Home Seriale Cena miłości czyli “Ciała”

Cena miłości czyli “Ciała”

autor Zwierz
Cena miłości czyli “Ciała”

Ciała” to jeden z tych seri­ali, których nie sposób obe­jrzeć na raty. Wręcz prze­ci­wnie – wyda­je się wymuszać na widzu odsiedze­nie kilku godzin przed telewiz­orem, najpierw w ros­nącej kon­ster­nacji a potem satys­fakcji, gdy wszys­tkie wąt­ki zaczy­na­ją się schodz­ić w jed­no. Gdy jed­nak odłożymy na bok fab­u­larne sztucz­ki i zabawy z cza­sem, przez ser­i­al prze­bi­ja myśl dużo bardziej oby­cza­jowa niż osad­zona w sci­ence fic­tion. Jest to bowiem, his­to­ria o potrze­bie. Potrze­bie, która nas łączy. Potrze­bie przy­należnoś­ci, szczęś­cia i miłości.

Wszys­tko zaczy­na się od ciała. W jed­nej ale­jce w Whitechapel (bo wiado­mo, że wszys­tko co niepoko­jące w Lon­dynie dzieje się w Whitechapel moż­na odnaleźć ciało. I to nie raz. To samo ciało nagiego mężczyzny moż­na znaleźć w 1890, 1941 w 2023 i 2053 roku. Jest to zde­cy­dowanie to samo ciało, tego samego martwego mężczyzny. Każ­da oso­ba, która je zna­jdzie musi więc rozpocząć swo­je dochodze­nie. Ono zaś zaprowadzi ją tam gdzie zwyk­le śledzt­wa nad morder­st­wem nie prowadzą. Widz zaś siedząc z boku musi odpowiedzieć sobie na pytanie – jak te wszys­tkie his­to­rie są ze sobą pow­iązane i dlaczego pojaw­ie­nie się tego ciała w tym aku­rat zaułku miało takie znaczenie.

 

1890, Kyle Soller as DI Hilling­head. Bodies.

 

Szy­bko ori­en­tu­je­my się, że czwórkę naszych pol­i­cyjnych detek­ty­wów tylko pozornie wszys­tko dzieli. W isto­cie łączy ich jed­na bard­zo podob­na cecha – każde z nich z jakiegoś powodu, może się czuć pozbaw­ione pełnej społecznej akcep­tacji. Polic­jant z XIX wieku nieco zbyt dłu­go wodzi wzorkiem za lokalnym dzi­en­nikarzem, w Lon­dynie, na który spada­ją Hitlerowskie bom­by wcale nie jest dobrze mieć na nazwisko Weisss­man. Polic­jan­t­ka z 2023 roku musi patrzeć na rasis­towską demon­strację, która chęt­nie napluła­by w twarz muzuł­mance wywodzącej się zapewne z Indii czy Pak­istanu, zaś w przyszłoś­ci sprawę próbu­je rozwikłać dziew­czy­na, która chodzi tylko dzię­ki nowoczes­nym tech­nolo­giom. Każde z nich służy społeczeńst­wu, które niekoniecznie jest w stanie ich zaakceptować.

I właś­ci­wie o tym jest cała poplą­tana opowieść. Nie o podróżach w cza­sie, czy o tworze­niu skom­p­likowanych nar­racji rozpisanych na cztery epo­ki. Te sprawy oczy­wiś­cie są potrzeb­ne by na zain­tere­sować, ale ostate­cznie – nawet sami twór­cy aż tak się logiką tu nie prze­j­mu­ją. W jed­nej sce­nie zupełnie szcz­erze wyz­na­ją nam, że log­icznego pomysły na to jak cały ten ich świat dzi­ała „nau­ka nie jest w stanie wytłu­maczyć”. Nie oznacza to, że nar­ra­cyjnie ser­i­al się rozłazi – wręcz prze­ci­wnie – jest w nim kil­ka doskon­ałych pomysłów. Oso­biś­cie jestem pod wraże­niem, jak dwa ostat­nie odcin­ki zmieni­a­ją naszą per­spek­ty­wę, tak że kiedy wyda­je się nam, że już wszys­tko wiemy, dosta­je­my niezwyk­le satys­fakcjonu­ją­cy ostat­ni akt. To nie jest proste, zwłaszcza, że tu wszys­tko ostate­cznie opiera się na psy­chologii postaci, a właś­ci­wie – na dekon­strukcji ich pragnień.

 

Ama­ka Okafor as DS Hasan in Bod­ies. Cr. Matt Towers/Netflix © 2023.

 

Bo „Ciała” to ser­i­al o prag­nieni­ach. Prag­nieni­ach wywodzą­cych się z bólu i cier­pi­enia. Pyta­nia o to – gdy­by jed­nos­t­ki, które zaz­nały od społeczeńst­wa bólu i wyk­luczenia, chci­ały i mogły zmienić świat, to czy było­by to ucz­ci­we? Czy moż­na stworzyć społeczeńst­wo, w którym każdy jest kochany, a jeśli tak – to jakim kosztem. Przede wszys­tkim jest to jed­nak opowieść dużo mniej rozpisana na wielkie pyta­nia. Ostate­cznie pytanie jest takie – czy ból jaki czu­ją odtrąceni przed społeczeńst­wo nie jest najwięk­szym katal­iza­torem tragedii. Czy naszym społecznym obow­iązkiem nie jest szukanie takich rozwiązań, które zmin­i­mal­izu­ją te bolesne opowieś­ci. To jest jed­na z tych poplą­tanych opowieś­ci sci­ence fic­tion, które wzy­wa­ją nas do zas­tanowienia się nad sys­te­mem opie­ki społecznej bardziej niż nad podróża­mi w cza­sie. To jest his­to­ria o tym, jak miłość, której nie zaz­namy zieje w nas pustką przez lata i może stać się obsesją. A jed­nocześnie – bycie kochanym daje siłę, którą trud­no zastąpić czymkol­wiek innym (przy czym mowa tu o każdym wymi­arze miłoś­ci, nie tylko romantycznym).

Pod tym wzglę­dem ser­i­al bywa zaskaku­ją­cy. Bo nawet jeśli wyda­je się nam, że mamy tu jas­ny podzi­ał na dobrych i złych, to ostate­cznie – podob­nie jak w każdej dobrej his­torii o podróży w cza­sie – wszys­tko się zapęt­la. Kiedy staniemy obok dosta­je­my reflek­sję, że cier­pi­e­nie powodu­je więcej cier­pi­enia. Jest tu też skupi­e­nie na jed­nos­tce, przy­czy­nach takich a nie innych zachowań. Ser­i­al każe nam wierzyć, że his­to­ria ostate­cznie skła­da się z tego, jak postępu­ją jed­nos­t­ki. I od tego jak jed­nos­tkę trak­tu­je­my – jako społeczeńst­wo, ale też indy­wid­u­al­nie, zależy ścież­ka ich postępowa­nia i myśle­nia. W swoim jądrze „Ciała” są seri­alem naw­iązu­ją­cym do empatii, ale też – pokazu­ją­cym jak różnie moż­na reagować na wyk­lucze­nie. Niemal wszys­tkie postaci w tym seri­alu pode­j­mu­ją decyzję w opar­ciu o to jak trak­tu­je ich społeczeńst­wo. Ale jed­nocześnie – nie wybrali swo­jej społecznej pozy­cji. Ich najbardziej dra­maty­czne decyz­je wynika­ją z tego ciągłego napię­cia pomiędzy są a pomiędzy tym kim otocze­nie pozwala im być.

 

Bod­ies. Jacob For­tune-Lloyd as Det. Char­lie White­man in Bod­ies. Cr. Matt Towers/Netflix © 2023.

 

Tu oczy­wiś­cie zahacza­my o kwest­ie związane z reflek­s­ja­mi społeczny­mi i his­to­ryczny­mi. Do jakiego stop­nia MY jako MY jesteśmy wyt­worem społecznej klasy, insty­tucji, norm, ale też – his­to­rycznych kon­tek­stów. Nietrud­no dostrzec, że każ­da z tych postaci mogła­by być zupełnie kim innym w innych cza­sach. Więcej – głów­na nar­rac­ja pokazu­je nam, jak zmi­ana tego społecznego otoczenia pozwala być kimś innym. Mamy tu też pytanie o spraw­c­zość – do jakiego stop­nia jako jed­nos­t­ki może­my swoim życiem zarządzać a do jakiego – jesteśmy tylko wyt­worem określonych okolicznoś­ci. Pyta­nia są tak ułożone by jak sam ser­i­al – zapęt­lały się w kółeczko i niekoniecznie pozwalały jed­noz­nacznie o czymkol­wiek zawyrokować. Może, poza tym, że jed­nos­tka­mi dla których na pewno powin­niśmy być dobrzy to my sami.

Nie są „Ciała” seri­alem wybit­nym. To pro­dukc­ja, która opiera się na kilku zwro­tach akcji, plot twistach i kochaną przez wielu zabawą cza­sowy­mi paradok­sa­mi. Ale jest to dokład­nie taki ser­i­al, który oglą­da się z przy­jem­noś­cią, bo właśnie – ma coś do opowiedzenia. Więcej – próbu­je wzbudz­ić nas jakąś szer­szą reflek­sję. To ser­i­al, którego nie wpisu­je się na listę „10 najlep­szych rzeczy jakie widzi­ałem” ale moż­na o nim dłużej pogadać ze zna­jomy­mi i nieco lep­iej poz­nać ich świato­pogląd. Ostate­cznie – to po pros­tu kawał dobrej rozry­w­ki, który ma na sobie ten stem­pelek bry­tyjs­kich pro­dukcji, które nie mają za wiele odcinków, ale zawsze bronią się dobrą grą aktorską i wcią­ga­ją­cym sce­nar­iuszem. Jest to też ser­i­al ide­al­nie skro­jony na tą liczbę odcinków jaką dostał – odrobinę dłuższy – zaczął­by już nużyć, krót­szy – nie mógł­by sobie poz­wolić by pograć trochę zmi­aną per­spek­tyw. Przyz­nam, że jestem coraz więk­szą fanką mini seri­ali, bo mogą one nam zaofer­ować dużo więcej niż film, ale nie muszą roz­cią­gać nar­racji tak jak pro­dukc­je rozpisane na wiele sezonów. Nie da się ukryć — poma­ga też pro­dukcji rozpisanie akcji na kil­ka bard­zo różnych wiz­ual­nie wątków. Jeśli widz zaczy­na się nudz­ić to niemal naty­ch­mi­ast przekazu­je­my do innych cza­sów, innych bohaterów i real­iów, co spraw­ia, że ser­i­al jest dużo sprawniejszy w swo­jej opowieści.

 

Bod­ies. Ama­ka Okafor as DS Hasan in Bod­ies. Cr. Matt Towers/Netflix © 2023.

 

Ciała” trafiły do mnie bardziej niż nieje­den ser­i­al, bo w grun­cie rzeczy – nie tracą z oczu reflek­sji społecznej. Tym samym wypeł­ni­a­ją najważniejszą rolę fan­tazji, zwłaszcza tych zahacza­ją­cych o przyszłość – nie zapom­i­na­ją nam opowiedzieć czegoś o świecie, w którym żyje­my. To z resztą ser­i­al niezwyk­le wręcz empaty­czny – bard­zo ostrze­ga­ją­cy nas jak wiele zła bierze się z odwraca­nia się od innych ludzi. Co praw­da nie potrze­bu­je­my seri­alu, by to wiedzieć, ale chwała pro­dukcji za to, że taki społeczny przekaz nie tyle doda­je do pro­dukcji co czyni z niego jej serce. I to takie, które nie grozi pal­cem raczej – staw­ia pyta­nia. Może dlat­ego się to tak dobrze oglą­da. Bo choć nie znaleźliśmy ciała w wąskiej ale­jce to może­my poczuć, że jesteśmy częś­cią tej historii.

PS: Na koniec mam trochę spoilerową reflek­sję – więc tu już nie czy­ta­j­cie jak nie zna­cie seri­alu. Otóż zawsze intrygu­ją mnie Bry­tyjskie dystopie. Bry­tyjczy­cy mają długą trady­cję opowiada­nia sobie o dystopi­jnej wer­sji włas­nego państ­wa. Zwró­ciłam jed­nak uwagę, że odbi­ja­ją się w nich dwa ele­men­ty. Pier­wszy – bazowanie wiz­ji przyszłoś­ci na jakichś przetworzeni­ach tego co dzi­ało się w cza­sie wojny. Mam bard­zo żywe poczu­cie, że dla Bry­tyjczyków II woj­na naprawdę była ostat­nim wydarze­niem his­to­rycznym. Jed­nocześnie – częs­to jest to jakaś fan­taz­ja na tem­at „coś jak faszyzm tylko u nas” – jak­by dalekie echo lęku, że nie udało­by się obronić wyspy w cza­sie wojny. Dru­gi – że częs­to są to dystopie, które zda­ją się obe­j­mować tylko UK. Tak jak­by resz­ta świa­ta jed­nak nie do koń­ca ist­ni­ała. Nie wiem, czy jest coś bardziej bry­tyjskiego do tego myśle­nia. Przy czym to tylko taka intu­ic­ja, wynika­ją­ca z oglą­da­nia seri­ali – pewnie wyma­gało­by to studiów porównawczych.

0 komentarz
5

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online