Home Ogólnie Wszystkie odcinki o miłości są takie same czyli zwierz na tropie schematów część pierwsza romantyczna

Wszystkie odcinki o miłości są takie same czyli zwierz na tropie schematów część pierwsza romantyczna

autor Zwierz

Hej

Zwierz ma pomysł na cykl, który będzie real­i­zował sukcesy­wnie wraz z napły­wem weny i danych. Cykl ma na celu udowod­nie­nie, że tak naprawdę wszys­tkie seri­ale są takie same i nie ma w  tym nic złego. Ale tak na serio, to każdy nało­gowy (lub nieco mniej nało­gowy) widz seri­alowy szy­bko rozpoz­na­je, że więk­szość (bo oczy­wiś­cie nigdy takich schematów nie da się przyłożyć do abso­lut­nie wszys­tkiego) seri­ali naw­iązu­je do pewnych schematów snu­cia opowieś­ci w odcinkach.  Nie ma w tym nic złego – pewny­mi schemata­mi posługu­ją się powieś­ci, filmy, komiksy – wszys­tko. Ale o ile w przy­pad­ku wielu form nar­racji jesteśmy uczeni wyłapy­wać schematy, tropy czy naw­iąza­nia (a nawet je szanować) o tyle w przy­pad­ku telewiz­ji jesteśmy pozostaw­ieni włas­ne­mu losowi bo to wciąż takie młode medi­um, że nikt nas o nim niczego nie uczy.  Wpisy nie będą jed­nak naukową prze­bieżką przez świat kon­struowa­nia seri­alowej fikcji (nawet zwier­zowi brak kom­pe­tencji) tylko pokazaniem, że są pewne odcin­ki, które znaleźć moż­na w wielu seri­alach. Na pier­wszy ogień zwierz rzu­ca odcin­ki związane z rozwinię­ciem wątku roman­ty­cznego. Jeśli się zwierz zbierze w sobie i będzie robił więcej notatek dostaniecie też spis odcinków pojaw­ia­ją­cych się w innych seri­alowych wątkach. Ter­az jed­nak leni­wy zwierz się­ga po to co najłatwiej mu znaleźć w głowie. A i jeszcze jed­no – zwierz chwilowo  nie robi rozez­na­nia na rodza­je seri­ali ale na wys­tępu­jące w nich wąt­ki, choć rzeczy­wiś­cie trze­ba powiedzieć, że się tak robić nie powin­no bo sit­com to nie to samo co ser­i­al detek­ty­wisty­czny.  Takie zas­trzeże­nie by pokazać, że zwierz nie zapomniał.

Odcinek z drugim spo­jrze­niem – zwierz zakła­da, że ponieważ film ma wątek roman­ty­czny bohaterowie musieli się wcześniej spotkać i wyro­bić sobie na swój włas­ny tem­at jak­iś pogląd. Ponieważ seri­ale nie przyj­mu­ją praw­ie że ludzie mogą się w sobie po pros­tu zakochać, dojść do porozu­mienia zazwyczaj nawet jeśli się sobie spodoba­ją po pier­wszym spo­jrze­niu to mija jakieś sześć sezonów zan­im dojdą do wyz­nawa­nia sobie uczuć. Odcinek z drugim spo­jrze­niem to ten odcinek (najczęś­ciej w pier­wszym sezonie) kiedy bohater, który ma jakieś założe­nia na tem­at bohater­ki (bądź na odwrót) musi je zwery­fikować. W przy­pad­ku seri­ali z polic­jan­ta­mi ide­alne jest wprowadze­nie dziec­ka kiedy okazu­je się, że ktoś jest czuły i pełen zrozu­mienia. W przy­pad­ku seri­alu z lekarza­mi, wprowadze­nie pac­jen­ta, o którego nasza postać dba mimo, ze wydawało się, że zależy jej tylko na wyci­na­niu wyrostków robaczkowych na czas, w przy­pad­ku sit­comów, jest to najczęś­ciej ten odcinek kiedy skry­wana tajem­ni­ca (ktoś uczynił coś miłego dla drugiej oso­by w tajem­ni­cy) wychodzi na jaw. Odcinek ten nie przynosi od razu przeło­mu ale doda­je do wybranej oso­by jakąś cechę której się po niej nie spodziewal­iśmy, a która czyni z niej potenc­jal­nie lep­szego part­nera naszego bohatera/bohaterki. Charak­terysty­cznym ele­mentem takiego epi­zo­du jest badaw­cze spo­jrze­nie jed­nej z postaci, które dostrze­ga ta druga.

Odcinek z osoba­mi trzec­i­mi / rodz­iną – oso­by trze­cie są wprowad­zone do nar­racji jako nieza­leżni obser­wa­torzy, którzy doskonale umieją dostrzec dynamikę między bohat­era­mi, nawet wtedy kiedy oni sami wyp­ier­a­ją się swoich uczuć. Doskonale sprawdza­ją się tu członkowie rodziny, którzy odwiedza­jąc, czy spo­tyka­jąc naszych bohaterów dostrze­ga­ją ist­niejącą między nimi więź. Takie odcin­ki częs­to kończą się radą ze strony rodz­i­ca (który infor­mu­je, że taka więź jest waż­na) bądź prośbą skierowaną do jed­nego z bohaterów o opiekowanie się drugim (przyj­cie takiej odpowiedzial­noś­ci jest potwierdze­niem uczuć).  Drugim rozwiązaniem takiego odcin­ka jest pojaw­ie­nie się oso­by, która z góry zakła­da, że nasi bohaterowie są parą. Co praw­da wiąże się to koniecznie z zaprzeczaniem (doskonale zagra­no tym wątkiem w Dok­torze Who za cza­sów Don­ny) ale samo poczynie­nie tego założe­nia jest syg­nałem dla widza i dla bohaterów że więź między nimi jest widocz­na i właś­ci­wie nie sposób postrze­gać ich inaczej niż jako pary.

Odcinek ze stro­ja­mi wiz­y­towy­mi – zwierz zwró­cił uwagę, że niemal każdy ser­i­al ma odcinek kiedy nasi bohaterowie pojaw­ia­ją się w stro­jach wiz­y­towych. Dla zwierza to jasne – zarówno twór­cy jak i wid­zowie chcą zobaczyć bohaterów w innych ubra­ni­ach niż ich codzi­enne stro­je. To odcinek, który wszyscy lubią i zazwyczaj takie odcin­ki wychodzą naprawdę dobrze. Nie mniej skup­my się na ich znacze­niu w roz­wo­ju naszego roman­ty­cznego wątku. Otóż w odcinku ze stro­ja­mi wiz­y­towy­mi szczegól­nie waż­na jest sce­na pojaw­ienia się bohater­ki (zde­cy­dowanie rzadziej bohat­era) kiedy to nasz bohater widząc ją w sukni wiec­zorowej, uświadamia sobie jakaż to jest pięk­na kobi­eta. Najlepiej by sama kobi­eta nie czuła się w tej sukni aż tak dobrze jak się wyda­je, albo by zdawała sobie sprawę jakie wraże­nie zro­biła. Doskonale pasu­je tu jakieś proste zdanie wyraża­jące zach­wyt które zan­im zabrz­mi zbyt poważnie zosta­je obró­cone w żart. Ogól­nie odcinek ze stro­ja­mi wiz­y­towy­mi jest najczęś­ciej jed­nym z odcinków stałych (wys­tępu­ją­cych niemal w każdej pro­dukcji nieza­leżnie od gatunku).

Odcinek z dala od domu – z tym z dala od domu może być różnie – zarówno może oznaczać to fizy­czny wyjazd do innego mias­ta ale też np. podróż w cza­sie, odcinek w którym aktorzy gra­ją­cy na co dzień naszych bohaterów gra­ją kogoś innego, może to być jakaś kon­fer­enc­ja. W Odcinku z dala od domu najważniejsze jest oder­wanie się od codzi­en­noś­ci. Możli­wość zobaczenia drugiej oso­by po pra­cy, czy w zupełnie innych warunk­ach. Częs­to ważnym ele­mentem odcin­ka jest prob­lem z poko­jem, który bohaterowie muszą wbrew włas­nej woli dzielić, co oznacza, że albo jest o jed­no łóżko za mało (co kończy się stan­dar­d­ową wymi­aną zdań doty­czącą tego kto będzie spał na kanapie) albo ich poko­je są odd­zielone ale np. łączą je drzwi przez które moż­na potenc­jal­nie prze­jść. W każdym razie nawet jeśli zak­wa­terowanie jest w porząd­ku, odcinek z dala od domu, zawsze jest w jak­iś sposób przeło­mowy, albo daje nam poczu­cie, że nasi bohaterowie są już na krawędzi wyz­na­nia sobie uczuć/ zadeklarowa­nia się.  Odcinek poza domem może się łączyć z odcinkiem z osoba­mi trzec­i­mi oraz z odcinkiem z tym drugim (bo trze­ba tu zauważyć że wąt­ki się przeplata­ją). Niekiedy for­mą odcin­ka z dala od domu jest odcinek w zamknię­ciu gdzie bohaterowie są gdzieś przetrzymy­wani, zamknię­ci, zatrza­śnię­ci, zatrzy­mani i nie mogą się roze­jść tylko muszą jak­iś czas spędz­ić razem w jed­nym miejscu.

 

Odcinek z tym drugim/tą drugą – to odcinek w którym pojaw­ia się oso­ba, która doskonale pasu­je do jed­nego z bohaterów i co najważniejsze jest nim czy nią zain­tere­sowana. Postać taka powin­na fizy­cznie być bardziej atrak­cyj­na od akto­ra lub aktor­ki gra­ją­cych główną rolę, w seri­alach kome­diowych może być pon­ad­to niezwyk­le podob­na do potenc­jal­nej ukochanej/ukochanego. Ważne jest by stanow­iła zagroże­nie i uświadamia oso­bie, która jeszcze nie może się zaan­gażować ile związek tej drugiej oso­by zmienił­by we wza­jem­nych relac­jach. Przy czym niekiedy „ten dru­gi” pojaw­ia się w więcej niż jed­nym odcinku – najczęś­ciej w kilku – ważne jest że nawet jeśli do samego koń­ca pozosta­je potenc­jal­nie per­fek­cyjny to uczu­cia do niego nigdy nie są do koń­ca szczere bo wszak bohater czy bohater­ka są emocjon­al­nie bardziej związani z drugą  osobą. Najczęś­ciej postać ta odchodzi z włas­nej woli pokazu­jąc bohaterowi, że w jego życiu nie ma miejs­ca na jeszcze jeden emocjon­al­ny związek. Częs­to gra się też moty­wem, w którym nasz bohater musi zastępować ukochanego, który z jakiegoś powodu gdzieś się nie staw­ił, nie przyszedł na kolac­je, spek­takl, rodzinne spotkanie.

Odcinek z tańcem – to jest ele­ment praw­ie obow­iązkowy. Otóż wcześniej czy później musi się pojaw­ić odcinek gdzie nasi bohaterowie tańczą. Ist­nieje odmi­ana kome­diowa, gdzie jest to taniec niemal akro­baty­czny z tysiącem fig­ur (o które byśmy naszych bohaterów nie pode­jrze­wali) i wer­s­ja bardziej poważ­na gdzie tańczy się jakoś tak bardziej po ludzku, nie koniecznie dobrze staw­ia­jąc kro­ki. Przy czym to ważne, taniec nie zawsze ma wymi­ar roman­ty­czny, częs­to jest potwierdze­niem przy­jaźni i więzi jaka łączy bohaterów, którzy czu­ją się w swoim towarzys­t­wie na tyle bez­piecznie by razem tańczyć (koniecznie do wol­nych utworów) i nie trak­tować tego zbyt poważnie. Jed­nocześnie jed­nak zwyk­le syg­nal­izu­je się nam, że jed­na ze stron, jest już na poziomie na którym taki taniec jest dla niej czymś więcej. W każdym razie taniec w seri­alach gdzie spotkanie się dwój­ki bohaterów zaj­mu­je wie­ki jest niesły­chanie ważnym ele­mentem. Może się krzyżować z odcinkiem z osoba­mi trzec­i­mi i odcinkiem ze stro­ja­mi wiz­y­towy­mi albo z odcinkiem z dala od domu.

 

Odcinek z zagroże­niem życia- jeśli w seri­alu pojaw­ia się odcinek z zagroże­niem życia jed­nego z bohaterów to znaczy, że jesteśmy już naprawdę blisko praw­ie ostate­cznego wyz­na­nia sobie uczuć. Co praw­da w seri­alach detek­ty­wisty­cznych naszym bohaterom cią­gle się  ktoś próbu­je zro­bić krzy­wdę to wcześniej czy później pojaw­ia się taki odcinek kiedy jesteśmy pewni, że mu się uda. Przy czym nie chodzi tylko o banalne trzy­manie na muszce, dobrze sprzeda­ją się także por­wa­nia i tor­tu­ry, a także wszelkie sytu­acje, w których życie mogą stracić obie oso­by na raz. Waż­na jest deter­mi­nac­ja obu stron by ratować tą drugą osobę oraz ulga jaka pojaw­ia się kiedy wszyscy są już bez­pieczni. Pojaw­ie­nie się zagroże­nia życia jest ogól­nie uznawane jako najsil­niejszy czyn­nik, który pobudza bohaterów do wyz­na­nia albo przy­na­jm­niej przyz­na­nia przed samy­mi sobą, że są między nimi uczu­cia. Częs­to wyko­rzysty­wanym ele­mentem jest także, emocjon­alne prze­ci­w­staw­ie­nie się dowództwu czy innej oso­bie wysoko postaw­ionej w chwili w której pomoc dla ukochanej/ukochanego może nie dotrzeć na czas.

Odcinek z pocałunkiem/wyznaniem którego nie było – to niemal konieczny ele­ment nar­racji. Wcześniej czy później wid­zowie muszą zostać nagrodzeni pocałunkiem a emoc­je choć trochę rozład­owane. Ale ponieważ nikt nie chce kończyć z wodze­niem widzów za nos zazwyczaj okazu­je się, że tego pocałunku albo nigdy nie było (bohaterowie nie byli sobą, komuś się to przyśniło, ktoś był pod wpły­wem hip­nozy, ktoś stracił przy­tom­ność itp.) albo był ale  z różnych powodów się nie liczy (bohaterowie wymie­nili pocałunek z powodów zawodowych, zostali do tego zmuszeni, tylko grali). Podob­nie z wyz­na­ni­a­mi, które choć mogą przez jed­ną ze stron zostać uznane za prawdzi­we w isto­cie częs­to są częś­cią gry czy kamu­flażu. Ważne jest to, że taki pocałunek ist­nieje ale bohaterowie rzad­ko się do niego odnoszą, ewen­tu­al­nie dochodzą do porozu­mienia by  nie trak­tować tej sytu­acji poważnie. Słusznie bo tak naprawdę nie jest to ele­ment ich his­torii tylko zaspoka­ja­nia żądzy widzów.

 

Odcinek w którym decy­du­je się o wszys­tkim – po tych wszys­t­kich starszych prze­jś­ci­ach pojaw­ia się odcinek graniczny. Tu twór­cy mają najwięk­sze pole do popisu więc zami­ast wskazy­wać na pewne rozwiązanie fab­u­larne zwierz postanow­ił zwró­cić waszą uwagę na pewne rozwiązanie cza­sowe. Jeśli odcinek jest finałem sezonu (a tak najczęś­ciej w tych przy­pad­kach bywa) to do wyz­na­nia uczuć bądź do rzeczy­wis­tego pocałunku (bądź tylko przekroczenia progu czy­je­goś poko­ju) dojdzie w ostat­nich min­u­tach odcin­ka. Zresztą ta zasa­da doty­czy właś­ci­wie każdego odcin­ka z wyz­nawaniem uczuć. Zwierz praw­ie nie przy­pom­i­na sobie odcinków, w których do takiej sce­ny doszło­by przed ostat­ni­mi min­u­ta­mi. Jeśli jed­nak tak jest to zazwyczaj do koń­ca odcin­ka zdarzy się coś co każe pod­ważyć wcześniejsze deklaracje.

Odcinek z ukry­waniem się – niemal każ­da seri­alowa para prze­chodzi okres, kiedy nie chce (albo nie może) wyjaw­iać innym współpra­cown­ikom fak­tu, że doszło do wyz­na­nia uczuć. Sce­narzyś­ci robią tak ponieważ zakochane pary są nudne, a ukry­wa­jące swo­je uczu­cie zakochane pary są ciekawe. Być może dlat­ego, że w real­nym życiu prak­ty­cznie nikt nie musi tego robić. W każdym razie nasza para ukry­wa się od przez więcej niż jeden odcinek (niekiedy sce­narzyś­ci decy­du­ją się na praw­ie sezon) ale zawsze okazu­je się, że wszyscy wiedzieli już wcześniej i cala impreza była zupełnie bez sen­su. Zwierza zawsze fas­cynu­je pojaw­ia­ją­cy się w seri­alach wątek ukry­wa­nia się przed zna­jomy­mi, rodz­iną, pra­co­daw­ca­mi ponieważ nie chce się by cud­za obec­ność zep­suła związek. Zwierz nie sprawdzał ale jeśli ktoś się dowie, że jest się z kimś w związku nie oznacza to od razu, że wprasza się do syp­i­al­ni. No może za oceanem są jakieś inne zasady ;)

 

Odcinek z wąt­pli­woś­ci­a­mi –jeśli widz jakimś cud­em dożył momen­tu kiedy fil­mowi bohaterowie się zes­zli powinien pojaw­ić się koniecznie odcinek z wąt­pli­woś­ci­a­mi. Ponieważ wcześniej czy później, nawet po lat­ach wza­jem­nego uga­ni­a­nia się za sobą bohaterowie mają wąt­pli­woś­ci czy do siebie pasu­ją i czy emocjon­alne zaan­gażowanie miało sens. Najczęś­ciej wyni­ka to z fak­tu, że mimo wielu przeprowad­zonych rozmów bohaterowie nie poin­for­mowali się o niesły­chanie ważnych ele­men­tach świato­poglą­du bądź też okazu­je się, że związek oznacza trud­noś­ci w pra­cy (co mówili wszyscy kil­ka sezonów temu). Odcinek z wąt­pli­woś­ci­a­mi jest ważny ponieważ pojaw­ia­ją się one tylko u jed­nej oso­by i niekiedy zosta­ją do koń­ca odcin­ka rozwiane w innych przy­pad­kach zamiecione pod dywan. Praw­ie nigdy nie sta­ją się przed­miotem dyskusji z drugą osobą.

Odcinek w którym ktoś odchodzi – ponieważ w poprzed­nich odcin­ka naras­tały wąt­pli­woś­ci to w końcu musi dojść do momen­tu kiedy jed­na z osób decy­du­je, że tak dalej już nie może być i odchodzi. I ter­az ważne, w niewielkiej częś­ci seri­ali takie ode­jś­cie należy trak­tować poważnie. Ale w więk­szoś­ci seri­ali jest ono z góry pokazane jako takie, które­mu da się zaradz­ić czy wszys­tko odkrę­cić, niekiedy oznacza to powtórze­nie kilku odcinków (zwłaszcza tego z naraże­niem życia) ale właś­ci­wie od samego początku wiado­mo, że decyz­ja o ode­jś­ciu nie jest ostate­cz­na. Jeśli jed­nak jest ostate­cz­na to zazwyczaj oso­ba, która odchodzi jest albo wyka­sowana z seri­alu na amen, albo  zachodzą takie okolicznoś­ci, w których jest właś­ci­wie zmus­zona do zmi­any zda­nia, ewen­tu­al­nie nigdy się nie dowiemy bo ser­i­al z powodu niskiej oglą­dal­noś­ci spadł z ramówki.

Odcinek w którym wszyscy żyją dłu­go i szczęśli­we – to jest specy­ficzny rodzaj odcin­ka bo oznacza, że ser­i­al naprawdę się skończył a nie został zdję­ty z ante­ny. Takie odcin­ki są naprawdę tylko dla wybranych. Jeśli nasi bohaterowie się zes­zli to albo w tym odcinku biorą ślub, albo mają dziecię albo dowiadu­ją się, że będą mieć dziecię. Częs­to taki odcinek wiąże się z rados­ny­mi wydarzeni­a­mi w cud­zym życiu. Jeśli nasi bohaterowie się nie zes­zli (też się zdarza) zostaniemy zapewnieni że ułożyli sobie z życie z kimś kogo byśmy wcześniej nie pode­jrze­wali, ale ponieważ trud­no dopisać bohat­era do właśnie końc­zonego seri­alu trze­ba zde­cy­dować się na kogoś kogo wid­zowie już zna­ją. Co nie zmienia fak­tu, że pod sam koniec seri­alu wid­ow­n­ia wątkiem roman­ty­cznym najczęś­ciej jest już najm­niej zain­tere­sowana i tak naprawdę dawno zaczęła intere­sować się bardziej jakąś dru­go­planową postacią. Tacy są widzowie.

 

Uff napisanie tego wpisu zajęło zwier­zowi niemal tyle co obe­jrze­nie całego seri­alu, a pewnie mógł­by jeszcze kon­tyn­uować. Zwierz spec­jal­nie nie podał przykładów bo jed­ną z najlep­szych zabaw pop­kul­tur­al­nych jakie zwierz zna jest dopa­sowywanie schematu do znanych sobie odcinków, nie mniej zwierz pisząc wpis żon­glował w głowie kilku­nas­toma przykłada­mi, które mógł podać bez zas­tanowienia. Część z was może potrak­tować taki wpis jako dowód, że seri­ale tak naprawdę nie mają nic nowego do zaofer­owa­nia tylko cią­gle przetwarza­ją znane schematy. Ale jak zwierz napisał – dokład­nie to samo robi film i lit­er­atu­ra i tam uzna­je­my to za coś abso­lut­nie nor­mal­nego  a nawet zosta­je­my przez szkoły wyposażeni w spec­jalne narzędzia by owe schematy odna­jdy­wać i wskazy­wać. W ist­nie­niu samego schematu nie ma bowiem, co chy­ba jasne, nic złego. Wszak oglą­da­jąc każdą his­torię nieza­leżnie od tem­atu ori­en­tu­je­my się, że tak naprawdę ist­nieje tylko ogranic­zona ilość jej zakończeń z czego znacz­na część jest schematy­cz­na. Co nie zmienia fak­tu, że przy dobrze opowiedzianej his­torii zupełnie nam to nie przeszkadza. To jest zresztą jeden z najbardziej fas­cynu­ją­cych ele­men­tów świa­ta fikcji, że w więk­szoś­ci przy­pad­ków umiemy na początku z głowy podać wszys­tkie możli­we zakończenia his­torii a za każdym razem przyj­mu­je­my je jako nowość. Daje­my się zaskoczyć. Wciągamy się całym sercem. No i jak tu żyć w nor­mal­nym świecie kiedy fikc­ja jest taka fajna.

Ps: Zwierz od tygod­ni zbier­ał ilus­trac­je do jutrze­jszego wpisu. Nie może się doczekać.

Ps2:  Zwierz ma nadzieję, że fakt iż wybrane przez niego ilus­trac­je nie do koń­ca pokry­wa­ją się z tem­atyką wpisu wam nie przeszkadza. Napisanie wpisu zajęło tyle cza­su że zwierz postanow­ił błyskotli­wie dodać ilus­trac­je nie na temat ;)

 Ps3: Żaden z kotów na obrazkach nie należy do zwierza.

23 komentarze
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online