Home Seriale Każdy kraj na swój sposób

Każdy kraj na swój sposób

autor Zwierz
Każdy kraj na swój sposób

Afera z „Twoja twarz brzmi znajomo” to jest crème de la crème dyskusji o kwestiach związanych z rasą i różnicach pomiędzy Europą (zwłaszcza środkową i wschodnią) a Stanami Zjednoczonymi. Przypomnijmy – program polega plus minus na tym, że wybieramy grupę aktorów i aktorek (nie jakichś morderczo sławnych) i przebieramy ich za innych wokalistów i wokalistki. Uczestnicy starają się jak najładniej oddać piosenkę i występ sceniczny osoby, którą wylosowali a potem się na nich głosuje. Ostatecznie kto wydał się najlepszą kopią oryginału, ten wygrywa. Teoretycznie – głupiutkie i niegroźne.

Problem pojawia się wtedy, kiedy mówimy o białych uczestnikach naśladujących czarnych wykonawców. Wtedy bowiem elementem charakteryzacji jest przyciemnianie skóry. To zaś – źle się kojarzy, bo w Stanach Zjednoczonych, przez lata istniało (i wciąż niekiedy występuje, choć już mniej w popkulturze) zjawisko „blackface”.

„Blackface” to coś więcej niż tylko malowanie się białych na czarno. To cała tradycja występów, utworów i obecności scenicznej, która brała elementy czarnej kultury (muzykę, sposób wysławiania się i zachowanie) i przedstawiała ją w najbardziej wykrzywiony, karykaturalny i poniżający dla czarnych osób sposób. Zwykle aktorzy w blackface charakteryzowani byli tak by jak najbardziej wykrzywić i przerysować rysy twarzy uznawane za charakterystyczne dla czarnej ludności – wielkie usta, bardzo ekspresyjna mimika itp.  Jak bardzo popularny był „Blackface”? Cóż, pojawił się już w pierwszym filmie dźwiękowym „Śpiewak z Jazzbandu” gdzie taki występ jest szansą na wybicie się dla głównego bohatera. To w ogóle jest fascynujący wymiar tego kulturowego zjawiska, które mogłoby się wydawać niszowe, a było na samym „wierzchu” amerykańskiej kultury popularnej.

Choć Blackface narodził się dość dawno temu (jeszcze przed narodzinami kina) to dopiero stosunkowo niedawno w historii przestano z niego korzystać (znajdziemy go jeszcze w popularnych filmach z lat 50 i 60). Jednocześnie samo pojęcie się rozszerzyło i znalazło się pod nim – niemal każde malowanie osoby białej na czarną – w tym komediowe. Po prostu uznano, że przez długą i krzywdzącą tradycję takie zachowanie nie powinno być tolerowane w kulturze. Co powiedziawszy – nie znaczy, że twórcy z tego nadal nie korzystają – przypadki wykonania tego zabiegu, pojawiają się raz na jakiś czas nawet w popularnych sitcomach (bo zwykle chodzi o programy komediowe). Co pewien czas jakaś młoda osoba dochodzi do wniosku, że nawiązanie do tej tradycji na lokalnej imprezie to fantastyczny pomysł i potem jej zdjęcia pojawiają się w sieci. Nie jest to więc zjawisko zupełnie martwe.

Jednocześnie – uprzedzając dyskutantów – zjawisko nie istnieje na odwrót. Znaczy, tak kilka razy w historii zdarzyło się, że czarni komicy występowali przebrani czy właściwie ucharakteryzowani na białych, ale zdarza się to rzadko (niekiedy jest to w ogóle element najbardziej przewrotowych czarnych produkcji – tu polecam Watermelon Man i jego historię) ale przede wszystkim – nie ma tego samego kontekstu historycznego i kulturowego. Ponieważ rasizm nie jest nauką tylko koncepcją społeczną to nie ma tu równowagi, bo kontekst historyczny i kulturowy jest kluczowy.

Wróćmy jednak do naszego programu. Wbrew temu co mogłoby się wydawać „Twoja twarz brzmi znajomo” ma problemy nie tylko w Polsce. Ten sam zabieg pojawia się w show w wielu innych krajach. Znalazłam narzekania ludzi z Czech, Rumunii, Grecji, Portugalii czy krajów Bałtyckich, dotyczące tego, że w ich programach też pojawia się charakteryzacja na czarnych wykonawców. Ogólnie – w wielu rejonach jest z tym problem nie tylko w Polsce. Kiedy czytałam litanię skarg dość jasno było widać, że problem jest tym częstszy im mniej jest czarnych mieszkańców danego kraju. Co ciekawe – choć dotychczas raczej mało kto poza krajowymi komentatorami zwracał na to uwagę (w Polsce już kilka sezonów temu wiele osób w sieci pisało, że to jest niedopuszczalne zachowanie) to dopiero po ostatniej aferze sprawa zaczęła krążyć międzynarodowo – docierając między innymi do Stanów czy Wielkiej Brytanii, gdzie takie rzeczy są nie do pomyślenia.

Gdzie więc dyskusja. Pomijam tych, którzy z narodową dumą twierdzą „W Polsce nigdy nie było rasizmu” (ciekawa teza) – chodzi o kwestię dużo bardziej niejednoznaczną. Przy czym nie o ocenę przebierania się na scenie za czarne osoby, tu możemy powiedzieć dość jednoznacznie – nie należy tego robić. Bardziej niejednoznaczne jest to – jak będziemy o dawnym zjawisku mówić i w jakich ramach je widzieć. Tu wchodzimy już na grząski grunt tego – jak różne społeczeństwa mają rozmawiać o kwestiach rasowych.

Z jednej strony – mamy słuszne potępienie rasistowskiej tradycji, która przyczyniła się do gorszego postrzegania dużej grupy etnicznej. Z drugiej – jest to tradycja bardzo zakorzeniona w konkretnej kulturze. Innymi słowy – Europa zawsze była rasistowska, ale akurat konkretnie pojmowany „blackface” jest bardzo mocno związany z kulturą amerykańską (choć wywodzi się go najdawniej ze scenicznej kultury europejskiej, zwłaszcza anglosaskiej). Nie znaczy, że nikt sobie w Europie twarzy nie czernił (przykład Holenderskiej czy Belgijskiej tradycji świątecznej, lokalnej tradycje min. w Finlandii), ale robił to w innych ramach kulturowych i historycznych. I to nie zawsze lepszych od tych amerykańskich – po prostu innych.

Nie czyni to wcale czernienia sobie twarzy czy przebierania się za czarną osobę rzeczą dobrą i przezroczystą. Chodzi raczej o pewien eksport dyskusji o rasie, który przyjmujemy ze Stanów. Obecnie – ze względu na dominację kultury amerykańskiej i amerykańskiego dyskursu to właśnie stamtąd płyną główne idee, a co za tym idzie najpowszechniejszy język mówienia o kwestiach rasowych. Wiele osób w Polsce decyduje się np. pisać „słowo na m” podobnie jak pisze się po angielsku „słow na n” mimo, że oba te słowa – nawet jeśli ostatecznie – oba obraźliwe – mają zupełnie inną historię i tradycję. Polskie – zużyło się z czasem i jest miękko zastępowane przez inne, choć było stosowane zarówno negatywnie jak i neutralnie. Anglosaskie ma wyłącznie negatywne konotacje i jest słowem tabu. Jak widzicie – zjawiska inaczej usytuowane w historii i kulturze. Nie znaczy, że jedno dobre a drugie złe. Oba złe, ale inaczej.

Problem w tym, że rasizm, nie jest jeden dla wszystkich. Można powiedzieć – wszystkie kraje są rasistowskie, ale każdy jest rasistowski na swój własny sposób. Co znaczy, że kiedy mówimy o rzeczywistości społeczeństw europejskich językiem amerykańskim – często umykają nam różne konteksty. W Polsce rasizm jest np. niesamowicie powiązany z ksenofobią – poczuciem, że to są ludzie obcy, „nie Polacy”. Wizja, że ktoś czarny mógłby być Polakiem, wciąż wielu osobom wydaje się dziwna, obca, budzi niechęć i agresję. To jest zupełnie inny punkt odniesienia niż Stany, gdzie nikogo czarni mieszkańcy nie dziwią i nie ma poczucia sprzeczności pomiędzy narodowością a kolorem skóry.  Zdaję sobie sprawę, że często próba dyskusji z tym co idzie ze Stanów, spotyka się z odrzuceniem całej dyskusji o rasizmie.

A przecież nie o to chodzi. Polska ma rasistowską przeszłość i teraźniejszość, ale inną od Stanów. Bo mamy mniej czarnych mieszkańców, bo nie mamy historii czarnego niewolnictwa, bo też – niekoniecznie tylko kolor skóry definiował u nas działania rasistowskie. Czasem możemy przechodzić te same zmiany co zachód (np. zmiany w języku czy zachowaniu) ale nie znaczy, że realia obu społeczeństw są takie same. Tak samo – inną choć rasistowską historię ma Belgia i Francja, a inną Wielka Brytania, a inną Portugalia, a inną Włochy. Jeszcze inaczej będą wyglądać rasistowskie zachowania w Chinach czy Japonii.  Zupełnie inne historie mają kraje kolonialne i te, które kolonii nie miały. Te, które miały i mają kraje zróżnicowane etnicznie i te które są bardziej jednorodne.  Dochodzi do tego wiele czynników społecznych i historycznych.

No dobra a co z show „Twoja twarz brzmi znajomo”? To było ok czy nie ok? Cóż, w świecie bez rasizmu pewnie miałoby to nawet uroczy wymiar. Ale jesteśmy w świecie, gdzie rasizm istnieje. Jeśli wiemy (a wiemy), że kolor skóry w twoim kraju różnicuje to jak się w nim żyje i jak się jest w nim traktowanym – to „przebieranie” się w niego – nawet dla chwały nie jest ok. Nie możesz mieć czyjejś chwały nie niosąc czyjegoś ciężaru. Jakby nie ukrywajmy, jak bardzo by się nie zapierali twórcy programu, że chodzi im o szacunek dla muzyków- muszą sobie zdawać sprawę w jakim społeczeństwie żyjemy. Muszą wiedzieć co usłyszy czarny nastolatek na polskiej ulicy choć raz w życiu. Wiesz, jak jest w Polsce. Dlatego, czysty zdrowy rozsądek nakazywałby logicznie zostawić to w spokoju. Nie wszystko jest do zabawy.  Jednocześnie – polski artysta w Polsce decydujący się na taki występ robi zupełnie co innego niż gdyby był w Stanach. Mimo, że robi to samo. Ale ten w Stanach, ma inne punkty odniesienia. Decyzja by tam wystąpić w blackface jest przejawem pewnego określonego światopoglądu, w Polsce – bardziej szkodliwej ignorancji.

Piszę to wszystko trochę jako komentatorka popkultury, ale też osoba, która robiła na socjologii licencjat z … rasizmu (teoretycznego, nie praktycznego!). Rasa obiektywnie nie istnieje. Jest czymś co nosimy w naszych głowach. Sami stworzyliśmy ramy co to znaczy być białym, czarnym itp. Paradoksalnie – nasze podziały wychodzą poza kolor skóry i niekoniecznie mają cokolwiek wspólnego z biologią, czy tym jak wyglądamy.  Bo rasizm nie jest nauką jest ramą patrzenia na świat. I tych ram jest bardzo wiele.

0 komentarz
11

Powiązane wpisy

slot
slot online
slot gacor
judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online