Home Ogólnie Zatrzymana karuzela czyli o Hollywood w czasach przed Kodeksem Haysa

Zatrzymana karuzela czyli o Hollywood w czasach przed Kodeksem Haysa

autor Zwierz

Hej

Moi drodzy dziś zwierz postanow­ił, że choć­by się wal­iło i pal­iło napisze z daw­na zapowiadany mądry wpis. O czym ma być? Otóż wszys­tko zaczęło się dawno temu kiedy zwierz przy­go­towywał się do pewnej kon­fer­encji naukowej – miał pisać o rzeczach abso­lut­nie oburza­ją­cych i obra­zobur­czych – ale im głę­biej wnikał w tem­at tym więcej tajem­nic odkry­wała przed nim his­to­ria kina. Potem zwierz o swoich ciekawych odkryci­ach trochę zapom­ni­ał i z mroków jego pamię­ci wyr­wał je dopiero gif który zwierz znalazł na tum­blr. I tak pow­stał pomysł by napisać wam o tym jakie było Hol­ly­wood zan­im na scenę wkroczyła moral­ność. Tak moi drodzy dziś poroz­maw­iamy sobie o zło­tych cza­sach rozwiązłego, zde­pra­wowanego i sek­su­al­nie wyz­wolonego Hol­ly­wood i zaczniemy na dłu­go przed 1968 rokiem.

 

Zaczni­jmy jed­nak od tła his­to­rycznego. W 1929 roku wiel­ki kryzys pozbaw­ił ludzi majątków i złudzeń. Amery­ka była bied­na i sfrus­trowana a na dodatek w tym kra­ju wol­noś­ci i przed­siębior­c­zoś­ci najbardziej boga­cili się ci którzy nie kroczyli ścieżką prawa i spraw­iedli­woś­ci. Do tego co raz mniej ufano poli­tykom i co raz częś­ciej mówiono o nowej moral­noś­ci na nowe cza­sy, a ta zaś zakładała że po pier­wsze trze­ba kryzys przetr­wać. Nas­tro­je ogól­nie były ponure a ludzie którzy chodzili do kina chcieli na ekranie zobaczyć nie tyle lep­szą wer­sje otacza­jącej ich rzeczy­wis­toś­ci, co filmy opowiada­jące o znanych im prob­lemach.  W tych przygnębi­a­ją­cych cza­sach wydarzyła się jeszcze jed­na rzecz —  MPPDA – amerykańskie sto­warzyszenia pro­du­cen­tów i dys­try­b­u­torów fil­mowych przyjęło Kodeks ze wskazówka­mi dla pro­du­cen­tów zwany także potem Kodek­sem Haysa. Wielu z was drodzy czytel­ni­cy na pewno słysza­ło o tych niesły­chanie dokład­nych wskazówkach które miały pod­powiadać twór­com fil­mu co powin­no się w nich znaleźć a jakich tem­atów nie należy pode­j­mować. Kodeks doty­czył nie tylko kwestii sek­su­al­noś­ci, ale także ogól­nie pojętej moral­noś­ci czy sto­sunku do władz państ­wowych. Jed­nak kiedy MPPDA przyjęło w 1930 roku te zasady nie miało żad­nych środ­ków by móc egzek­wować ich wprowadze­nie do filmów. Tym­cza­sem wielkie stu­dia fil­mowe – wolały przy­ciągnąć do kin jak najwięcej widzów i po pros­tu nie stosowały się do zapisów kodu (jak stwierdz­ił Samuel Gold­win – był on wów­czas wart tyle co papi­er na którym go zapisano) kręcąc filmy których treść zaw­ier­ała niemal wszys­tkie zakazane tem­aty. Ten stan trwał do 1934 roku kiedy po lat­ach kam­panii i bojko­tu filmów wspier­anych przez Legion Przyz­woitoś­ci (najpierw katolic­ki potem już nar­o­dowy) udało się stworzyć biuro odpowiada­jące za przestrze­ganie zasad i wytycznych.

 

Te dwie daty 1930–1934 wyz­nacza­ją jeden z naj­ciekawszych i najbardziej sza­lonych  okresów w amerykańskiej kine­matografii. Thomas Doher­ty, który poświę­cił kinu sprzed wprowadze­niu Kodu całą książkę ( Pre- Code Hol­ly­wood. Sex, Immoral­i­ty and Inss­rec­tion in Amer­i­can Cin­e­ma 1930–1934) słusznie zauważył że kino sprzed wprowadzenia tych ścisłych zasad moral­nych było (z punk­tu widzenia dzisiejszego widza) jak z innego wszechświa­ta. Wszys­tko co wyda­je nam się właś­ci­wie dla współczes­nej kine­matografii (seks, zbrod­nia i lekko trak­towana moral­ność) zna­j­dowało tam swo­je miejsce. Kobi­ety zachowywały się jak mężczyźni, homosek­su­al­izm wcale nie był tem­atem tabu, zaś przestęp­cy stanow­ili jeden z ulu­bionych tem­atów filmów. W tych cza­sach Warn­er Bros postaw­ił sobie za zadanie by przy­cią­gać do kin ludzi tem­ata­mi z pier­wszych stron gazet. I tak w pro­dukc­jach pojaw­iały się też tem­aty społeczne takie jak los bankrutów podróżu­ją­cych po Stanach z całym swoim dobytkiem przy­wiązanym do samo­chodu, czy prob­le­my ze znalezie­niem i utrzy­maniem pra­cy. Po częś­ci brało się to z chę­ci przy­ciąg­nię­cia wid­owni (która chęt­nie oglą­dała filmy o prob­lemach które znała) po częś­ci dlat­ego, że aku­rat Warn­er Bros znane było  z tego że popiera New Deal – by pokazać konieczność poprawy, trze­ba było wyjść od fatal­nej sytu­acji wyjś­ciowej. Przy czym poruszanie tem­atów blisko życia spraw­iało, że część z tego kina pokazy­wała obrazy boleśnie real­isty­czne (cho­ci­aż­by Wild Boys on The Road o młodzieży podróżu­jącej przez Stany w poszuki­wa­niu pra­cy). Zresztą chy­ba najlepiej pokazu­ją­cym jak trudne były te cza­sy jest film Two Sec­onds (1933) – w którym skazane­mu na krześle elek­trycznym prze­latu­je przed oczy­ma całe życie. Utra­ta pra­cy, ubóst­wo, alko­holizm w końcu morder­st­wo (zresztą przy­pad­kowe), wszys­tko zaś tworzy klaus­tro­fo­biczny obraz cza­sów w których człowiekowi nie może się udć  Cza­sy te były w kine­matografii Amerykańskiej tak inne, że część gwiazd, które wtedy jas­no lśniły na hol­ly­woodzkim nie­boskłonie nie odnalazło się w nowej rzeczy­wis­toś­ci, dobrym przykła­dem jest War­ren Williams – niesły­chanie pop­u­larny aktor w okre­sie przed wprowadze­niem Kodek­su, którego kari­era zała­mała się w 1934 roku. Aktor znany z gra­nia  sil­nych sze­fów (o których później) nie znalazł sobie miejs­ca w nowym kinie. Podob­ny los spotkał Ruth Chat­ter­ton, która znana była przede wszys­tkim z fil­mu Female w którym jako bezwzględ­na sze­fowa firmy moto­ryza­cyjnej radośnie roman­sowała ze swoi­mi pra­cown­ika­mi tylko po to by odsyłać ich do biu­ra w Mon­tre­alu po tym jak się jej znudzą. W nowym kinie trud­no było dla niej znaleźć równie ciekawe role.

 

Zwierz sporo pisze o niezwykłoś­ci pro­dukcji z tego okre­su dla współczes­nego widza. Może jed­nak warto prze­jść do konkretów. Zaczni­jmy od fil­mu I’m No Angel z 1933 roku – gwiazdą tego fil­mu jest Mae West. Kiedy zwierz pisze gwiazdą ma na myśli, że nie tylko zagrała główną rolę ale także napisała sce­nar­iusz i wypro­dukowała film. Co nawet dziś rzad­ko się zdarza. Ale nie tylko o to chodzi. Film opowia­da o tancerce i tre­serce lwów, która ma u swych stóp tylu mężczyzn ile chce, ale podo­ba się jej jeden (grany przez Cary Gran­ta) ten zaś namaw­ia ją by rzu­ciła swą pracę i została jego żoną. Kiedy jed­nak ukochany zry­wa zaręczyny ta prowadzi go do sądu. Tam zaś okazu­je się, że adwokat jej byłego ukochanego chce wyko­rzys­tać prze­ciw niej jej rozry­wkowe życie. Ale nie z bohaterką te numery. Sama przesłuchu­je świad­ków i nie tylko pokazu­je że w jej sty­lu życia nie było nic złego ale przy okazji spraw­ia że jej były ukochany zgadza się wypłacić jej wysok­ie zadośćuczynie­nie.  Jak zwierz przy­pom­i­na jest 1933 rok.  Z kolei w Red- Haired Woman poz­na­je­my bohaterkę (graną przez Jean Har­low) która robi wszys­tko by rozbić maleńst­wo swo­jego sze­fa, kiedy jej się to w końcu uda­je (zosta­je jego drugą żoną) okazu­je się że wyższe sfery nie chcą przyjąć. Jed­nak nie oznacza to, że bohater­ka się pod­da­je, uwodzi, szan­tażu­je, wda­je się w kole­jne romanse, próbu­je zabić swo­jego męża i… nie zosta­je potę­pi­ona. Wręcz prze­ci­wnie – końcówka fil­mu pokazu­je tri­um­fu­jącą bohaterkę która poradzi sobie w każdej sytu­acji. Z kolei w filmie Red Dust (1932) roku Clark Gable grał posi­adacza plan­tacji w Indochi­nach (film był nieste­ty strasznie rasis­tows­ki bo tego jed­nego jeszcze w lat­ach 30 nie przezwyciężono) który mógł wybier­ać czy chce kon­tyn­uować swój płomi­en­ny romans z miejs­cową prosty­tutką czy też rozpocząć nowy z żoną zatrud­nionego na plan­tacji inżyniera. Ostate­cznie zde­cy­dował się na związek z prosty­tutką która pasowała do niego bardziej niż ele­ganc­ka żona inżyniera. Co ciekawe – główny bohater spec­jal­nie daje się postrzelić by inżynier nigdy nie dowiedzi­ał się że jego żona została uwiedziona. Film był niesamow­itym sukce­sem mimo, ze przed­staw­iał relac­je kobi­et i mężczyzn w dość postępowym świetle.

 

A sko­ro przy postępowoś­ci w przed­staw­ia­n­iu związków jesteśmy to reko­rdy bije tu  wyreży­serowana przez Ern­sa Lubitscha (który spec­jal­i­zował się w tej tem­atyce) film Desing for Liv­ing ( z 1933 adap­tac­ja sztu­ki Noela Cow­ar­da) gdzie mamy do czynienia z sytu­acją gdy dwóch mężczyzn kocha jed­na kobi­etę i żadne nie ma ochoty z niej rezyg­nować. Zami­ast dra­matów decy­du­ją się więc zawrzeć dżen­telmeńską umowę że żaden nie będzie z nią syp­i­ał. To z kolei budzi spory sprze­ciw kobi­ety stwierdza­jącej że wszys­tko bard­zo pięknie ale ona dżen­telmen­em nie jest i chy­ba jej ta umowa nie obow­iązu­je. Z kolei w filmie The Divorcee (1930) zdrad­zona żona zami­ast płakać w kątku anal­izu­je sytu­ację i sama fun­du­je sobie romans. Film zaw­iera –co rzad­kie nawet dziś – anal­izę pod­wójnych stan­dard­ów wedle których trak­tu­je się kobi­ety i mężczyzn.  Filmów porusza­ją­cych ten tem­at jest więcej (z ekranu padały na przykład takie zda­nia jak „Małżeńst­wo to pięk­na pomył­ka popełniona przez dwie oso­by). Podob­nie jak równie dużo było w tych fil­mach his­torii o prosty­tucji i kon­sek­wenc­jach rados­nego życia w lat­ach 20. Co ciekawe jed­nak – nie pojaw­iał się w nich ostry ton oce­ny – częś­ciej zrozu­mie­nie, cza­sem cynizm, cza­sem dow­cip­ne mrug­nię­cie do widza.  Ku zaskocze­niu wielu – w fil­mach sprzed wprowadze­niu Kodek­su znaleźć moż­na było też sce­ny o których przez wiele lat nie śniło­by się reży­serom. W musi­calu Won­der Bar zna­jdziemy scenę gdzie do tańczącej pary pod­chodzi mężczyz­na z pytaniem „May I cut in?”. Kobi­eta radośnie się zgadza i wtedy dwaj panowie odpły­wa­ją w tańcu. Reakc­ja kobi­ety – proste stwierdze­nie” Boys will be boys! Woo!”. Co ciekawe już wtedy (1934 ale jeszcze przed wprowadze­niem Kodek­su) zas­tanaw­iano się czy dop­uś­cić film do dys­try­bucji. Stu­dio fil­mowe odmówiło jed­nak wycię­cia sce­ny i tak dostal­iśmy film w wer­sji niezmienionej.

Ale lata 1930–1934 to jak wspom­ni­ał zwierz nie tylko okres kiedy inaczej poruszano sprawy oby­cza­jowe. Okres ten nie bez przy­czyny stał się też złotą erą amerykańskiego hor­roru. Franken­stein, Dr. Jekyll i Mis­ter Hyde, Island of the Lost Souls (adap­tac­ja Wyspy Dr More­au), King Kong nie przy­pad­kowo pow­stały w tych lat­ach. Jeśli weźmie się pod uwagę ówczesne nas­tro­je i frus­trac­je to niko­go nie powin­ny dzi­wić sce­ny wściekłego tłu­mu z Franken­steina, freudowskie wąt­ki w Jekyl­lu i Hyde czy w końcu wątek ekipy fil­mowej jadącej na koniec świa­ta by przy­wieść  ciekawe nagranie znud­zonym mieszkań­com miast wal­czą­cym dzień w dzień z kryzy­sem. Obok hor­roru niesły­chanie pop­u­larny stał się tez film gang­ster­s­ki. Tu już  nie trud­no dostrzec inspirację tym co dzi­ało się wów­czas w Ameryce. Nie zmienia to jed­nak fak­tu, ze w tym krótkim okre­sie pow­stało w Hol­ly­wood około 75 filmów gang­ster­s­kich w tym prawdzi­we arcy­dzieła gatunku. Wszys­tko zaczął oczy­wiś­cie Lit­tle Cesar (z 1931 roku), w tych lat­ach nakrę­cono też min Wrogów Pub­licznych (1931) czy Człowiek z blizną. Mimo że filmy gang­ster­skie przede wszys­tkim dostar­cza­ły rozry­w­ki pokazy­wały też co stało się z wielkim amerykańskim snem. Dąże­nie do bycia kimś i dro­bi­enia się pchało bohaterów do wkroczenia na drogę przestępst­wa i zbrod­ni. Co więcej twór­cy tych filmów – nie pozostaw­iali złudzeń – w takiej Ameryce w jakiej przyszło żyć ich wid­zom to być może jest jedyne rozwiązanie. Jed­nocześnie wraz z pop­u­larnoś­cią filmów gang­ster­s­kich zaczęły się pojaw­iać filmy które pokazy­wały kogo tak naprawdę amerykanie widzieli­by u władzy – nie demokratę ale kogoś kto sil­ną władzą i twardą ręką poradz­ił­by sobie z kryzy­sem. W wielu fil­mach pojaw­ia się wątek sil­nego niemal auto­ry­tarnego sze­fa który jed­nak dzię­ki tym umiejęt­noś­ciom daje sobie radę. Naj­ciekaw­iej chy­ba tą tęs­knotę za sil­ną ręką (która dziś nieco nas prz­er­aża) opowiadał film  „Gabriel Over The White House” w którym to filmie sła­by prezy­dent po wypad­ku w cza­sie którego został odwiedziony przez Anioła Gabriela zamienia się w prezy­den­ta niemalże auto­ry­tarnego ale skutecznego.

 

Kino w okre­sie sprzed wprowadzenia Kodek­su potrafiło życ­zli­wym okiem spo­jrzeć na więź­nia  (The Bog House z Spencerem Tra­cy to najlep­szy przykład), kobi­etę która musi­ała odd­ać swo­je dziecko do adopcji, byłą prosty­tutkę czy sze­fową biu­ra która wdawała się w kole­jne romanse zupełnie tak samo jak męs­cy bohaterowie na tej samej pozy­cji. Jed­nocześnie było kinem blisko życia i radośnie od niego ucieka­ją­cym w radosne ocieka­jące złotem musi­cale. Sporo było w tym kinie cyniz­mu ale i ironii. Bohaterowie potrafili zak­ląć, a kam­era podążała za kobiecy­mi noga­mi odrobinę dłużej i odrobinę wyżej niż jeszcze przez wiele dekad. Kino kwitło bo się nie bało – właś­ci­ciele wiel­kich fil­mowych stu­dio robili wszys­tko by krę­cić tak jak chcą, a kiedy kazano im popraw­iać – mieli wystar­cza­ją­co dużo pewnoś­ci siebie by odmówić. Patrząc na to kino widać w nim wiele tytułów i nazwisk zapom­ni­anych, ale są to cza­sy które przyniosły także pro­dukc­je przeło­mowe – zwłaszcza w przy­pad­ku kina gang­ster­skiego i hor­roru. A jed­nocześnie obok tego wyko­rzysty­wa­nia tem­atów z pier­wszych stron gazet potrafiła się pojaw­ić w tych fil­mach odrobi­na reflek­sji nad tym jak daleko moż­na się posunąć w poszuki­wa­niu sen­sacji dla widza. W Pic­ture Snatch­er (1933) były przestęp­ca zosta­je niesły­chanie skutecznym dzi­en­nikarzem, które­mu uda­je się prze­my­cić kamerę do więzienia na egzekucję kobiety.

Kiedy zwierz był dzieck­iem usłyszał (nie pamię­tam od kogo), że zan­im przys­zli bar­barzyń­cy w Rzymie dzi­ałały napędzane parą karuzele. Nie wie zwierz ile w tym prawdy (zas­trzeże­nie konieczne gdy człowiek wie ilu znaw­ców his­torii starożyt­nej go czy­ta) ale zwierz zawsze poświę­cał sporo cza­su zas­tanaw­ia­jąc się gdzie byśmy ter­az byli gdy­by ludzkość nadal rozwi­jała się w takim tem­pie jak wów­czas. Zdaniem zwierza żylibyśmy dziś wśród gwiazd. Nieza­leżnie od tego czy mamy do czynienia z fak­ta­mi czy tylko z ład­ną poe­t­y­cką metaforą, podob­ny sposób myśle­nia włącza zwierz kiedy zas­tanaw­ia się nad tym co by było gdy­by nie ustalono kodek­su Hayn­sa. Gdzie było­by kino – czy nie bylibyśmy zupełnie gdzie indziej w dyskus­jach nad tym co wid­zowi moż­na pokazać, jakie tem­aty stanow­ią tabu, a które moż­na rozważać w fil­mach pop­u­larnych.  Kiedy zwierz patrzy na wyni­ki GLAAD Awards (oraz na kon­trow­er­sje jakie wzbudza­ją) to myśli, że to jest dokład­nie jed­na z tych rzeczy która w tym alter­naty­wnym świecie nie budz­iła­by zdzi­wienia a może  w ogóle nie była potrzeb­na. Wlaśnie dlat­ego cen­zu­ra oby­cza­jowa jest tak niebez­piecz­na. Nie dlat­ego że mamy jakiegoś cen­zo­ra który wyci­na frag­men­ty filmów. Dlat­ego, że cen­zurować zaczy­na­ją się sami twór­cy – boją się wyższej kat­e­gorii wiekowej, niższych zysków i kon­trow­er­sji. I tak kino pop­u­larne mimo, że przeszło olbrzymią drogę od cza­su kiedy cału­ją­ca się para musi­ała obow­iązkowo dotykać stopa­mi zie­mi wciąż nadra­bia stra­cony czas. Ale kto wie może już niedłu­go znów usłyszymy skrzyp­i­e­nie karuzeli.

Ps: To jest ten mądry wpis o którym zwierz tyle mówił. I ter­az pytanie – czy takie wpisy was baw­ią? Są trochę od cza­py na takim blogu, ale to są sprawy które zwierza strasznie intere­su­ją z racji jego zain­tere­sowań naukowych. Oczy­wiś­cie to co tu czyta­cie to jest takie zwier­zowie przełoże­nie tego co napisali inni (wielu innych) stąd pytanie – czy w ogóle podo­ba wam się wiz­ja zwierza streszcza­jącego wam his­torię kina. A właś­ci­wie mniej znane fak­ty z his­torii kina. Przy czym zwierz ustal­ił już że lubi­cie takie poje­dyncze wpisy o aktorach ale o takie wpisy was nie pytał.

Ps2: Niedłu­go zwierz będzie miał dla was taką mega wiado­mość. Już się nie może doczekać :)

74 komentarze
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online