Home Film Niech Rock ma nas w swej opiece czyli Zwierz i Drapacz Chmur

Niech Rock ma nas w swej opiece czyli Zwierz i Drapacz Chmur

autor Zwierz
Niech Rock ma nas w swej opiece czyli Zwierz i Drapacz Chmur

Kochani są takie dni w roku kiedy człowiek odkry­wa po co naprawdę są kina. Otóż są po to by móc w nich spędz­ić czas ciesząc się wynalazkiem kli­matyza­cji. W takim przy­pad­ku seans jest sprawą trochę dru­gorzęd­ną tak dłu­go jak człowiekowi jest przy­jem­nie zim­no. Aby nie kom­p­likować tej sprawy Zwierz udał się do kina na „Dra­pacz Chmur”  gdzie główną atrakcją był – jak to zwyk­le bywa  Dwayne „The Rock” Johnson.

Zwierz musi wam przyz­nać, że pomysł tego fil­mu nieco go zaskoczył. Oto w Hong-Kongu genial­ny mil­ion­er staw­ia najwyższy budynek na świecie, przewyższa­ją­cy wszys­tko co doty­chczas zbu­dowano. Aby móc otworzyć jego się­ga­jącą nie­ba część mieszkalną potrze­bu­je kogoś kto zatwierdzi że wszys­tkie zamon­towane w budynku mech­a­nizmy dzi­ała­ją. Tu wchodzi Rock, który w tym filmie gra byłego koman­dosa, który po tym jak popełnił złą decyzję i stracił nogę zaj­mu­je się ochroną. Co mnie zaskoczyło to pomysł by zro­bić film katas­troficzny o płoną­cym wysokim budynku. Co więcej, budynku gdzie ludzie są uwięzieni powyżej linii ognia. Przyz­nam szcz­erze, że byłam przeko­nana, że po jede­nastym wrześ­nia takich filmów nie będzie się już robić. Oso­biś­cie – mimo, że prze­cież od wydarzeń w Stanach dzielił mnie dys­tans cza­sowy i w dużym stop­niu emocjon­al­ny, oglą­da­jąc film czułam się niekom­for­towo – jak­by wciąż przy­pom­i­na­jąc sobie to prz­er­aże­nie kiedy w telewiz­ji mogłam na żywo obser­wować co się dzieje kiedy naprawdę ogień odet­nie ludziom drogę uciecz­ki. Najwyraźniej jed­nak moja pamięć jest żywsza niż Hol­ly­woodz­kich pro­du­cen­tów którzy uznali, że siedem­naś­cie lat od prawdzi­wej tragedii moż­na już bez­piecznie robić film. Nie odbier­am im tego prawa – zapewne zbadali wcześniej rynek, ale jestem nieco zaskoc­zona, że jed­nak ludzie zapom­i­na­ją szy­b­ciej niż się Zwier­zowi zdawało.

 

Co do samego fil­mu, to muszę przyz­nać, że wpa­da on w dość klasy­czną his­torię w której Dwayne John­son będąc mod­e­lowym ojcem i mężem pokonu­je prawa fizy­ki by udowod­nić, że rodz­i­na jest najważniejsza. His­to­ria ma dość szczątkowy pomysł – oto w budynku który nie miał się prawa zapal­ić wybucha pożar spec­jal­nie przy­go­towany przez złych ludzi, którzy chcą okraść chińskiego mil­ion­era który ów budynek postaw­ił. Ich pomysł jest prosty – w częś­ci mieszkalnej nie będzie niko­go więc nie będzie też żad­nych postron­nych ofi­ar. To w sum­ie miło ze strony złych bandziorów że w ich planach nie było niewin­nych ofi­ar. Oczy­wiś­cie źli bandy­ci nie wzięli pod uwagę, że na liś­cie budynków których abso­lut­nie nie wol­no pod­palać są te w których zna­j­du­je się rodz­i­na najs­zla­chet­niejszego bohat­era kina akcji. Cała resz­ta fil­mu jest przeprowad­zona mniej więcej tak jak­by układała się szk­lana pułap­ka gdy­by Bruce Willis bie­gał nie w środ­ku budynku tylko zewnątrz i miał buty oraz pro­tezę nogi. No i nieste­ty – na szczy­cie nie czeka nikt tak ciekawy jak Hans Gru­ber – że też się jeszcze nie nauc­zono, że filmy tego typu są ciekawe tylko wtedy kiedy cichaczem trochę kibicu­je się terroryście.

 

Sen­su film więk­szego nie ma nato­mi­ast spraw­ił, że Zwierz zaczął się zas­tanaw­iać jak właś­ci­wie należało­by inter­pre­tować fakt, że główny bohater nie ma jed­nej nogi i korzys­ta z pro­tezy. Z punk­tu widzenia logi­ki – nie ma to żad­nego sen­su – nikt kto ma dwie nogi nie jest w stanie tak skakać i bie­gać po krawędzi­ach budynków jak czyni to Rock a co dopiero oso­ba opier­a­ją­ca się na pro­tezie.  Jed­nocześnie – ponown­ie jest to aktor które­mu abso­lut­nie nic nie dole­ga (może poza byciem wspani­ałym) który gra osobę z niepełnosprawnoś­cią. Ale jed­nocześnie – film niekoniecznie zapom­i­na o pro­tezie bohat­era – więcej – są w filmie kawał­ki gdzie to właśnie fakt, że ma pro­tezę ratu­je mu życie i poma­ga zre­al­i­zować plan – za co bohater czule z wdz­ięcznoś­cią ją cału­je. To z kolei motyw mało wyko­rzysty­wany – bohater którego niepełnosprawność nie defini­u­je a biorąc pod uwagę okolicznoś­ci sta­je się czymś w rodza­ju tajnej broni. Wychodząc z kina zas­tanaw­iałam się jak intepre­tować ten wątek – z jed­nej strony – to mniej więcej taki krok w kierunku reprezen­tacji jak ręka Furiosy w Mad Max­ie. Co nie zmienia fak­tu, że w sum­ie najwięcej cza­su po sean­sie spędz­iłam zas­tanaw­ia­jąc się nad tym aspektem.

 

Jed­nocześnie film – nie jedyny, skłonił mnie do reflek­sji nas pewnym nowym sche­matem bohat­era kina akcji, który prezen­tu­je Rock.  Widać po  nim że jed­nak w ostat­nich lat­ach bard­zo zmienił się schemat tego kim powinien być główny bohater. Grani przez Roc­ka herosi zwyk­le są ludź­mi którzy nie boją się uczuć, są rodzin­ni i pełni zrozu­mienia. Szanu­ją swo­je żony i trak­tu­ją je jak part­ner­ki. Wzór męskoś­ci spod znaku The Roc­ka – czy to fil­mowego czy poza fil­mowego, dużo bardziej niż bohaterowie kina akcji z wcześniejszych epok łączy ze sobą fizy­czną siłę z wrażli­woś­cią i empatią. Do tego – oczy­wiś­cie jest doskon­ałym ojcem, który komu­niku­je swoim dzieciom, że je kocha na każdym kroku a nie tylko od świę­ta. Zresztą efek­ty wychowaw­cze widać na pier­wszy rzut oka w „Dra­paczu Chmur” kiedy jeden ze złoczyńców zwraca się do niej „księżniczko” dziew­czyn­ka protes­tu­je stwierdza­jąc, że jest królem. Nie będę ukry­wać, że Zwierz jest fanem tej zmi­any – wyda­je mi się, może trochę na wyrost, że wzór męskoś­ci propagowany przez bohaterów (zawsze pozy­ty­wnych) granych przez The Roc­ka, jest tym który zasługu­je na to by mieć swo­je miejsce w kine­matografii. Jed­nocześnie – nie ukry­wa­jmy – fakt, że reprezen­tu­je je wiel­ki umięśniony i niewąt­pli­wie sprawniejszy fizy­cznie od więk­szoś­ci homo sapies facet, też poma­ga. Poma­ga dotrzeć z takim fajnym przekazem do dużo szer­szej wid­owni. I jest to wiz­erunek który cieszy się sporym powodze­niem – przy­na­jm­niej tak wskazy­wały bada­nia kiedy pytano ludzi którego akto­ra widzieli­by na prezy­denckim fotelu i rodzin­ny, empaty­czny i sym­pa­ty­czny Rock znalazł się na pier­wszym miejscu.

 

Na mar­gin­e­sie warto zauważyć, że akc­ja całego fil­mu roz­gry­wa się w Hong Kongu – zaś niesły­chanie ważnym ele­mentem fabuły jest kwes­t­ia łapówek i korupcji związanej z inwest­y­c­ja­mi na rynku nieru­chomoś­ci. Co praw­da nikt tu głośno nie wspom­i­na o żad­nych urzęd­nikach, a polic­ja miejs­ka jest niesły­chanie kom­pe­tent­na (i korzys­ta z dostęp­nych w Chi­nach wyszuki­warek inter­ne­towych) – nie mniej – to ciekawe, bo wyda­je się, że pewne odniesienia fab­u­larne, sta­ją się w takich fabułach dos­tosowane już bardziej do wid­owni chińskiej niż amerykańskiej. Nie znaczy to oczy­wiś­cie że na zachodzie nie płaci się łapówek ale na pewno ich wsze­chobec­ność w sys­temie jest bardziej czytel­na.  Jed­nocześnie Zwierz jest ciekawy czy ten krok w kierunku Azji – ze strony Hol­ly­wood – będzie kon­tyn­uowany. Czy­tałam kil­ka artykułów z których wynikało, że rynek Chińs­ki – choć obec­nie bard­zo chłon­ny (zwłaszcza kiedy moż­na zaofer­ować filmy z efek­ta­mi spec­jal­ny­mi i 3D) może wcale nie ratować Hol­ly­wood tak bard­zo jak wszyscy się tego spodziewa­ją. Jestem ciekawa ile jeszcze potr­wa ta inwaz­ja i gdzie się skończy. O ile się skończy.

 

Na sam koniec po obe­jrze­niu „Dra­pacza chmur” zaczęłam się zas­tanaw­iać jaka jest przyszłość tego typu kina. Nie jest to kino czys­to katas­troficzne – to wyma­gało­by jakiegoś wulka­nu czy taj­funu – jest to kino ogranic­zonej katas­tro­fy. Swego cza­su sporo się takich filmów krę­ciło – nie wiem czy pamięta­cie Tunel gdzie wszyscy ugrzęźli w tunelu, czy chy­ba najbardziej kul­tową z tego typu pro­dukcji „Płoną­cy wieżowiec” (co ciekawe w tym filmie nie potrzeb­ni byli ter­ro­ryś­ci, po pros­tu zaw­iodło BHP. Poza tym jest to najlep­szy film tego typu bo gra w nim Paul New­man). Prob­lem z taki­mi fil­ma­mi pole­ga na tym, że w sum­ie nie powin­ny się zbyt źle kończyć, a najlepiej by zakończyły się dla wszys­t­kich dobrze. Do dziś nie jestem w stanie uwierzyć, że w ory­gi­nal­nej Tragedii Pose­j­dona tylu bohaterów zginęło – wyda­je się, że z dzisiejszego punk­tu widzenia takie zakończe­nie jak tam było­by niemożli­we. Zosta­je­my więc z filmem który ma pod­sta­wowy prob­lem – z jed­nej strony olbrzymie niebez­pieczeńst­wo – z drugiej – abso­lut­ny brak poczu­cia zagroże­nia. Aby przy­wró­cić poczu­cie, że stawka jest duża należało­by najpierw stworzyć poczu­cie więzi z bohat­era­mi a potem kilku  z nich uśmier­cić. Wyda­je się jed­nak że te metody nie przys­ta­ją do dzisiejszego kina, które niko­go nie chce za bard­zo zmartwić. Zwłaszcza, że w sum­ie w fil­mach super bohater­s­kich coraz częś­ciej mamy podob­ny schemat – wiel­ka katas­tro­fa której zawsze ktoś zaradzi. Przyzwycza­il­iśmy się tak bard­zo do tego, że ktoś fil­mowych bohaterów uratu­je, że nie ma w nas żad­nego niepoko­ju. A to oznacza w sum­ie trochę śmierć samego gatunku. Choć jestem przeko­nana, że za jakieś pięt­naś­cie lat zobaczymy nowy film o płoną­cym budynku. I kto wie, może też będzie skakał po nim Rock. Wszak to, że jest nieśmiertel­ny wyda­je się oczywiste.

Ps: Ważną dru­go­planową rolę w filmie odgry­wa taś­ma kle­ją­ca. Na miejs­cu każdego pro­du­cen­ta taśmy kle­jącej w Stanach albo Chi­nach wyrzu­całabym sobie, że aku­rat w tym filmie nie było prod­uct place­ment konkret­nej taśmy kle­jącej. Bez niej Rock nie pokon­ał­by terrorystów.

0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online