których reży­serów i aktorów lubimy (a wszys­tko bez rusza­nia się od kom­put­era) to jeśli ostat­nim razem odwiedzil­iśmy teatr dawno (zwierz nie robi wyrzutów sam chadzał przez pewien czas do teatru bard­zo rzad­ko) to jeszcze trud­niej nam się zori­en­tować kto i co oraz gdzie gra. Stąd też warto  trochę jed­nak do teatrów pochodz­ić i samemu sprawdz­ić co nam pasu­je.   Sam zwierz przekon­ał się że są w Warsza­w­ie teatry, których sztu­ki nigdy go nie baw­ią, nieza­leżnie od tego jak dobre miał­by recen­z­je. W Teatrze Pol­skim zna­jdziecie np. sztu­ki wys­taw­ione w sposób raczej klasy­czny  i też bard­zo klasy­czny reper­tu­ar. Co jest dobrym wyjś­ciem kiedy do teatru zaglą­da­cie sto­sunkowo rzad­ko i boicie się ekspery­men­tów z tek­sta­mi, które dopiero muszą pra­cow­ać na swo­ją rep­utację. W próbowa­niu nowych rzeczy nie ma nic złego, i zwierz sam chęt­nie wybiera się na wysoko oce­ni­ane nowoś­ci, ale cza­sem – zwłaszcza, kiedy szans na wiec­zorne wyjś­cie jest mało – warto spróbować klasy­ki. Stąd też zwierz pole­ca wam np. z bieżącego reper­tu­ar teatru Wieczór Trzech Króli. Kome­dia Szek­spi­ra to zawsze dobry wybór, bo i tekst dobry i nieza­leżnie od tego czy spek­takl wam się spodo­ba będziecie mieli porów­nanie z inny­mi wstaw­ieni­a­mi. Zwierz zawsze stara się chodz­ić na wys­taw­ienia Szek­spi­ra właśnie po to by mieć potem możli­wość stwierdzenia, czy każ­da kole­j­na adap­tac­ja, ekraniza­c­ja czy wys­taw­ie­nie podo­ba mu się bardziej czy mniej od tych które widzi­ał i co jest pomysłem reży­sera a co takim insc­eniza­torskim zwycza­jem.  W ten  sposób zwierz kolekcjonu­je np. wys­taw­ienia Ham­le­ta gdzie mimo, że sztukę zna praw­ie na pamięć, zawsze stara się znaleźć coś nowego.  Do tego aku­rat spek­takl w Teatrze Pol­skim nada­je się dobrze, bo choć obsa­da jest pol­s­ka  (Agniesz­ka Gro­chows­ka, Anna Cieślak, Jarosław Gajew­s­ki, Paweł Krucz, Piotr Cyr­wus), to reży­serii pod­jął się Anglik Dan Jem­mett. Do tego nie jest to nowy spek­takl w reper­tu­arze więc moż­na mieć pewność że aktorzy już zdążyli się w nim nagrać i wiedzą co i jak chcą na sce­nie pokazać.  A jak jeszcze dorzu­ci się dobre recen­z­je (choć wyszły spod piór teatral­ny kry­tyków) to wychodzi, że to całkiem miły pomysł na sty­czniowe popołud­nie (pier­wsze spek­tak­le w nowym roku już 10.01)

Zwierz wie, że wielu jego czytel­ników ma do teatru pode­jś­cie dość wybiór­cze. Część z was nieste­ty miesz­ka z dala od teatrów i nie ma możli­woś­ci częstego chodzenia na spek­tak­le. Tym osobom zwierz z jed­nej strony współczu­je z drugiej pole­ca wpisać do jakiegoś następ­nego planu wiz­y­ty w więk­szym mieś­cie włącz­cie wyprawę do teatru. Zwierz musi was zapewnić że to zawsze jest fra­j­da – nie tylko dlat­ego, że spek­takl to jed­nak zde­cy­dowanie inne przeży­cie niż seans fil­mowy ale też dlat­ego, że móc pojechać do innego mias­ta fajnie się ubrać i zobaczyć jaką tam mają scenę i budynek teatral­ny to rozry­wka która zawsze się sprawdza. Zwierz nigdy się tak dobrze nie baw­ił samą wyprawą do teatru jak wtedy kiedy wpadł w Byd­goszczy do Opery na przed­staw­ie­nie w ramach fes­ti­walu oper­owego. Z kolei inni zna­jo­mi zwierza wyz­na­ją jedynie wiarę w teatry Londyńskie nieco prycha­jąc na te nasze kra­jowe. Zwierz jed­nak jest zda­nia, że wcale aż tak bard­zo nie mamy się czego wsty­dz­ić i zwłaszcza w ostat­nich lat­ach pol­skie sce­ny robią się co raz ciekawsze i co raz częś­ciej wys­taw­iane są na nich obok dobrej klasy­ki sztu­ki które moż­na określić mianem „nowoś­ci”. A z teatrem bry­tyjskim i tak pozosta­je­my w łącznoś­ci dzię­ki NT Live. Jest w końcu trze­cia gru­pa która uważa że teatr nie jest dla nich. I tu zwierz nie ma wąt­pli­woś­ci, że trze­ba swój włas­ny opór choć odrobinę postarać się przeła­mać. Bo teatr to jest jed­nak coś innego niż kino, i jeśli trafimy na spek­takl który nas poruszy to są to podob­ne emoc­je do tych kinowych tylko bez porów­na­nia moc­niejsze. Bywa­ją spek­tak­le które naprawdę zmieni­a­ją życie ludzi. Dlat­ego warto dać sobie szan­sę. Być może zniechę­ciła nas szkoła, może jeszcze nie znaleźliśmy swo­jego ulu­bionego teatru. Ale właśnie dlat­ego warto próbować. Bo jak nas teatr trafi to zupełnie jak ze strza­łą amo­ra. Zakochamy się szy­bko, moc­no i na zawsze.

Ps1: Wpis został napisany w ramach współpra­cy z Teatrem Pol­skim choć zwierz już od daw­na chci­ał was namówić na  wyprawę do teatru.

Ps2: OK zwierz już ostat­ni raz prze­suwa notkę LOTRową ale naprawdę jest powód by jutro był wpis o czymś innym

Ps3: Dla tych którzy boją się, że zwierz za bard­zo znor­mal­ni­ał już niedłu­go wpis dowodzą­cy że zwierz nadal należy do tego wąskiego grona osób które mają nierówno pod sufitem.

18 komentarzy
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online