Home Ogólnie Zanim oczy zmienią kolor* czyli westchnienie nad Paulem Newmanem

Zanim oczy zmienią kolor* czyli westchnienie nad Paulem Newmanem

autor Zwierz

Lata długich dyskusji w Internecie nauczył zwierza, że każdy aktor ma swo­ją przyp­isaną reakcję.  Powiesz Eva Green a przy­latu­je zakochany w niej fan­dom, który obsadz­ił­by aktorkę w każdej roli, powiesz Mar­lon Bran­do a zaczy­na się dłu­ga dyskus­ja czy to aby aktor nieprzece­ni­any. Ale kiedy powiesz Paul New­man jedyne co usłyszysz to długie westch­nie­nie. Bo takich aktorów nigdy dość.

Wpis nie jest dziś zupełnie przy­pad­kowy. Śledzą­ca daty wszys­t­kich urodzin i zgonów koleżan­ka poin­for­mowała zwierza że wczo­raj Paul New­man obchodz­ił­by urodziny dziewięćdziesiąte. W sum­ie powód dobry jak każdy inny, zwłaszcza, ze zwierz już od jakiegoś cza­su to tu to tam pisał we frag­men­tach ten wpis o najbardziej niebieskookim aktorze jakiego miało kino.

Ponoć Lee Stras­berg u którego Paul New­man uczył się aktorstwa powiedzi­ał, że jedyne co stoi na przeszkodzie by New­man stał się najwybit­niejszym aktorem swo­jego pokole­nia to jego uro­da. Zdaniem słyn­nego nauczy­ciela gry aktorskiej zbyt częs­to pod­chodząc do roli pole­gał na swoim wyglądzie.  Trud­no się nie zgodz­ić z diag­nozą Stras­ber­ga, że New­man nawet jak na Hol­ly­woodzkie stan­dardy był wyjątkowo przys­to­jny, zresztą wystar­czy rzu­cić okiem na jego zdję­cie z cza­sów kiedy zaciągnął się do mary­nar­ki (chci­ał zostać pilotem ale okaza­ło się, że jest dal­ton­istą) – jego rysy twarzy są na nim tak sym­e­tryczne że moż­na zginąć zdję­cie w pół i nie zobaczyć różni­cy. Nie mniej sprowadz­ić kari­erę akto­ra do roli ekra­nowego przys­to­j­ni­a­ka było­by daleko idą­cym naduży­ciem.  I to nie tylko dlat­ego, że nie da się na samej urodzie zbu­dować kari­ery która roz­cią­ga się na praw­ie 50 lat (New­man był jed­nym z nielicznych aktorów którym udało się bez prob­le­mu prze­jść z kina lat 50 do kina lat 60 i 70)  ale też dlat­ego, że New­man był jed­nym z tych aktorów, których wcale od razu nie ciągnęło do kina.

Zaczął – jak to co raz rzadziej bywa na sce­nie – i to od razu z niemały­mi sukce­sa­mi. Jeszcze przed swoim fil­mowym debi­utem New­man zagrał główne role w kilku sztukach które od razu weszły do Brod­way­owskiej klasy­ki były to min. Pic­nic (może kojarzy­cie sztukę bo ter­az krążą z niej gify po Internecie bo nie tak dawno zagrał w jej nowym wys­taw­ie­niu Sebas­t­ian Stan) czy w Słod­kim Ptaku Młodoś­ci (który z kolei potem prze­nie­siono na ekran gdzie New­man bard­zo skutecznie powtórzył swo­ją rolę). Nic więc  dzi­wnego, że po młodego, zdol­nego i przys­to­jnego akto­ra upom­ni­ało się kino. Jego fil­mowy debi­ut Sre­brny Kielich okazał się jed­nak katas­tro­fal­ną klapą. New­man chęt­nie się do tego przyz­nawał. Kiedy w 1966 roku film pokazy­wano w telewiz­ji New­man wykupił w Vari­ety całą stronę przeprasza­jąc potenc­jal­nych telewidzów za jakość fil­mu i uprzedza­jąc ich by go nie oglą­dali. Co ciekawe wywołało to oczy­wiś­cie zupełnie prze­ci­wny efekt. Mało kto wiedzi­ał, że New­man wziął rolę która pier­wot­nie przy­paść miała Jame­sowi Deanowi – aktorzy zresztą znali się i nawet lubili (poz­nali się w cza­sie zdjęć prób­nych na Wschód od Ede­nu) i po trag­icznej śmier­ci Deana część jego ról przy­padła Newmanowi.

paul-newman-in--large-picture

Sre­brny Kielich to podob­no kicha jakich mało. Zwierz jeszcze nie widzi­ał ale dla dobra świado­moś­ci his­to­rycznej się przymierza

Między inny­mi rola która spraw­iła, że New­man przeprosił się z kinem czyli Między lini­a­mi Ringu. Nie obyło się bez prob­lemów – New­man zdaniem wielu kry­tyków był za stary by zastąpić Deana, zaś sam film – po stra­cie głównej gwiazdy został nakrę­cony za zde­cy­dowanie mniejsze pieniądze – zdję­cia w Nowym Jorku zastą­pi­ono uję­ci­a­mi w Stu­dio, zrezyg­nowano z koloru. Film jed­nak spodobał się kry­tyce (co ciekawe debi­u­tował w Steve McQueen o którym zwierz też kiedyś wam napisze) a New­man pokazał, że naprawdę stać go na więcej niż pokazał w Sre­brnym Kielichu. Jed­nak prawdzi­wy przełom przyszedł dla New­mana w 1958 roku. Zagrał wtedy w dwóch niesły­chanie ważnych dla jego kari­ery fil­mach. Pier­wszy to Long Hot Sum­mer. Film znany z tego, że była to jedy­na pro­dukc­ja w której komuś udało się zapanować nad Orson­em Welle­sem (reżyser wyrzu­cił go z samo­chodu na środ­ku bagien i kazał na piechotę wracać na plan. Ponoć pomogło) oraz że po raz pier­wszy na ekranie New­man pojaw­ił się ze swo­ją przyszłą żoną Joanne Wood­ward. Widzi­cie sprawy pry­watne aktorów rzad­ko pasjonu­ją zwierza, ale w przy­pad­ku New­mana i Wood­ward to his­to­ria nie tyle pry­wat­na co i zawodowa bo współpra­ca tej dwój­ki to kawał his­torii kina. Co ciekawe obo­je spotkali się już wcześniej na Broad­wayu (obo­je pra­cow­ali przy spek­tak­lu Pic­nic) ale New­man miał żonę od której raczej nie chci­ał ode­jść. Jed­nak po ponownym spotka­niu na planie fil­mu raczej długich dyskusji nie było. New­man dostał rozwód i para pobrała się pozosta­jąc – jak głosi branżowa leg­en­da wzbo­ga­cona o set­ki przeu­roczych zdjęć – najbardziej zgod­nym i szczęśli­wym małżeńst­wem w Hol­ly­wood przez kole­jne pięćdziesiąt lat. Co nie zmienia fak­tu, że kiedy New­man opub­likował swo­je wspom­nienia przyz­nał w nich że nadal ma poczu­cie winy, że wdał się w romans zan­im rozwiódł się ze swo­ją pier­wszą żoną.

Jed­nak ode­jdźmy na chwilę od życia pry­wat­nego bowiem 1958 rok to także Kot­ka na Gorą­cym Blaszanym Dachu. Choć sam Teneese Williams nie był zach­wycony sce­nar­iuszem adap­tacji (podob­nie jak New­man) z której wykreślono wszelkie homosek­su­alne aluz­je ( kino było jak zwyk­le bardziej restryk­cyjne od sce­ny) to jed­nak film okazał się sukce­sem. I to nie tylko dal­tego że reżyser wywal­czył by ze wzglę­du na kolor oczu New­mana i Tay­lor film nakrę­cić w kolorze. Film w  którym rodzinne prob­le­my, pre­ten­sje i nigdy do koń­ca nie zwer­bal­i­zowane uczu­cia miesza­ją się z gorą­cym powi­etrzem amerykańskiego połud­nia jed­noz­nacznie wskazy­wał, że w kinie już niedłu­go pojawi się nowe, a stare normy tego o czym kino może mówić a o czym nie powin­no pójdą w niepamięć. Jed­nocześnie z punk­tu widzenia kari­ery New­mana był to film przeło­mowy przede wszys­tkim pod wzglę­dem dostrzeże­nia jego tal­en­tu – choć już jego wys­tęp w Long Hot Sum­m­mer nagrod­zono w Cannes, to dopiero za Kotkę na Gorą­cym Blaszanym Dachu dostał Nom­i­nację do Oscara. Jed­nocześnie powoli stawało się jasne, że choć New­man jest pier­wszym do ról które chciano w przeszłoś­ci dać Deanowi (kiedy bard­zo wcześnie zas­tanaw­iano się nad castingiem to nazwisko pojaw­iło się jako pier­wsze) to jed­nocześnie sam sta­je się nie tyle zastępst­wem co gwiazdą na włas­nych prawach.

Jed­nocześnie szy­bko stało się jasne że New­man nie trak­tu­je siebie samego aż tak poważnie jak­by wynikało z jego ros­nącego sta­tusu gwiazdy. Kiedy zapro­ponowano mu rolę w Ben Hurze miał ponoć odmówić twierdząc, że nie ma wystar­cza­ją­co dobrych nóg by chodz­ić w tunice. Zresztą nie był to pier­wszy ani ostat­ni raz kiedy odmówił roli – wiele lat później, kiedy zapro­ponowano mu rolę w Brud­nym Har­rym, stwierdz­ił że sce­nar­iusz jest zbyt praw­icowy jak na jego gust ale pole­cił by zami­ast niego zaan­gażować Clin­ta Ewast­woo­da. Nie była to zła rada. Z kolei kiedy zapro­ponowano mu rolę w Cza­sie Zabi­ja­nia odrzu­cił ją uzna­jąc, że nie podo­ba mu się sposób w jaki film uza­sad­nia morder­st­wo. Zresztą wyda­je się, że jego odrzu­canie ról wynikało, przede wszys­tkim z fak­tu, ze przez kil­ka dekad pro­ponowano mu do zagra­nia niemal wszys­tko – począwszy od bohaterów po – w późniejszych lat­ach mędr­ców i men­torów.  Przy czym New­man jako zadeklarowany i akty­wny demokra­ta (sprze­ci­wiał się wojnie w Wiet­namie, wspier­ał kam­panię Teda Kennedego, pokłó­cił się Charlesem Hes­tonem po tym jak jego przy­ja­ciel zaczął mieć bardziej praw­icowe poglądy) odrzu­cał część ról także z przy­czyn ideologicznych.

Wróćmy jed­nak od cza­sów kiedy New­man stał się naj­goręt­szym nazwiskiem w Hol­ly­wood – lata sześćdziesiąte należały do niego. Exo­dus, Hud, Bilardzista czy abso­lut­nie kul­towy Cool Hand Luke ugrun­towały jego pozy­cję jako jed­nego z najwięk­szych gwiazd kina amerykańskiego. Za rola­mi szły też pieniądze bo w lat­ach 60 New­man stał się też jed­nym z najlepiej opła­canych aktorów. Co ciekawe jed­nak o ile nom­i­nac­je sypały się niemal po każdy wys­tępie (w tym trzy nom­i­nac­je do Oscara) to niemal żad­na nagro­da nie przy­padła przys­to­jne­mu aktorowi. Więcej – za reży­ser­ię fil­mu Rach­e­lo, Rach­e­lo nie dostał nawet nom­i­nacji do Oscara. Nie było­by w tym nic dzi­wnego gdy­by nie fakt, że wcześniej otrzy­mał za film Zło­ty Glob i nom­i­nację do wszys­t­kich możli­wych nagród jakie dosta­je się w sezonie przed Oscarowym, nawet jego żona gra­jąc w filmie główną rolę dostała nom­i­nację. Ale najwyraźniej już wtedy Akademia była przeko­nana, że New­man jest za ład­ny na Oscara.  Co nie zmienia fak­tu, że tą niezwyk­le korzyst­ną dla akto­ra dekadę kończą dwa filmy – z wielu przy­czyny przełomowe.

coolhandluke-truth1

Sce­na z jedze­nie jajek z Cool Hand Luke. Naprawdę nie próbu­j­cie tego w domu

Pier­wszy to Buch Cas­sidy i Sun­dance Kid gdzie na planie Paul New­man spotkał się z Robertem Red­for­dem. Był to cast­ing abso­lut­nie ide­al­ny. I to nie tylko dlat­ego, że obaj aktorzy od razu się pol­u­bili.  Rzad­ko zdarza się by dwój­ka aktorów miała na ekranie taką sil­ną i nat­u­ral­ną chemię. Film – choć raczej nikt się tego do koń­ca nie spodziewał, stał się prze­bo­jem, jed­nocześnie łącząc dwa pokole­nia pier­ws­zo­planowych aktorów fil­mowych. Film zresztą musi­ał całkiem sporo znaczyć i dla Red­for­da i dla New­mana. Cho­ci­aż­by dlat­ego, że kiedy wiele lat później każdy z nich zakładał włas­ną  dzi­ałal­ność – New­man obozy dla chorych dzieci a Red­ford fes­ti­w­al kina nieza­leżnego to sięgnęli po nazwy właśnie z fil­mu – obóz New­mana miał nazwę od fil­mowego gan­gu „Hole in the Wall” zaś fes­ti­w­al Red­for­da to słynne Sun­dance. Dru­gi ważny dla New­mana film to Win­ning. New­man grał w nim kierow­cę wyś­cigów samo­chodowych którego ambic­je wpły­wa­ją na relac­je z żoną i przy­branym synem. Dlaczego to film tak ważny? Bo właśnie wtedy aktor odkrył swo­ją drugą najwięk­szą życiową pasję – wyś­ci­gi samo­chodowe. Widzi­cie wielu aktorów wcześniej czy później zaczy­na intere­sować się jakaś dziedz­iną sportu – nawet dziś wielu jest takich którzy w prz­erwach między fil­ma­mi lubią się poś­ci­gać samo­choda­mi (np. gra­ją­cy w Grey’s Anato­my Patrick Dempsey). Ale New­man nie pod­chodz­ił do ści­ga­nia się jako do hob­by – wręcz prze­ci­wnie moż­na odnieść wraże­nie, że trak­tował całą sprawę zde­cy­dowanie poważniej niż swo­ja kari­erę fil­mową. Dość będzie powiedzieć, że ostate­cznie doro­bił się włas­nej drużyny star­tu­jącej w wyś­ci­gach, kilku zwycięstw na poziomie kra­jowym. Stał się też posi­adaczem swois­tego reko­r­du kiedy mając lat 70 i osiem dni stał się najs­tarszym kierow­cą którego druży­na wygrała duży rajd. Zresztą jak sam New­man zwykł pow­tarzać, ści­ganie się wydawało się dużo bliższe jego wymar­zone­mu zawodowi niż aktorstwo.

Ponoć New­man miał kiedyś powiedzieć, że aktorzy którzy się starze­ją win­ni zamknąć się w domach i nie wychodz­ić by nie psuć swo­jego ekra­nowego wiz­erunku. Cóż najwyraźniej los nieco z niego zadr­wił, bo jeśli był kiedyś aktor który pokazy­wał jak cud­own­ie może się starzeć przys­to­jny mężczyz­na to był nim sam New­man.  Lata 70 rozpoczął z przy­tu­pem – dwoma fil­ma­mi, które okaza­ły się prze­bo­jem i zapisały się w pamię­ci widzów. Najpierw Żądło gdzie ponown­ie spotkał się z Robertem Red­for­dem, które­mu całkowicie i bezczel­nie ukradł film, potem zaś Płoną­cy Wieżowiec. Ten katas­troficzny film który ma po pol­sku tytuł zdradza­ją­cy abso­lut­nie całą fabułę, tak moc­no podzi­ałał na wyobraźnię wid­owni, że zmieniono po nim przepisy prze­ci­w­pożarowe w wyso­kich budynkach. Jed­nocześnie jed­nak lata 70 nie były dla akto­ra tak korzystne jak poprzed­nia deka­da. I nie dlat­ego, że zaczęło mu zależeć bardziej na wyś­ci­gach samo­chodowych ale też dlat­ego, że New­mana dotknęła oso­bista trage­dia. Jego syn z pier­wszego małżeńst­wa umarł po przedawkowa­niu narko­tyków. Aktor stracił na pewien czas zain­tere­sowanie grą, a jed­nocześnie poświę­cił energię na budowę fun­dacji i ośrod­ka wal­ki z uza­leżnieni­a­mi poświę­coną pamię­ci swo­jego syna.

stgpnbrn-shirt1

Żądło — jeden z tych bezczel­nie ukradzionych filmów. Ale kto by miał pretensje

Nie oznacza to jed­nak, że New­man porzu­cił aktorstwo – wręcz prze­ci­wnie – choć lata 80 okaza­ły się nie do prze­jś­cia dla wielu aktorów którzy swo­ja pop­u­larność zyskali w lat­ach 50 i 60. Ale New­man zde­cy­dowanie nie należał do tej grupy. W 1982 roku zagrał w doskon­ałym filmie Werdykt – jego bohater – prawnik alko­ho­lik mają­cy szan­sę po raz ostat­ni zro­bić coś porząd­nego (zami­ast przyjąć umowę poza sądem, zde­cy­dował się na pro­ces w spraw­ie błę­du medy­cznego) pokazał zupełnie nowego akto­ra. Kry­ty­cy zwró­cili uwagę, że w nową dekadę New­man wchodzi z innym – spoko­jniejszym i bardziej wyważonym aktorstwem, spraw­ia­ją­cym wraże­nie jak­by nieco mniej zależało mu by dobrze wypaść przed kamerą. Co rzecz jas­na naty­ch­mi­ast przełożyło się na jego jakość. Choć, jak to już było w zwycza­ju na nom­i­nacji do Oscara się skończyło. Trud­no powiedzieć co myśleli członkowie Akademii przyz­na­jąc w 1986 roku Oscara za całok­sz­tałt twór­c­zoś­ci New­manowi. Zapewne mieli wiz­ję akto­ra które­mu w końcu należy się jakaś nagro­da i który pewnie już nigdy więcej nie dostanie szan­sy zagrać czegoś na tyle poważnego by dostać Oscara. Bądź co bądź New­man był już po 60 czyli w wieku gdzie powoli zaczy­na­ją się kończyć role dla pier­ws­zo­planowych bohaterów męs­kich. Jak­by na złość, czy może z przeko­ry która zawsze kierowała kari­erą New­mana rok później aktor dostał swo­jego pier­wszego Oscara – za rolę w Kolorze Pieniędzy. Był też pier­wszym w his­torii aktorem który dostał Oscara za rolę, którą grał już wcześniej – dokład­niej w Bilardziście.

paul-newman-the-verdict

Jakoś New­man nie dostał memo, że już czas przes­tać grać i zacząć się starzeć. Dlat­ego w lat­ach 80 zagrał kil­ka swoich najlep­szych ról

Jed­nak jeśli jesteś­cie ciekawi co tak naprawdę zmieniło życie New­mana w lat­ach 80 to musi­cie wiedzieć że nie był to ani Oscara ani nawet najlep­szy styl gra­nia. Życie wybit­nego akto­ra zmienił sos do sałatek. Tak moi drodzy jakkol­wiek wyda­je się to his­to­ria zbyt dzi­w­na by móc być prawdzi­wa, ten uznany aktor i niemalże leg­en­da Hol­ly­wood najwięk­szy sukces osiągnął w branży spoży­w­czej. Wszys­tko zaczęło się od sosów roz­dawanych zna­jomym, którzy nie mogli wyjść z podzi­wu – później ten mały biznes przek­sz­tał­cił się w niewielką fir­mę (założoną wraz z pis­arzem  A.E Hotch­nerem). Zwierz nie chce wam streszczać całoś­ci his­torii przed­sięwz­ię­cia – pole­ca książkę „Bezw­styd­ny wyzysk. W pogo­ni za wspól­nym dobrem” w której New­man i Hotch­n­er streś­cili dzieje firmy. Nie mniej szy­bko okaza­ło się że sprzedawane przez akto­ra sosy, które na butelce oprócz styl­i­zowanego obraz­ka akto­ra miały też zawsze dow­cip­ne napisy okaza­ły się być warte mil­iony. Więcej, zara­bi­ały lep­iej niż filmy akto­ra. Co jed­nak ważne, ponieważ ani New­man ani jego wspól­nik nigdy nie trak­towali firmy poważnie, wszys­tkie zys­ki przekazy­wali (i nadal są przekazy­wane) na cele chary­taty­wne. Jak już zwierz wspom­ni­ał New­man orga­ni­zował obozy dla chorych dzieci a także część zysków przekazy­wał min. orga­ni­za­cjom zaj­mu­ją­cym się ekologią. Mar­ka radzi sobie zresztą nadal dobrze  (prowad­zona przez córkę akto­ra)  zaś w cza­sie swo­jego życia aktor przez­naczył za jej pośred­nictwem około 170 mil­ionów dolarów na cele dobroczynne.  Przy czym zaj­mował się min. odrestau­rowaniem teatru w okol­i­cy w której mieszkał czy założe­niem fun­dacji dba­jącej o to by oko­lice w których mieszkał w Con­necti­cut pozostały pod ochroną. To tak jak­byś­cie za nim do tego momen­tu nie przepadali.

W lat­ach dziewięćdziesią­tych i dwu­tysięcznych New­man grał zde­cy­dowanie mniej ale wciąż zdarza­ły mu się wielkie role. Na pewno ci którzy przyz­nawali mu nagrodę za całok­sz­tałt twór­c­zoś­ci (a w lat­ach 90 dołączył do nagród spec­jal­ny Oscar za dzi­ałal­ność chary­taty­wną) musieli czuć się głu­pio gdy New­man zebrał wszys­tkie możli­we nom­i­nac­je za swo­ją rolę w Nai­w­ni­aku, podob­nie jak wtedy kiedy swo­ją ostat­nią dużą rolą w Drodze do Zatrace­nia pokazał, że ekra­nową prezencję i charyzmę ma się niekiedy przez całe życie. Co ciekawe ostat­ni film w jakim wys­tąpił New­man – pod­kłada­jąc jedynie głos – czyli Auta był jed­nocześnie najlepiej zara­bi­a­ją­cym filmem w całej jego fil­mowej kari­erze. New­man na emery­turę przeszedł w 2007 twierdząc że pamięć już nie ta i nie był­by w stanie grać na poziomie którego sam od siebie wyma­ga. Umarł rok później na raka płuc.

 roadtoperdition-10

Za swo­ją ostat­nią rolę New­man dostał nom­i­nację do Oscara. Potem nie grał twierdząc że wiek już nie ten

Dlaczego kiedy powie się Paul New­man w dyskusji słyszy się tylko głębok­ie westch­nie­nie? Bo niewielu takich aktorów było w his­torii kine­matografii. Z jed­nej strony tak przys­to­jni i pewni siebie, że w młodoś­ci uos­abi­ali marze­nie o tym amerykańskim chłopaku, bohaterze filmów. Jed­nocześnie nigdy nie był New­man takim klasy­cznym bohaterem pier­wszego planu – pod­czas kiedy posta­cie grane przez Jame­sa Dean zawsze zdawały trak­tować samych siebie zbyt poważnie, zaś bohaterowie Bran­do byli jak zwierzę­ta zamknięte w klatce, tak posta­cie New­mana zdawały się być przeko­rne ale i dow­cip­ne. Tak jak­by jeden uroczy uśmiech i błysk w błęk­it­nych oczach mógł położyć kres wszelkim kłopo­tom. Przy czym uro­da zdawała się zawsze jakoś nie współ­grać z tym dys­tansem do siebie, nawet jeśli nie wpisanym w rolę to jed­nak wyczuwal­nym. Zresztą wiele moż­na New­manowi zarzu­cić ale na pewno nie to, że brakowało mu poczu­cia humoru. Ale nie tylko o to chodzi, niewielu było aktorów, którzy tak płyn­nie przes­zli przez wszys­tkie fazy role – od młodych gniewnych, przez bohaterów pier­wszego planu, ludzi u szczy­tu, bohaterów którzy najlep­sze lata mają już za sobą czy w końcu men­torów, seniorów, tych którzy udziela­ją rad kole­jnym pokole­niom błęk­it­noo­kich młodzików. I nie chodzi jedynie o to, że New­man starzał się z rzad­ko spo­tykaną gracją, także jako aktor doskonale zmieni­ał się na ekranie, dos­tosowu­jąc się do co raz to nowych ról.

Oczy­wiś­cie zawsze jest pokusa by robić jakieś zestaw­ienia szukać nazwisk najwybit­niejszych i przy­dzielać im jakieś miejs­ca. Zwierz nie jest tego szczegól­nym fanem. Zawsze wyda­je mu się, że to niespraw­iedli­wie. Nie zmienia to jed­nak fak­tu, że New­man doro­bił się specy­ficznego reko­r­du. Kiedy cza­sopis­mo Pre­miere pytało aktorów o to kto stanowi dla nich wzór kari­ery, nazwisko New­mana padało najczęś­ciej. Trud­no się dzi­wić, człowiek który zdawał się nie przy­wiązy­wać zbyt wielkiej wagi do sławy, który mieszkał z dala od Hol­ly­wood, był szczęśli­wie żonaty przez 50 lat i zaro­bił mil­iony na przed­siębiorstwie które miało być dowcipem. Cóż zwierz ma pode­jrze­nie, że nie tylko wielu aktorów chci­ało by grać jak Paul New­man ale też nie jeden aktor nie miał­by nic prze­ci­wko temu by być takim człowiekiem. I zwierza to abso­lut­nie nie dziwi.

*Paul New­man twierdz­ił, że na jego nagrobku powin­no znaleźć się zdanie ” Here lies Paul New­man, who died a fail­ure because his eyes turned brown.”

Ps: Serio finał Gala­van­ta… ABC chce mnie doprowadz­ić do zawału. Nich już dadzą seri­alowi dru­gi sezon by zwierz mógł się zacząć cieszyć.

Ps2: Zwierz pamię­ta, że obiecał napisać o Wolf Hall – będzie jutro.

 

Zdję­cie w nagłówku: Jared Enos

23 komentarze
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online