Home Ogólnie Wpis pod patronatem River Song czyli zwierz rozmyśla o Spoilerach

Wpis pod patronatem River Song czyli zwierz rozmyśla o Spoilerach

autor Zwierz

 

Hej

Zwierz wczo­raj się nieco wzruszał i prze­by­wał w innym stanie świado­moś­ci ale dziś powraca do siebie samego, mniej melan­choli­jnego i mniej poe­t­y­ck­iego, ale wciąż wielce pop­kul­tur­al­nego i fil­mowego. Zwierz co praw­da nie wie czy porzu­ci pisanie listów na zawsze (jeden chodzi mu po głowie od daw­na ale nie jest adresowany do was drodzy czytel­ni­cy). Nie mniej dziś zwierz jest bard­zo w nas­tro­ju do rozmyślań. A przed­miotem tych rozmyślań będzie jed­no małe anglo­języ­czne słówko które zako­rzeniło się w naszym języku na dobre spoiler.

Oczy­wiś­cie nie chodzi o ele­ment karoserii samo­chodu (a może jakąś inną część samo­chodu) ale o poję­cie z zakre­su kul­tu­ry pop­u­larnej. W najsz­er­szym tego słowa znacze­niu spoil­er oznacza takiego “psu­ja”, który pozbaw­ia nas przy­jem­noś­ci oglą­da­nia fil­mu. Prob­lem pole­ga jed­nak na tym że ta definic­ja dopuszcza (jak bard­zo wiele definicji) olbrzymią ilość inter­pre­tacji. Zwierz który zachę­ca was do dyskusji chci­ał­by na początku przeanal­i­zować kil­ka takich definicji. Ponieważ jed­nak roz­mowa na sucho nie ma sen­su za dzieło na którym będziemy anal­i­zować spoilerowe pułap­ki będzie Ham­let. Dlaczego? powody są trzy po pier­wsze zwierz lubi Ham­le­ta, po drugie więk­szość z was drodzy czytel­ni­cy z całą pewnoś­cią zna zarys fabuły a spo­ra część pewnie wszys­tkie szczegóły po trze­cie sztu­ka jak­by nie jest nowoś­cią więc wszyscy wiedza jak się kończy. Ale jeśli nie zna­cie treś­ci Ham­le­ta to nie czy­ta­j­cie dalej ;)

1.) Spoil­er pod­sta­wowy — to najprost­sze rozu­mie­nie czym jest spoil­er — po pros­tu mówisz komuś — Ham­let poje­dynku­je się z Leart­e­sem, ginie ugod­zon zatrutą szpadą, takoż Leart­es, Ger­tur­da się tru­je, Klaudiusz zosta­je napo­jony tru­cizną i jeszcze przebity, Ofe­lia się topi, Polo­niusz ginie, Rozenkranc i Gilder­stern zosta­ją zabi­ci w Anglii na sce­nie zosta­je Hora­cy, Sufler i Fortyn­bras. Kur­ty­na. Inny­mi słowy mówisz jak wszys­tko się kończy wprost i bez ogródek.

2.) Spoil­er połow­iczny — nie mówisz jak film czy książ­ka się kończy ale mówisz coś co jest ważną infor­ma­cją dla treś­ci omaw­ianej sztu­ki czy fil­mu i czego nie moż­na się domyślić na samym początku. Np. Wiesz Ofe­lia ta jego dziew­czy­na w połowie sztu­ki war­i­u­je i się topi. Niby zaz­nacza­sz że to nie koniec ale widz który poz­na­je Ofe­lię już wie jaki jest jej koniec.

3.) Spoil­er połow­iczny pom­niejszy — ponown­ie wyz­na­jesz coś ze środ­ka akcji co też nie ma wpły­wu na całe postrze­ganie fil­mu ale pozbaw­ia rozmów­cę możli­woś­ci cieszenia się jakimś wątkiem np. Ham­let nawet nie dotarł do Anglii wró­cił sobie spoko­jnie do Danii aku­rat na… (tu jeśli skończysz zdanie “na pogrzeb Ofe­lii”) to przeskaku­jesz do kat­e­gorii drugiej.

4.)Spoil­er znaczny per­fid­ny — to taki spoil­er w którym nic nie mówisz ale który spraw­ia, że ktoś siedzi i cały czas czeka aż dana sce­na się pojawi. Np. Och ten aktor który gra Ham­le­ta naprawdę umie się poje­dynkować, jeszcze nigdy nie widzi­ałam akto­ra który by tak pięknie gani­ał ze szpadą po sce­nie. Teo­re­ty­cznie nic nie mówicie — będzie jak­iś poje­dynek ktoś z kimś się będzie bił nie wiado­mo kto wygra ale jeśli ktoś nie zna sztu­ki to cały czas może się zas­tanaw­iać kiedy będzie ten poje­dynek i co więcej wie że on się odbędzie. Per­fidia tego spoil­era kry­je się w tym, że uwa­ga odwołu­je się do prak­ty­cznie ostat­niej sce­ny sztuki.

5.)Spoil­er pom­niejszy per­fid­ny — ponown­ie teo­re­ty­cznie nic nie mówisz ale ponown­ie każesz komuś wyczeki­wać sce­ny która pojaw­ia się dopiero w połowie fil­mu. W przy­pad­ku naszego Ham­le­ta będzie to stwierdze­nie ” Ale ten kawałek z grabarzem jest tak strasznie śmieszny”. Oczy­wiś­cie człowiek nic tylko siedzi i czeka na tego grabarza.

6.) Spoil­er opisowy  — to jeden z przykładów spoil­erów, który zwierz najchęt­niej pod­da­je dyskusji otóż jakoś trze­ba zacząć opis sytu­acji wyjś­ciowej — w takim przy­pad­ku spoil­erem ortodoksyjnym wyjś­ciowym było­by napisanie — Ham­let, który powró­cił ze studiów na pogrzeb ojca, spo­ty­ka ducha swo­jego ojca, który każe mu go pomś­cić. Zabójcą jest stryj, który właśnie poślu­bił wdowę po bra­cie.  Tu ortodoksyjni antyspoilerow­cy mogą powiedzieć że zdradzil­iśmy już za dużo. Po co pisać o zemś­cie na bra­cie, o duchu (który co praw­da pojaw­ia się w pier­wszej sce­nie) najlepiej poprzes­tać na zda­niu Młody książę Ham­let przy­by­wa do Danii na pogrzeb ojca.

7.) Spoil­er obsad­owy — nie, nie chodzi o to, że Sean Bean gra główną role czy pom­niejszą rolę. Chodzi o takie niewinne wzmi­ankowanie w  recen­zji akto­ra czy aktor­ki, którzy pojaw­ia­ją się w sztuce późno lub tylko na chwilę — jeśli ktoś przeczy­ta taki spoil­er może siedzieć i wyczeki­wać  pojaw­ienia się akto­ra nawet przez pół fil­mu. To coś jak napisać recen­zję z Ham­le­ta w reży­serii Brana­gah i umieś­cić w niej zdanie “świet­nie sprawu­je się w swo­jej roli Judi Dench”. Judi Dench jest w tym filmie jakieś 15 sekund (albo nawet mniej).

8.) Spoil­er kra­somów­czy - część recen­zen­tów nie może się pow­strzy­mać — by nie napisać ład­nego zda­nia coś w sty­lu “Książę duńs­ki zas­tanaw­ia się w tej sztuce czy być czy nie być, jed­nak nieza­leżnie na jaką odpowiedź się zde­cy­du­je nie ma wąt­pli­woś­ci, że nie ma żad­nego wyboru, za wiele złego już się stało”. teo­re­ty­cznie to nie jest żaden spoil­er. Prak­ty­cznie w tym zda­niu zwierz właśnie napisał że książę umrze.

9.) Spoil­er iry­tu­ją­cy — to takie zdanie które nie jest spoil­erem kiedy czy­tasz recen­z­je ale kiedy idziesz do kina czy do teatru nagle zda­jesz sobie sprawę że ktoś ujawnił istot­ny kawałek fabuły coś jak “aktor gra­ją­cy Polo­niusza jest znakomi­ty, jego brak w ostat­nich sce­nach pozbaw­ia sztukę ele­men­tów komicznych”. Inny­mi słowy jak to czy­tasz myślisz że Polo­niusza jest mniej czy gdzieś wyszedł. Jak znasz sztukę wiesz, że jest na kolacji gdzie go jedzą.

Po co zwierz bawi się w tą wyliczankę. Bo właś­ci­wie moż­na spoko­jnie powiedzieć, że w połowie recen­zji zna­j­du­je są jak­iś spoil­er w jakimś rozu­mie­niu tego słowa. Zwłaszcza, ze bywa tak, że już sam opis sytu­acji wyjś­ciowej uznawany jest za spoil­er. Dlaczego poję­cie tak bard­zo się rozras­ta? Zwierz widzi dwa powody. Pier­wsza to dzi­ałal­ność pro­fesjon­al­nych recen­zen­tów — którzy co raz częś­ciej syp­ią szczegóła­mi akcji jak z rękawa potrafiąc częs­to bez ostrzeże­nia wydać jak film się kończy. Celu­ją w tym zwłaszcza recen­zen­ci Gaze­ty Wybor­czej, których recen­z­je w Co Jest Grane wyda­ją zakończe­nie mniej więcej połowy omaw­ianych filmów zupełnie bez żenady. Taka wsze­chobec­ność prawdzi­wych spoil­erów spraw­ia że czytel­ni­cy sta­ją się wyczu­leni na każde odkrycie przed nimi fabuły trak­tu­je­my jako wstęp do potenc­jal­nego wyz­na­nia nam kto i kogo zabił.

 Dru­ga sprawa to rozsz­erza­jące się pole recen­zji blo­gowych. Infor­mowanie o spoil­er­ach stało się częś­cią blo­gowo recen­zenck­iej etyki­ety. Z jed­nej strony to bard­zo bard­zo dobrze — zarówno dla blogerów którzy mogą opisy­wać naresz­cie puen­tę fil­mu (najm­niej opisany ele­ment sztu­ki fil­mowej) i dla widzów którzy nie czy­ta­ją jej przed seansem. Z drugiej spraw­iło to, że zarówno blo­grzey jak i sami czytel­ni­cy zaczęli co raz częś­ciej wołać spoil­er — blogerzy na wszel­ki wypadek, czytel­ni­cy — bo odkry­wanie treś­ci stało się co raz bardziej niepożą­dane — może to jakieś pokłosie fak­tu, że dziś niesłuchanie pil­nu­je się tego, żeby treść fil­mu nie wyciekła po pre­mierze czy w trak­cie pro­dukcji. Żyje­my w świecie w którym ludzie szanu­ją fabułę filmów których nie widzieli bardziej niż tych które widzieli.

Zwierz ma ze spoil­era­mi pewien prob­lem. Dlaczego? Otóż zgadza się że wydanie zakończenia to czyste świńst­wo, z drugiej jed­nak strony uważa że o tym co jest spoil­erem zawsze powin­na decy­dować oso­ba, która film widzi­ała niż ta która nie widzi­ała. W przy­pad­ku Ham­le­ta — powiedze­nie, że pojaw­ia się duch to połow­iczne streszcze­nie pier­wszej sce­ny ale dla kogoś kto sztu­ki nie widzi­ał może to być infor­ma­c­ja wyglą­da­ją­ca na taką z którą nie powin­no się iść do teatru. dru­gi prob­lem zwierza to kwes­t­ia trud­nego do rozdzie­le­nia recen­zowa­nia i odnoszenia się do konkretów. Napisanie recen­zji zupełnie bez spoil­erów jest możli­we, ale nie jest możli­we zawsze. Albo inaczej — moż­na napisać świet­ną recen­zję bez spoil­erów i bez odnoszenia się do treś­ci ale rzad­ko jest to wtedy recen­z­ja fil­mu. Dru­ga sprawa to kwes­t­ia już najtrud­niejsza czyli jak opowiedzieć o filmie, w którym zakończe­nie zmienia wszys­tko nie pisząc o zakończe­niu — oczy­wiś­cie, że wystar­czy ustaw­ić z przo­du tabliczkę z napisem “spoil­er” ale chodzi o samo pode­jś­cie do rzeczy. Zwierz odbieg­nie od swo­jego  głównego przykładu i poda taki zgoła inny — jeśli widzieliś­cie “Pociąg Życia” to powiedz­cie zwier­zowi jak napisać z tego recen­zję ignoru­jąc zakończe­nie. No się nie da (aku­rat tu się też nie powin­ni). Zwłaszcza, że zwierz zwró­cił uwagę, że co raz częś­ciej uważa się iż czas jaki upłynął od pre­miery niko­go nie uspraw­iedli­wia. W niek­tórych przy­pad­kach zwierz popiera takie stanowisko (np. ‘Szósty Zmysł”) w innych (dajmy na to Ojca Chrzest­nego) uważa że jest to ogranicza­ją­ca nas prze­sa­da. W końcu mamy pra­wo zakładać że ktoś coś kiedyś widział.

No właśnie to jest chy­ba najwięk­szy prob­lem jaki zwierz ma ze spoil­era­mi. Ogól­nie popiera ideę infor­mowa­nia się wza­jem­nie o tym że wyda­je­my istotne dla fabuły szczegóły, z drugiej wyda­je się, że kole­jne recen­z­je pisane tak by nie zaw­ier­ały najm­niejszego spoil­era albo właś­ci­wie tego co ktoś może uznać za spoil­er są częs­to płytkie, ogól­nikowe i po pros­tu nudne, a prze­cież i w świecie recen­zji jest miejsce na rozwój i na krok w tył w roz­wo­ju gatunku. Zwierz nie mówi, że mamy od razu pisać kto stoi z nożem w ręku, ale jeśli recen­zent chce zwró­cić uwagę widza na jakąś scenę czy postać to zdaniem zwierza ma pra­wo to zro­bić nawet jeśli ujawni odrobiny tajemnicy.

Co ciekawe w naszych spoilerowych fobi­ach i lękach zatra­ca się jed­na niesły­chanie waż­na dla każdej formy sztu­ki praw­da. Otóż w bard­zo wielu przy­pad­kach fabuła nawet zupełnie przed nami obnażona nie ma takiego znaczenia. Gdzieś po drodze każdy film zamienił się dla nas w krymi­nał, thriller czy jakikol­wiek inny gatunek którego główną cecha jest fab­u­larny sus­pens. tym­cza­sem praw­da jest taka, że tylko skrom­na ilość dostęp­nych his­torii tak naprawdę musi pozostać okry­ta nimbem tajem­ni­cy. Dlaczego? Bo w więk­szoś­ci przy­pad­ków nie chodzi o to co his­to­ria opowia­da tylko jak, w przy­pad­ku fil­mu kluc­zową rolę gra obsa­da, konkret­ny dia­log czy sce­na. Niekiedy zna­jąc nawet wszys­tkie szczegóły akcji nic o filmie nie wiemy. Trochę jak w przy­pad­ku Ham­le­ta, którego prze­cież nie oglą­da się ze wzglę­du na niesły­chanie ciekawą fabułę. I choć nie wszys­tkie filmy to Szek­spir to całkiem sporo z nich nawet bard­zo dokład­nie streszc­zonych niewiele traci.

Zwierz kończy deklaracją i pytaniem. Deklarac­ja jest następu­ją­ca — powyższe przykłady i rozważa­nia to kwes­t­ia oso­bistych przekon­ań spoilerowych zwierza, co nie oznacza, że zwierz jest prze­ci­wny spoilerom jako takim a właś­ci­wie infor­mowa­niu o nich. Ma po pros­tu szereg wąt­pli­woś­ci. A pytanie to rzecz jas­na kwes­t­ia waszego pode­jś­cia do tej wcale nie łatwej kwestii i wiz­ji gdzie zaczy­na się spoil­er a gdzie kończy i czy rzeczy­wiś­cie zawsze da się ich uniknąć.

Ps: Secret San­ta ruszył! Trzy­ma­jmy wszyscy kciu­ki by się udało. Warsza­w­ia­cy — do zobaczenia 15.12 !??

0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online