Home Ogólnie Chrzęst łamanych kości czyli historia przemocy

Chrzęst łamanych kości czyli historia przemocy

autor Zwierz

Hej
Pamięta­cie jak kiedyś zwierz uczył was jak wyda­tować film po sce­nach miłos­nych? To niezły i sprawd­zony sposób ale nawet w połowie nie tak skuteczny jak datowanie filmów po prze­mo­cy. Serio — po iloś­ci krwi, trupów i zła­manych koś­ci może­cie niemal bez pudła powiedzieć czy oglą­da­cie film z lat 70, 90 i czy 20 ( oczy­wiś­cie może­cie też stwierdz­ić że odróżnie­nie fil­mu z lat 90 i 20 nie jest szczegól­nie trudne biorąc pod uwagę że jeden z nich będzie czarno-biały i niemy nato­mi­ast filmy z lat 70 moż­na bez pudła poz­nać po kolorze ale sko­ro czyta­cie mojego blo­ga to znaczy że jesteś­cie na tyle zakręceni by wiedzieć że zwierz nigdy nie idzie na łatwiz­nę). Ktokol­wiek powie wam że filmy z lat 20 czy 30 nie są okrutne powinien dostać pałką po głowie — różni­ca jed­nak pole­ga na tym, że po pier­wsze — kino przez dość dłu­gi czas oby­wało się bez krwi ( z resztą nawet gdy­by chciano wtedy nakrę­cić krwawy film to na czarno białej taśmie nie prezen­tu­je się to tak dobrze) po drugie — prze­moc była swego cza­su śmiesz­na — danie komuś po głowie, kop­nię­cie itp — nic nie śmieszyło wid­owni bardziej ( z resztą chy­ba nie wyrośliśmy z tego do koń­ca) co ciekawe — w fil­mach spoko­jnie moż­na było uderzyć kobi­etę ciągnąć ją za włosy itd. — to tyle na tem­at słod­kiego kina sprzed wojny. Po wojnie było jeszcze lep­iej — kino noir nie nosi swo­jej nazwy tylko dlat­ego że wszys­tko jest czarno białe — ogól­nie rzecz biorąc były to cza­sy kiedy znów — trup ścielił się gęs­to ale za to bez­dusznie — bohater czy anty­bo­hater mógł pod­czas fil­mu wys­trze­lać pół mias­ta i nie zmienić przy tym wyrazu twarzy. Zwierz zas­tanaw­ia się z resztą czy takie pokazanie prze­mo­cy ogranicza­jące się do strze­lanin nie jest bardziej niebez­pieczne niż to co mamy obec­nie w kinach ( spoko zaraz do tego dojdziemy). W takim stanie — kino pozostawało dość dłu­go — ludzie ginęli na ekranie i to nawet hur­towo ale nigdy nie przyglą­dal­iśmy się jakoś szczegól­nie zwłokom z resztą jeśli ktoś ginął to praw­ie na pewno sobie na to zasłużył. Że coś się zmienia moż­na było poczuć w 1967 ( cóż to były cza­sy kiedy wszys­tko się zmieni­ało) kiedy Bon­nie i Clyde skończyli się sceną której nikt nie chce oglą­dać dru­gi raz — zami­ast po pros­tu zas­trzelić głównych bohaterów reżyser radośnie pokazał jak set­ki kul masakru­ją ich ciała — rozpoczy­nała się nowa era. Za kluc­zowy dla tego co wiecie o prze­mo­cy w filmie okazał się rok 1971 — dwa filmy — Mechan­icz­na pomarańcza i Fran­cus­ki Łącznik miały nam na zawsze prze­mod­e­lować psy­chikę  ten pier­wszy — bo pokazał prze­moc jako coś ład­nego i pocią­ga­jącego — nie na dar­mo win­iono potem Kubric­ka o bycie inspiracją dla setek sadys­tów. Dru­gi film przeła­mał bari­erę o której część z nas nie wiedzi­ała nawet że ist­nieje — po raz pier­wszy na ekranie ktoś strzelił komuś w ple­cy — najs­tarsza zasa­da ucz­ci­wej wal­ki została zła­mana i bohaterowie fil­mowi już nigdy potem nie mieli się trzy­mać ryc­er­skiego kodu. Rok później gdy w Ojciec Chrzest­ny pokazał nam jak naprawdę mogło wyglą­dać życie mafii ( co do dziś dzi­ała na nas jak magnes) pogodzil­iśmy się już z fak­tem że sce­na egzekucji wrogów bohat­era może być jed­ną z najlep­szych w całym filmie. Lata 70 przeła­mały wiele zasad i przyniosły nam cho­ci­aż­by Brud­nego Har­rego  czy Życze­nie śmier­ci oraz Mad Maxa, ale jed­nocześnie uod­porniły nas nieco na prze­moc. Jed­nak po dekadzie krwawej jat­ki odrobinę nam przeszło — oczy­wiś­cie nadal mieliśmy filmy takie jak Człowiek z blizną, Plu­ton czy Blue Vel­vet ( choć zwierz zas­tanaw­ia się czy ten ostat­ni nie jest jed­nak zbyt nis­zowy by brać go pod uwagę przy rozważa­ni­ach o kinie pop­u­larnym) ale dawka ofer­owanej prze­mo­cy i lejącej się krwi nieco zmalała. Zwierz nie musi wam chy­ba mówić że dla niego datą przeło­mową dla współczes­nej prze­mo­cy fil­mowej jest rok 1992 kiedy na scenę wszedł Taran­ti­no — nic potem nie miało być takie same — kil­ka filmów dalej i jed­ną złotą palmę ( tak moi drodzy Pulp Fic­tion wygrało z samym Kieślowskim) dalej Taran­ti­no zro­bił to co wydawało się niemożli­we — prze­sunął granice prze­mo­cy tak daleko że nie da się już zajść dalej — mowa tu oczy­wiś­cie o Kill Bil­lu gdzie bije się ciężarną, zabi­ja ludzi hurtem, odci­na ręce i nogi, skalpu­je, grze­bie żyw­cem a wszys­tko to prze­latu­je na ekranie w zawrot­nej szy­bkoś­ci. Praw­da jest taka że tak jak Spiel­berg dał współczes­ne­mu kinu tęs­knotę za dziecię­cy­mi marzeni­a­mi tak Taran­ti­no pod­niósł do ran­gi sztu­ki dźwięk łamanych koś­ci. Prob­lem jed­nak pole­ga na tym że fil­mowej prze­mo­cy nie pozostała już żad­na bari­era do przekroczenia — filmy mogą obec­nie pokazać wszys­tko ( i jak wskazu­ją zwłaszcza pro­dukc­je kore­ańskie wszys­tko pokazu­ją) ale jed­nocześnie prze­moc jest w nich równie nie real­na jak wtedy gdy strze­lali do siebie bandy­ci i kow­bo­je w starych west­er­nach.  Oczy­wiś­cie jest może bardziej kolorowo i fizjo­log­icznie ale od prawdzi­wej prze­mo­cy do litrów kukury­dzianego syropu ( z tego robi się fil­mową krew) jest dale­ka droga.
Tak moi drodzy zwierz nie jest jed­nym z tych którzy uważa­ją że zabi­janie na ekranie wpły­wa na młodych ludzi i popy­cha ich do strasznych czynów, podob­nie jak zwierz nie pode­jrze­wa że za agresy­wny­mi nas­to­latka­mi i tymi które biorą broń i idą strze­lać do szkół sto­ją godziny gra­nia na kom­put­erze w strze­lan­ki. Zwierz chci­ał­by żeby tak było — oznacza­ło by to że wystar­czy odsep­a­rować młodych ludzi od pełnych bru­tal­nej prze­mo­cy filmów i gier by móc spać spoko­jnie. Nieste­ty — tym co spraw­ia że młodzież jest agresy­w­na nie jest pop­kul­tura ale życie — szkoła, rodz­ice, zna­jo­mi — nie którzy prze­chodzą przez kosz­mar jakim jest doras­tanie ( czy nawet dorosłe życie) jedynie wzdy­cha­jąc inni mają ochotę komuś przyłożyć jeszcze inni wys­trze­lać ich wszys­t­kich. Jako że nasza cud­ow­na kul­tura nie pozwala się bić, kląć, wyzy­wać to zwierz nie widzi innego sposobu by choć trochę rozład­ować napię­cie niż poprzez oglą­danie jak ktoś robi to za nas. Oczy­wiś­cie może­cie się oburzyć — powiedzieć że popier­am prze­moc. Zwierz może wam powiedzieć tylko jed­no — nieza­leżnie czy jesteś­cie zwierza­mi pop­kul­tur­al­ny­mi czy tylko kul­tur­al­ny­mi czy nawet nie kul­tur­al­ny­mi jesteś­cie zwierza­mi a zwierzę­ta lubią prze­moc. A pozbaw­ian­ie nas możli­woś­ci jej uwol­nienia to jak tre­sowanie niedźwiedzia — cza­sem wszys­tko jest w porząd­ku ale raz na jak­iś czas niedźwiedź zja­da tresera.

0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online