Home Ogólnie Z innej półki czyli zwierz rozmyśla gdzie odstawić Brokeback Mountain

Z innej półki czyli zwierz rozmyśla gdzie odstawić Brokeback Mountain

autor Zwierz

Zwierz podróżu­jąc po świecie spędz­ił w sklepach z DVD więcej cza­su niż wypa­da człowiekowi, który właśnie znalazł się w Paryżu, Lon­dynie czy Ams­ter­damie (ponoć tam są jakieś inne rzeczy warte oglą­da­nia poza półka­mi DVD). Zwierz wielokrot­nie pisał o swoich zach­wytach nad asorty­mentem (zwłaszcza seri­alowym) choć niekiedy spo­tykał go przykry zawód jak właśnie w Aus­trii gdzie na półkach stało mniej więcej to samo. Jed­nak zawsze w cza­sie tych podróży zwierza przy­cią­gała jak magnes jed­na sekc­ja zupełnie nie obec­na w Pol­s­kich sklepach DVD. To sekc­ja z fil­ma­mi LGTB. Wyo­dręb­niona od innych sto­ją­ca gdzieś w rzędzie takich samych półek. Zwierz po raz pier­wszy natknął się na nią w Paryżu by potem dostrzec podob­ny układ w niek­tórych sklepach w UK czy w Holandii.

Widzi­cie może niek­tórzy czytel­ni­cy tego nie dostrzegli ale zwierz jest raczej zain­tere­sowany tą prob­lematyką w kinie. Zwierz powiedzi­ał­by nawet więcej. Spośród kilku tytułów które wywarły na nim w ostat­nich lat­ach najwięk­sze wraże­nie, i do których wracał potem myśla­mi zna­j­dowały się właśnie filmy porusza­jące kwest­ie mniejs­zoś­ci sek­su­al­nych. Zwierza to nie dzi­wi — w fil­mach tych mamy do czynienia z całym spek­trum zjawisk, które powoli zaczęły umykać z dość stry­wial­i­zowanego i schematy­cznego kina het­ero. Więcej jest w fil­mach queerowych obserwacji społecznej, anal­izy znaczenia sek­su­al­noś­ci nie tylko dla naszego życia społecznego ale i postrze­ga­nia samych siebie. Pod wzglę­dem obserwacji, częs­to uda­je się z resz­tom takim fil­mom dużo lep­iej niż kinu het­ero roz­gryźć trudne i skom­p­likowane relac­je sek­su­al­no-emocjon­alne, i w ogóle cały fenomen współczes­nej sek­su­al­noś­ci, zaw­ies­zonej gdzieś między całkow­itą swo­bodą a cukierkowy­mi wyobraże­ni­a­mi o prawdzi­wym romansie.

Z drugiej strony w kinie queerowym częs­to pojaw­ia­ją się ele­men­ty, które w kinie het­ero zupełnie straciły rację bytu. Ów kon­flikt między kochanka­mi a społeczeńst­wem, pożą­danie którego nie moż­na skon­sumować, kwes­t­ia oby­cza­jowego skan­dalu, stra­chu przed ujaw­ie­niem związku czy w końcu jeden z najs­tarszych wątków czyli miłoś­ci niemożli­wej. Oczy­wiś­cie te ele­men­ty pojaw­ia­ją się także w fil­mach o parach het­erosek­su­al­nych ale wyma­ga­ją albo umieszczenia his­torii w przeszłoś­ci albo wygen­erowa­nia trud­nej lub zupełnie niemożli­wej sytu­acji, która odd­ala bohaterów od znanych nam zdarzeń z życia. Inny­mi słowy jeśli szu­ka się dziś w kinie odpowied­ników Tris­tana i Izoldy to zde­cy­dowanie częś­ciej zna­jdzie się ich w kinie queerowym niż tym het­ero. I chodzi tu też o kwest­ię wiz­ual­ną — w fil­mach het­ero seks bohaterów tak strasznie się stry­wial­i­zował wiz­ual­nie, że prak­ty­cznie nie sposób nadać mu odpowied­niego znaczenia. Stra­ch przed pokazaniem czegokol­wiek spraw­ia, że dosta­je­my prak­ty­cznie jeden czy dru­gi wari­ant tej samej częs­to total­nie wypranej z emocji sce­ny, która speł­nia chy­ba jedynie wymóg by ktoś się w filmie roze­brał. Tym­cza­sem przy­na­jm­niej w tych fil­mach queer, które zwierz widzi­ał, seks ponown­ie ma znacze­nie, jest czymś co z punk­tu widzenia fabuły musi wywołać w widzu jakąś reakcję a nie tylko dać mu syg­nał, że czas iść zro­bić sobie herbatę bo dialogów nie będzie. Do tego fakt, że kino queer jest bardziej odważne i co więcej — nie ist­nieje jed­na ustalona z góry chore­ografia takich scen (która jed­nak ist­nieje w przy­pad­ku filmów het­ero) spraw­ia, że nie ma się wraże­nia że oglą­da się coś zbęd­nego i nie istot­nego z punk­tu widzenia fabuły co spoko­jnie moż­na było sobie dopowiedzieć.

Rzecz jas­na zwierz nie pozosta­je w ślepym — fakt, że bohaterowie fil­mu są homosek­su­al­is­ta­mi nie oznacza od razu, że mamy do czynienia z czymś automaty­cznie dobrym, ciekawym i nieschematy­cznym. Stwierdźmy jed­nak oczy­wisty filmy queer bywa­ją też złe, równie schematy­czne co codzi­enne pro­dukc­je Hol­ly­wood, a niekiedy nawet wpisu­jące swoich bohaterów w prak­ty­cznie het­erosek­su­alne schematy zachowań tworząc coś na ksz­tałt Trę­dowa­tej w wyda­niu queer.  Kwest­ią zwierza na dziś nie jest bowiem rozważanie, czy filmy te są gorsze czy lep­sze,  ale zadanie sobie bard­zo kluc­zowego pyta­nia — czy powin­no się im dawać osob­ną półkę w sklepach. I od razu zwierz uprzedza ewen­tu­alne oburze­nie abso­lut­nie- nie wyni­ka ta kon­trow­er­s­ja  z przeko­na­nia, że nie należy takich filmów eksponować! Broń Boże, chodzi jedynie o pewne kry­teri­um wydziela­nia filmów.

W więk­szoś­ci sklepów filmy sto­ją bard­zo ogól­ny­mi kat­e­go­ri­a­mi — dra­mat, kome­dia, sen­sacyjne. Kat­e­gorie spore i może nie zawsze trafne wskazu­ją jedynie czego może­my się spodziewać po filmie w najsz­er­szych ist­nieją­cych ramach. Tak więc po filmie sf mamy się spodziewać statków kos­micznych i obcych a po komedii, ze raczej nie skończy się śmier­cią bohat­era i tren­em nad jego trum­ną (choć kto ich tam wie — dla takich Skan­dy­nawów to może być dobre zakończe­nie). Jed­nak taki podzi­ał nic nam nie mówi o tym jacy są bohaterowie — i nie chodzi o pref­er­enc­je sek­su­alne ale także płeć, wiek czy rasę. Nie ma sekcji kino kobiece, do którego dostaw­ia się wszys­tkie filmy z kobi­eta­mi w rolach głównych. I słusznie bo wtedy właśnie tam należało­by szukać np. Obcego, który raczej nie kwal­i­fikował­by się do nawet super sze­roko rozu­mi­anego kina kobiecego (o ile coś takiego w ogóle ist­nieje, bo zwierz wciąż nie ma pewnoś­ci). Podob­nie choć ist­nieje taki rodzaj filmów gdzie wszyscy bohaterowie są np. czarnoskórzy to jed­nak nie wys­taw­iamy ich na inna półkę. Stąd właśnie wąt­pli­wość zwierza czy ori­en­tac­ja sek­su­al­na bohaterów jest wystar­cza­ją­cym czyn­nikiem by wyróżnić filmy i dać im osob­ną półkę.

Oczy­wiś­cie jest to sprawa nieco bardziej skom­p­likowana. Zwierz choć słabo się na tym zna to jed­nak wie, że ist­nieje coś takiego jak kino queer i new queer (to chy­ba obec­nie najpop­u­larniejsze zapoc­zątkowane w lat­ach 90 częs­to prze­bi­ja­jące się ze swoi­mi pro­dukc­ja­mi do szer­szego obiegu). I że oba te gatun­ki charak­teryzu­je jed­nak coś więcej niż tylko ori­en­tac­ja sek­su­al­na bohaterów. Ale czy należy je trak­tować jako osob­ny rodzaj filmów? Czy nie jest to coś na ksz­tałt nowej fali, w kinie fran­cuskim, której prze­cież nie odstaw­ial­ibyśmy na osob­ną półkę? Zdaniem zwierza biorąc pod uwagę, że oba ruchy brały na wid­elec pewne zjawiska społeczne i dodawały do tego specy­ficzny rodzaj fil­mowa­nia i nar­racji to jeśli decy­du­je­my się dać osob­ną półkę queerowi to czemu nie nowej fali, czy pewne­mu rodza­jowi filmów Indie. Choć zwierz musi przyz­nać, że przeglą­da­jąc spisy treś­ci niek­tórych książek poświę­conych kinu queer (zwierz wychodzi z założe­nia, że jeśli są o czymś książ­ki to trze­ba prze­jrzeć przy­na­jm­niej spis treś­ci) zwierz natrafi­ał na zupełnie zaskaku­jące tytuły. Chy­ba najbardziej się zdzi­wił książką w której ktoś zak­wal­i­fikował do tego nur­tu film Wilde rzecz jas­na o Oscarze Wildzie, który dla zwierza nigdy nawet nie zbliżył się do tego co zwierz doty­chczas rozu­mi­ał pod tym poję­ciem. Bo tu właśnie pojaw­ia się  sprawa, która dręczy zwierza to wyróżnik tego co jest w filmie najważniejsze.

Weźmy na przykład nie należące raczej do kina queer dwa chy­ba ostat­nio najbardziej znane filmy poświę­cone w jakimś stop­niu homosek­su­al­iz­mowi — tajem­nice Broke­back Moun­tain czy Samot­nego Mężczyznę. W pier­wszym filmie zde­cy­dowanie tem­atem prze­wod­nim nie jest homosek­su­al­izm ale miłość nie możli­wa. I to w ekstremal­nym wyda­niu. Oczy­wiś­cie bohaterowie są homosek­su­al­is­ta­mi ale właś­ci­wie trud­no było­by uznać, że film ten cokol­wiek mówi o tej kwestii. Sporo nato­mi­ast mówi o frus­tracji, braku możli­woś­ci  bycia razem i uczu­ciu które mimo wszys­tko jest w stanie przetr­wać wiele lat. Mówi też w końcu o jakiejś stras­zli­wej niespraw­iedli­woś­ci. Ale wszys­tkie te moty­wy przy­pom­i­na­ją bardziej stare dobre melo­dra­maty w których bohaterowie np. pochodzili z różnych klas społecznych. Z kolei Samot­ny Mężczyz­na mówi o stra­cie i niechę­ci do życia. To praw­da, że homosek­su­al­izm czyni naszego bohat­era wyi­zolowanym ale wszys­tko co mu się w filmie przy­darza krę­ci się raczej wokół tego czy warto czy nie warto trzy­mać się życia. Ponown­ie — przy odpowied­nim rozłoże­niu akcen­tów nasze­mu bohaterowi spoko­jnie mogła­by umrzeć żona. Może­cie tu zarzu­cić zwier­zowi, że żaden z wymienionych wyżej nie jest zal­iczany do kina queerowego więc na takiej półce pewnie by nie wylą­dował — ten argu­ment zwierz może jeszcze rzeczy­wiś­cie przyjąć choć pamię­ta, że w Paryżu tam właśnie odstaw­iono Broke­back Moun­tain. Z resztą wąt­pli­woś­ci zwierza najbardziej budzą właśnie takie filmy, które prze­dostały się do masowej wid­owni — czy naprawdę nie narzu­camy sobie jakichś kaj­dan zal­icza­jąc np. “Mil­ka”, “Priscil­lę Królową Pustyni” do filmów queerowych? To znaczy nie, żeby był to przymiotnik w jakikol­wiek sposób poniża­ją­cy, broń boże, ale na pewno ogranicza­ją­cy postrze­ganie fil­mu do jed­nego ele­men­tu świa­ta przedstawionego.

No dobra ale co z fil­ma­mi które do nur­tu należą — zwierz moc­no by się zas­tanow­ił czy filmy takie jak Shorbus czy Kaboom (zwierz poszedł na film zupełnie przy­pad­kiem na Warsza­wskim Fes­ti­walu Fil­mowym i wyszedł total­nie zau­roc­zony) rzeczy­wiś­cie powin­ny być odstaw­iane na inną półkę. To znaczy oczy­wiś­cie należą do pewnego gatunku ale zwierz cały czas nie jest pewien czy np. Short­bus rzeczy­wiś­cie należało­by wyrzu­cić na inną półkę czy raczej wręcz prze­ci­wnie wpy­chać na każdy regał z dra­mata­mi czy raczej fil­ma­mi oby­cza­jowy­mi (zwierz odrzu­ca negaty­wną kono­tację tego określe­nia). Bo  to film świet­ny oczy­wiś­cie mają­cy w swoim cen­trum kwest­ie sek­su­al­noś­ci ale jed­nak zde­cy­dowanie poza nią wykracza­ją­cy — przy­na­jm­niej zdaniem zwierza. Z kolei Kaboom w ogóle jest tak uroc­zo sur­re­al­isty­czne że zwierz nigdzie by go nie wydzielał. Z resztą przyp­isanie filmów do dzi­ału queer z góry sugeru­je, że mają one ze sobą z góry coś wspól­nego właśnie dlat­ego, że ich bohaterowie mają określoną ori­en­tację. Być może to wystar­czy ale tak naprawdę zwierz nie umie znaleźć aż tak wielu punk­tów sty­cznych między bard­zo różny­mi fil­ma­mi — sko­ro do new queer zal­icza się np. “Moje własne Ida­ho” to zwierz nie ma poję­cia jak postaw­ić je obok “Short­busu” i twierdz­ić, że to ten sam gatunek.

Oczy­wiś­cie moż­na odwró­cić kota ogonem i argu­men­tację zwierza zupełnie obal­ić dość szy­bko. Może właśnie warto nie tylko zro­bić całkow­itą rewolucję w ustaw­ia­n­iu filmów w sklepach. Zro­bić półkę dla filmów queer, ale także osob­ną dla filmów kobiecych, azjaty­c­kich, afrykańs­kich, europe­js­kich i dalej wedle dowol­nego klucza. To też jest jakaś  dro­ga, kto wie czy nie ciekawsza i być może lep­iej dopa­sowana do pref­er­encji współczes­nego widza. Widzi­cie zwierz rozważa prob­lem na przykładzie kina queer ale chodzi mu w ogóle o pytanie jak powin­no się dzielić filmy. Zdaniem zwierza powin­niśmy korzys­tać z kat­e­gorii jak najsz­er­szych i kto wie może najbardziej zbliżonych do podzi­ałów jakie panowały za Szek­spi­ra. Dlaczego? Bo zdaniem zwierza  im bardziej dzie­limy i kat­e­go­ryzu­je­my film na wstępie tym częś­ciej umy­ka nam jak bard­zo nie da się ich podzielić i kat­e­go­ry­zować. Co praw­da zwierz nie ma nic prze­ci­wko porząd­kom pole­ga­ją­cym na tym, że łow­imy pewne schematy z filmów ale zawsze się zas­tanaw­ia czy jeśli usiądziemy przed filmem wydzielonym jako queerowy będziemy umieli dostrzec, że tak naprawdę nie doty­czy sek­su czy ori­en­tacji sek­su­al­nej ale ludzi jako takich? Czy wybier­a­jąc z film z pół­ki azjaty­ck­ie nie skupimy się na bard­zo na jego ewen­tu­al­nej egzo­tyce zami­ast szukać tego co jest jed­nakowe dla wszys­t­kich. Zwłaszcza, że  filmy queer nie są tak łatwe do wyróżnienia, a już pod wzglę­dem for­mal­nym (tzn. sposo­bie prowadzenia nar­racji, która np. pozwala wyróżnić filmy Bol­ly­woodzkie) prak­ty­cznie niczym się nie różnią. Do tego zwierz nie może się pow­strzy­mać przed myślą, że wydziela­jąc taki dzi­ał od razu wydziela się w jak­iś sposób widzów. To znaczy zwierz nie ma wąt­pli­woś­ci, że na te pół­ki część osób nigdy nie zajrzy. Może­my powiedzieć — Bóg z nimi, i tak takich widzów nie potrze­bu­je­my. Ale z drugiej strony czy nie miło pobaw­ić się fan­tazją, że ktoś bierze z pół­ki film bo nie przeczy­tał do koń­ca opisu na pudełku i dopiero w domu ori­en­tu­je się, że wziął film queerowy. I że go oglą­da, i trochę mu prze­chodzi myśl że to nie dla niego. Zwierz lubi tą fan­tazję. Choć i ją moż­na odwró­cić twierdząc, że bez wydziela­nia takiego dzi­ału na filmy pod­noszące taką tem­atykę nigdy nie moż­na się natknąć jeśli nie wie się bard­zo dokład­nie czego się szuka.

Może­cie stwierdz­ić, że zwierza naszło na dość irracjon­al­ną reflek­sję, zwłaszcza wobec fak­tu, że w Polsce takiej pół­ki po pros­tu nie ma w sklepach i właś­ci­wie nie ma się spodziewać by kiedykol­wiek ktoś się na nią zde­cy­dował. Ale zwierza naszło na te wszys­tkie rozważa­nia w cza­sie poz­nawa­nia fil­mo­grafii Ruper­ta Gravesa. Tak się złożyło, że zwierz obe­jrzał po kolei trzy filmy w których duże a właś­ci­wie znacze­nie miały posta­cie homosek­su­alne albo traspł­ciowe. Tylko że jeden film był raczej pogod­nym filmem oby­cza­jowym, dru­gi ekraniza­cją powieś­ci a trze­ci zbiorem ciekawych obserwacji społecznych. I tak właśnie wtedy zwierza naszło nad zas­tanaw­ian­iem się czy naprawdę należało­by te trzy pro­dukc­je postaw­ić na jed­nej półce. Do tego jeszcze dochodzi obawa zwierza, że sko­ro wydzie­limy taką półkę to część filmów będzie “nasze” a część “ich” tym­cza­sem zwierz lubi wiz­ję w której wszys­tkie filmy są dla wszys­t­kich bo wszys­tkie opowiada­ją o ludziach.

Jak widzi­cie wpis zwierza ma przede wszys­tkim charak­ter rozważań, zwierz bardziej chce się z wami podzielić swoi­mi wąt­pli­woś­ci­a­mi i prze­myśle­ni­a­mi niż stwierdz­ić coś jed­noz­nacznie. Zwłaszcza, że zwierz zwłaszcza w tym przy­pad­ku nie wychodzi z pozy­cji jakiegokol­wiek eksper­ta tylko raczej za dużo myślącego widza. Po to z resztą założył tego blo­ga by nie trzy­mać niczego zbyt dłu­go w głowie (nawet nie wiecie jakie to męczące codzi­en­nie budz­ić się z nową reflek­sją na tem­at pop­kul­tu­ry :P). Tak więc po pier­wsze zwierz jest ciekawy waszego zda­nia na ten tem­at. Może zwierz zabiera się do prob­le­mu do złej strony wychodząc po pros­tu z założe­nia — jak to ujęła wier­na czytel­nicz­ka zwierza, że “film to film”.  Przede wszys­tkim jed­nak zwierz ma nadzieję, że nie dojdziecie do wniosku, że zwier­zowi cokol­wiek w kinie queer przeszkadza, czy że trak­tu­je je jako gorszy gatunek. Broń Boże. Zwierz był i jest od tego jak naj­dal­szy i było­by mu bard­zo przykro gdy­by ktoś doczy­tał się w poś­cie czegoś, czego zwierz ma nadzieję zupełnie w nim nie ma.

Ps: Zwierz pisał ten wpis trochę pon­ad cztery godziny. W tym cza­sie sprząt­ną mieszkanie, przeszedł chy­ba dwa kilo­m­e­try tam i z powrotem po mieszka­niu i pobaw­ił się ze szczu­ra­mi. Zwierz trak­tu­je to jako kole­jny argu­ment w dyskusji nad tym, że oglą­danie filmów tylko przez wzgląd na urodę wys­tępu­jącego w nich akto­ra może jest płytkie w płytkie wyjś­ciowym ale nie koniecznie jest takie po zakońc­zonym seansie.??

1 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online