Home Film Ale karmę dla psa to trzeba kupić czyli Zwierz obejrzał Pech to nie Grzech

Ale karmę dla psa to trzeba kupić czyli Zwierz obejrzał Pech to nie Grzech

autor Zwierz
Ale karmę dla psa to trzeba kupić czyli Zwierz obejrzał Pech to nie Grzech

Recen­zowanie pol­s­kich komedii roman­ty­cznych ma  w sobie coś z dzi­ała­nia szla­chet­nego. Człowiek wie, że będzie cier­pi­ał ale jed­nak wys­taw­ia się na ciosy. Rzad­ko jed­nak w mojej kruc­ja­cie na końcu której zna­jdzie się kiedyś dobry pol­s­ki film roman­ty­czny natrafi­am na pro­dukt tak nie przy­pom­i­na­ją­cy dzi­ała fil­mowego jak „Pech to nie grzech”. Uwa­ga są spoilery!

Zaczni­jmy od tego, że film właś­ci­wie powinien opier­ać się na starym jak świat założe­niu, że mamy dwójkę bohaterów którzy bard­zo się kocha­ją ale o tym nie wiedzą bo są przy­jaciół­mi. Aby widz zdał sobie sprawę,  z tego, że naszych bohaterów nie łączy nic poza przy­jaźnią, On będzie się do niej zwracał per „Józek” co jest zupełnie nie wyjaśnione w sce­nar­iuszu i tak sztuczne, że początkowo moż­na prze­gapić jaką głębię za sobą niesie. Ogól­nie wiele w tym filmie moż­na prze­gapić, a niek­tórych rzeczy się nie zobaczy nawet do samego koń­ca sean­su – na przykład sensu.

Pech to nie grzech to taki film w którym nie dochodzi do ślubu bo koleżan­ka pana młodego upuś­ciła obrącz­ki. Tak że ten… poważne sprawy fot. Tomek Paczkowski/Figaro Film

 

Ona – Natalia, teo­re­ty­cznie ma pecha. Skąd to wiemy? A no mówi nam to bezpośred­nio z ekranu, w pier­wszej sce­nie fil­mu, roz­maw­ia­jąc ze swo­ją nadzwyczaj rezo­lut­ną córeczką (rezo­lutne dziecię to w pol­skiej komedii roman­ty­cznej ele­ment obow­iązkowy). Natalia nie tylko ma pecha do mężczyzn (jej mąż pozostał w Brazylii co jest jedyną infor­ma­cją na jego tem­at) ale też jest nieatrak­cyjną chłopczy­cą. Skąd to wiemy? Po pier­wsze nie jest za dobra w nakłada­niu mak­i­jażu (cza­sem się jej tusz roz­maże) a po drugie chodzi przez świat w bere­cie i kurtce co jak wiado­mo jest stro­jem najbardziej odrzu­ca­ją­cym dla przed­staw­icieli gatunku męskiego. Poza tym wraz ze swoim przy­ja­cielem pracu­je we włas­nej fir­mie pro­gramisty­cznej, gdzie obok naszej dwój­ki, pracu­je jeszcze dwój­ka pro­gramistów. W całej wielkie fir­mie mają cztery komputery.

Przy czym pech pole­ga na tym, że Natalia nie ma fac­eta. Bo ich odrzu­ca. Czym? Trud­no powiedzieć. Być może np. tym że upiera że sama sobie wymieni koło w samo­chodzie a prze­cież wiado­mo, że to nie jest rzecz którą kobi­eta powin­na robić sama. Albo… tu trochę trud­no powiedzieć bo w filmie jest dwóch facetów i obaj jakoś nie wyglą­da­ją na zniechę­conych jej osobą. Być może w tym filmie miały się znaleźć jakieś sce­ny tłu­maczące nam dlaczego bohater­ka jest potenc­jal­nie odrzu­ca­ją­ca, czy nieatrak­cyj­na dla facetów, ale przepadły bo trze­ba było wcis­nąć prod­uct place­ment karmy dla psa. Coraz częś­ciej mam wraże­nie, że te filmy mają gdzieś alter­naty­wną wer­sję w których może coś ma sens, ale braku­je dla niego miejs­ca bo kiełbasa sama się nie zareklamuje.

 

My tu tak gadu gadu a Berlin­ki same się nie zarekla­mu­ją ! fot. Katarzy­na Kubiak/Figaro Film

Wszys­tko było­by w życiu Natalii dobrze gdy­by nie fakt, że jej przy­ja­ciel Piotr postanaw­ia wziąć ślub z Weroniką. Która z trzy razy w filmie oświad­cza że jest bard­zo zaz­dros­na. Żeby widz, który jak już wiemy, zdaniem twór­ców jest przygłupi nie zapom­ni­ał. Ślub się jed­nak nie odby­wa na skutek niesamow­itych perypetii. Jakich? Otóż w dniu ślubu Piotr dzwoni do Natalii, by ta w prze­ciągu godziny przy­wiozła im obrącz­ki na ślub. Dziew­czy­na obrącz­ki przy­wozi, ale ponieważ na skutek jakiejś dzi­wnej szarpaniny wypada­ją jej z rąk, ślub zosta­je odwołany. W tym miejs­cu każdy widz może zadać sobie pytanie czy pro­dukc­ja w której zgu­bi­e­nie obrączek sta­je się przy­czyną odwoła­nia ślubu i wesela nie jest przy­pad­kiem pro­dukcją której oglą­danie należy zaw­iesić. Pozostańmy jed­nak nieco dłużej na sali kinowej. Nawet jeśli na tym etapie zaczy­namy rozu­mieć, że twór­cy fil­mu nie trak­tu­ją nas zbyt poważnie.

Cóż się bowiem okazu­je – Piotr i Weroni­ka zakłada­ją się, że jeśli Natalia się w kimś zakocha Weroni­ka dostanie prezent. Zakład słyszy Natalia i postanaw­ia udawać że umaw­ia się Adamem. Zaś Adam uda­je że umaw­ia się z Natal­ią bo właśnie jego dziew­czy­na zdradz­iła go z przy­ja­cielem i Adam chce się ode­grać. W tym momen­cie widzi może sobie pomyśleć, że trafił na film w którym dwie oso­by, które umaw­ia­ją się, żeby w jak­iś sposób ode­grać przed inny­mi miłość naprawdę się w sobie zakocha­ją. No ale nic z tych rzeczy. Okazu­je się bowiem, że widz mógł prze­gapić, że tak naprawdę Piotr i Natalia są sobie przez­naczeni. Na całe szczęś­cie wie to z pewnoś­cią bab­cia Natalii, która cier­pi co praw­da na demencję ale w ten uroczy sposób który spraw­ia, że taka bab­cia mnóst­wo zapom­i­na, poza rzu­caniem mądroś­ci­a­mi życiowy­mi na pra­wo i lewo.

Ktokol­wiek przeczy­tał to streszcze­nie może też pomyśleć, że twór­cy naoglą­dali się brazyli­js­kich telenow­eli i jeszcze dodali do tego trochę fran­cus­kich fars bo prze­cież nie ma nic sym­pa­ty­czniejszego niż oglą­danie ludzi, którzy się zakłada­ją, oszuku­ją, uda­ją, kon­fab­u­lu­ją, gra­ją i przede wszys­tkim co najważniejsze – nie roz­maw­ia­ją o swoich uczu­ci­ach. Jest w tym filmie sce­na gdzie bohater­ka planu­je kolację na ślub, a jej narzec­zony – oczy­wiś­cie zakochany w innej, przy­taku­je jej że oczy­wiś­cie niech zamówi łososia zami­ast zrazów (z niez­nanych mi powodów zdaniem sce­narzys­tów reflek­s­ja nad tym że coś jest niezdrowe, a narzec­zony ma za wyso­ki cho­les­terol jest śmiesz­na. Najwyraźniej śmiesz­na jest wiz­ja że pol­s­ki mężczyz­na mógł­by jeść co innego niż zrazy). I widz wie, że ten facet ją zaraz rzu­ci ale nie ma nawet przyz­woitoś­ci rzu­cić ją w dniu ślubu. I to jest sce­na po pros­tu przykra, bo nie ma nic bardziej paskud­nego niż człowiek tak tchór­zli­wy że czeka do ostat­niej chwili by porzu­cić dziewczynę.

 

Karo­lak jest w filmie po to by reklam­ować kar­mę dla psów, Deres­zows­ka jest w filmie po to by widz zas­tanaw­iał się czy nie lep­iej było­by obe­jrzeć czegoś innego fot. Tomek Paczkowski/Figaro Film

 

Jed­nocześnie jak rzad­ko streszczam wam fabułę gdyż jest to niesamowite jak bard­zo w tym filmie nie tylko nie ma ani jed­nej świeżej myśli, ale też jak bard­zo dzi­ała­nia bohaterów są na dłuższą metę dziecinne i dość paskudne. Właś­ci­wie wszyscy w tym filmie oszuku­ją, kłamią, zwodzą innych bohaterów – tylko po to by pod koniec wszys­tko zostało uznane, za taki uroczy prze­jaw roman­ty­cznej gry. Tym­cza­sem widz nie tylko zas­tanaw­ia się dlaczego pomiędzy bohat­era­mi nie ma chemii ale też dlaczego wmaw­ia się nam, że posta­cie dość paskudne są urocze. Inna sprawa – kome­dia roman­ty­cz­na powin­na mieć choć odrobinę humoru czego zde­cy­dowanie w tym filmie nie zna­jdziemy. Powin­na mieć też odrobinę roman­su, ale co ciekawe – o ile jeszcze bohater­ka Natalii ma jakąś chemię z postacią Adama o tyle postać Pio­tra jest tak nija­ka, że kiedy pod koniec okazu­je się, że to ku niemu rwie się serce dziew­czyny to widz może być naprawdę zaskoczony.

Do tego twór­cy wiedzą że film powinien mieć jak­iś ele­ment dra­maty­czny, jak­iś moment w którym nieporozu­mienia się­ga­ją zen­i­tu ale nieste­ty – nie przy­chodzi im do głowy nic poza rozwiązaniem w którym oczy­wiś­cie mamy ciąg nieporozu­mień.  Co więcej, kiedy widz wyjdzie z kin i zas­tanowi się nad najbardziej dra­maty­cznym momentem fil­mu to okaże się, że jest on sce­nar­ius­zowi po pros­tu nie potrzeb­ny. W pewnym momen­cie jest zawirowanie związane z pracą zawodową bohaterów ale tak naprawdę nie ma ono więk­szego znaczenia dla całej his­torii. Dopisano je by coś się wydarzyło. Prob­lem w tym, że pięć min­ut później wszelkie per­tur­bac­je już zupełnie twór­ców nie obchodzą. Co pokazu­je, jak miz­erny jest to sce­nar­iusz. Bo jeśli możesz wyrzu­cić cały wątek z fil­mu i on naprawdę nie za wiele by zmienił to w sum­ie… po co on tam jest?

 

Kiedy masz grać emoc­je ale zapom­i­nasz że wyraz twarzy trze­ba cza­sem zmienić… życie akto­ra to cięż­ki chleb (albo berlin­ka) do zgryzienia fot Katarzy­na Kubiak/Figaro Film

Zresztą w ogóle w filmie teo­re­ty­cznie pojaw­ia się dużo znanych tropów ale twór­cy wyda­ją się nimi zupełnie nie zain­tere­sowani. Doskon­ałym przykła­dem jest kwes­t­ia tego jak Natalia wyglą­da i się ubiera. Na samym początku twór­cy przekonu­ją nas że to twar­da chłopczy­ca, niekoniecznie zain­tere­sowana swoim wyglą­dem. Oczy­wiś­cie jest to trudne bo aktor­ka w roli Natalii jest ślicz­na jak z obraz­ka i nie ma w niej nic co by odstaw­iało od kanonu pięk­na, a nawet jej chłopakowate stro­je są raczej dziew­częce. Gdzieś tam po drodze twór­cy zde­cy­dowali się uznać że bohater­ka prze­chodzi przemi­anę. Ale trud­no powiedzieć gdzie jest przed a gdzie po. Dziew­czy­na jest tak ślicz­na jak była. Może trochę rzadziej chodzi w bere­cie. Ale wiecie, bere­ty znów takie modne nie są. Ani też nikt nie chodzi non stop w tej samej cza­pce. Tak więc niby twór­cy chcą napisać coś w sty­lu „od pechowej chłopczy­cy do pięknej pan­ny młodej” ale ani tam za bard­zo pecha, ani trans­for­ma­cji nie ma. Bo twór­cy najwyraźniej ten pech do tytułu wrzu­cili bo tytuł fil­mu „Wszyscy robimy nieprzy­jemne rzeczy, ale pod koniec będzie ślub więc spoko” jest mało marketingowy.

Oczy­wiś­cie jak to w przy­pad­ku pol­s­kich filmów bywa mamy do czynienia z prod­uct place­ment. Tym razem zde­cy­dowano się na bard­zo ciekawy zabieg. Otóż do fil­mu wprowad­zono postać Mań­ka granego przez Karo­la­ka. I tenże Maniek nie ma żad­nego znaczenia dla fabuły. Więcej prak­ty­cznie nie ma sty­cznoś­ci z całym zamieszaniem uczu­ciowym bohater­ki. Co nato­mi­ast Maniek robi? Kar­mi swo­jego psa kar­mą Dolina Note­ci. I to tak, żeby na pewno nazwa karmy na paczce była widocz­na w kadrze przez cały czas  trwa­nia sce­ny. Żenu­jące. Choć w tym samym filmie bohater grany przez Michała Koteskiego pojaw­ia się tylko po to by zamówić jedze­nie przez aplikację Pyszne.pl. A potem zjeść to jedze­nie. A potem trzy­mać tor­bę z jedze­niem na widoku. A i jest jeszcze najazd kamery na tele­fon. Jed­nak ponieważ to film w reży­serii Ryszar­da Zatorskiego to oczy­wiś­cie jest też cała sce­na poświę­cona Berlinkom. Autor Porady na Zdrady wyraźnie wyz­na­je dwie życiowe zasady – tytuł fil­mu musi się rymować i film bez prz­ery­wni­ka na reklamę Berlinek to film stra­cony. Musze też zaz­naczyć, że w filmie reklam­owano jak­iś sok – który u bohater­ki w mieszka­niu stał zachę­ca­ją­co otwarty na niemal każdej powierzch­ni płask­iej ale nazwa soku była za mały­mi lit­era­mi więc nie wiem jaki. Może następ­nym razem bohater­ka powin­na unieść do ust pyszny sok mar­ki X i powiedzieć że lep­szego nie piła.

 

W filmie recepcjon­istką w fir­mie zosta­je narzec­zona bohat­era bo jak wiado­mo, wszyscy muszą pra­cow­ać w jed­nym miejs­cu bo inaczej to by mogło się okazać że ktoś nie ma biu­ra na Starym Mieś­cie fot. Katarzy­na Kubiak/Figaro Film

Gdy­by ktoś się zas­tanaw­iał jak przed­staw­ia się geografia Warsza­wy w tym dziele fil­mowym to skła­da się nasze piękne mias­to z czterech miejsc. Starego Mias­ta (róg Koziej), jed­nego skrzyżowa­nia przy Fran­cuskiej, mieszka­nia w miasteczku Wilanów i placu Europe­jskiego (pod wieżow­cem War­saw Spire). Co pozwala nam zapisać rok 2018 w annałach jako rok w którym wciąż żad­na bohater­ka komedii roman­ty­cznej nie mieszkała w bloku, ani w mieszka­niu które nie miało wspani­ałego układu wil­lowego. Wciąż uważam że rok przeło­mowy w pol­skiej kine­matografii to będzie rok w którym bohater­ka komedii roman­ty­cznej zamiesz­ka w bloku jak resz­ta pleb­su. I być może będzie się porusza­ła po mieś­cie komu­nikacją miejską a nie tym samo­cho­dem który zapłacił za prod­uct pal­cement i infor­ma­cję w dia­logu, że to „kobiece auto”. Świat bohaterów komedii roman­ty­cznych zadrży w posadach.

Czy zapamię­tam Pech to nie grzech na dłużej? Oczy­wiś­cie, wszys­tko za sprawą wspani­ałych i wyjątkowych ele­men­tów tego fil­mu. Fak­tu, że posi­a­da on jed­ną z naj­gorszych ale jed­nocześnie najbardziej tak­townych scen śmier­ci oso­by starszej (najpierw poczekaj aż ktoś zamknie drzwi do poko­ju a potem sobie umrzyj co zapowiadasz od pię­ciu scen). Nie zostanie zapom­ni­ane moje pytanie kołaczące się w głowie – dlaczego sce­narzyś­ci uczynili bohaterkę samot­ną matką, sko­ro nigdy nie zaj­mu­je się ona tak naprawdę swoim dzieck­iem, ma wszys­tkie wolne wiec­zo­ry, może bez trudu nocow­ać u kochanka, nie gotu­je, a jej dzieck­iem najwyraźniej albo zaj­mu­je się wyłącznie bab­cia z postępu­jącą demencją (ale wciąż uroczą) albo wil­ki. Staw­iam na wil­ki. Będę się zas­tanaw­iała czy Rozn­er­s­ki dowiedzi­ał się, że jak się gra to moż­na zmieni­ać minę, czy dostał polece­nie by się nie uśmiechał i posłuchał się trochę za bard­zo. Będę próbowała dociec dlaczego Anna Deres­zows­ka zgodz­iła się zagrać postać o której twór­cy zapom­nieli i nagle tele­por­towali ją do ostat­niej sce­ny. Kto wymyślił, że śmi­an­ie się z kul­tu­ry japońskiej w 2018 jest naprawdę zabawne. Kto ukradł dow­cip z „Lost in Trans­la­tion” i zro­bił go w pol­skim filmie dekadę później i jeszcze gorzej. Kto uznał że seplenią­cy Frycz jest zabawny. Kto w ogóle uznał że śmi­an­ie się z wady wymowy jest zabawne. Tyle pytań – film pozostanie w moim ser­cu na długo.

 

Jest prawdą powszech­nie znaną że nic tak nie odrzu­ca mężczyzn jak kobi­eta w bercie. fot. Tomek Paczkowski/Figaro Film

Ale tak serio. Ludzie uwiel­bi­a­ją się śmi­ać z moich wiz­yt w kinie na pol­s­kich kome­di­ach roman­ty­cznych. A ja naprawdę nie mogę się nadzi­wić jak złe są te filmy. Bo nie chodzi o to by to było wybitne kino. Ale o to, że napisanie komedii roman­ty­cznej nie jest aż tak trudne. Ona i on, perypetie, pięć postaci dru­go­planowych, dow­cip­ne dialo­gi, rodzące się uczu­cie, dobre zakończe­nie. Ona i on powin­ni mieć się ku sobie tak by widz tego nie prze­gapił. Posta­cie dru­go­planowe muszą mieć własne wąt­ki z początkiem i końcem ale niekoniecznie poprowad­zone dokład­nie tak że od pier­wszej sce­ny wiesz co się z nimi stanie. Jeśli ma być smut­no – jak u anglików, to musi być naprawdę smut­no a nie tylko tak przez pięć sekund. Jeśli dialo­gi to takie w których jed­no zdanie łączy się z drugim. Zwłaszcza to ostat­nie spraw­ia prob­lem. Naprawdę nakręce­nie znośnej komedii roman­ty­cznej z której nie pamię­ta się tylko reklamy karmy dla psów jest osią­galne. Nawet na naszym pol­skim grun­cie. Nawet z Karo­lakiem.  Tym­cza­sem mam wraże­nie że prędzej wejdziemy na K2 zimą niż nakręcimy komedię roman­ty­czną z której moż­na będzie wyjść z myślą „O jakie to ładne było”. Na razie moż­na wyjść z myślą „Muszę kupić kar­mę dla psa”.

PS: Ilekroć idę na pol­s­ki film do kina – który nie jest nagradzaną na fes­ti­walach pro­dukcją, ale kinem rozry­wkowym dosta­ję pyta­nia dlaczego chodzę na złe pop­u­larne pol­skie filmy. Odpowiedź jest pros­ta – to jest blog o pop­kul­turze. Nie dobrej pop­kul­turze tylko pop­kul­turze. Śledze­nie jej niedo­ma­ga­ją­cych prze­jawów, też mnie fas­cynu­je. A oglą­danie złych filmów ma swo­je plusy – człowiek wyz­nacza sobie pewne punk­ty odniesienia i wie, jak bard­zo moż­na nie umieć robić filmów a jed­nak je robić. Ogól­nie ja jestem wielką zwolen­niczką oglą­da­nia i czy­ta­nia rzeczy złych bo tyle się z tego moż­na dowiedzieć i nauczyć. Z rzeczy dobrych może się nauczyć tylko, że niek­tórzy potrafią genial­nie. Z rzeczy złych uczysz się jak wiele moż­na popełnić błędów robiąc rzecz nawet najprostszą.

0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online