Home Ogólnie Ta komedia musi być sztampowa! czyli nie miejcie pretensji do Sofoklesa że Antygona się źle kończy

Ta komedia musi być sztampowa! czyli nie miejcie pretensji do Sofoklesa że Antygona się źle kończy

autor Zwierz

Hej

Ilekroć na ekrany kin wchodzi kome­dia roman­ty­cz­na tylekroć wśród fanów, kry­tyków i ogól­nie kinowych widzów pod­nosi się głos a właś­ci­wie jęk że komedii roman­ty­cznych prak­ty­cznie oglą­dać już się nie da bo składa­ją się z samych klisz fab­u­larnych co spraw­ia, że są nudne, wtórne i nie śmieszne. Z jed­nej strony zwierz chci­ał­by się z tymi wszys­tki­mi stwierdzeni­a­mi zgodz­ić ale z drugiej … no właśnie czy kome­die roman­ty­czne w ogóle mogą być ory­gi­nalne? A może tym co najbardziej je ogranicza nie jest brak wyobraźni sce­narzys­tów tylko sama natu­ra tego fil­mowego gatunku. Prześledźmy po kolei kil­ka  ele­men­tów świa­ta przed­staw­ionego w filmie by udowod­nić że to nie wina reży­serów ani sce­narzys­tów tylko po pros­tu wtórność jest drugą a właś­ci­wie pier­wszą naturą komedii romantycznych
1. Bohaterowie — oni najczęś­ciej budzą wśród fanów i widzów najwięcej zas­trzeżeń. jed­nak bohater komedii roman­ty­cznej musi być 
a.) atrak­cyjny ( ludzie nie chcą oglą­dać filmów o brzy­d­kich ludziach)
b. ) wol­ny w wieku w którym winien już kogoś mieć lub tez być w nieszczęśli­wym związku z kimś niewłaś­ci­wym (zde­cy­dowanie rzadziej). 
Jak widać te dwa stwierdzenia sto­ją w pewnej  sprzecznoś­ci. Bard­zo atrak­cyjni ludzie w młodym wieku najczęś­ciej jed­nak nie mają więk­szych prob­lemów by znaleźć się w związku.
Aby tą sprzeczność rozwiązać trze­ba sięgnąć po sztam­powe rozwiązanie numer jeden czyli ową emocjon­al­ną niedostęp­ność czy lęk przed związkiem.  To zaś prowadzi nas do kole­jnego punk­tu a właś­ci­wie pod punktu
1.1 Rodz­i­na — rodz­i­na bohat­era zazwyczaj odpowia­da za jego brak chę­ci do zaw­iera­nia związku lub przeko­nanie o tym że miłość nie ist­nieje. Oznacza to że albo bohater pochodzi z rozbitej rodziny, albo ktoś bard­zo ważny dla niego umarł, albo cała rodz­i­na jest rados­nym zbiorem wari­atów którzy nigdy nie nauczyli go kochać. Ewen­tu­al­nie wszyscy kocha­ją się tak bard­zo że bohater wie że nigdy nie zna­jdzie takiego uczu­cia. W każdym razie taka schematy­cz­na rodz­i­na pozwala wyjaśnić skąd u bohat­era niechęć do związków co z kolei ma nam wytłu­maczyć dlaczego pomi­mo urody nadal jest samot­ny. A to jeszcze nawet nie jest początek akcji.
1.2 Złe doświad­czenia z przeszłoś­ci - ist­nieje możli­wość że w przy­pad­ku w którym sce­narzys­ta chce nas pozbaw­ić scen z rodz­iną bohat­era może wprowadz­ić zami­ast niej wytłu­macze­nie w postaci — bycia oso­ba nie lubianą/nie ładną/nie pop­u­larną w szkole śred­niej, lub też zła­manego ser­ca. Jed­nak tu ponown­ie — nie moż­na prze­sadz­ić bo po pier­wsze — niechęć ze szkoły śred­niej powin­na być już dziś zupełnie nie uza­sad­niona ( czy­taj: bohater powinien wyład­nieć) zaś zła­mane serce nie może być zła­mane zbyt moc­no bo film trwa tylko1,5 godziny.
2. Tło geograficzno/demograficzno/społeczne :
  Nasi bohaterowie nie mogą mieszkać w żad­nej wiosze bo wiocha oznacza, że wszys­t­kich już tam zna­ją  — co najm­niej jed­no z nich musi być z dużego mias­ta ( ewen­tu­al­nie może wychować się w wiosze dopiero po pewnym cza­sie spęd­zony z dala od miejs­ca zamieszka­nia do niego powró­cić) — najlepiej jed­nak żeby obo­je byli z dużego mias­ta — pomi­ja­jąc fakt że to jed­nak zde­cy­dowanie ułatwia opisy­wanie roman­ty­cznych spotkań to jeszcze dzi­ury w akcji moż­na wypełnić ład­ny­mi widoka­mi. W każdym razie ideałem jest by pochodzili z NY lub LA by tło nie rozprasza­ło za bard­zo widowni.
  Społecznie też nie mogą pochodz­ić z nizin bo bohat­era komedii roman­ty­cznej musi być stać na roman­ty­czność. Oczy­wiś­cie nie powin­ni też być krezusa­mi — za dużo pieniędzy wyk­lucza pracę a za mało spraw­ia że zaj­mu­je ona za dużo cza­su. A jeśli chodzi o sama pracę to tu też mamy kil­ka obostrzeń
2.1 Pra­ca bohat­era musi być na tyle luź­na by mógł on wyr­wać się z niej o dowol­nej porze ( bez ryzy­ka zwol­nienia) i na tyle kreaty­w­na byśmy uwierzyli że się w niej realizuje. 
2.2 Pra­ca bohat­era nie może być wykony­wa wyłącznie w domu bo miejsce pra­cy dostar­cza nam komicznego bohat­era dru­go­planowego który pozwala nazy­wać cały film komedią
Ogól­nie sce­narzyś­ci pracę chęt­nie by wycięli ale dostar­cza ona ide­al­nych pól do ” Bos­kich nieporozu­mień” ( naw­iązu­jąc do Tuwima)
3. ) Boskie nieporozu­mienia ( zwane też perypeti­a­mi) — obow­iązkowy ele­ment każdej komedii roman­ty­cznej — coś co z jed­nej strony pozwala na zburze­nie idyl­li z drugiej nie wyk­lucza porozu­mienia ( po plus — minus pię­ciu do pięt­nas­tu min­ut) i pogodzenia się bohaterów. Nie może więc to być nic zbyt oburza­jącego, zbyt świńskiego, zbty amoral­nego — stąd tak chęt­nie wyko­rzys­tu­je się pracę — jeśli bohater chce staw­iać prace pon­ad uczu­cia to z jedne strony jest to z punk­tu widzenia komedii roman­ty­cznych postępowanie złe” ale  z drugiej strony łat­wo je wypros­tować rzu­ca­jąc pracę w cholerę. Podob­nie jeśli sce­narzyś­ci decy­du­ją się by u pod­staw nieporozu­mienia stały różnie charak­teru to nie mogą być one zbyt głębok­ie tylko takie które da się wypros­tować w 10 min­u­towym montażu
4.) Dobre zakończe­nie — to najwięk­szy ciężar jakie noszą na ple­cach kome­die roman­ty­czne — wszys­tko musi się dobrze skończyć. Wyk­lucza to więc właś­ci­wie jakąkol­wiek dra­maturgię spek­tak­lu ( sko­ro wiado­mo jaki będzie finał). Co więcej dobre zakończe­nie aczkol­wiek porządne wymusza nawet w fil­mach które deklaru­ją że są prze­ci­wne glo­ry­fikacji uczu­cia roman­ty­cznej miłoś­ci przyz­nanie racji, że owa roman­ty­cz­na miłość naprawdę ist­nieje co od razu zmienia wymowę całego fil­mu na dość ironiczną. 
Oczy­wiś­cie moż­na manip­u­lować przy koń­cowym pocałunku czy przy dłu­goś­ci kłót­ni między kochanka­mi ale jeśli się nie pogodzą do koń­ca sean­su to wtedy mamy nie komedię roman­ty­czną ale melo­dra­mat a ten aczkol­wiek niek­tórych cieszy to jed­nak głównie wywołu­je w ludzi­ach dzi­wne myśli o rzu­ca­niu się pod pociąg ( a może to zwierz czy­tał za dużo Tołstoja)
Jak sami widzi­cie wszys­tkie te ele­men­ty są konieczne. Nikt nie obe­jrza­ł­by komedii roman­ty­cznej o dwójce prze­cięt­nie wyglą­da­ją­cych pra­cown­ikach księ­gowoś­ci w mieś­cie śred­niej wielkoś­ci którzy są obo­je gotowi do związku i nigdy nie wycią­ga­ją pochop­nych wniosków. Przede wszys­tkim dlat­ego że to nie była­by kome­dia roman­ty­cz­na tylko 5 min­u­towa etiu­da. Z drugiej strony jeśli wyjmie się z tego domku z kart choć jeden ele­ment wszys­tko się zawali.
 Moż­na oczy­wiś­cie dojść do wniosku, że po pros­tu nakrę­cil­iśmy już wszys­tkie kome­die roman­ty­czne przy czym kil­ka było zabawnych ( te które robili Angl­i­cy) resz­ta była wtórnych i czas iść dalej. Prob­lem w tym że jakoś nikt nie ma ochoty porzu­cać tego gatunku który sprzeda­je się całkiem nieźle. 
Jeśli ktoś pytał by zwierza czego współczes­nym kome­diom roman­ty­cznym braku­je to zwierz wcale nie powiedzi­ał­by ory­gi­nal­noś­ci. Pier­wsze co przy­chodzi mu do głowy to brak kome­diowoś­ci ty w tych kome­di­ach. Przy powol­nym kona­niu fil­mu oby­cza­jowego kome­die robią się co raz poważniejsze. A prze­cież każdą nawet najwięk­szą mieliznę fab­u­larną jesteśmy w stanie przetr­wać jeśli jest zabawnie. Tym­cza­sem sce­narzyś­ci tak bard­zo kon­cen­tru­ją się na tym by było głęboko i roman­ty­cznie że zapomi­ją że musi być też śmiesznie.
Dru­ga sprawa to już kwes­t­ia chy­ba zwier­zowego gus­tu — otóż od daw­na specom od cast­ingów nie udało się dobrać pary między którą była­by na ekranie jakaś chemia. Wręcz prze­ci­wnie zwierz ma wraże­nie że ostat­nio w kome­di­ach gra­ją ludzie którzy są zupełnie niedo­brani — niby wszyscy są śliczni i uroczy ale nie ma między nimi żad­nej chemii. Co ciekawe sce­narzyś­ci chy­ba chcą nadro­bić te bra­ki umieszcza­jąc w fil­mach co raz więcej sek­su. Ale nawet ten nie pomoże jeśli patrząc na dwo­je ludzi na ekranie widz­imy jak na dłoni że poz­nali się trzy miesiące wcześniej w cza­sie przesłuchań do roli. Być może spece od castin­gu do filmów powin­ni się poradz­ić ludzi dobier­a­ją­cych obsady do seri­ali bo ci ostat­nio są w tym co raz lepsi.
Pod­sumowu­jąc, mieć do komedii roman­ty­cznych pre­ten­sje że są sztam­powe to jak mieć pre­ten­sje do grec­kich tragedii że staw­ia­ją bohat­era w sytu­acji bez wyjś­cia. Jeśli jed­nak oglą­da­jąc film nie uwierzy­cie w miłość bohaterów, tak jak wierzy­cie że Antyg­o­na musi­ała pochować bra­ta to nie trze­ba być Sofok­le­sem by stwierdz­ić że to sytu­ac­ja dość tragiczna
A jeśli nie chci­ało wam się czy­tać tego wpisu to może­cie zawsze po pros­tu rzu­cić okiem na TEN obrazek.
A ter­az zwierz życzy wszys­tkiego najlep­szego Ponurej z okazji jej urodzin i prag­nąc upewnić się na 100% że Ponu­ra życzenia przeczy­ta dorzu­ca obrazek smo­ka ( bo Ponu­ra czy­ta tylko to w czym jest coś o smokach)
ps: Dziesięć punk­tów dla tego kto zgad­nie jaki film zwierz oglą­dał przed napisaniem tego wpisu.
0 komentarz
0

Powiązane wpisy

judi bola judi bola resmi terpercaya Slot Online Indonesia bdslot
slot
slot online
slot gacor
Situs sbobet resmi terpercaya. Daftar situs slot online gacor resmi terbaik. Agen situs judi bola resmi terpercaya. Situs idn poker online resmi. Agen situs idn poker online resmi terpercaya. Situs idn poker terpercaya.

Kunjungi Situs bandar bola online terpercaya dan terbesar se-Indonesia.

liga228 agen bola terbesar dan terpercaya yang menyediakan transaksi via deposit pulsa tanpa potongan.

situs idn poker terbesar di Indonesia.

List website idn poker terbaik. Daftar Nama Situs Judi Bola Resmi QQCuan
situs domino99 Indonesia https://probola.club/ Menyajikan live skor liga inggris
agen bola terpercaya bandar bola terbesar Slot online game slot terbaik agen slot online situs BandarQQ Online Agen judi bola terpercaya poker online